Gokarttá változik a Tehén

2017.03.31. 14:13 Módosítva: 2017.03.31. 15:58
36 hozzászólás

Kapcsolódó
Hogyan kell gumit robbantani?

Hogyan kell gumit robbantani?

Az Égéstér vendége Urbán Péter, a magyar Apollo Vredestein minőségbiztosítási igazgatója. Megtudjuk, mit kell nézni az ADAC-teszteken, mi a holland vásárlók hobbija, és mi érdekli a németeket, hogyan rágják a kaucsukot Gyöngyöshalászon, és hol lakik az indiai guru, aki feltalálta a gumit, amivel két tonnát bír egy tuk-tuk.

múlt heti Égéstérben szinte kizárólag gumikról volt szó a Bridgestone-botránytól a német túlfújt stílusig. Ráadásul nem is csak abroncsokról, hanem mindenféle kaucsuk-termékről lufitól postásgumiig. Nekem volt ugye a télen egy projektem: nem szarozok többet téli gumival, fent hagyom egész évben a négy évszakost, úgysincs tél.

:DD

Arról mondjuk nem volt kétségem, hogy új garnitúra kell, legalább egy, és az egy új négyévszakos lesz. Vészhelyzetben még mindig ott a garnitúra téli Bridgestone-om, de ezen a télen is elvoltam nélküle. Aztán miután megírtam  A 7 fok legendája című cikket, megkérdeztem Urbán Pétert, az az egyik magyar gumigyár minőségbiztosítási igazgatóját, bejönne-e az Égéstérbe, valamint lehet-e, hogy egy mai abroncs könnyebb, mint a tíz évvel ezelőttiek.

Kapcsolódó
A 7 fok legendája

A 7 fok legendája

Inkább hasra ütés, mint tudomány, ráadásul az egész hülyeség az újságírók miatt van.

Azt felelte, egészen biztos, hogy könnyebb, másrészt, és itt át is adom a szót:

„...de nem minden, és nem egyenlő mértékben.

Mit is jelent ez: minden olyan jelenleg futó termék normál (nem defekttűrő v. erősített kivitelű), amit európai/észak-amerikai/japán autógyártóknak szállítanak be, kb. 10-15% (néha 25%)-kal könnyebb, mint 10 évvel ezelőtti megfelelője. Ennek két oka van.

A felsorolt területeken gyártóegységet üzemeltető autógyártók érintettek valamilyen környezetvédelmi termékdíjrendszer által. Környezetet szennyezőnek ítélt anyagok után kibocsátási alapon adót fizetnek, és a kibocsátott súly csökkenése az adó mérséklését eredményezi = megtakarítás a költségekben - ennek következtében a gumiabroncsgyártóknál az új spec.eknél szinte mindig előírják az előző projekthez képest a kisebb súlyt, mint tervezési követelményt.

A kisebb csillapítatlan rugózó tömeg kisebb/egyszerűbb futóműalkatrészeket igényel, melyek olcsóbbak = költségmegtakarítás. Utóbbi persze nem minden járműre igaz, mert ahol defekttűrő technológia alkalmazásának irányába mozdultak, ott erősebb futóműkomponensek kellenek a megnövekedett tömeg miatt, de a biztonsági ficsört el lehet adni felárral, tehát az eredmény gyakorlatilag ugyanaz. Azoknál a termékeknél, melyek nem kerülnek új autókra, már sokkal szórtabb a kép.

Ha olyan gyártótól jönnek, akinek az adott üzemében adott méretben gyártanak OEM-nek (Original Equipment Manufacturer) is, akkor nagy a valószínűséggel ők is könnyűek, mert így egyszerűbb és racionálisabb gyártani (csak a forma (minta) változik, a GT (beltartalom) egységes). Ebből adódik, hogy a nagy gyártók prémium, középkategóriás, sőt néha economy termékei az adott gyárban is ugyanarra az alapra épülnek, és az árkülönbség okozója csak a minta és a brand az oldalfalon.

Ha olyan gyártótól jönnek az abroncsok, aki csak az utánértékesítési piacra gyárt, már nem annyira könnyűek. Ennek oka, hogy a könnyítésnek ára van, erősebb szálanyagokat, jobban hangolt keverékeket (drágább alapanyagokat) igényel a súlycsökkentés, és itt mindenki azt számolgatja, mi éri meg drágábból kevesebb vs. olcsóbból több. Ebben a kategóriában van egy ázsiai vadhajtás is, ahol a technológiai fejletlenség okán nehéz a termék (uralon túli orosz és kínai termékek), de ezekkel a termékekkel egyéb gondok is vannak, amiket most nem részleteznék.

A harmadik csoport, ahol OEM-nek szállító cég nem OEM üzeméből jön a termék. Itt bármi előfordulhat, mivel cégcsoporton belül a gyárak néha megosztva használják a fejlesztést, néha önállóan, abszolút esetleges a végeredmény. Szinte mindig attól függ, hol volt az adott termék fejlesztése és bevezetése a gyártási rendbe.

Egyébként felhasználói oldalról elég érdekes kérdés. Az autód futóművének tervezésekor az akkori adatok szerint történtek a folyamatok, a futóműgeometria tervezése, alkatrészméretezés, csillapítás tervezése, stb. Ha most felraksz rá egy könnyebb, és mellette esetleg rugalmasabb/merevebb oldalfalú abroncsot, méretváltozás nélkül is okozhat pozitív/negatív meglepetéseket, és sajnos nem minden közlekedőtársunk tud és képes időben alkalmazkodni a változáshoz (sokan időben észre se veszik). A tapasztaltabbja az első pár fékezés után érzékeli, hogy változott a fékút, másképp fog az abroncs, de a jó magyar úthálózaton az első nagy huppanó az új abronccsal, vagy az első hirtelen irány- és terhelésváltás sokaknál varázslatos helyzeteket teremt. Ezt sajnos egyeseknél még a téli nyári átálláskor is látjuk.

Emellett vannak még az általam csak varázslónak nevezett emberek, akik egy hatéves Renault Lagunára is felrakják az átlag 25%-kal nehezebb defekttűrő abroncsot (jó esetben utólagos keréknyomás-visszajelzővel), és csodálkoznak, hogy kormányösszekötő szilentek, kerékagycsapágyak úgy fogynak az autó alól, mint gyerekszobában a bonbon a dobozból.

Sajnos a gépjárművezető képzésnek idehaza nem része sem a fizikaoktatás, sem a JPÉ (józan paraszti ész) biztosítása a népeknek, így nem csodálkozhatunk, hogy egyes autós társaink úgy mozgatnak 1-2 tonnás tömegeket az utakon, ahogy egyébként gyalog soha nem közlekednének, és nagyon tudnak értetlenkedni, amikor őrangyaluk egy pillanatra félrenéz. A felépülés után a túlélőktől sokszor megkapjuk, hogy a gumiabroncs tehet az egészről, mert másképp viselkedett vele az autó, mint amivel vették/előtte mentek stb. Pedig ha csak a JPÉ és a 7. osztályos fizika-ismeretek működtek volna, elkerülik a kellemetlen helyzeteket.

Ezt egy kicsit bő lére eresztettem, de az előbb olvastam a tavalyi év részletes baleseti statisztikáit.”

Száz szónak is egy a vége, megvettem az új garnitúrát, és bementem a szervizbe egy fürdőszobamérleggel. Kicsit néztek, de aztán volt kuncsaft is, aki érdeklődve odajött, hogy na, vajon lesz-e különbség. Először az új gumit mértem le: 16,4 kiló, hát kevesebben reménykedtem. Ez tényleg egy malomkerék, bár én csak tíz kiló körülre saccoltam. (Jó, tudom, hogy te tudtad, ez az alapvető különbség író és olvasó között: olvasóként én is mindig tudom.)

Következett a régi gumi, tízévesen, bár még mindig bőséges futófelülettel: nyúltak a nyakak, mint mikor úti valóságshow-ban egy bungee jumping miatt a töltött galambnak rá kell állnia a mérlegre: éééééééés........ 17,5! 1,1 kiló a különbség, vagy ha hozzáadjuk mondjuk azt a fél centi kopást, legyen 2. Kopás nélkül, mármint jelenlegi mérlegértéken ez 6,3%-os különbség. Visszatért a remény, hogy érezni fogom a különbséget, bár a szerelő srác figyelmeztetett, hogy az új gumi mindig puhább és finomabb, különös tekintettel, ha a régi tíz éves.

Mást nem mértem. Egy srác írt még levelet, hogy hallgatta az Égésteret, és azt mondta, 

„a kulcs

 a mindenki által emlegetett kéttömegű lengőrendszer. Szóval egy kicsit konkrétabb válasz a kérdésedre (persze ez inkább vélemény), hogy valószínűleg a futómű rezgéseit változtatná meg a dolog. A személyszállító járművek futóművének sajátfrekvenciája (a frekvencia, amin mondjuk egy hupli után leng még 1-2-t a kocsitest) gondosan be van hangolva kb. 1 Hz környékére. Ez élettani okokból fontos, ez a lépés frekvenciája, az agyunk ezt szereti. 1 Hz-nél alacsonyabb frekvencián leszünk tengeribetegek, felette kellemetlen rázásként éljük meg a sztorit.

Szóval ha drasztikusan csökkented a gumi tömegét, valami ilyen elhangolódás történhet, tehát lehet, hogy jobban rázna. Mindamellett, hogy az általad említett előnyök nem lesznek érezhetőek. Ezek az előnyök csak versenypályán, a tizedek számolgatása közben látszanának. Fontos megemlíteni, hogy ez egy nagyon bonyolult rendszer, sok minden együttműködésével, hangolásával jön létre az a kényelmes érzet amit Te érzel menet közben az autóval, így ez a jóslás általam szakmailag inkább a kuruzslás. A szakmai válasz a kérdésedre, hogy meg kell mérni, pontosan mi hogy változik.

(én:) 13.30-ra megyek gumit cseréltetni, mit mérjek? :DD

Igazából jó lenne ha vinnél magaddal egy pár mágneses gyorsulásszenzort, meg egy modal kalapácsot. Vágj rá vele a kerékre, hagyd lengeni, aztán számolj frekvenciaátviteli-függvényt, ebből látni fogod a rendszer sajátfrekvenciáit. Mérd le a régi gumival és az újjal is, abból számolható minden amit akarsz. Csillapítások, frekvenciák stb. Ha nincs nálad, akkor szerintem ne foglalkozz vele, biztosan nem tesznek olyan gumit az autóra, amivel rosszabb lesz.

Ezek után gondolom, érdekel, milyen lett a Tehén. Főleg, hogy idén kapott már egy komplett futóműszilent-cserét, új lengéscsillapítókkal. Hát megmondom: ha nem tudom, hogy 2,4-et fújtak bele (gyári érték), azt hiszem, alacsony a guminyomás. Hogy is mondjam, olyan macskásan puha lett a járása. Majdnem X5, bár ezt azért hangosan nehezen tudnám kimondani röhögés nélkül. Egyébként meg nyilvánvalóan nincs különbség, ami miatt, ha ez a sok baljós intelmet beleszámolom, nem is kapok sírógörcsöt.

Az oldalról ajánljuk

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

2 órája
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09