Főszerepben a Kormos Csótány
Szélárnyékból kibújva nem hallatszik Jimi Hendrix játéka.
Ez az epizód egy mellékszálat dolgoz fel, amolyan Zsivány Egyes. Ezért lett a címe Kormos Csótány.
Egy éve hoztuk be a kiscápát, számtalan dolog történt azóta, hamarosan készen lesz. Részletesen beszámolok róla, ígérem. Sokáig nem jelentkeztem, sovány vigaszként mesélek egy kicsit másról. Másik régi álmom vált valóra, vettem egy lakóautót. Idő, pénz és energia így már két irányba fröcsöghet szabadon (ez lenne egy másik kifogás).
Autót vettem a világ végén. Megyünk érte
Edit asszonynak nem volt jogosítványa, itt jöttem a képbe én.
Sokáig keresgéltem lakóautót, van a kicsi, az olcsó és a drága, de nekem nagy kellett. Nem azért mert sokan használjuk, hanem mert a kisebb felépítményekben nagyon összezsúfolva lehet csak létezni. Megnéztem párat, túrtam a fórumokat, de nem hatott meg egyik sem. Régi barátom hirdetése akadt fenn a szűrőn. Kocka Ducato, legnagyobb felépítmény, viharvert állapot, kihívás a javából.

A történet pikantériája, hogy a kilencvenes években eldöntöttem, Fiatom soha többet nem lesz. A kétéves Bravo állandó problématengerén hánykolódva néztem fel az égre és fogadtam meg: nem, nem soha. A lakóautó egy nyár alatt megdöntötte ezt az empirikus alapokra kövült tézisemet. Újra torinói tévedés (bolognai bonyodalom, milánói mizéria, firenzei fiaskó, veronai vesződség) áll a ház előtt. Csótány egy indokolatlanul hosszú, Ducato alvázra épített élménykombinát. Egyszerű technika; a 2,5-ös szívódízel sok titkot nem rejt magában, kismillió autót szereltek akkoriban ezzel a motorral.
Már megvásárláskor feltűnt az olajbundás motor, az állandóan eltűnő hűtővíz és a bizonytalan munkapontú fékpedál. Az öreg lakóautók karaktere megfertőzi az embert. Mintha egész halkan Jimi Hendrix pengetne a hátsó szobában, az étkezőben Bob Marley kér tüzet Janis Joplintól, aki cinkosan kacsint ki ránk a konyha ablakán keresztül. Hirtelen levetkőztem minden félelmemet és racionális előrelátásomat, beletöltöttem két flakon hűtőtömítőt a megfelelő tartályba, elmormoltam egy „jóvanazúgy” olajtömítő adalékot, és már suhantunk is a tenger felé.
Ennek a Fiatnak a fizika és egyéb tudományok jelenlegi állása szerint nem kéne működnie, de múlt nyáron három ország érintésével, összesen 5400 kilométert teljesített lerobbanás nélkül. Autópályán 100-110-es tempónál tíz liter körül kért gázolajból. Csodálatos fogyasztási adat ez, ha figyelembe vesszük, hogy a Hollós Korvin Lajos utca 13. első emelet 6-tal toljuk a levegőt magunk előtt. Kért mást is, amit eddig még nem tapasztaltam: két liter olajat ezer kilométerenként, és időnként a hármas fokozatot az érdi emelkedőn. 75 lóerő ennyire elég, na.
Az olajfogyasztás oka tömítetlenség. Az alvázon rozsda nincs, hiszen a forgattyúsház tömítése mellett spriccelő friss olajpermet konzerválta a fém részeket. Járulékos mellékhatásként a mögöttem haladó járművek szélvédője is kapott az olajból, szégyelltem is magam miatta. A víz az elrothadt hűtő sarkán távozott változó intenzitással, a hűtőtömítő cirkulációjának függvényében. Tovább nem várhatott a beavatkozás, Matra Rancho Attila segítő keze és a Sipos úr-Torjay Laci páros által fényesre dörzsölt alkatrész-csodalámpás szinergiája végre szárba szökkent.
A forgattyúsház és a motorblokk két darabból áll, a köztük lévő tömítés az elmúlt 30 év alatt elfáradt. Cseréjéhez sajnos ki kell emelni a motort. Ha egy elhanyagolt, korosodó haszonjárműhöz ilyen mélységig kell nyúlni, ott garantáltan csontvázcsaládok fognak zuhogni a szekrényből. Így is történt. Porrá rohadt vízcsőelosztó, elpukkanó fékmunkahenger, morgó vízpumpa maradt csata után a harctéren. A hengerfej kivételével szinte minden le- és visszakerült, újra lett tömítve az egész miskulancia. Legyen a kuplungtárcsa és az összes féltengely gumiharang is hamvas, olajok, szűrők szintén. Komoly lépések a megbízható működés felé vezető úton.
Sok dolog van még hátra. A hátsó futómű -mint kiderült- nem Fiat-gyártmány. A speciális felépítmény miatt a gyárban kidobták a laprugós felfüggesztést, és bekerült valamilyen torziós megoldás. Lóg, mint a fene, rakétázik is picit az autó, de egyelőre ezt is befújtam a méltán híres jóvanazúgy sprével. A bizonytalan váltókulissza pontosságát nagyban rontja a - legalább egykilós - fém kézigránát, ami a váltógomb helyett van felszerelve. Gyári váltógomb már a bontókban sincs, majd keresek a helyére valami mást. Mondjuk, egy gyakorló gránátot, az biztosan könnyebb valamivel. Sikerként könyvelem el, hogy egy ideje zárható ajtók szolgálják a száraz, biztonságos érzést. Nyilván az adagolós is tudna szöszmötölni rajta, egyszer majd oda is eljutunk.
A lakótér is egy flashback a '80-as évekből. Van két hálóhelyiség (az étkezőből lehet kialakítani a harmadikat), rendes budi zuhanyzóval, hűtő, mosogató, bojler, körfűtés. A fűtést még nem mertem bekapcsolni, a gáz nem játék. Elvileg működik, de igény eddig nem volt rá. A belső tér otthonosságához nagyban hozzájárul a (barát)női gondoskodás. Mi, férfiak képtelenek vagyunk túllépni a mancave vonalain. Nő nélkül valószínűleg térdig járnánk a teszkóban összevásárolt értelmetlen kiegészítőkben, idióta játékokban és a budi is el lenne dzsungelesedve vállalhatatlanul. Szinte biztos, hogy rövid időn belül a lakóautó tetején sátoroznánk, miközben vadul tárcsázzuk édesanyánkat, feleségünket vagy barátnőnket, segítségért esdekelve.
A Grand Hotel Csótány rendkívül szórakoztató. A szabadságérzetet katalizálja az általános lepukkantsága. Semmi gond, ha megkarcolja egy ág, vagy kiborul egy vödör bármi benne. Nem kell rá vigyázni. Lassan egy éve szolgál minket, de még egyszer sem mostam le. Ez így szép és jó. Van egyfajta romantikája, ahogy ezek az alulmotorizált gardróbszekrények kitartóan szédelegnek az autópályákon. Előzéshez kibújnak a szélárnyékból, összeszorított foggal húzatják a négyest, majd az esélytelenek nyugalmával sorolnak vissza a sávjukba. Ismét ötös fokozat, a motor visszahűl, és újra lehet hallani, ahogy a hátsó szobában Jimi Hendrix belekezd a Crosstown Traffic első riffjébe.
Idén is sokat fog menni, már most mosolygunk.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
