Régi autó ütközik újjal, az eredmény sokkoló
Autót vesz? Így verik át
Kifizeti a 3,7 milliót, mert az eladó a szemébe hazudik, és a márkaszerviz sem szúrja ki a csalást. Tanulságos és szomorú történet.

Merő provokáció ez, tudom, de ezúttal ismét fontos dolgokat tanulhatunk meg az autók biztonságáról és ez a tudás felülír minden szóbeszédet. Ebben az országban kevesen vásárolnak öreg autót, ha újra is volna pénzük, de legalább ennyire kevesen tudják, hogy mekkora esélyük van túlélni egy balesetet az idős és mekkora a fiatal autóban.

Az új-zélandi, ausztrál, új-guineai régió új autós minősítő intézete az ANCAP töréstesztjének eredménye egészen friss, de tanulságai örök érvényűek. Az Új-Zélandon halállal végződő közúti balesetek áldozatainak több mint felét valamilyen 2000. előtt gyártott autó roncsából emelik ki, másként megfogalmazva ez azt jelenti, hogy ütközéskor négyszer akkora esélyünk van meghalni egy öreg autóban, mint egy újban. Nem meglepő: a kilencvenes években ritkaság volt a légzsák a tucatmodellekben, pláne a japánokban, és az akkori autók vázszerkezete is lényegesen kisebb ütközési energiát képes biztonságosan elvezetni, vagyis mai mércével alig védi az utasokat.
A felvételen két Toyota félátfedéses karambolját látják. Az autók a helyi piaci hagyományok miatt jobbkormányosak. A felirat szerint egy 1998-as, Európában 1991 és 1995 közt árusított (E100 gyári kódú), illetve egy 2012-óta létező típusú, azóta alapjaiban nem változott, ötajtós Corollát (vagy, ahogy mifelénk nevezik, Auris) húznak egymásnak.
A Toyota golfütője
A legutóbbi csak egy hétvégi hakni volt, de a mostani, már a GT86-korszakban készült Aurisba apait-anyait beleadott a Toyota.
Az ütközés pillanatában mindkét autó 64 kilométeres óránkénti sebességgel halad, majd szinte összerobbannak és másodpercekig hullanak szilánkjaik. Az új autó vezetőjének életét nemcsak a pirotechnikai övfeszítő, és a kormánylégzsák védi, de a döntő pillanatban működésbe lép a függönylégzsák is, így a tesztbábú oldalra billenő feje nem vágódik az oldalablaknak, miközben a roncs kipördül az ütközés síkjából. Ez amúgy önmagában is életveszélyes sérülést okozna.

Bár az új Toyota orra és motortere az ütközés felületén teljesen összeroncsolódik, a tervezett erőelvezető zónák és az önhordó karosszéria nagy szilárdságú acélmerevítői jól vizsgáznak, hiszen a mozgási energiát az autó alá vezetik, fokozatosan lelassítva ezzel a szemből érkező Corollát. Az utascella ennél a tempónál tehát megvédi a bent ülőket. Fontos részlet, hogy a műszerfal ebben az autóban mindvégig a helyén marad és a jobb első kerék sem hatol be a vezető lábterébe.
A régi Corollában ugyanekkor semmi esély a túlélésre, magyarázza a felvételen a helyi autóklub szakértője, majd meg is mutatja, hogy a karambolban a teljes műszerfal a vezető ölébe robbant, és mivel az autóban egyetlen légzsák sincs, a baba feje a szétroncsolódó kormánykeréknek, majd az ablaknak vágódik. Az ilyesmit nem lehet túlélni.
A következő tizedmásodperc szintén halálos. Az öreg Toyota motorblokkja és az első kerék is megérkezik a lábtérbe, a tető drámaian összerogyik, az ajtó félbehajlik. Végzetes baleset ez még akkor is, ha a kaszni nem rohad, márpedig az ilyen korú autók általában erősen mára alaposan elrozsdásodtak, vagyis eredeti szilárdságukból rengeteget vesztettek. Most nézzük meg ugyanezt az ütközést, egy másik szögből!
Melyik típus rohad? A lakatos megmondja
Vannak típusok, amiket még a karosszériás is messziről kerülne. De melyik az, amihez még soha nem kellett nyúlnia?
Ha valaki tízen-huszonéves autóval 64 kilométeres, vagy ennél nagyobb sebességgel nem az autó teljes orrfelületével ütközik egy másik autónak, fának, vagy falnak, valószínűleg nem éli túl a balesetet. Jóllehet az is meg fog sérülni, aki modern autóval balesetezik ugyanígy, túlélheti, ráadásul vele a mentőknek is könnyebb dolga lesz, hiszen bárhogyan roncsolódnak is a karambol során a korszerű autók, ajtajuk végső esetben is nyitható marad. Most megnézhetik a fiatal Auris európai töréstesztjét, melyben szintén 64 kilométeres sebességgel ütköztették álló akadálynak, 40 százalékos átfedés mellett. Az eredmény ezúttal is meggyőző, a kompakt Toyota ötcsillagos minősítést kapott.
A magyarországi autóállomány átlagkora közel 14 év, de a kintről érkező használt autók jelentős része idősebb, vagyis éppen abból a korszakból származik, ritka volt a két légzsák és a biztonság még egészen mást jelentett, mint ma. Akkor gyártották őket, mint a törésteszt zöld Corolláját, melyet gombóccá gyúrt a szemből érkező autó.
Aggasztó az is, hogy ha fiatal használt autót veszünk, simán belefuthatunk egy olyan példányba, amelyet korábban durván összetörtek és a lehető legolcsóbb módon javítottak meg, hogy haszonnal eladhassák. Ha egy modern autó eleje súlyosan megsérül és nem gyári technológiával állítják helyre, illetve nem cserélik ki benne a kidurrant légzsákokat, nem fogja ismét megvédeni az elöl ülőket egy következő ütközéskor.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
