Önvezető rendszerek váltják a bányák sofőrjeit

2021.02.18. 12:20
3 hozzászólás

Ausztrália ásványkincsekben meglepően gazdag ország, a világ évente feldolgozott vasércének mintegy 40 százalékát odalent bányásszák. A foglalkoztatottak 2 százaléka dolgozik az ágazatban, ám a közelmúlt kezdeményezései alapján úgy tűnik, hogy a munkások egy részének veszélyben a megélhetése: több, az országban működő bányatársaság úgy döntött, a megterhelő és monoton járművezetői munkahelyeket automatizációval váltják ki. Szerencséjükre ennél többről van szó.

A mostani változás nem a nehéz földmunkagépek irányítóit érinti, hanem a dömperek, és a gépek javításához használt alkatrészeket és eszközöket szállító autók sofőrjeit. A Fortescue vállalat már működtet egy 183 dömperből álló autonóm flottát, és ha beválik a gyakorlat, előbb-utóbb valószínűleg más bányatársaságok is át fogják venni. Az alkatrész-szállítók 12 ezer fordulónyi 28 kilométeres utat tettek meg, többségében Ford Rangerekkel, ezek az autók vannak/lesznek felszerelve Lidarral/radarral és egyéb önvezető rendszerekkel. A köznapi értelemben vett autonómia értelmezésének (ld. Autopilot) ugyan nem felelnek meg, de előre beprogramozott útvonalon, a környezeti tényezők figyelembevételével képesek közlekedni, magyarán nem hajtanak a 150 tonnás dömperek elé, sem pedig le a szakadékba. Természetesen nincs hibátlanul működő rendszer, ezért távoli irányítási lehetőséggel is el vannak látva.

Teljesen kézenfekvő, hogy a nagyvállalatok mindezt a munkásaik jólétének ernyője alatt kommunikálják, hisz monoton, kemény munkáról van szó, ám hosszú távon inkább a dolog költséghatékonysági aspektusa világlik ki. A dolgozókat nem tették/teszik utcára, a hivatalos kommüniké szerint átképezik őket: “Körülbelül háromezer Fortescue csapattag lett kiképezve az autonóm szállítással kapcsolatos munkára, közülük kétszázan Bánya Irányító és AHS (Autonóm Szállító Rendszer) Kezelő munkakörre". Hogy a valóságban mennyire hatékony és tartós megoldás a sofőrök átképzése, azt egyelőre nehéz megmondani.

Forrás: thedrive.com / selfdrivingcars360.com