Teslával, Scaniával vagy Ferrarival menne-e tovább a Mikulás, ha lerobban a szánja?

2024.12.24. 06:17
1 hozzászólás

A Mikulás a forgatókönyv szerint szórja az ajándékokat,
mire kivillan a check engine lámpa és az öreg megriad.
Elfolyik a hűtővíz a szarvasokból, elszakad a vezérműhám,
megszorul a hajtás és a földön pihen összetörve a varázsszán.

Ilyen szánból nincs még egy, ilyet még varázsolni sem lehet,
ám arra jött rá a Mikulás, hogy autója bármilyen lehet.
Tágas legyen nagy puttonnyal?
Valami haszonjármű bő platóval?
Legyen megbízható, hogy kibírja az egész estét?
Valami kényelmes, hogy ne törje az öreg seggét?
Tolóajtósat, amiből könnyű sokszor kiszállni?
Vagy inkább egy kabriót, amiből elég az ajándékot kivágni?

A szarvasok szétszéledtek, az autó gyenge sem lehet,
muszáj lesz körbegrasszálni valahogy az egész földet.
Tehát itt a dilemma emberek,
milyen autót ajánlanátok a melóhoz az öregnek?

Gulácsi Bence – A svéd technika híve

Számomra a válasz teljesen egyértelmű: egy piros Volvo 850 R kombi! De nem ám a béna kétliteres automata kiadás, hanem a rendes, becsületes, 1996-os limitált széria az M59 manuális váltóval, sperrdifivel és a 250 lóerős turbós öthengeressel.

Hogy miért? Az óriási csomagtérben rengeteg ajándék elfér, a bőséges erőnek és 255 km/h-s végsebességnek hála a tempóval sem lesz gond, azt pedig, hogy miért piros és miért Volvo, szerintem senkinek nem kell megmagyaráznom. Mi mással járna a mikulás, ha nem egy piros Volvóval?

Hamvas Tamás – Egy repülőgéppel és egy Audival

Sebesség és ordas nagy puttony, ez a kettő jut eszembe azonnal, ahogy a Télapó új szolgálati járművét keresem a fejemben. Ha innen nézzük, akkor egy C-17 Globemastert tolnék a koffere alá, ebbe 77 tonnányi változatos ajándékot tudna berámolni és 950 km/h-s tempóval tolhatná az égi országúton, így tuti mindenki megkapná időben, amit kívánt. Bajos lenne a célba juttatás, úgyhogy kell egy földi jármű is a gép gyomrába, és ahogy nyílik a rakodórámpa, behunyt szememmel nem tudok mást látni, mint az Audi RS 6 padlóra feszülő 22 colos felnijeit meg a felvillanó LED fényszórók nyalábjait, ahogy bevilágítják a gép mögötti futópályát.

Képernyőkép 2024-12-23 120319.png

Legyen piros, fehérre fújatnám a kerekeit, mint az RS 6 GT-n és minden rácsot az orrán, a Télapónak meg biztos vannak forrásai négy nagy teljesítményű szöges gumihoz is. Szerintem a GT kiadás gyári programja elég is lenne a feladatra, 630 lóerő, 850 Nm nyomaték és 3,3 másodperces 0-100 talajon, erre egy kipattintott rénszarvas sem képes, és a 305 km/h-s csúcstempó is jól jön az öregnek. Hóban a quattro, városban a négykerék-kormányzás dolgozik majd a keze alá, a V8 pedig mindig tökéletes háttérzenének a csilingelés mellé. A karbonvázas kagylók biztosan szorítanák kissé hab testét, de ha a gyorsaságról van szó, ezekre szüksége lesz. Neki precíz járgány kell, amiben biztos lehet, szóval az Audi RS 6 GT-t utalnám ki neki.

Szentkuti Ákos – A rendes Mikulás rendes olasszal jár

Mikulás csak olyan autóval jelenhet meg, ami jól néz ki pirosban, és bár egy Ferrari Purosangue valószínűleg befogadná a puttonyt és az elérhető tempójával sem lenne baj, valószínűleg elég bonyolult a szervizelhetősége és alkatrészellátása ahhoz, hogy tökéletes választás legyen. Maradjunk egy Alfa Romeo 159 SW-nél, méghozzá azzal az 1,9-es, 16 szelepes JTD motorral, ami a GM számos egyéb modelljébe is került ebben a korszakban, viszonylag ismert és elterjedt motor a világ több pontján, így Ázsiában, Ausztráliában és Dél-Amerikában is. Ehhez a motorhoz sajnos nem kínált összkerékhajtást az Alfa Romeo, ízléses színösszeállítások viszont gyakran előfordulnak, és ha mégis valami baj történne, inkább a finom bőrt simogatva és a gyönyörű csőműszereket nézegetve várja az ember a trélert, mint valami unalmas dobozban: ugyanakkor én nem hinném, hogy egy alapos felkészítés után megállna alatta a technika.

Ha eltekintünk a kombiságtól, akkor a jóval frissebb Giulia lehet még ideális választás, a 2,2-es dízel hangja és vibrációja nekem új autóként egyáltalán nem fájt, de persze finomabb járáskultúrájú és élvezetesebb egy korai szériás, 280 lóerős benzines, ami a hagyományos, hosszmotoros, hátsókerekes Giorgio platformján jobban kiszolgálná a Mikulásban szunnyadó autórajongót.

Molnár Barbara – Veterán Mercedes vagy modern Tesla?

A Mikulás öreg, nagyon öreg. Sok innováció nem volt hosszú életében. Ez lehet azért, mert makacs mint az öszvér és ragaszkodik a hagyományokhoz, de az is lehet, hogy végignézte a motorizáció történetét és már akkor környezetvédelem mellé tette le a voksát, amikor Londont még sűrű szmog fedte.

Ha a makacssága miatt ragaszkodik a rénszarvas szánhoz, de most mégis kénytelen egy négykerekűbe ülni, akkor csakis valami klasszikus jöhet szóba, mondjuk egy Mercedes W114, nyilván piros színben. Nagy, biztonságos, megbízható (volt anno) de, még 46 éves modellekkel is neki lehetett vágni hosszabb túráknak.

De ha az öreg azért maradt az istállópucolásnál, mert ügyel a szén-dioxid kibocsátásra, plusz minél csendesebben akar közlekedni, hogy az alvó gyerekek ne ébredjenek fel, akkor Tesla Model Y.

Most már csak azt kéne tudni, hogy miért a Mikulásról írunk, amikor nálunk a Jézuska vagy az angyalka hozza a karácsonyi felhajtást, mi ez az angolszász elhajlás?????

Hlács Zoltán – Kabrió nyergesvonatóval!

Valami nagy és piros kell, akkor csakis Svempa-s R999-es Red Pearl Scaniaja jöhet szóba.

Talán kicsit huzatos, de a szán se lehetett jobban szélvédett.

Jakusovszky Kristóf – 61 tonnával lassan de biztosan

Az ötvenes években készült a világ legmenőbb teherautója, amit kimondottan arra fejlesztettek, hogy a sivatagban cipekedjen. Mégis úgy gondolom, hogy a melegebb éghajlatra tervezett Berliet T100 a tökéletes célszerszám a Mikulás számára. Egyrészt azért, mert komikusan hatalmas, másrészt azért, mert bárhol elmegy.

A Berliet T100 brutális méretű tárgy: 5 méter széles, 4,4 méter magas, 13,3 méter hosszú, a platója pedig olyan alapterületű, mint egy budapesti garzon. A 61 tonnás saját tömegű T100 hivatalosan 40 tonnával terhelhető, de volt olyan változat, ami évtizedekig 90 tonna körüli rakománnyal pörgött egy uránbányában. Konklúzió: annyi ajándék fér rá egy körben, mint szinte semmi másra.

46234308 daa27ff33bf8776866026b5dd969a615 o

A Mikulás ezúttal nem a rénszarvasoknak csap oda, hanem egy 29,6 literes, V12-es Cummins dízelmotornak, ami turbóval 700 lóerőt és nevetséges 2660 Nm-t tud. Vagyis a szakállas ajándékosztó akárhogy megpakolhatja a teherautót, a hatalmas dízel még szügyig rakva is megmozdítja a T100-ast. Bónusz, hogy a kerekei 2,4 méter átmérőjűek egy 1 méter szélesek, vagyis kevés olyan terep létezik, ahol ez a monstrum ne menne el. Ugye, hogy teljesen Mikulás-pozitív a cucc?

Balogh Bence – A Raptor mindent megold

Egy ilyen sokkot nehéz kiheverni, mindenképpen olyan járműre van szükség, ami a lehető legjobban emlékezteti a Mikulást a jól bevált szánjára a rénszarvasokkal. Kell valami nagy és szögletes, aminek a hátuljába sok zsák ajándék fér, az elejében legalább egy hatosfogat dolgozik, boldogul a világ minden pontján, hóban, sárban és homokban, közben nem löttyen ki a tej, és nem szóródnak szét a sütik sem, sőt, ha nagyon muszáj, kisebb részletekben még repülni is tud. Erre a célra az aktuális, 3,0 literes, V6-os Ford Ranger Raptort ajánlom a piroshoz közel álló Code Orange színben.

Sturcz Bertalan – Gyorsan vagy komótosan?

Az első ami beugrott az a Lockheed SR-71 Blackbird , a világ legmenőbb repülőgépe. Nem jelent neki gondot 3500 km/h fölé menni, így ha a Mikulásnak van egy kisebb varázszsákja, amiből rakétamódjára szórja az ajándékokat, hamar megoldódik a probléma. A Blackbird olyan 26 kilométeres magasságban érzi jól magát a légkörben, itt a föld kerülete bő 40 100 kilométer, tehát szűk 11,5 óra alatt megvan egy teljes kör. Ez a szárazföld teljes területét nem fedi le, de meglepne ha a mikulás szánja lepipálná az SR-71-est. Kell legyen itt még valami varázslat is.

Ha pedig varázslat, akkor inkább ültetném a Mikulást egy 1959-es Cadillac Eldorado Biarritz Convertible-be – természetesen tűzpirosba. Nem azért került bele 6,4 literes, V8-as hogy gyors legyen, a négysebességes Hydra-Matic váltó sem a kapkodásról híres, de biztos vagyok benne, hogy fejedelmi kényelemet nyújt az utastér. Kabrió létére van benne hely bőven és mivel hiányzik a tető, a Mikulásnak ki se kell szállnia, elég ügyesen célozni az ajándékokkal.