Jönnek a mínuszok!
Form: Árpád
To: Papp Tibor
Date: 2010/12/28
Subject: Hidegindítás kérdéskör
Kedves Papp Tibor,
A tárgyban szereplő kérdéskör boncolásához szeretném a segítségét kérni. A minap kibontakozott egy vita pár 'márkatársammal' az index autós fórumán a hidegben való elindulással kapcsolatban. Megpróbálom röviden összefoglalni: [Az autó egy 15-20 év körüli, benzines, injektoros japán autó volt esetünkben és kifejezetten repkedő mínuszokban helyezendő el.]
- Az egyik csoport azt a szemléletet képviseli, amit a magyar forrásokban is fellelhetünk (egy TC-s írásban is), vagyis hogy indítás után pár másodperccel induljunk el, minél magasabb sebességfokozatban, 2000-2500 körül tartva a fordulatszámot, MERT az egy helyben járatás árt az autónak (Merthogy az üres/alapjárat pont, hogy nem szolgálja az alapvető célt, hogy minél hamarabb üzemi hőmérsékletre melegedjen az autó, ill. nagyobb terhelést említenek a főtengelyen alapjárat esetén, meg úgy alapvetően az alapjárat gonosz dolog a hidegben, ez a lényege.)
- A másik csoport (szerény személyemet is beleértve) nem igazán érti, hogy miért árt az autónak, ha beindítás után hagyjuk 1-2 percig melegedni (megjegyezve, hogy az elektronika úgyis 2000 környékén tartja a fordulatot és szépen lassan esik vissza), megvárva ezzel, hogy az olaj is kicsit magához térhessen (annak ellenére, hogy -20C°ig elvileg jól teljesítő mondjuk 10W40 van az autóban), meg a motor is legalább a pozitív tartományba kerüljön a celsius skálán, ill. a fűtés és ezáltal a szélvédő is túljusson a fagyásponton.Kérném tehát segítségét, remélve hogy egy terjedelmesebb és jólérthető választ kapok/unk arra, melyik a megfelelőbb eljárás, ill. a változók fényében (karbi/injektor, benzin/dízel, mínuszok mennyisége, hó/jég/száraz fagy, olaj fajtája, stb.) mik a javaslatok az ön (ill. az olajdoktor és az ön által arra érdemesnek tartott kollégái szerint)
Remélve, hogy kérésem nem túl nagy, ezúton is kívánok önnek ill. önöoknek Boldog Új Évet!
Köszönettel,
Árpád / Grifui.: Ezúton linkelném a vitánkat, ahol én képviselem a hozzá nem értő, de okoskodó és kötekedő személyt, kéretik szándékaimat nemesnek tekinteni :)
#34974-től itt látható.
Kedves Árpád,
először a lelketlen válasz.
Az autó egy tárgy, nem egy háziállat, nem kell kényeztetni. Minimális, normál használatnál édesmindegy, mit csinálsz. A tervezők figyelembe vették, hogy be fogják indítani hidegben is. Nagy valószínűséggel így is elmegy 3-400 ezer km-t, és addigra már úgy fog kinézni a bele, hogy fel sem merülnek ilyen kérdések.
Mi van, ha az üveg tiszta jég? Le kell kaparni. Úgy sem tudsz elindulni előtte, írhatok akármilyen okosságot. Pedig valóban, a motornak is jót tenne, ha mennél. Hogy miért?
Azért, mert a motor - és itt elsősorban az olaj - felmelegedése nem a fordulatszám függvénye, hanem a veszteséghőé.
Alapjáraton a motor annyi benzint/gázolajat kap, hogy épp elpötyögjön magában, semmilyen teljesítmény nem ad le - ez a dízelnél szánalmasan kis mennyiség.
Az üzemanyagból kinyert energia mindössze a mechanikai veszteségeit fedezi, ennél csak annyival kap többet, ami az itt-ott lecsapódó mennyiséget kompenzálja. Illetve a modern motorok a bemelegedés fázisában azért dúsítják túl magukat (és pörögnek, mint az állat), hogy az elégetlen szénhidrogének a katalizátoron fejezzék be az égést, gyorsítva ezzel a katalizátor bemelegedését.
Nyilvánvaló, hogy ahol nagyban megy a biznisz, ott több a veszteség is, azaz, ha több benzin ég el - gyorsabb a bemelegedés folyamata. Ezért egyértelműen kedvezőbb menet közben, mint egy helyben, terhelés nélkül melengetni.
A kétezres fordulatszám környékének használatát inkább azzal szokták indokolni, hogy a nem üzemmeleg motorolaj kenőfilmje nehogy megszakadjon.Ez hétköznapibb nyelvre lefordítva annyit jelent, hogy ne járassuk túl alacsony fordulaton sem, nagy nyomatékon, mert fennáll ez a kockázat - nyilván, ha ez gyakori, rövidítheti az élettartamot. Persze az is fontos, hogy ne üvegeljük a motort. Turbónál pláne, az alaphelyzet ugyanaz, az üvegelési tilalom viszont hatványozott.
A váltónak is előnyös, ha kicsit magasabb fordulaton, kisebb nyomatékkal terhelve használják, amíg hideg benne az olaj. Az automaták pont ezért hidegen sokkal váltanak föl, többek között a saját bemelegedésük érdekében.
A hidegen járatás elnyúlása azért sem szerencsés, mert a benzin, a hengerfalon kicsapódva szeret feloldódni a rokon motorolajban (azt szokták mondani, hogy lemossa, de az túlzás). Valójában az az autó is eszi az olajat, amelyből látszólag nem fogy - a veszteséget az így benyelt benzinmennyiség pótolja. És ettől van az, ha egy főleg városban használt "nemesziazolajat" motort jól meghajtanak az autobahnon, döbbenten észlelik, hogy elkezdi zabálni az olajat. Holott csak a benzin párolgott ki belőle, ami aztán optimális esetben a kartergázzal elégett a hengerekben.
Ezért aztán ha tényleg gyakori az ilyen nagyonhidegindítás - hónapokon át, naponta többször, és utána nagy terhelés, pl taxi üzem, hegymenet - érdemes gyakrabban cserélni az olajat.
Ezt válthatja ki az ember motormelegítő beépítésével, ezekből van ugye a Webasto-kályha/állófűtés és az elektromos motormelegítő. Előbbi a dízeleknél terjedt el, mert a jó hatásfok miatt már menet közben is alig van veszteséghő, miközben a kényes mechanika jó kenőképességű, meleg motorolajért kiált. Az elektromos fűtés Skandináviából gyűrűzött ki, a mi éghajlatunkon műszaki szempontból nincs rá akkora szükség, mint a sarkkör közelében, viszont a komfortot így is növeli (=hamar fűt).
A motormelegítők egyébként a hűtőfolyadékot melegítik, de a mai modern motorokon van egy víz/olaj hőcserélő is, ezzel elérik, hogy az olaj hőmérséklete a vízével párhuzamosan, gyorsan emelkedjen.
Van még egy módszer, amely elég drága, ezért főleg versenyautókon, tuningolt veteránokon használnak. Beépítenek egy nyomástárolót az olajkörbe. Amíg a motor jár, és van olajnyomás, a rugóterhelésű nyomástároló nyitva van, majd egy szelep lezárja. Legközelebb, amikor ráadják a gyújtást, az elektromágneses szelep nyit, a nyomás kiszabadul, így már a motor megforgatásakor van tisztességes olajnyomás. De ez túl jó dolog egy hétköznapi használati tárgyhoz, de ha lenne egy Celica Sainz Editionöm, kis tuninggal, biztos raknék bele valami hasonlót. Hisz ez olyan érték, amire megéri vigyázni.
Visszatérve az elejére: ha nincs vakargatnivaló, én max tíz-húsz másodpercet várnék az indulással, ilyenkor már a vezérműnél is ott van az olaj. És ez egy (benzinesnél legalábbis) jól hallható, mert nem csattog. Ha mégis, akkor gond van, a szivattyú nem szállít eleget, rossz a regulátorszelep, vagy hasonló. Az olyan motornál, amelynél az olajlámpa nem alszik el már az indítózás közben, sőt, pár másodpercig égve marad amikor beindult a motor, már fáradtabb a kenőrendszer, érdemes talán az 5W kezdetű olajra váltani 10W-ről, jól érzékelhető lesz a különbség.
Remélem, ez elég kimerítő volt.
Üdv
Pt
Ui: Konzultáltunk Csikóssal is. Ugyanez igaz a régebbi, karbis veteránokra is, elvileg, ha jó a karbi és az ember is tudja kezelni a szívatót, ugyanúgy el kell velük indulni, a fenti okok miatt. Az más kérdés, ha rosszul karburált a motor, rángat, fuldoklik, satöbbi - ilyenkor irány a karbis műhely.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
