Újszerűként árulták, korábban 1,7 milliós kár volt rajta

2017.06.25. 17:25

A héten jelent meg új, DAS Jogvédelmi biztosítóval közös sorozatunk első epizódja arról, hogy miért fontos lementeni egy autó hirdetését a vásárlás előtt. Olvasónkat becsapták egy kereskedésben, ahol eladtak neki egy Opel Zafirát, amelyről később, nagy nehezen derült csak ki, hogy az előző tulajdonosnál gazdasági totálkárosra tört.

Nagy probléma a magyar biztosítási kártörténeti nyilvántartással, hogy egyelőre részleteket sem ismerhetnek meg belőle az autósok. Ezen az sem fog sokat változtatni, ha jövőre valóban lekérdezhetővé teszi az állam, hogy az autónkon volt-e korábban kötelező biztosítási káresemény.

Nem mindegy ugyanis, hogy csak egy lámpatörésre, vagy valamilyen súlyos karambol után térített-e valamely társaság. A most következő történet nagyon tanulságos, de számomra az a legfőbb üzenete, hogy rá kell szánni az időt egy alapos állapotfelmérésre. Az csak 15-20 ezer forintunkba kerül, cserébe kiderül, hogy mire költjük el éppen a milliós megtakarításainkat. Továbbra is várom megtörtént eseteik hiteles, bizonyítékokkal alátámasztott leírását. Tanuljunk együtt autót venni!

Kedves Dániel!

2012 augusztusában eldöntöttük, hogy szeretnénk egy Opel B-Zafira típusú gépkocsit. A mérete és praktikussága volt az egyik fő szempont. A Használtautó.hu-n fiatal autókra kerestem és 3 egyforma, 2010-es évjáratút találtam, szinte ugyan annyi kilométerrel. Kettő egy márkakereskedésben állt, a harmadik egy független kereskedésben, és utóbbi 300 ezer forinttal olcsóbb is volt. 

A független kereskedő is „újszerűnek” hirdette az Opelt és még érdekes volt, hogy „A tévedés joga nincs fenntartva, a hirdetés valós évjáratot illetve adatokat tartalmaz”. Gondoltam, hogy ezek flottás autók és utána érdeklődtem a márkakereskedőnél. A náluk lévő kettőről kaptam információt, valóban flottás és elérte az maximált év/km futást, ezért adták el. A harmadik is tőlük volt, de arról nem adtak információt.

Elmentem a kereskedőhöz. Ő is ugyanazt a hátteret mondta el, és a kérdésre, hogy miért olcsóbb náluk ez az autó, van-e esetleg valami baja, azonnal készséggel válaszoltak. Elmondták, hogy az egyik hátsó elem horpadásos sérült volt és az kellett újrafényezni.

A feleségemmel körbejártuk az autót, megnéztük kívül-belül, valóban szép, újszerű benyomást keltett. Készségesen mindent kinyitottak, és megmutatták a jobb hátsó sárvédőn a fényezés nyomait (az oldalablak alatt egy kicsit megfolyt a fényezés). A motor szépen járt, minden berendezés működött, ezért döntöttünk, hogy megvesszük. Ez 2012. augusztus végén történt.

Az autó napi használatban volt. Napi 100 kilométert mentem vele Budapest és az M0 körzetében. A kormányon éreztem egy kis remegést 100-120 kilométeres sebesség közt, de nem gyanakodtam, mert alig lehetett észrevenni. Gondoltam, a gumik már kopnak, és ki kell majd centríroztatni a kerekeket is.

Valamikor télen a bal fényszóróizzó kiégett. Gondoltam, gyorsan kicserélem, de a sárvédőben lévő szervizablakon keresztül nem sikerült elérni az izzót. Elvittem szégyenemre az Opel Dunába, hogy cseréljék ki. Amikor átadtam az autót, azt mondták, tíz percen belül kész is lesz a csere, de nemsokára jött a műhelyvezető, hogy valami gyenge minőségű után gyártott kínai fényszóró van az Opelben, amelyet csak úgy lehet megközelíteni, ha a lökhárítót lebontják. Megdöbbentem.

Levették a lökhárítót és jelezték, hogy látnak sérülésre utaló nyomot, biztos törött volt az autó, azért is került bele ez a fényszóró. Újra megdöbbentem. Sajnos nem mentem a dolog után, mert nagyon sok munka volt, gondoltam majd visszamegyek és alaposan átnézetem.

2013 márciusában egy szokásos nagy dugóban álltam a Hungária körúton a Rákóczi híd felé. Araszoltunk. Nem tudom mi történt, de amikor az előttem guruló autó fékezett, én nem tettem, és csúnyán nekimentem. Egy Kangoo volt. A hátsó lökhárítót felnyomtam, az ajtót se lehetett kinyitni. A Zafirán a lökhárító letört és a fényszórók is, illetve a motorháztető gyűrődött, illetve a klímahűtő is kilyukadt. Sok javítani való volt, kicsit több mint egymillió forint lett a számla végösszege.

A szervizben a mostani baleset javítása során előjöttek a korábbi sérülések szakszerűtlen javításának nyomai is. Többet közt még húzópadra is kellett tenni az autót, mert körülbelül egy centi eltolódás volt a gyári méretekhez képest. A balesetem után cserélendő motorház tetőről kiderült, hogy eleve bontott volt, több egyéb alkatrésszel együtt. Természetesen én gyári alkatrészekkel állíttattam helyre a sérüléseket.

Amíg szervizben volt a Zafira, elmentem a márkakereskedőhöz, aki annak idején eladta a független kereskedőnek, és érdeklődtem az autóm múltjáról. Elmondták, hogy flottás ügyfél elöl, hátul és oldalt is megtörte egy körforgalomban, így gazdasági totálkáros lett, ezért törötten adták el. Megkaptam a fotókat is a törött állapotról.

Nos, ezen a ponton fordultam ügyvédhez. Az ügyvezető ellen átverés miatt feljelentést tettünk a rendőrségen. A kereskedő ellen végrehajtási eljárást kezdeményeztünk a kárösszeg erejéig. A cégről gyorsan kiderült, hogy a NAV már ott áll a követelők sorában, mi voltunk a másodikak, ezért erről a pénzről le is mondtam idővel. Az ügyvezető papíron állítólag egy hajléktalan volt, akit nem is talált a rendőrség. Aztán megtalálták, de érdemben nem tudott semmit sem mondani az ügyről. A kereskedésben én nem is találkoztam vele, ugyanakkor az ő nevében írták a számlát és adásvételit. Ott és akkor nem tudtam megállapítani, hogy ki az eladó cég képviselője. Még az átírást is elintézték valahogy.

A rendőrség ezen a vonalon továbbment és innentől a „szokásos” dolgok derültek ki. Liciten megvette egy cég a törött autót, homályos körülmények között kijavította, eladta egy másik cégnek, amely egy hajléktalané, majd jön a balek és megveszi.

Az autót a rendőrség által kirendelt igazságügyi szakértő csak valamikor talán 2014-ben nézte meg. Addigra eladtam egy barátomnak, akit előtte mindenről alaposan tájékoztattam. Az ügyészség végül 2016 nyarán megszüntette az eljárást, mivel nem talált bűncselekményt. Bár a leírásban elismerik, hogy csalás történt és azt is, hogy szakszerűtlenül lett kijavítva az autóm, de ennek ellenére az ügyvezető bűnössége nem állapítható meg.

A feltöltött hirdetésben szerepel a kereskedő neve, címe és telefonszáma, de a hivatalos indokolás szerint mégsem állapítható meg, hogy ki töltötte fel. Természetesen kifogást emeltünk vagy 9-10 pontban, de nem volt értelme.

Érdekes, hogy az ügy során egyszer sem merült fel, hogy aki „kijavította” az autót, az egyáltalán rendelkezett-e ehhez szükséges engedélyekkel. Végül is a fék, futómű, karosszéria nyúlványok mind sérültek az eltitkolt balesetben. Ez a mai magyar valóság és a mai magyar igazságszolgáltatás. Nem adtam fel. Az ügyvédemmel gondolkodunk, hogy milyen lehetőség lehet még a kereskedővel szemben.

Saját magamnak azóta felállítottam a szabályokat: független, murvás udvaron árusító kereskedőtől autót soha. Használt autót csak márkakereskedőtől és szakszervizben történt átvizsgálás után fogok vásárolni.


Üdvözlettel: Márton

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.