Mekkora kereket tehetek az autóra?

2016.03.08. 06:13

Gumivásárlásnál gyakran merül fel a kérdés, mekkora gumit kell az autóra tenni. Ilyenkor van, hogy még a gyár is több méretet ajánl. Mekkora eltérések férnek bele? Milyen paramétereknek kell megfelelni? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe.

Hogyan határozzuk meg a gumi méretét?

A gumi méretét három érték alapján határozzuk meg. Vegyünk egy gyakori példát: 185/65 R14. Az számsor első értéke, a 185 a gumi szélességére utal, a perjel után következő 65 pedig egy viszonyszám. A gumi szélességéhez viszonyítva mutatja meg ugyanis az oldalfal magasságát. A R a radiál felépítést takarja, a 14 pedig a gumihoz tartozó felni méretét adja meg colban.

Mekkora gumit javasol a gyártó?

A magyar forgalmiba nincs bejegyezve, hogy mekkora gumival kéne szerelni az adott autót. Biztosan tehát csak a kocsi gyári könyvéből vagy a keréknyomás matricáról tájékozódhatunk a megfelelő méretről, ennek hiányában marad az internetes kutakodás. Előfordulhat, hogy ha a gyártó előírása alapján választanánk gumit, akkor is több méret közül kell választanunk. Vegyük példának a második szériás Renault Cliót. A gyártó a következő gumikkal szerelte a típust: 175/70 R13, 165/65 R14, 175/65 R14, 185/60 R14, 195/50 R15, 185/55 R15, 195/55 R15, 195/45 R16. Ez nyolcféle gumiméret, de ezeket tovább szűkíthetjük a motorváltozattól, és az autón lévő, gyári lemezfelni méretétől függően. Vannak olyan motorváltozatok, ahol még ezután is több választási lehetőségünk van, de ezek a méretek már jellemzően egymás váltóméretei, így igényeinknek megfelelően választhatunk közülük.

A szélesebb vagy a keskenyebb gumi a jó?

Street Legal, a Totalcar tuningautós sorozata

Tényleg levehetik az autóm rendszámát, ha a gyárinál nagyobb alufelnivel járok? Valóban öli a motort és a váltót a chiptuning? És mi a helyzet a műszaki vizsgán? Nem hagyhatom fent az egyedi légterelőket? Íme néhány a magyar autósok gyakori kérdései közül. Rengetegen változtatnának ezt-azt az autójukon, de sokan nem ismerik a pontos szabályokat. Még többen állítják: ebben az országban lehetetlen legálisan tuningolni. Mi már tudjuk a válaszokat, ezért cikksorozatunkban részletesen bemutatjuk a lehetőségeket, a korlátozásokat és a leggyakoribb tévedéseket.

Akciónk a március 18. és 20. közt a budapesti Hungexpón zajló Autó- Motor és Tuning Show idején izgalmas előadásokkal folytatódik. Mások mellett eljön hozzánk a motorfejlesztő mérnök, aki tudja, milyen a jó Lada versenyautó, mit bír a VR6, miért pusztul felhúzott turbódízel, és akinek a 1001 lóerős Bugatti Veyron motorját köszönhetjük. Itt lesz a közlekedési hatóság szakértője is, hogy megtudjuk, mi kell a biztonságos átépítésekhez és eljön egy többszörösen díjnyertes tuning autó tulajdonosa is. Ő már végigjárta a legális tuninghoz vezető ösvényt, és utat mutat, hogy ez másoknak is sikerüljön.

Ez a Totalcar Street Legal, tartsanak velünk! 

A széles kerék sokat dob egy autó kiállásán, de a nagyobb felületen való tapadás kényelmetlenségeket is okozhat, például megnehezítheti a kormányzást és így kínszenvedés lehet a parkolás. Vannak akik a széles, vannak akik a keskeny gumira esküsznek. Egyértemű jó válasz a kérdésre nincs, de arról dönhetünk, hogy a gumink milyen tulajdonságaiban lesz jobb vagy rosszabb, mintha egy szélesebbet vagy egy keskenyebbet tettünk volna fel. A témát korábban már alaposan körbejárta Stump András kollégánk Tegyé' rá nagy kereket, jó lesz! című cikkében.

Kapcsolódó
Tegyé’ rá nagy kereket, jó lesz!

Tegyé’ rá nagy kereket, jó lesz!

Minél menőbb egy autó, annál nagyobb kerék van rajta. Vagyis ha nagyobb kereket rakok az enyémre, menő leszek. Vagy jól ráfázok?

Gumivásárlás előtt tisztázandó fogalom még a váltóméret. Azokat a gumiméreteket tekintjük váltóméretnek, amelyeknél bár változhat a gumi szélessége és oldalfalmagasság aránya is, de az abroncs teljes átmérőjében +/- 2,5%-nál nagyobb eltérés nem következik be. Ennél nagyobb eltérés esetén nem ajánlott feltenni a gumit, mert megváltozhatnak az autó menettulajdonságai, valamint a megváltozott kerékátmérő miatt a kilométeróra is torz értéket mutathat. Manapság már vannak olyan típusok, amelyek szoftveresen utána tudnak menni a megváltozott felni- és gumiméretnek, de ez még nem terjedt el igazán. Több váltóméret-kalkulátor is van az interneten, érdemes ezekben ellenőrizni a felszerelni kívánt gumi méretének megfelelőségét. Érdemes viszont figyelni, mert ezekben a kalkulátorokban sokszor olyan méretet is beállíthatunk, amelyek a valóságban nem léteznek.

Arról, hogy milyen előnyei illetve hátrányai vannak a peresebb vagy a ballosabb gumiknak, Karotta írt egy cikket a saját tapasztalatai alapján. A Tömegek, rugózzatok! című cikket ide kattintva olvashatják el.

Kapcsolódó
Tömegek, rugózzatok!

Tömegek, rugózzatok!

A nagy kerék szép, a peres gumi sportos, mostanában mégis gyűlölöm mindkettőt. Bámulatos, hogy egy kis optikai és futóműtuninggal mennyit árthatunk az autónknak - renegeteg pénzért.

 Mit mond a KRESZ?

A gumiabroncsokra vonatkozó szabályokat a KRESZ, illetve a 6/1990. Köhém rendelet tartalmazza. Ezek alapján a következő feltételeknek kell megfelelniük az autóra szerelt gumiknak: a gumiabroncsok méretének, terhelhetőségének és sebességhatárának meg kell felelnie a gyári előírásnak. A megadottnál magasabb, azaz jobb súly- és sebességindexet természetesen enged a szabályozás. Téli abroncsnál lefelé is el lehet térni a gyári értékekről, de ilyenkor az utazási sebességet ennek megfelelően kell megválasztani, valamint erről feliratot kell elhelyezni a vezető környezetében. Ezen kívül még azonos tengelyeken lévő kerekekre csak azonos márkájú, méretű, mintázatú, felhasználási területű, teherbírású és mintázatú gumikat szerelhetünk fel, valamint személyautónál a gumik szerkezetének (radiál vagy diagonál) az összes tengelyen meg kell egyeznie.

Akkor mehet más méretű gumi előre és hátra?

Mivel a KRESZ csak tengelyenként határozza meg, hogy azonos gumikat kell használnunk, valamint a gyári előírásból is tudunk akár két, igencsak eltérő méretű gumit választani, azt gondolhatnánk, hogy rakhatunk különböző méretű gumikat a különböző tengelyekre, de ezt csak akkor tehetjük meg, ha ez a gyártói leírásban is tengelyenként különböző méretek szerepelnek. Jellemzően a nagyobb teljesítményű, hátsókerék-hajtású autóknál szoktak a jobb tapadás érdekében hátra szélesebb felni-gumi párost előírni a márkák. Ilyenek például az M-es BMW-k, az AMG Mercedesek, a Porschék, de a Smartok is.

Mit mond a műszaki állomás?

Megkerestünk a kérdéssel egy budapesti műszaki vizsgáztató állomást is. Tőlük azt a választ kaptuk, hogy amennyiben különböző szélességű gumi van a különböző tengelyeken, akkor nem kaphat vizsgát a személyautó. Kivételt képeznek ezek közül a már korábban említett olyan típusok, amelyeknél ilyen a gyári koncepció.

Mit mond a gumis?

Megkerestünk egy fővárosi gumiszervizt is, hogy elmondják a véleményüket a tengelyenként eltérő méretű gumikról. Az abroncs átmérőjét illetően, a váltóméret kalkulátorokkal egyetemben +/- 2,5%-os értékig hajlandóak eltérni a másik tengelytől. Szélességben maximum két mérettel, azaz 10 milliméterrel eltérő gumit szerelnek fel, mivel ennél nagyobb különbség esetén megváltozhat az autó viselkedése. Ez természetesen nem általános hozzáállás.

Miért büntethet a rendőr?

Ha nem a gyári előírásnak megfelelő méretű gumi van az autón, a rendőr büntethet a feljebb bemutatott szabályok értelmében. Azonban, mivel itthon a jármű hivatalos irataiban nem szerepel a gyár által előírt gumimérete, ezért a rendőrök kezében nincs viszonyítása érték egy igazoltatás alkalmával. Természetesen, ha a kerék kilóg oldara a kaszni alól, az nyilvánvalóan szabálytalan, így azonnal ugorhat a forgalmi.

Milyen felnit tehetek az autóra?

Több olyan módszer is létezik, amivel lecserélhetjük az autónk gyári felnijét, ezeket Buzás István, az Alcar Kft. vezetője magyarázta el nekünk . Az első,  és egyben legegyszerűbb eset, ha E-jeles (vagyis európai jóváhagyással ellátott) felnit veszünk, a gyárinak megfelelő méretben a megadott típusra. Minden további eljárás nélkül használhatjuk vele az autót, ezek a felnik ugyanis megfelelnek a gyári paramétereknek. Sőt, sokszor még jobbak is bizonyos tulajdonságaikban. A másik lehetőség, hogy olyan kerekeket veszünk, amelyek rendelkeznek az autónk típusához TÜV (német minősítő intézet) engedéllyel.

A TÜV-ös felnik közt akár már olyat is találhatunk, amely nem szerepel az autónkhoz gyárilag megadott méretek között, a TÜV ugyanis teljes körűen kivizsgálja ezeket a felniket. Az ilyen kerekek nagy részében található egy KBA (német közlekedési hatóság) szám is, aminek köszönhetően Németországban ezeket a felniket nem kell bejegyeztetni a forgalmiba. Mivel nálunk semmilyen felnicsere nem kerül a forgalmiba, a TÜV magyar szervezetén keresztül kérhetünk magyar kiegészítést a német dokumentumhoz, hogy utána a magyar hatóság adminisztrációs díjért cserébe H (magyar jóváhagyás) engedélyt adjon, amit a műszaki vizsgák alkalmával be kell mutatni. Sok esetben nincs szükség a magyar formalizálásra sem, akár a német papírokból is kaphatunk egyből H engedélyt. Itt természetesen nagy hatáskörrel rendelkezik az elbíráló személye, nem árt tehát előre érdeklődni és csak utána felnit vásárolni, illetve beszerezni a szükséges igazolást.

Ha a választott felni nem rendelkezik KBA számmal, akkor sem kell kétségbe esni. A felnihez tartozó TÜV papírok alapján készíttethetünk műbizonylatot a kerekek legalizálására. Ezt szintén a műszaki vizsgák alkalmával kell bemutatnunk, mivel nincs a felni és a gumi megfelelőségére kialakított szabályrendszer. A gyáritól eltérő méretű felnik esetében mindig meghatározza a kiállított engedély a felszerelhető gumik méretét is. A rendszer visszafelé is működik, a felnik bevizsgáltathatók a TÜV-fel, hogy utána műbizonylatot kaphassanak.

Ne maradjon le semmiről!

Kövesse a Totalcart a Facebookon is!

A cikksorozat létrejöttét támogatta az NKH.
NKH

Az oldalról ajánljuk

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

tegnap, 16:44
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11