Hiába a sok mérnöki munka, ha a piac nem harap rá valamire. A jelenségnek több oka is lehet, mutatunk néhány példát.
Mitsubishi Space Star (2013) Az 1998-ban bemutatott Mitsubishi Space Star/Space Wagon/Space Runner triumvirátusból még manapság is sokat látni, a 2013-ban piacra dobott Space Star viszont nem létező modell itthon. Pedig a Coltok, Lancerek és Galantok sok magyar családban bizonyították, hogy a nehezen kimondható japán márka autóiban meg lehet bízni. Hogy akkor miért nem látunk Space Starokat a parkolókban és az utakon? Csikós tesztjéből tudjuk, hogy gyenge, billeg, zajos és rossz anyagokból van. De legalább a váltója japánosan könnyű és pontos.
Fotó: Papp Tibor / Totalcar
Mini Coupé Az újkori Mini nagyjából ugyanúgy néz ki, mióta 2001-ben piacra dobta a BMW. Néha kicsit átrajzolják a lámpákat, vagy lecserélik a motorokat, de messzebbről rájuk nézve nincs nagy különbség. Még a Clubman, Countryman vagy Paceman változatoknál is kell pár másodperc, mire kibogozza az agyunk, hogy mi nem stimmel a látványukban a megszokott Minikhez képest. Bezzeg a Coupé! Távolról ordít, hogy nem akar egy lenni a Mini-palettából. Sajnos. Egyszerűen elszúrták a formát, ráadásul még csak nem is lett tőle jobb az autó.
Fotó: Fenyő Balázs - OMG Visuals
Fiat 500X A Fiat 500X-szel nem az a baj, hogy csúnya, mert sok autógyár hasonló méretű autója mellé állítva megnyerné a szépségversenyt. Sőt, még csak nem is az a baj, hogy Fiat 500 a neve, mert a Citroën is egész jól kiszervezte a drágább autóit a DS márkanév alá. A baj az, hogy a Fiat 500X-et ugyanazokban a kereskedésekben árulják, mint a sima 500-ast. Mert hiába kell valakinek nagyobb autó, ha egy cseppnyi szépérzék is szorult valakibe, az a kis 500-assal fog hazamenni.
Fotó: Csikós Zsolt / Totalcar
Toyota Urban Cruiser Amerikában szabtak egy élesebb ruhát a Yarisnak, elnevezték Scionnak, a fiatalok pedig vették. Európába nem mertek tökös formatervű autót hozni a japánok, ezért inkább semmilyenre rajzolták az Urban Cruisert. Nem jött be. A hasonló elvek mentén tervezett Kia Soul viszont már a második generációnál tart.
Renault Zoé Tisztán villanyhajtású autókból még manapság sem túl sok van itthon, de azért néha felbukkan a forgalomban egy Nissan Leaf, egy i3-as BMW, egy Renault Twizzy, egy Peugeot Ion vagy egy Kia Soul EV. Zoé viszont egy sem, pedig jó ötletnek tűnt és az ára sem volt elszállva a többiekhez képest. Talán a Zoékhoz kitalált akkumulátorbérlő rendszer vette el az importőr kedvét a típustól, Magyarországon nem is forgalmazták az Zoét.
Fotó: Papp Tibor / Totalcar
Renault Kangoo Be Bop Amíg a korabeli Kangoo személyautó változata maga a megtestesült praktikum, a Be Bop mentségére csak annyit tudunk felhozni, hogy cuki. Rövidebb, kevesebb az ajtaja és a tolótetőt is csak a hátul ülők (mind a kettő) élvezik. Ha ez nem lett volna elég visszatartó erő az újkori megvásárlásától, még drágán is adták.
Fotó: Papp Tibor
Subaru XV Kevés Subaru láttán jut eszünkbe a szép szó, de a karakteresség elvitathatatlan a márkától. Elég a vonalzóval tervezett XT-re, vagy a bájosan kretén első Foresterre gondolni. Az XV viszont úgy lett különc napjaink autói között, hogy nincs meg benne ez a karakteresség, és ez baj.
Fotó: Totalcar
Mercedes Citan Valószínűleg jó ötletnek tűnt a stuttgarti brainstormingon, hogy átemblémázott Renault Kangookat áruljon a Merci Citan néven, de a magyarok átláttak a szitán és nem vették a Citant.
Fotó: Hlács Zoltán / Totalcar
Hyundai Matrix (2009) A Hyundai 2002-ben mutatta be családi egyterűjét, a Matrixot. Egyéniség volt a maga módján, senki sem mondhatta, hogy a formatervezőnek megkötötték a kezét. Aztán eltelt hét év, és eljött a modellváltás ideje. Mivel új modellt nem terveztek ez alatt az idő alatt, inkább rászabtak egy, a márka aktuális palettájához illeszkedő arcot az autóra. Bár biztos sokat dolgoztak a frissítéssel, megérte volna még belefektetni pár hónap munkát a dologba, mert nem sokan akartak újonnan hétéves autót venni.Fotó: Vályi István
Suzuki Kizashi A Kizashi hozta a kategóriától elvártakat, csak drágán. Illetve egy Suzukihoz képest drágán. Ha más embléma lett volna rajta, vajon eladási csúcsokat dönt? Vagy ha olcsóbb lett volna kétmillióval? Ezt más sosem fogjuk megtudni, de egy biztos, a Kizashi nem lett a mi autónk.Fotó: Papp Tibor