2018.05.03. 12:53

Hiába fanyalognak sokan, a szabadidőautók szép lassan leuralták a piacot. Már olyan régóta élünk ebben a trendben, hogy elég nehéz leszűkíteni öt típusra a kínálatot.

A lista összeállításánál a tulajdonosok véleménye volt a mérvadó, és fontosnak tartottuk, hogy inkább SUV az autó, és ne crossover, tehát mindenképpen legyen benne valamilyen összekerékhajtás. Fontos szempont volt még a kezelhető méret, így 4,5 méter fölött ezúttal senki sem rúghatott labdába. Meglepő módon 10-15 évvel ezelőtt a klasszikusan európai gyártók még nem sok ilyen feltételeknek megfelelő autót kínáltak, így csak egy európai típus fért bele a listába.

Ahogy minden autónál, úgy itt is fontos, hogy vásárlás előtt megfelelően tájékozódjunk, ami talán kiemelten fontos az ilyen álterepjáróknál. Habár egyik-másik típus meglepően jól mozog könnyű terepen is, ilyen útviszonyok között könnyebben lehet összeszedni olyan sérülést, amiből aztán rozsda, majd megrázó lakatos számla lehet. Minden típusra érvényes, hogy ne legyen rest megnézni az ajtósarkokat, és a küszöböket, hiszen - főleg a japánoknál - váratlan meglepetésekre bukkanhatunk.

5. Suzuki Grand Vitara III (2005-2015)

DSC00772
Fotó: Hlács Zoltán

A Grand Vitara adja az összeállítás – papíron – legnagyobb autóját. A hosszabb, ötajtós változat a 4,47 méterével éppen csak befért a megadott feltételekkel. Viszont a japán és amerikai gyártású Vitara teljesít a legrosszabbul a tulajdonosok körében. A Suzuki meghagyta az állandó összkerékhajtást, felezővel és középső diffizárral, viszont a márka történetében először készítettek olyan szabadidőautót, ami nem létraalvázas és merev tengelyes. 20 centis hasmagassága egész jó lenne, de az osztómű lejjebb lóg, jó két centit faragva az értékből.

Talán ennek is tudható be a viszonylag rossz Népítélet-értékelés, hiszen a Grand Vitara terepjárónak túl személyautós, személyautónak túl terepjárós. Ha sűrűbben menne terepre, adná magát az egyébként legnépszerűbb dízel változat, azonban az 1,9-es motor a Renault rosszabbul sikerült darabjai közé tartozik. Legtöbben erre a változatra is panaszkodnak (leeső turbócső, hamar eltömődő részecskeszűrő, motortól független gond a biztonsági öv visszajelző hibája). A kínálat csúcsán a szintén kölcsönzött (General Motors) 3,2-es V6-os van, aminek jó a hangja, de simán lenyeli a 15 litert. Az arany középút a kétliteres 140 lóerős benzines lesz, de repülni és benzinpárán élni az sem fog.

A nagy súly és a kissé ügyetlen motorok adta magas fogyasztás kombóját valószínűleg sokan nem tolerálták, így egészen nagy kínálat alakult ki a használtpiacon. A cikk írásakor több mint ötven ötajtós Grand Vitara várja új tulajdonosát, a kétmilliós ársáv alatt a kínálat alsó feléből válogathatunk.

A Használtautó.hu Suzuki Grand Vitara kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Suzuki Grand Vitara hirdetéseit ide kattintva érheti el.

4. Toyota RAV4 III (XA30) – 2006-2012

rav4 007
Fotó: Kari

A harmadik generációra nagyot nőtt a Toyota kisebb SUV-ja is, 4,45 méter hosszú a már csak ötajtós változatban kapható RAV4. Ez a generáció már rendelhető volt csak elsőkerék-hajtással és az összkerekesek is alapból előre adták a nyomaték 100%-át. A hajtás persze zárható, úgyhogy az elemi feltételek meg vannak egy kisebb saras csapatáshoz, de a terepszög tönkreteszi az egészet. Elöl a 28 fok még oké, hátul viszont olyan szerencsétlenül oldották meg a rendszámtábla tartóját, hogy csak 24 fok az érték. Könnyű lebontani a teljes hátsó lökhárítót.

A RAV4 egyébként egy tökéletesen semmilyen, semleges autó, elfogadható minőségű beltérrel és tágas helykínálattal. A futómű inkább pattogós, Népítélkezőink közül sokan panaszkodnak a kényelmetlen hangolásra. Egyébként toyotás mércével egészen alacsonyra, 7,03-ra értékelték a típust, ami túlnyomórészt a 2,2-es D4D dízelmotornak köszönhető. Sokan panaszkodnak a túlzott olajfogyasztásra és a könnyen eltömődő EGR-szelepre. Van, aki teljes motorcseréről számolt be. Változattól függetlenül problémának róják fel a hamar elkopó első féktárcsákat és a kormányösszekötő is gyenge pontnak tűnik.

A harmadik generációs RAV4 elég jól tartja az árát, a százas merítés alsó negyede fér be kétmillió forint alá. Persze, itt jó nagy dömping van a szidott 2,2-es dízelből, de találhat a kétezresből is, ami egy kicsit gyengébb, de talán kevesebb a probléma vele. A kétliteres szívó benzines nagyon ritka.

A Használtautó.hu Toyota RAV4 kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Toyota RAV4 hirdetéseit ide kattintva érheti el.

3. Nissan X-Trail (T30) – 2000-2007

auto/NISSAN/X-TRAIL 2001-/XLARGE/01fs

Az összeállítás legöregebb tagja, de helye van a listán, mert ez volt a Nissan első kompakt SUV-ja és 7,81-es Népítélet-átlaga alapján a hazai tulajdonosok is szeretik. A hasáb forma inkább szelíden bumfordi, mint drabális, és végeredményben jó nagy is benne a fejtér. A beltérben elfogadható az anyagminőség, viszont szokni kell a középre helyezett óracsoportot. A hajtás a RAV4-hez hasonlóan elektronikusan vezérelt, tehát alapból csak elöl hajt, és amint a rendszer kipörgést tapasztal, dob egy kis nyomatékot hátra is. Emellett természetesen zárható is az összkerék, és az X-trail az átlagnál sokkal jobban mozog terepen, viszont az autópálya szinte büntetés vele.

Az első X-Trailről relatíve kevés értékelést adtak Népítélkezőink, felháborodott tulajdonosból csak egyet találtunk, aki a 2,2-es dCi motorral járta meg, de nem kizárt, hogy ez egyedi eset. Az egyetlen dízel mellett kétezres és 2,5 literes szívó benzinest választhatunk az autóhoz. Egyébként lambda-szonda, és kiégő izzók a legbosszantóbb problémák, amikkel az X-Trail-tulajok küzdenek.

Közepesen népes a hazai X-Trail választék. Közel ötven darab várja új gazdáját és közülük csak a kínálat felső negyede nem fér be a kétmilliós határ alá. A kor miatt azonban a többinél magasabb futásteljesítménnyel számoljon. Érdemes odafigyelni arra is, hogy nem rohad-e.

A Használtautó.hu Nissan X-Trail kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Nissan X-Trail hirdetéseit ide kattintva érheti el.

2. Kia Sportage II (JE/KM) – 2004-2010

A Sportage egyike volt azoknak a Kiáknak, amik már külső-belső designban és általános minőségben felvették a versenyt az európai márkák típusaival. A Sportage erős, 7,84-es átlagot kapott a Népítélkezőktől, A Sportage-be zárható összekerékhajtást lehetett rendelni, a 19,5 centiméteres hasmagasság és a terepszögek is egész jók (elöl: 28,8; hátul: 28,9).

A Sportage alapvetően a kényelmesebb SUV-ok közé tartozott már új korában is, de a tömegét nem tudja letagadni. A változattól függően 1,6-1,7 tonnás súllyal a kétezres szívó benzines, és a kétezres turbódízel is megszenved és még elég iszákosak is. Érdekes kuriózum a 2,7 V6, de azzal már tényleg képtelenség tíz liter alatt eljárni. Ezt mindenképpen mérlegelje, mielőtt Sportage-et vesz. Ha nem zavarja az írások alapján megalapozatlanul alacsonyabb Népítélet, és a talán kicsit gyengébb forma, nézhet Hyundai Tucsonokat is, ami lényegében ugyanez az autó, csak néhány kilóval könnyebb.

Egész nagy a Sportage-választék a használt piacon, és nem is kérnek értük túl sokat. A leglelakottabbakat már 1,3 milliótól el lehet vinni, a plafon 2,5 millió, így sejthető, hogy a kínálat nagyobb része befér a kétmilliós limit alá. Az említett magas fogyasztás miatt nem meglepő módon elég sok a gázüzeműre átalakított autó.

A Használtautó.hu Kia Sportage kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Kia Sportage hirdetéseit ide kattintva érheti el.

1. Dacia Duster – 2010-2017

IMG 9834 resize
Fotó: Koncz János

Az első generációs Dacia Duster az összeállítás legje, sok szempontból is. Messze ez kerül a legkevesebbe, de messze ennek adták a legjobb Népítélet átlagot is (8,38). A Dacia modern időszámításának első hobbiterepjárója még ma is a legjobb ár/érték arányú autónak számít a műfajban. Ez egy Daciától talán el is várható, azonban a Dusterbe rendes összkerékhajtást is lehetett rendelni, amelynek számos elemét a konszerntárs Nissan X-Trailből kölcsönöztek.

A Duster hasmagassága 21 centiméter, az első terepszöge 30, a hátsó pedig 36 fokos és a rugóútjai is kellőképpen hosszúak ahhoz, hogy tényleg elbírjon egy kis terepezést. Felező váltó nem járt hozzá, cserébe olyan rövid az egyes, hogy az 1,6-os benzinessel ezres fordulatszámnál öttel megy az összkerekes Duster. Így jó sokat is fogyaszt, szóval egyértelműen az 1,5 dCi illik legjobban hozzá.

A hazai Duster-választék óriási, így apró léptékben növekednek az árak, de ne felejtsük el, hogy kétmillió alatt inkább a skála alsó, fronthajtásos harmadából válogathatunk. Azért már itt is akad szép számmal dízel, kevesebb, mint kétszázezer bevallott futásteljesítménnyel, akár a fekete betétes lámpájú, csinosabb kivitelből.

A Használtautó.hu Dacia Duster kínálatát ide kattintva nézheti meg.

A Jóautók.hu ellenőrzött Dacia Duster hirdetéseit ide kattintva érheti el.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.