Négy körömmel kapaszkodik
A motortérben nagy csalafintaságok rejlenek. Az eredetileg 10 szelepes, szokványos, soros, öthengeres motor kapott még 10 szelepet - még véletlenül sem tartalékba -, plusz egy turbót.

Szentpéteri Zsoltnak jó néhány ismertetőjele van. Amellett, hogy az Első Magyar Audi Klub elnöki posztját betölti - bár ez nincs ráírva - természetesen van pár Audija is, melyek egyértelműen jelzik, ki is a gazdájuk. Most arról lesz szó, amelyik talán a legközelebb áll hozzá, az Audi 90 Quattro, vagy ahogy ő nevezi, a "kis Audi".
Az elnök úr életrajzában akkor bukkan fel először a járgány mikor a már meglevő RS2-es mellé szeretett volna egy kevésbé feltűnő, kevésbé sokat fogyasztó, a mindennapi használatra is teljesen megfelelő, kényelmes, de azért rendesen lépegető verdát. A ralikrosszban Kapitány néven ismert versenyző-tuningmester (hivatalosan Keskeny László) pedig épp - hatalmas kínok között ugyan, de - eladósorba penderítette a nem teljesen hétköznapi Quattrót. Zsolt már ismerte a gépet, így nem tartott sokáig a rábeszélés, hogy birtokba is vegye.
Nézzük meg részletesen, mi az, ami annyira magával tudja ragadni egy Audiban nagyon is képzett, precíz, és tudatos vásárló szívét. Szóval ez a 90-es első kacsintásra 80-asnak tűnik. Mármint annak, aki ért is hozzá, mert bármennyire is szégyellem, de ha megfeszítenek se találnám meg, mitől tűnik annak. Pedig egyszerű. A nagy lökhárítók (elöl-hátul) valamint az első lökhárítóval együtt a ködlámpák és hátul középen a lámpaszerű középső híd lekerültek, az egykori 90-esre már csak az ezüst csíkos oldalsó díszléc, és a küszöbszpojler emlékeztet. Ezen külsőségek mellett még a gyári, B4-es 80-asról származó alufelniket kell megemlíteni, és kész is a leírás, mivel a külső tudatosan nem mutat semmi az izomzatból. Így az utcai harcosok nagyobb mellénnyel bőgetik a motorjukat a piros lámpánál.
A motortérben nagy csalafintaságok rejlenek. Ott kezdődik a dolog, hogy az eredetileg 10 szelepes, szokványos, soros, öt hengeres motor kapott még 10 szelepet - még véletlenül sem tartalékba -, plusz egy turbót. Természetesen abból sem a széria fajtát. A KKK gyártmányú feltöltőt Kapitány gondos kezei egyedi hibrid-turbóvá alakítottak. A szívósor sem egyszerű, az is kifejezetten ehhez a motorhoz készült egyedi darab. A legjobb dolog, ami a benzin-levegő keverékkel történhet, hogy ezen a szívósoron keresztül jusson el a robbanótérbe. Márcsak azért is, mert már előtte az intercoolerban is piszkosul jól érezheti magát, mivel az is olyan helyre került, ahol sokkal jobban tudja végezni áldásos tevékenységét. Az RS2-ből - nem Zsoltéból, hanem egy másikból - származó fúvókákról már nem is beszélve... Ehhh, ha benzinmolekulaként születnék újjá, biztos, hogy ebben a motorban szeretnék kimúlni.
A jelentősen átdolgozott motorhoz teljesen egyedi elektronikára is szükség volt, mivel itt már egyáltalán nem mindegy, mi merre hány méter, és persze mikor. Erről is gondoskodott Kapitány, akinek szaktudása ezek alapján már egyáltalán nem kérdőjelezhető meg. Pontosabban nem pusztán ezek után, hanem azok után, amiket az autó a gyorsulási versenyeken művel. A 300-350 LE körüli teljesítménnyel, a hozzá tartozó 450-500 Nm nyomatékkal, és persze a minden lehetséges eszközzel - foggal-körömmel - történő úthoz kapaszkodással kevés ellenfelet enged maga elé. Persze ebben segít a 200-as váltója, és a 90-esekben gyárilag elhelyezett difizárak. Zsolt szerint még a saját, tuningolt RS2-esét is átugorja. Az igazsághoz tartozik, hogy az jóval nehezebb kocsi, így nehezebben lódul meg. Ez viszont 5 másodperc alatt van százon, és 200 métert 8,3 másodperc (tiszta, azaz reakcióidő nélkül számított eredmény) alatt is képes lefutni. S hogy futás közben az úton maradjon, az S2-es futóműve működik közre, ahogy a megállást is az ő fékei biztosítják.
Igazából azonban az autópályákon van elemében. A múltkor például szép nyugodtan baktatnak, mikor Zsolt érzi, kicsit sok a turbónyomás. Félreállt, és a könnyedén állíthatóra kivitelezett waste-gate szelepen állított, mikor elhúzott mellette egy Mitsubishi Lancer EVO. Durrogott is nagyokat az ALS-e, ami mutatta, ott sem biztos, hogy utcai változatról van szó. Mindegy, majd kiderül, ugrás a nyeregbe, gyerünk utána. 120 km/h körül érte utol, és 4. fokozatban indult a verseny. Vagyis az nem volt, mert az Audi simán lelépte a Lancert. Később utolértek egy lassabb konvojt, és egészen 80 km/h-ig le kellett lassítaniuk.
Ekkor 3. fokozatból indulva újra megküzdöttek egymással. A Mitsubishis valószínűleg azóta is az út szélén vakargatja a fejét, mert amit akkor kapott az Auditól azt nem tette zsebre. A váltó áttételezéséből számolva 294 km/h a végsebesség - ami elvileg elérhető lenne, hiszen 5.-ben is képes lenne leszabályozásig (7250/perc) pörögni a motor. Az eddigi legnagyobb fordulat, amin az autó ment 6800 volt, ez 270 körüli sebességnek felel meg. Mivel azonban a kasztnit nem erre a sebességre tervezték, 260 fölött már emeli az elejét, amelynek eredményeképpen könnyebb lesz a kormányzás is, vagyis óvatosabban kell bánni a gázzal. De nem is kell ennél nagyobb sebesség, hiszen az A8-asok elektronikája 250-nél tilt, így ezek még pont leléphetők...
És tavaly augusztus óta, mióta ebben az állapotban üzemel a gép, erre is volt már példa. Pedig még nincs is fullra hegyezve a motor. A kipufogó csonk például teljesen széria - honnan máshonnan , mint egy S2-esről -, ha viszont az is megkapná a sportcélú átalakítást, lenne csak igazán ereszd el a hajamat. De itt már tényleg véget kell, hogy érjen a gyúrás. Ennél tovább már nem szándékozik lépni a tulaj sem, mert egyrészt innen már nagyon sok pénz ráfordításával lehetne arányosan sokkal kisebb teljesítménynövekedést elérni, másrészt akkor már a fogyasztás is jelentősen megnőne. Pedig az volt az alapcél, hogy az ne legyen magas, de lehet, hogy ez már feledésbe merült. Bár jelenleg, a nagy turbóval 9-11 körül fogyaszt úttól és cipőtalp vastagságtól függően, és ez nem mondható soknak.
A bemutatóból az utastér sem maradhat ki, annak ellenére, hogy nem sok szót tudunk rá áldozni, mivel itt sem történt átalakítás. A teljesen széria 90-es belső így tovább fokozza a kóbor apácák megtévesztésére kialakított szürkeegér-fazont. Sőt, még a tuningosok által alapvetőnek titulált "nagy zene" is hiányzik. Gondolom mostanra már egyértelművé vált, hogy ez sem a véletlen műve. Zsolt minden zenénél jobban szereti hallgatni a kocsi motorját. Túl azon, hogy valóban szebb bármilyen muzsikánál, rögtön hallani, ha valami esetleg nincs rendben. Itt viszont minden rendben van, még ha nem is látszik.
Persze most lehet kötözködni, hogy messziről jött ember, meg ilyenek. Én nem is próbálok meg az autó védelmére kelni, mert szavakkal úgy sem lehet jobban leírni azt, amit benne ülve érezhetünk menet közben. Bele kell ülni és megpróbálni visszatartani a hányást .

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Elkészült az egymilliomodik Suzuki Vitara Esztergomban
A márványkék, GLX felszereltségű, napfénytetős példányt Németországban adják majd át a tulajdonosának.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Olajdoktor
Kinyírta a szintetikus olaj az öreg Audi motorját?
Szintetikus helyett ásványi olajat javasolt a szerelő az Audiba.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Egyszerű szerszámokkal loptak 120 millió forint értékben az ABT tuningcégtől
A lopást valószínűleg nem kispályások követték el.
- Hírek
Kösd be az övet vagy fizess! Újabb akciót hirdetett a rendőrség
A rendőrség friss akcióval szeretné rábírni a közlekedőket a biztonsági öv használatára.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Tolod a másikat az autópályán? Van egy rossz hírünk
Összehangolt ellenőrzést tartott a rendőrség az autópályákon, ahol többek között a követési távolságot figyelték.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Már keresi a BYD a második Szeged helyét
A kínai gyártó exportrekordot ünnepel.
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Elfuserálták a visszahívásokat, újra foltozgatni kell rengeteg Fordot
Az összesen 8 visszahívás többségére azért van szükség, mert korábban nem sikerült kijavítani a hibákat.
- Tesztek
Hatméteres furgon, mint hibátlan városi kisautóTeszt: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – 2025.
13 ezer literes csomagtartó, tágas utastér, rengeteg tárolórekesz és nagyszerű kilátás. Mi kell még?
- Hírek
5,8 méter hosszú, 4 tonna és 4,7 másodperc alatt van százon. Mi az?
A Cadillac minden idők egyik leghosszabb sorozatgyártású autóját alkotta meg.
- Közélet
A nagy 2025-ös Forma 1-es szezonelőzetes
Nagyon nehéz olvasni a sorok között, de azért megpróbáljuk!
