A főfékhenger bosszúja
Hogyan cseréljük ki egész autónkat egyetlen fékmunkahengertől elindulva? Avagy: hogyan költsünk feleslegesen sok pénzt?
- Egy alkalommal vegyük észre, hogy az egyik
munkahenger a jobb első keréknél engedi a fékfolyadékot.
- Idézzük elménkbe, hogy folyamatos fékfolyadék utántöltés
esetén ez bármeddig is jó lenne. Ne döntsünk így.
- Vegyük észre, hogy olyan mocskos a féknyereg, hogy nem
tudjuk megállapítani, a kettő közül melyik munkahenger rossz.
- Vásároljunk 2 munkahengert az adott oldalra.
- Ne tudjuk, hogy ehhez biztosító stift is kell!
- Jöjjünk rá, hogy egy munkahenger is elég lett volna.
-
Vásároljunk fékfolyadékot és féktisztító spray-t.
- Cseréljük ki a munkahengert.
- Ne legyen otthon munkahenger biztosító stift. Bármi mással
próbálkozunk, az ki fog jönni a furatból, a munkahenger lötyögni
fog, a merev összekötő cső menete meg fog lazulni. Cseréljük le a
csövet!
- Késsünk el munkahelyünkről stift vásárlás miatt.
-
Vásároljunk fékfolyadékot és féktisztító spray-t.
- Nyolcas kulccsal nyaljuk el a légtelenítő csavar hatlapfejű
kiképzését, vegyünk új légtelenítő csavart!
- Vegyük észre, hogy hiába légtelenítünk, a fék puha marad.
-
Vásároljunk fékfolyadékot és féktisztító spray-t.
- Tudjuk meg a LADA levelezőlistáról, hogy az elülső kör
leengedése után a hátulsót is légteleníteni kell.
- Törjük bele a légtelenítő csavart a régi hátsó
munkahengerbe. Vásároljunk új hátsó munkahengereket. Törjük el a
merev hátsó fékcsöveket is a munkahenger csatlakozójánál. Újabb
napig ne használjuk a gépkocsit, majd vegyünk új csöveket.
- Vegyük észre, hogy hátul nem a fékfolyadék, hanem a
hátsóhídház hajtóműolaja folyik. Szimmeringezzük meg a hátsó
féltengelyt. Miután a csavarhúzót bevertük a szimmering és a
hátsóhídház pereme közé, tudjuk meg, hogy egyféleképpen nem szabad
szimmeringet kiszedni - mégpedig így.
- Töltsük egész vásárnapunkat sikertelen szereléssel.
- Mossunk kezet, a kormunk alól ne jöjjön ki a kosz. Vágjuk
le körmünket, így kijön.
-
Vásároljunk fékfolyadékot és féktisztító spray-t.
- A kezünket üssük be, csípjük oda, hulljon szemünkbe por,
fröcsögjön arcunkba fékolaj. Vágjunk jó képet mindehhez!
- Vegyük észre, hogy a hátsó tengely fékcső elosztó tömbje
utángyártott, rossz a menete. Tegyük vissza az eredetit! Közben
ennek a rögzítőcsavarját törjük le a hátsóhídról.
- Pumpáljuk a féket, és ne tudjunk légteleníteni!
- Vásároljunk nyolcas CroVa csillagkulcsot több mint ezer
forintért! Vegyük észre, hogy az új légtelenítő csavarok hatlapú
feje már nem nyolcas, hanem tízes!
-
Örvendezzünk, vásároljunk féktisztító spray-t.
- Gyanakodjunk a főfékhengerre, vásároljunk új főfékhengert,
rakjuk fel, de ne tudjuk légteleníteni!
- Mossunk kezet, körmünk alól ne jöjjön ki a kosz. Már olyan
rövid legyen, hogy ne lehessen tovább vágni.
- Hátha az új főfékhenger rossz? Rakjuk vissza az eredetit.
Többször cserélgessük, amíg a merev fékcsövek peremezett végei
teljesen elhasználódnak, majd lehetetlenné válik tömített rendszert
létrehozni.
- Gyanakodjunk a fékrásegítő dob belső szerkezetére, a
tolórudakra, vásároljunk új dobot, de továbbra se tudjunk
légteleníteni. Erre minimum 5 ezrest adjunk ki.
- A tábla szerint 18 óráig nyitva tartó távoli autósboltba
érkezzünk meg 17:30-kor. Másnap tudjuk meg, hogy hibás a tábla,
17-ig vannak nyitva. Ugyanebbe a boltba menjünk el pénteken 17 óra
előtt, majd tudjuk meg, hogy pénteken 14-ig vannak. Ezen az éjjelen
alkatrész híján pihenjünk és örvendezzünk.
-
Hidaljuk át a fékerőszabályzót a műszaki vizsga
bizottságának nagy örömére. Vegyük észre, hogy a rendszer elkezdi
kinyomni magából a levegőt.
- Jöjjünk rá, hogy ismét Csaba Petinek volt igaza, annak a 8
embernek pedig nem volt igaza aki szerint a fékerőszabályzó nem
csinál ilyet.
- Az új hosszú fékcső hátravezetése közben: mozgatással
lazítsuk meg a már bekötött véget, itt majd később szivárogtassuk
el a fékfolyadékot! Vágjuk el a kezünket a rögzítő fülekkel,
essen szemünkbe rozsda, feküdjünk a papagájfogóra, üssük
fejünket a hátsó emelőpontba, folyjon ruhaujjunk alá fékfolyadék,
égesse meg fülünket a stekklámpa izzója.
- Légtelenítsük körbe a rendszert. Gyanakodjunk a féklámpa
áramfelvételére. Vegyük ki a féklámpa biztosítékát. Vegyük észre,
hogy ekkor a szerelőlámpa sem ég. Mindezt tegyük meg már az első
napon. Legyünk tanácstalanok.
- Utolsó nap utolsó órájában jöjjünk rá, hogy a féklámpa
kapcsolóját is le lehet kötni, ekkor féklámpa feleslegesen nem ég,
szerelőlámpa ég.
- Miután a fék levegőtlen és kemény, jöjjünk rá, hogy
teljesen lemerült az akkumulátorunk. Másnap vásároljunk drágán
Bosch akkut. Miután kifizettük, tudjuk meg az eladótól, hogy csak
szigorú feszültségtartományban tölthető. Gyanakodjunk mechanikus
feszültségszabályzónk túlfeszültségére.
-
Reménykedjünk, hogy csak az utastérben van túlfeszültség, a
csomagtartóba helyezett akksihoz vezető kábelen a feszültség esik,
és az akkumulátor nem kap túlfeszt.
- Ne legyen így, kelljen feszültségszabályzót vásárolnunk!
- Vegyük észre, hogy a saját munkával a munkadíjat
megspóroljuk, de a munka
időt nem, valamint szakszerűtlenségek sorozata miatt annyi
pénzt költöttünk el, mintha LADA márkaszervizben generáloztattunk
volna a féket.
- Jöjjünk rá, hogy a fékdob még mindig tojás alakú, és a
féktárcsák még mindig 9mm-nél vékonyabbak.
- Tudjuk meg, hogy
új autó részleteinek fizetésére még átlagosnál nagyobb nettó
fizetésünk sem elég.
- Az egy hétre kölcsönkapott jugoszláv gyártmányú
személygépkocsi töltésére gyanakodva szakműhelyben hagyjunk ott
több mint 3 ezrest, de ne bánjuk, mert
autószerelő antitalentum testvérünknek segítünk.
- Gondolkodjunk el, nem-e vagyunk magunk is
antitalentum(ok).
(In memoriam Sir Pinkerton, lejegyezte gm.)