Hopp egy kavics...
Ha megtörtént a baj, gyorsan kell cselekedni. A repedésbe jutott szennyeződést nem lehet eltávolítani, és ilyen esetben a javítás sem megoldható. A másik különösen fontos ok, hogy menet közben a szélvédő vetemedik a karosszériával együtt, és a feszültség hatására az ártatlannak tűnő pötty tizedmásodperc alatt hosszú repedéssé nőhet.
Sokunknak összeszorul a gyomra, ha olyan platós
teherautó mögött kell haladnunk, aminek a rakománya nincsen
letakarva. Legyen az apró kavicsos sóder vagy hatalmas betondarab,
teljesen mindegy, a félsz mindig ott van az emberben, hogy leesik
és pont a mi autónkban (most kivételesen nem Suzukira gondolok)
tesz kárt. Az apró kavicsok ugyanolyan veszélyesek a szélvédő
szempontjából, mint amelyek egy pillanat alatt teljesen összetörik.
A felpattanó kavicsok a szélvédőben apró,
pöttyszerű törést okozhatnak, amely teljes hosszában elrepesztheti
az üveget. Ez elkerülhető, ha még időben megjavíttatjuk.
A szélvédők általában két rétegből állnak, ahol
a
két üvegfelület között ragasztóanyag található. Csak az
ilyen felépítésű szélvédők javíthatók. Mikor a felpattanó kavics
nyomot hagy az üvegen, akkor a külső réteg reped meg, és légbuborék
kerül a rétegek közé. Ennek a buboréknak a szélén megtörik a fény,
ezért látható tisztán a repedés.
Formája szerint többféle repedést
különböztetünk meg. A leggyakoribb
a kagylós repedés, kör alakú szélekkel, a középpontban
tisztán kivehető az ütés helye, apró luk formájában. A csillag
alakú repedésnél egy pontból több vékony szál indul tetszőleges
irányokban. A kombinált repedésnél pedig a kagylósból indulnak meg
a vékonyka szálak.
Ha már megtörtént a baj, gyorsan kell
cselekednünk. A repedésbe jutott szennyeződést nem lehet
eltávolítani, ilyen esetben a javítás sem megoldható. Menet közben
a szélvédő vetemedik a karosszériával együtt, a feszültség hatására
az ártatlannak tűnő pötty tizedmásodperc alatt hosszú repedéssé
nőhet. De ha időben fordulunk szakemberhez, akkor sem biztos, hogy
megússzuk a cserét, mert
nem minden esetben gazdaságos a javítás, lehet, hogy a csere
jobban megéri.
Javításkor a speciális, műgyanta alapú anyagot,
melynek törésmutatója közel azonos az üvegével - ezért nem látszik,
mikor kitölti a repedést - bejuttatjuk a légbuborékba. Ezzel
nemcsak eltüntetjük a kilátást zavaró dolgokat, hanem
megakadályozzuk a tovább terjedést is. Ehhez speciális szerszámokra
van szükség, és persze a szélvédő előkészítésére is. Ellenőrizni
kell, hogy a repedés nem tartalmaz-e piszkot vagy nedvességet. Ez
utóbbi még nem gond, mert egy
hajszárítóval percek alatt orvosolható a probléma, de a kosz
ellen nincs mit tenni.
Ha tiszta és száraz a lyuk,
felhelyezzük a szélvédőre az injektort. Az üveggel érintkező
tappancsait be kell kenni vazelinnal, hogy ne karcoljon. Az
utastérbe helyezett tükrön keresztül ellenőrizve úgy kell
beállítani a feltöltött injektort, hogy a műgyantát nyomó része
pontosan a kagylós repedés fókuszpontjához kerüljön. Ha stabilan
áll, akkor lehet a nyomást adagolni, apró lépésekben.
A műgyanta benyomul a lyukon és megpróbálja
kitölteni a teljes üreget. A nyomás növelésével és ellenirányú
szippantás váltogatásával tudjuk a legvékonyabb részekhez is
eljuttatni az anyagot. Ez a munka egyik legnehezebb, legbabrálósabb
része. És ez az a művelet, ahol az egészet el lehet szúrni. Ez a
műgyanta ugyanis
UV fényre keményedik, és minél vékonyabb rétegben van jelen,
annál gyorsabban.
A néhány perces injektoros játszadozás után már
szemmel látható - vagyis nem látható -, hogy teljes mértékben
megtelt az üreg. Ekkor jön a keményítés első lépcsője: még mindig
nyomás alatt UV lámpával megdolgozzuk az anyagot. Ez is néhány
percig tart csak, majd leszereljük az injektort, egy
műgyantával megkent lapkát helyezünk a néhai repedés
helyére, és újabb UV fényt irányítunk rá. Pár perc, és az
egészet lebontva, az üvegre merőlegesen tartott pengével lekaparjuk
a felesleget.
Hosszú repedések esetén a művelet ugyanez, csak nagyobb
odafigyelést igényel. Mindig a szélvédő szélénél kell kezdeni a
javítást, mert ott lehet picit szétfeszíteni a repedést. Az
injektort felhelyezve lassan tolni kell a repedés vonalán. Nagyon
jól látszik, ahogy a műgyanta halad a repedésben. Az injektor
mögött rögtön lapkáznunk kell, mert ott már megindul a keményedés.
Mindezek előtt azonban le kell zárnunk a
repedés végét, nehogy a feszítés hatására, vagy esetleg a művelet
befejeztével és a feszültség hatására tovább terjedjen. Ezt
legjobban a kagylós repedés gátolhatja meg. Tehát létre kell
hoznunk egyet, néhány milliméterre a repedés végétől.
Előkerül a speciális fúrógép a speciális fúrószárral, és már
fúrjuk is az üveget.
A művelet nagy gyakorlatot és biztos kezeket kíván. Csak a felső rétegben fúrhatunk: ha megsérül a két réteget elválasztó ragasztó, dobhatjuk ki a szélvédőt. A repedés mélysége látszik, addig kell a furatnak is tartania. Ha a fúrás elkészült, akkor egy varrógéptű alakú eszközt kell a lukba helyezni, és apró ütést mérni a tetejére. Ezzel gyönyörű kagylós repedés jön létre.
Ide is felhelyezünk egy másik injektort, az
előbb leírt módon javítjuk az általunk okozott kagylót, majd szép
lassan elkezdünk közelíteni a másik irányból haladó injektor
felé, persze mögötte már lapkázunk. A találkozás helyén
láthatóan összefolyik a két irányból érkező műgyanta és eltűnik a
hosszú repedés. Uv-zés, lapkázás, kaparás, néhány perc és elkészült
a művelet.
Az évszaknak és a repedés fajtájának megfelelően többféle
műgyantából kell kiválasztanunk a legmegfelelőbbet. Ezt csak
tapasztalat alapján lehet megtenni. Ugyanígy a fúrást és az
injektor nyomás szabályzását is szemétre való szélvédőkön kell
először begyakorolni, nehogy túl sok legyen a tanulópénz. Ha
viszont az ember birtokában van a gyakorlatnak, akkor már olyan
lámpatesteket is javíthat, ahol a kitört darabokat is a helyükre
kell illeszteni.
Árak:
Kavicsfelverődés javítása: 3-5 000 Ft
Repedés javítása: 3 000 Ft/ 10 centiméter