Holden Torana TT36: sportos tanulmány Ausztráliából

2004.10.07. 16:25

Az ötajtós típus hosszú ideje az első igazán önálló Holden, de nem csak ezért érdekes: ez a típus akár az Opel Omega utódjának alapja is lehet.

A Torana TT36 tanulmány a száguldás ausztrál szerelmesei számára egy legenda újjászületését jelenti: a Torana jelzést az 1970-es évek végén egy sportos kupé viselte; V8-as motorjával és könnyű karosszériájával hasonló szerepet töltött be az ötödik kontinensen, mint Európában a VW Golf GTI, vagy Amerikában a Ford Mustang. Az egyik első megfizethető, igazán sportos menetteljesítményű modell volt a piacon. A TT36-os nem is hoz szégyent az elődjére: 3,6 literes, két turbófeltöltővel lélegeztetett V6-os motorja 380 lóerős, és egy hatsebességes kézi váltón keresztül a hátsó kerekeket hajtja, így ennek a típusnak kevés ellenfele volna az ausztrál utakon.

A Torana tanulmány leglényegesebb tulajdonsága azonban nem brutális teljesítménye vagy jól csengő neve, hanem az, hogy alapjaiban új konstrukció. Ez bizony nagy dolog a Holdennél, hiszen a márka nagyrészt Opel típusokat forgalmaz - kapható egyebek közt az Astra, a Corsa, a Vectra és a Zafira is Holden jelvénnyel -, és eddigi saját fejlesztései, így a Commodore szedán, a Monaro kupé, vagy a Statesman limuzin is mind az Opel Omega alapjainak ügyes felhasználásával jöttek létre. Az utóbbi néhány évben azonban változott a helyzet. A korábbi alacsony költségvetés a GM amerikai részlegének köszönhetően alaposan felduzzadt, ahol úgy döntöttek, a Holden egyik típusával, a Monaróval egészíti ki a Pontiac modellpalettáját. Sőt, az ausztrálokra bízzák a következő globális hátsókerék-hajtású padlólemez kifejlesztését is. Ezeknek köszönhető hogy volt pénz saját formaterv kialakítására, és az is, hogy a Torana TT36 rengeteg olyan új alkatrészt tartalmaz, ami az amerikai vagy európai GM fejlesztőközpontokból származik. Bár erről egyelőre nem mondtak semmi biztosat, több mint valószínű hogy a Torana tanulmány lemezei alatt már az új platform prototípusa található, amelyre később európai és amerikai típusok tucatjai épülhetnek, köztük az Opel következő zászlóshajója. Ráadásul az autó orrában levő négy vezérműtengelyes V6-os is a legújabb GM fejlesztések egyike, amelyet már most is több amerikai GM modellben alkalmaznak.

Érdemes külön foglalkozni az autó formatervével is, amelyhez hasonlót manapság inkább a Fordnál készítenek, mint a GM-nél. A motorháztető íve és az első lámpák formája a Ford Mondeóra, vagy még inkább az új Focusra emlékezet, egyedül a rövid első túlnyúlás nem stimmel, ez csak hátsókerék-hajtású autókra jellemző vonás. Tanulmányautó lévén a Torana számos olyan megoldást is felvonultat, ami csak most kezd elterjedni az autóiparban: ilyen az üvegezett tető, a LED-es első és hátsó lámpák, de természetesen nem felejtették ki az autóból a fejtámlákba épített, DVD-nézésre alkalmas LCD-kijelzőket, ahogy a vezető érintőképernyős információs rendszerét sem. Az összhatást az iszonyú méretű, 20 hüvelykes könnyűfém felnik, és a mögülük kilátszó 365 milliméter átmérőjű belső hűtésű féktárcsák teszik teljessé, kétséget sem hagyva afelől hogy egy brutálisan gyors autót látunk.

A Holden Torana TT36-ost ebben a formájában valószínűleg nem fogják gyártani, de a sok munkát, amit a formatervezésbe öltek, aligha dobják ki az ablakon. Úgy hisszük, a szériaváltozat kevésbé igényes belsővel és kevésbé harapós motorokkal két éven belül bemutatkozhat az új hátsókerék-hajtású GM-típusok első képviselőjeként.