Szárnyas Subaru olaszos bájakkal

2009.09.30. 14:45

Összekapták magukat a Subaru tervezői, és csináltak valami nézhetőt a hazai közönségnek. Néhány ötletet kölcsönvettek innen-onnan, de kit zavar, ha az összhatás kellemes.

Egy tisztességes névre már nem futotta – egyszerűen csak Hybrid Tourernek hívják a Tokyo Motor Show-ra készített tanulmányt – de talán a látvány is elég lesz, hogy a Subaru standra csábítsa a legnagyobb japán autószalon közönségét. Az autó két hatalmas, felfelé nyíló oldalajtót kapott, amelyeken át mindkét üléssor könnyen megközelíthető. Az autó azonban nem csak ezzel a tulajdonságával tűnne ki a tömegből az utcán. Méretei alapján – 4,63 méter hosszú, 1,89 méter széles és 1,42 méter magas – a Tourer tágas középkategóriásnak is beillene, viszont az alapforma csapott és ötajtós, ami erre a kategóriára nem igazán jellemző. Utoljára az Opel próbálkozott hasonlóval, de a Signum nem vált be, igaz, ezért valószínűleg nem a koncepció, hanem a kivitelezés minősége és a részletmegoldások a felelősek.

Elölről még egész önálló karakter a Subaru tanulmánya, de nem lehet nem észrevenni, hogy hátulról kiköpött Alfa Brera. Ez persze több szempontból is megbocsátható. Egyrészt Japánban nem olyan ismert az Alfa kupéja, mint Európában, másrészt régi bölcsesség, hogy ötletet lopni csak jó helyről érdemes – a Subarunál pedig a legjobb iskolától lesik el a trükköket. Kár, hogy a szériamodellek esetében nem követik ezt a gyakorlatot, talán vonzóbb jelenség lehetne az Impreza és a Legacy is.

A Hybrid Tourerben persze nem csak a külseje érdekes. Bár a megszokott műszaki megoldásokat is megtaláljuk – van szimmetrikus összkerék-hajtás és négyhengeres, turbós boxermotor, igaz, ezúttal közvetlen befecskendezéssel – a hajtásláncot néhány villanymotorral is kiegészítették. Két kicsi villanymotor került a rendszerbe, egyet előre, egyet pedig hátulra építettek be. A hátsó 27 lóerős, és induláskor, kis sebességnél csak ez hajtja az autót, illetve gyorsításnál is besegít a benzinmotornak. Az első, 13 lóerős villamos gép alaphelyzetben a Li-ion akkumulátorok újratöltését végzi generátor-üzemben, de szükség esetén – például hegymenetben – ezt is bevonják a hajtásba. További érdekesség a fokozatmentes Lineartronic váltó, ennek köszönhetően a motor folyamatosan a legjobb hatásfokot eredményező fordulatszám közelében tartható, és a villanymotorok az ilyen váltókra jellemző lassú reakciót is kiküszöbölik.

A Subaru tanulmányában az a legszebb, hogy életszagú: a forma, és a hajtáslánc megoldásai is azt sugallják, hogy akár néhány éven belül piacra tudnák dobni – persze nyilván nem ilyen ajtókkal – és az az érzésünk, a közönség vevő is lenne rá.