Biztonságos Astra, Scirocco, X1
Az EuroNCAP tizenkét új típust tört össze, nagyrészt öt csillagos eredménnyel. Jutott persze két tanuló a szamárpadba: a Chevrolet Spark négy, a Toyota Urban Cruiser három csillagos eredménnyel zárta a teszteket.
Öt csillagos eredményt tíz típus kapott az EuroNCAP tesztjein. A BMW X1-es, a Chevrolet Cruze, a Citroen DS3, az Infiniti FX, a Mazda3, a Mercedes E és GLK osztály, az Opel Astra, a Peugeot 5008 és a VW Scirocco. Az autók kivétel nélkül 86 és 96% között teljesítettek a hagyományos törésteszteken, és a gyermekméretű bábúkkal végzett méréseken is 71 és 86% közti eredmények születtek. Két kivétel akadt. A Chevrolet Spark ugyan elfogadhatóan védi a felnőtteket – a 81%-os eredmény akár öt csillaghoz is elég lett volna – viszont a gyermekek biztonságára csupán 43%-ot kapott, ami feltűnően kevés. Ez, és az ESP hiánya az oka, hogy csak négy csillag jutott a GM új kisautójának. A leggyengébben viszont nem az új Spark, hanem a Toyota Urban Cruiser szerepelt. Itt már kijött, hogy az autót évekkel ezelőtt tervezték a japánok az amerikai piacra – konkrétan a Scion márka számára – így az utóbbi évek fejlődéséből ez a típus kimaradt. A klasszikus törésteszteken 58%-ot kapott, bár a gyerekek védelmi szintjét 71%-ra értékelték a tesztelők. Ez azonban így is csupán három csillagot hozott – így a mai mezőnyben már csak sereghajtó lehet.
Ezzel együtt az az érzésünk, hogy az EuroNCAP értékelési módszerének nem ártana egy valódi szigorítás. Az öt csillag ma már legfeljebb annyit jelent, hogy az adott típus átlagos biztonságú, azaz semmit. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a Toyota reakciója az eredményre. A cég szóvivője egész egyszerűen kijelentette, hogy az Urban Cruiser meggyőződésük szerint igenis biztonságos autó, azaz egyszerűen letagadta az EuroNCAP értékelését. Igazi pánikreakció, pedig a három csillag pont a középérték – csakhogy most, amikor minden valamire való autó öt csillagot kap, egyenesen szégyenletesnek tűnik egy ilyen, drágább modelltől.