A Toyotát is utolérte az amerikai autópiac válsága

2008.08.11. 15:14

A töredékére zuhant a japán gyártó profitja Észak-Amerikában az utolsó, júniusban lezárt negyedévben, ami komoly érvágás lehet a globális nyereség szempontjából is.

A Toyota 2007-ben még 1,4 milliárd dollárt keresett a második negyedévben Amerikában, idén viszont már csak 15,2 milliót, ami egy ekkora vállalattól lényegében jelképes összegnek számít. A probléma a Toyotánál is ugyanaz, mint Detroitban: a nagy méretű és fogyasztású modellek iránt a töredékére csökkent a kereslet, márpedig az utóbbi néhány évben a Toyota is számos ilyen modellt fejlesztett ki, látván, hogy helyi riválisaik mekkora sikereket érnek el ezekkel a modellekkel. A japán gyártó nyereségének durván a fele származik Észak-Amerikából, így a visszaesés hatása alighanem alaposan leapasztja a cég globális profitját is, az előrejelzések szerint az év végéig mintegy 40%-kal.

A Toyotának nem csak Észak-Amerikában adódtak problémái a közelmúltban: Európában is visszaestek az eladások, igaz, messze nem ilyen mértékben, így a japán gyártó stratégái kénytelenek olyan, látványosan erősödő piacokba vetni minden bizalmukat, mint Kína vagy Oroszország.