A számokból, melyeket az Apehtől kaptunk, úgy tűnik, vagy mondjuk inkább, világosan látszik, hogy a luxusadó menedzselése többe kerül, mint a bevétel. Ráadásul semmi köze a vagyoni helyzethez. Ezért az alábbi levelet küldtük a panasz@obh.hu-címre.
Tisztelt Országgyűlési Biztos úr! Alulírott, Winkler Róbert, a totalcar.hu internetes autós újság főszerkesztője kérem, hogy a gépjárműveket az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló 2009. évi LVIII. törvény (Nétv.) alapján történő, alábbiakban összefoglalt adóztatási gyakorlatát szíveskedjék megvizsgálni.
1. A Nétv. 29. §-a értelmében adóköteles a 125 kilowatt teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT betűjelű rendszámtáblával ellátott személygépkocsi kivételével. Az adó mértéke pedig a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény (a továbbiakban: Gjt.) 7. §-ának (1) bekezdése szerinti adómérték 2-szerese a 125 kilowatt teljesítményt elérő és 175 kilowatt teljesítményt meg nem haladó, 2,5-szerese a 175 kilowatt teljesítményt meghaladó és 200 kilowatt teljesítményt el nem érő, és 3-szorosa a legalább 200 kilowatt teljesítményt elérő személyszállító gépjármű után. A Gjt. említett 7. § (1) bekezdése szerint az adó mértéke a gépjármű gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 345 Ft/kilowatt, a gyártási évet követő 4-7. naptári évben 300 Ft/kilowatt, a gyártási évet követő 8-11. naptári évben 230 Ft/kilowatt, a gyártási évet követő 12-15. naptári évben 185 Ft/kilowatt, a gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 140 Ft/kilowatt.
Engedje meg, hogy az alábbiakban felsoroljak néhány példát, melyek rámutatnak, hogy a Nétv.-ben megállapított 125 kilowatt teljesítményt meghaladó motorral szerelt gépjárművek után fizetendő éves adó gyakran az adótárgy értékének 25%-át is elérheti. A használtpiaci árak alapján többnyire az egymillió forintot meg nem haladó értékű típusokról van szó, sőt a felsoroltak közül számos ilyen autó a 3-4-500 ezer forintos kategóriába tartozik.
Audi 100 2,8 V6 174 LE, 300.000-800.000,- Ft közötti vételár,- adó mértéke 35 824 Ft
Alfa Romeo 164 2,0 Turbo 205 LE, 165.000-500.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 42 206 Ft
Alfa Romeo 164 3,0 V6 185 LE, 99.000-400.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 50 330 Ft
BMW E30 325i 170 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti vételár, adó- mértéke 35 000 Ft
BMW E34 525i 170 LE, 239.000-750.000,- Ft közötti vételár, adó- mértéke 35 000 Ft
Fiat Coupé 2,0 Turbo 190-220 LE, 240.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 59 853 Ft
Honda Legend 3,5 V6 204 LE, 300.000-1.299.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 69 000 Ft
Lancia Kappa 2,0 Turbo 204 LE, 300.000-500.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 55 000 Ft
Nissan Maxima 3,0 V6 180 LE, 200.000-300.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 37 060 Ft , 1995. évi modellfrissítés után 450.000-1.000.000,- Ft közötti vételár, adó mértéke 52 507 Ft
Opel Omega 3,0 24V 211 LE, 150.000-900.000,- Ft közötti vételár,- adó mértéke 57 404 Ft
Peugeot 605 3,0 V6 24V 200 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Renault Safrane Biturbo 237 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Rover 220 Coupé Turbo 200 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Saab 9000 Aero 220 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti vételár, adó- mértéke 35 000 Ft
Toyota Camry 3,0 V6 180 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Toyota Supra 3,0 Turbo 204 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Volkswagen Passat VR6 2,8 174 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti- vételár, adó mértéke 35 000 Ft
Volvo 960 3,0 24V 204 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti vételár,- adó mértéke 35 000 Ft
Volvo 850 2,5 20V 170 LE, 280.000-900.000,- Ft közötti vételár,- adó mértéke 35 000 Ft
A listában található autók nagy része épp azért nem nagy értékű, mert viszonylag erős motorja miatt nagy a fogyasztása. Ennélfogva sokan használják ezeket kényszerből, hiszen elfér bennük a család, de egy új, nagy méretű autó megvásárlására nincs esélyük. Nem beszélve arról, hogy egy új, tízmillió forint körüli nagyobb dízel autó a gyakorlatban hiába gyorsabb, mint a felsorolt ócskaságok, valószínűleg nem esik a luxusadó hatálya alá. Tisztában vagyok vele, hogy az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint nem alkotmányellenes, „ha a jogalkotó az adókötelezettség megállapítása kapcsán olyan adótechnikát választ, amely szerint nem az adóköteles vagyontárgy értéke képezi az adó alapját. Ez különösen a gépjárművek adóztatása esetében tűnik indokoltnak.” Az Alkotmánybíróság a gépjárműadó alkotmányossági vizsgálata kapcsán már rámutatott arra, hogy: „A gépjárműadó évente visszatérő fizetési kötelezettséget jelent, a gépjármű értéke azonban évről-évre jelentősen változhat, a tényleges (forgalmi) érték a gépjármű meghatározott időpontban fennálló állapotát adja, amelyet a használati mód befolyásol.
Ezért célszerűtlen és az adóigazgatási eljárásban gyakorlatilag kivitelezhetetlen helyzetet teremtene, ha az adóalap a nehezen követhető és jogvitát gerjesztő — meghatározott időpontban fennálló, vagy évente folyamatosan változó — érték alapján kerülne meghatározásra. A katalógus ár alkalmazása sem tükrözné a tényleges értéket. Mind az adófizető gépjármű-tulajdonos, mind az adóhatóság számára kiszámíthatóbb, egyszerűbb adózástechnikai megoldás a Gjt. [a gépjárműadóról szóló 1991. évi LXXXII. törvény] által alkalmazott adómegállapítási módszer.” (126/B/1999. AB határozat, ABH 2001, 1048, 1051.) A törvényalkotó tehát figyelemmel lehet a gépjármű, mint adótárgy sajátos jellegére, s ennek megfelelően a gépjárművek adóztatása esetén nem feltétlenül a gépjármű értéke kell, hogy az adó alapja legyen.” A Nétv. 32-33. §-a szerint a nagy teljesítményű személygépkocsik adójának alapja valóban nem a járművek értékéhez igazodik. Ez az alkotmánybírósági gyakorlat alapján nem alkotmányellenes, feltéve, hogy az adókötelezettség alá vont jármű után fizetendő adó közvetlen összefüggésben áll és arányos az állampolgár jövedelmi és vagyoni viszonyaival, helyzetével. A Nétv. személygépkocsikra vonatkozó 32-33. §-a szerint az adó mértéke az adott jármű valamely lényeges sajátosságához (teljesítmény) igazodik úgy, hogy az adó mértéke a jármű életkorával, vagyis értékvesztésével csökken. Ezt az adótechnikát az Alkotmánybíróság alkalmasnak tartotta annak garantálására, hogy a járművek után fizetendő adó mértéke a tényleges vagyoni viszonyokhoz közelítsen. A jármű értékvesztése azonban lényegesen gyorsabban megy végbe, mint az adó mértékének Nétv.-ben és Gjt.-ben meghatározott csökkenése. (http://totalcar.hu/magazin/velemeny/2010/02/03/csunya_gazdagok/)
Ráadásul az adónem beszedésének költségei a várható bevételekhez képest szembetűnően magasak, s nem kizárt, hogy akár meg is haladhatják. Az APEH – kérdésünkre – arról tájékoztatott, hogy a „költségek döntő többségét a nyomtatványok előállítása és kiküldése teszi ki. Az összes költség kb. 220 millió Ft volt. Az összegen felül várható a nyomtatványok feldolgozásának végső költsége majd.” Ehhez képest meglepő volt az a tájékoztatás, miszerint „2010. március 30-ig 139,9 millió forint bevétel származott a nagyteljesítményű személygépkocsik után az Nétv. alapján befizetett adóból.”
Indokoltnak tartom Országgyűlési Biztos Úr figyelmét felhívni arra is, hogy amint azt az OBH 4091/2007. számú ügyben készült jelentésében is feltárta, a közösségi gépjárművek forgalomba helyezése során az egész folyamatban meghatározó a papíralapú ügyintézés.
(http://totalcar.hu/magazin/kozelet/mimport0711/)
Az egyes hatóságok – a regisztrációs adó megfizetésének igazolásán kívül – a legutóbbi időkig kizárólag így érintkeztek egymással. Ezekben az esetekben az okiratot (előzetes származásigazolás, műszaki adatlap stb.) az ügyfél kézben vitte magával az ügyintézésben soron következő hatósághoz. A tapasztalatok szerint az okiratokat az érintett hatóságok fénymásolják, amely eredményeként – jellemzően gépjárművenként és hatóságonként – akár 20-40 oldal előzményi irat másolat és kiadott irat kerül feldolgozásra. Épp az országgyűlési biztos vetette fel, hogy – mivel egyszerű, a hamisítás ellen csekély mértékben védett okiratokról van szó – az ilyen eljárásrend nem minimalizálja, vagy zárja ki a visszaélés lehetőségét. „Mindehhez kapcsolódó probléma, hogy ugyanazon jármű három központi adatbázisba is bekerül a forgalomba helyezési eljárás során: így a közúti közlekedési nyilvántartásba (származás-ellenőrzési nyilvántartás és járműnyilvántartás), valamint a NKH és a Vám- és Pénzügyőrség adatbázisába. Az NKH eljáró szerve kivételével valamennyi adatbázist, az egyes hatóságok az említett okiratok alapján, manuálisan töltik fel. Ennek következtében pedig - amint arra az NKH Mozaik u. munkatársai rámutattak - nem biztosítható teljes körűen, hogy az egyes adatbázisok azonosan tartalmazzák az adott gépjármű releváns adatait. A több ezres ügyforgalom mellett könnyen előfordulhat, hogy az említett nyilvántartások vétlen adatrögzítési hiba, vagy más ok miatt, az eljárás szempontjából releváns adatot (a regisztrációs adó mértéke szempontjából a környezetvédelmi osztályt, vagy a gépjárműadó szempontjából a teljesítményt) eltérően tartalmazzák.” E körülmények pedig meghatározó módon és mértékben kihathatnak a Nétv. alapján fennálló adófizetési kötelezettségre.
És akkor lazításként lássunk egy luxusadó-mentes gépjárművet húszmillió forintért, melyet nem érint a lusuxadó, hiszen annyira gyenge, hogy valósággal hálni jár belé a lélek, és jellemzően a legszegényebb polgártársak használják. Kicsit bőkezűen konfiguráltam, de egyáltalán nem életszerűtlen, hogy Magyarországon vásároljanak jól felszerelt autókat.
A6 Avant 2.0 TDi DPF multitronic 136 LE
Alapár: 12 278 000 Ft
Fényezés: Monza-ezüst metál 835 000 Ft
Üléshuzat bőrszövet vagy bőr Belső szín: fekete-ezüst Szőnyeg: fekete Műszerfal: fent: fekete / lent: fekete BOSE "Surround" hangsugárzó rendszer
8 csatornás erősítő, 270W összteljesítmény, 13 magasteljesítményű hangszóró, Surround hangzás: 216 250 Ft
CD-váltó és DVD lejátszó a Navigációs Rendszerhez mp3-as CD lejátszására alkalmas: 131 250 Ft
Csomagtartó: csomagrögzítő készlet, teleszkópos rögzítő rúd, rögzítő szalag: 47 500 Ft
Csomagtartó: zárható rakodórekesz 16 250 Ft
Csomagtér tálca gumi/szövet 31 250 Ft
Dekorbetét: Diófagyökér (barna) 143 750 Ft
Duplafalú szigetelt üvegezés alvázszámmal
Részletek 346 250 Ft
Elektromos csomagtérajtó mozgatás 162 500 Ft
Garázskapunyitó Programozható távirányítóval 2 500 Ft
Hátsó szórakoztató rendszer előkészítés: 48 750 Ft
Keréktárcsa: könnyűfém 5-küllős-design, 8Jx18 méretben, 245/40 R18 abroncsok: 733 750 Ft
Klíma: komfort automata klíma Plus 2 zónás szabályozás, indirekt levegőztetés / a hátsó ülések klimatizálása légbefúvókkal / légbefúvók a "B" oszlopon / aut. Belső levegőkeringetés / páratartalom érzékelő 157 500 Ft Kormány: 3 küllős, multifunkciós, fa tiptronic funkcióval: 131 250 Ft
Külső tükör: memóriás, aut. elsötétedő, elektromosan állítható és behajtható, fűthető! Csak memóriás üléssel rendelhető! 4L6-ot tartalmazza! 147 500 Ft
Navigációs rendszer DVD lejátszóval 3. generációs 7" színes kijelző 3D megjelenítés 2 SD kártyaolvasó: 998 750 Ft
S line sportcsomag -Könnyűfém keréktárcsa 8Jx18 5-ágú design 245/40 R 18 gumikkal, sportülések elöl, elektromos gerinctámasszal, fekete belső tér, műszerfal és tetőkárpit: 1 051 250 Ft
Telefon: Telefonelőkészítés kihangosítóval (Bluetooth), tetőantenna, vezérlés a multfunkciós kormányról, adapter rendelés a PCB-ből: 181 250 Ft
Tempomat + követési távolság szabályozás (4 fokozattal, automatikus fékezéssel, gyorsítással): 415 000 Ft
Tetőablak: "SOLAR" toló-/ billenőtető Elektromos / előválasztó automatikával /komfortzárással / állandó áramszolgáltatással az utastér szellőztetéséhez: 481 250 Ft Tetőkárpit: fekete szövet Választható belső színek: fekete, lenbézs, lenbézs-fekete, amarettobarna és amarettobarna-fekete: 78 750 Ft
TV vétel analóg/digitális, rádióvétel digitális 467 500 Ft
Ülések: Fűthető első, hátsó szélső 220 000 Ft
Ülések: memóriás vezetőülés, az első ülések elektromosan állíthatóak Csak memóriás tükörrel!: 413 750 Ft
Üléshuzat: "Alcantara" bőr S-line emblémával, perforált fekete, S-line felirattal az első ülések háttámláján csak ülésfűtéssel és S line Sportcsomaghoz rendelhető! 440 000 Ft
Üzemanyagtartály: 80 Literes 27 500 Ft
Vezető információs kijelző: színes (Boardcomputer) + Check-Controll:
47 500 Ft
Vonóhorog (mechanikusan besüllyeszthető) : 293 750 Ft
Összesen: 20 615 500 Ft
Ennek szellemében kérem tehát az OBH szíves vizsgálatát,
Üdvözlettel:
Winkler Róbert
Főszerkesztő
Totalcar.hu
Nem ez az első eset, hogy a luxusadó témájával foglalkozunk. Az előző témában íródott írásunkban szerepelt egy online szavazógép, melyben megkérdeztük az olvasóinkat, ők mit tartanak az új adóról.
Az eredméyn több, mint érdekes.
38438 szavazat érkezett, a következő megoszlásban:
2126 (5.53%) olvasónk szerint tökéletes, így jó, ahogy van.
12860 (33.46%) olvasó a törvény azonnali visszavonását javasolja, a fent taglalt anomáliák miatt.
14584 (37.94%) olvasó nem vetné el a kérdést (jómagam is ebbe a kategóriába tartozom), de mindenképp alapul venné a gépjármű valós értékét, a piaci viszonyoknak megfelelően.
8868 (23.07%) válaszoló pedig a szlovák rendszám mellett döntene, ha olyan autója lenne, ami kis értékű, de adóköteles a jelenlegi számítások szerint.
A közhangulat tehát ez, kérem ennek megfelelően cselekedjenek.
Bende Tibor
Totalcar.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
