2010 első félévében az új autó és motor forgalmazás 25 330 darab volt. A 2009 hasonló időszaki adatának negyvenöt százaléka. Veszélyben az iparágban dolgozó ötvenezer ember.
A vásárlási kedv csökkenése és az ebből adódó kisebb eladott darabszámok a komplett hazai gépjármű szektort veszélyeztetik, mondta Erdélyi Péter a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke a keddi sajtótájékoztatón. Az előző évi eladások további átlagosan 40 százalékos csökkenése mellett az iparágban működő vállalatok nagy része veszteséges, leépítésekre kényszerülnek.
Erdélyi szerint a 2000-es évek elején kezdődött, és a válság kezdetéig tartó túlzott hitelfelvételi kedv okozza az indokoltnál erősebb visszaesést, és a piac rendeződésére nem számít 2012-2014 előtt, amikor a 2002-es eladásokat szeretnék ismét elérni, ami nagyjából hetvenezer gépjármű. A kereslet csökkenésének elsődleges oka a magánszemélyek csökkenő vásárlási kedve, a flottaértékesítés visszaesése nem drámai.
A teljes gépjárműpiacot a 3,5 tonna alatti és feletti haszongépjárművek és a regisztráció köteles motorkerékpárok mentik meg valamelyest, előbbinél 40 százalék és 34 százalék a visszaesés, a motorkerékpároknál 37 százalék.
A regisztráció köteles motorkerékpár vajon mi?
Magyarországon a segédmotoros kerékpárok (magyarul: a robogók) nem regisztrációkötelesek, tehát nincs rendszámuk, nem kell részt venniük műszaki vizsgán, és csaknem ellenőrizhetetlen, hogy a tulajdonosuk kötött-e rájuk kötelező biztosítást, vagy hogy valóban az övék-e. Ilyenformán nem hitelezhetők, nem lehet rájuk cascót kötni, és rengeteg nem megfelelő műszaki állapotú példány fut, egyes becslések szerint, több, mint kilenc tizedük ilyen. Segédmotoros kerékpárok tipikusan az 50 köbcentiméter alatti hengerűrtartalmú, egy személy szállítására alkalmas, 40 km/h-t nem meghaladó tervezési végsebességű robogók. Magyarul a Simson, a Babetta, hogy néhány példát említsünk. Az ellenőrizhetetlenség miatt nagyrészük nagyobb – akár többszörös - hengerűrtartalmúra átépített, megnövelt teljesítményű és végsebességű motor, melyekkel rendszám nélkül vesznek részt a forgalomban. Ha az adott gyár készített egy modellből erősebb kivitelt, ami külsőre nem mutat sok eltérést, ott még az építéssel sem kell fáradozni, jelenleg rendszám nélkül használható.
Az MGE célja, hogy a már korábban elfogadott törvénytervezetnek megfelelően a most nem regisztrációköteles robogókat is regisztrálják: legyen műszaki vizsga, rendszám, biztosítás és vásárláskor lehessen hitelt felvenni rájuk – mindezt a kereslet élénkülése céljából. A keresletet tovább élénkítené, ha a többi európai országhoz hasonlóan, hazánkban is llehetne kiegészítő oktatás után B-kategóriás, tehát gépjárművezetői engedéllyel 125 köbcentiméterig motort is vezetni.
Ezzel lényegében legalizálnánk a mostani állapotokat, amikor sokan jogosítvány nélkül vezetnek 50 és 125 köbcenti közötti, amúgy rendszámköteles (eredeti vagy átépített) motort.
Így lehetővé tennénk, hogy sok autós egyszerűen átülhessen a forgalom ritmusát tartani képes motorkerékpárra – ismertette a motoros piac helyzetét Szloboda Tamás, MGE elnökségi tag. Hozzátette, jól látható a chopperek és sportmotorok visszaesése, míg a városi közlekedésre alkalmas, 125-250 köbcentiméteres motorok és a nagyrobogók kereslete élénkül.
Elmondta továbbá, hogy a '70-es évek egymillió motorjából mindössze 137 ezer maradt, és becslések szerint további 200-300 ezer nem regisztrált motor fut. Az A-kategóriás, tehát motorvezetői engedéllyel rendelkezők száma meghaladja a hétszázezret. A legnagyobb számban futó típus a volt NDK-ban gyártott MZ, ezek átlagéletkora több, mint húsz év, és a statisztika szerint 25 ezer db van belőlük forgalomban.
A hasznonjárművek piaca épp annyira túltelített, mint a személyautóké és a motoroké - mondta Gyöngyössy István (aki szintén MGE elnökségi tag). A 2000-től 2009-ig tartó hitelezési boom miatt jelenleg mindösszesen évi 2100-2300 haszongépjárművet adnak el, ami a piac és a háttéripar létét teszi kockára, hiszen az értékesítési- és szervizkapacitás évi tízezer teherautóra méretezett. A helyzetet súlyosbítja, hogy a piacon nagy számban jelentek meg a finanszírozásból visszavett haszonjárművek. A kereskedők a túltárolt hasznonjárműveket kénytelenek ár alatt értékesíteni, és megjelent az export, mint tevékenység: több hazai importőr és kereskedő külföldre értékesíti az itthoni készleteit.
A hazai fuvarozási igények évi öt-öt és fél ezer haszonjármű eladását indokolnák, de a 2000-es évek eleji hitelboom miatt hét-nyolcezer plusz haszonjármű került a piacra, előbb ezeket el kell használni, csak aztán lesz fellendülés az eladásokban. Gyöngyössy becslése szerint 2012 folyamán normalizálódik a piac, ez a 2002-es szintnek felel meg, havi 500 eladott járművel.
Az első féléves eredményeket figyelembe véve az MGE módosított előjelzése a 2010-es új gépjármű eladásokról így alakul:
Személygépkocsi: 50 000 db
3,5 tonna alatti: 10 000 db
Regisztrált motor: 2500 db
Nem regisztrált motor: 2600 db
3,5 tonna feletti: 2200 db.