Nedvesen vagy szárazon jó?

ADAC téligumi-teszt, 2010

2010.10.26. 06:15 Módosítva: 2010.10.26. 11:10

Senkit nem kell már győzködni a téli gumi hasznosságáról. Sőt, odáig jutottunk, hogy lassan ámokfutó baltás gyilkosnak titulálja a közvélemény, aki nem teszi fel a szilikadús, lamellás futófelületű szettet már októberben. Ne romboljuk le a jó szokást, nézzük inkább meg, milyen gumiba érdemes fektetni a pénzt. Idei téligumi-tesztjén az ADAC a 185/65 R 15, illetve 225/45 R 17 méretű abroncsokat vizsgálta, és alig talált olyat, amely nem felelt meg az elvárásoknak.

Odáig fejlődött mára a gumiipar, hogy a nevesebb márkák között gyakorlatilag nincs már igazán gyenge téli gumi. Legalábbis az idei ADAC-tesztből ezt a következtetést lehet levonni. Azért elrettentő példaként mindig hozzácsapnak a németek a válogatotthoz egy-egy távol-keleti selejtet, amivel rémisztgetik a népet, de a termékek többsége nagyon hasonló színvonalon mozog. Inkább azért érdemes áttanulmányozni a tesztet, hogy a számunkra legfontosabb tulajdonságokban teljesítsen jól a kiszemelt abroncs.

Ha a táblázatban látványos, színekkel jelölt ajánlási kategóriák fölött megnézzük az egyes osztályzatokat, kiderül, hogy a legjobb téli gumi és a középmezőny vége között gyakorlatilag nüansznyi különbségek vannak – a negatív példaként előrángatott távol-keleti termékeket most hagyjuk ki a sorból, a magyarországi kínálatban úgysem szerepelnek. Azért érdemes viszont átbogarászni a táblázatot, mert a kis szórású végeredmény jelentősen eltérő részteljesítményekből jöhet ki.

Aki például évi negyven–ötvenezer kilométert tesz meg, nem árt, ha odafigyel a táblázat alsó sorára. Kopás tekintetében ugyanis nem elhanyagolható különbségek vannak az egyébként hasonló minőségű abroncsok között, így a kicsit drágább bekerülési költség néhány szezon alatt megtérülhet, ha ritkábban kell cserélni a szettet.

Hogyan pontoz az ADAC?

Tudni kell a németek ajánlási rendszeréről, hogy szigorúan büntetik, ha egy-egy kategóriában nem ugorja meg a lécet az adott gumi. A tájékoztató tabella bal felső sarkában azok a ponthatárok láthatók, amelyeket az abroncsoknak muszáj elérniük, hogy  vagy akár csak közepes ajánlást kapjanak. Mindenhol, ahol kis nyilacskát látnak a szóbeli értékelés végén, a piros számmal jelölt szempontokból alulteljesített a gumi, ezért kapott az átlagához tartozónál rosszabb ajánlást.

A teszt végeredménye az egyes szempontok súlyozott átlagából adódik: elvileg öt kategóriába sorolja az ADAC a gumikat. Azért elvileg, mert az idén módosított rendszer szerint a két pluszos jeles kategória 1,5-nél jobb átlagot feltételez, amitől minden abroncs messze elmaradt, ezért csak elméleti jelentősége van. Egy pluszos,  minősítést kapott idén mindkét kategóriában az első három helyezett, nagyjából ez felel meg a régebbi különösen ajánlott minősítésnek. A középmezőny java tavaly még ajánlott címkét kapott volna, idén karikával jelölik az iskolában közepesnek megfelelő osztályzatot, míg az áthúzott karika, ami idén egyedül a Yokohamáknak jutott, elégséges, azaz feltételesen ajánlott eredménynek számít. A buktát nemigen kell magyarázni: ahol vízszintes vonalat látnak, azt az abroncsot kerüljék el messziről.

185/65 R 15 T téli gumik

Ebben a középkategóriás autók között gyakran előforduló méretben tizenöt abroncsot vett elő idén az ADAC. Például Alfa Romeo 147-esre, 156-osra, Audi A3-asra, Citroen C3-asra szerelik a 185-ösöket gyárilag, de Dacia Loganon, Opel Astrán is megtalálható ez a méret. A tesztet a Dunlop SP Winter Sport 3D MO nyerte, amit elsősorban kiegyensúlyozott teljesítményének, valamint a vizes úton elért legjobb eredménynek köszönhet, hiszen a végső elszámolásba 30%-kal számít be a nedves felületen nyújtott produkció.

Nem sokkal maradt le a Goodyear UltraGrip 7+, illetve az itthon szinte ismeretlen Esa-Tecar Super Grip 7 – gyakorlatilag ugyanazt a szintet hozzák, mint a tesztgyőztes. A többi középkategóriás is jellemzően csak azért csúszott ki a zöld, pluszos kategóriából, mert vizes vagy száraz felületen pár tizeddel túllépték a ponthatárt. Egyedül a Yokohama W.drive V903 lóg ki a márkások mezőnyéből: vizes, havas és jeges felületen is átlagon aluli teljesítményt nyújtott, így csak elégséges osztályzatot adhatott neki az ADAC.

A Star Performer Winter, amely nálunk nem található meg a nagyobb forgalmazók kínálatában, elrettentő példaként szerepel a tesztben: 100 km/h sebességről 18 méterrel később állítja meg az autót, mint a tesztgyőztes Dunlop. Így a többi átlagon aluli eredményt is figyelembe véve egyedül erre a gumira ragasztották a németek az elégtelen matricát.

A kisebb méretben idén érdekes módon kifelejtették a hagyományosan jól szereplő Michelin Alpin aktuális változatát, viszont két négy évszakos abroncsot is összehasonlítottak a kifejezetten téli használatra készült termékekkel. Már nem lepődünk meg azon, hogy a Goodyear Vector 4Season alig marad el egy átlagos téli gumi eredményeitől, viszont elismerést érdemel, hogy emellett alig kopik. Jó választás lehet mindenkinek, aki nem szereti évente kétszer látogatni a gumist – drágább árát hamar behozhatja a megspórolt szerelési költség. A Vredestein Quatrac 3 teljesítménye sem sokkal rosszabb, viszont hamarabb fogy el, ezért inkább kevesebbet futó autókra ajánljuk, amelyeken hamarabb elöregszik a gumi, mint elkopna.

225/45 R 17 téli gumik

A 185-ösökhöz hasonló eredmények születtek a nagyok között is. A két távol-keleti versenyző betlizése mellett a Yokohama W.drive V902A kapott elégséges osztályzatot – mint a kicsiknél, száraz úton itt is a legjobb eredménnyel büszkélkedhet ugyan a neves japán, viszont amint csapadék kerül az útra, jobban csúszkál konkurenseinél.

Ezzel szemben bravúrosan szerepelt a Michelin Alpin A4, amely a lehető legjobb kopási értékelés mellett vizes úton is megmutatta a többieknek, kit kell utolérni. Ez azért meghökkentő, mert a tapadás nedves úton és a tartósság általában csak egymás rovására növelhető a gumikeverék fejlesztésénél.

Még két abroncsot, a Continental ContiWinterContact TS830P-t, illetve a Dunlop SP Winter Sport 3D-t ajánlja figyelmünkbe az ADAC. Mindkettő kiegyensúlyozott teljesítményével előzi meg a konkurenseit, akik jellemzően egy-két kategóriában nem hozzák az elvárt eredményeket. A sor végén kullog a két távol-keleti gyártó, az Interstate és a Westlake. Utóbbi esetében vizes úton 22 méterrel hosszabb fékutat mértek a németek, amikor százas tempóról fékezték le az autót – nem kell magyarázni, miért bosszulhatja meg magát a rossz helyen megspórolt pénz.

Ha az idei tesztben nem találja az ön autójára szerelt méretet, korlátozottan érvényesek az eredmények a szomszédos szélességekre is: 175/65 R 15-ös, illetve 195/65 R 15-ös gumikhoz előveheti a 185-ös táblázatot, 215/45 R 17, valamint 235/45 R 17 méretekhez pedig a 225-ösök listája használható. A tavalyi teszten a 185/60 R 14-es és 205/55 R 16-os abroncsokat vizsgálta az ADAC, tavalyelőtt a 175/65 R 14-esek, illetve a 195/65 R 15-ösök voltak terítéken. Aki esetleg használt gumik közül válogatna, érdemes a választás előtt átnéznie ezeket, de a kétéves modelleket megtalálni még az akciós újak között is.

Ha pedig már megvan a téli szett, és csak fel kell pattintani az autóra, gumitárolással kapcsolatos cikkünkből megtudhatja, mire kell odafigyelni, miután kipakolta a csomagtartóból a bezacskózott abroncsokat.

Hol kötelező a téli gumi?

Aki téli túrára, esetleg síelni indul külföldre autóval, feltehetően nem kel útra nyári gumikon, hacsak nem kifejezetten a kalandvágy hajtja. Nem árt viszont tudni, hogy milyen időszakokban kötelező Európa egyes országaiban a téli gumi használata, illetve hol kötik az útviszonyokhoz a megfelelő abroncsok meglétét.

  • Ausztria november 1-jétől április 15-éig, de csak latyakos, havas, jeges úton
  • Csehország november 1-jétől április 30-áig, de csak, ahol közlekedési tábla jelzi
  • Dánia nem kötelező
  • Finnország december 1-jétől február 28/29-éig
  • Franciaország ahol közlekedési tábla jelzi
  • Horvátország ahol közlekedési tábla jelzi
  • Lettország december 1-jétől március 31-éig, de kiterjeszthető októbertől áprilisig
  • Litvánia november 1-jétől április 1-jéig
  • Németország jelenleg „az útviszonyoknak megfelelő” guminak kell az autón lennie, de új törvénytervezetről tárgyalnak
  • Norvégia nem kötelező
  • Olaszország az Aosta-völgyben október 15-étől április 15-éig, máshol közlekedési táblától függően
  • Svájc nem megfelelő gumi esetén büntetés fenyeget
  • Svédország december 1-jétől március 31-éig, utánfutón is
  • Szlovákia téli útviszonyok esetén
  • Szlovénia november 15-étől március 15-éig