Szinte ingyen autózik a kormány

2011.01.21. 06:16 Módosítva: 2011.01.21. 08:56

Havi hatvanezerért ön is szívesen beülne egy fullos fekete Audi A8-asba, nem? Akkor se tiltakozna, ha nem kellene regisztrációs adót fizetnie rá, ugye? És ha még büntetlenül gyorshajthatna is vele, az lenne az igazi? Sajnos nem jött el a Kánaán, csak a magyar EU-elnökség féléve. Nem is járnak a kiváltságok mindenkinek, csak a Köztársasági Őrezred kétszáz, többségében nagy, fekete autóból álló flottájának.

Ha őszinték vagyunk, általában nem a csodálat ragad el minket, amikor vi-vi-vijjogtatva felbukkan a fekete autókból álló konvoj a városban, inkább csak bosszankodunk. Lezárják a kereszteződéseket, percekig áll a forgalom, és egyre csak duzzad az autók folyama a gát mögött. Pedig jobb, ha lélekben is felkészülünk, hogy a következő hónapokban ez a szokásosnál gyakrabban fordul elő, hiszen a soros EU-elnökség nemcsak azt jelenti, hogy a külföldi sajtó az átlagosnál többet foglalkozik velünk, hanem teljes fizikai mivoltukban is meglátogatnak minket Európa politikusai, hogy összeüljenek nálunk tanácskozni. És ilyenkor jó vendéglátóként gondoskodni kell a kényelmes közlekedésükről.

A protokollcélokra használt néhány itthoni autó kevés lenne. Ha csak két-három fejes érkezik mind a 27 tagállamból, máris húsz-harminc limuzinnal kell ingázni a reptér és a szállodák, illetve a Gödöllői kastély között, ha nem akarjuk a kedves nyakkendős urak hangulatát már az érkezéskor azzal elrontani, hogy hármasával ültetjük őket a hátsó ülésre. Nem is beszélve a debreceni, illetve balatonfüredi helyszínekről, ahová nem félórás az út Ferihegyről. Ezért a Külügyminisztérium közbeszerzési pályázat lebonyolítása után megállapodott a Porsche Hungáriával, hogy az elnökség fél évére nettó 69 millió forintért kölcsönkér egy kétszáz autós flottát.

Leírni könnyű, de ez a két szám önmagában, és egymás viszonyában is izgalmas. A kétszáz autó sorba állítva egy kilométeres kígyót alkotna, a hatvankilenc millió viszont nem akkora összeg, ami ne férne el egy hollywoodi szabványos fekete aktatáskában. Jó üzletet kötött a külügy, az biztos.

Hogyért mérnek amúgy egy ilyen flottát?

A Volkswagen konszerntől a Porsche Hungaria közvetítésével négy darab ötvenes autópakk érkezik. Fekete Audi A8-asok, A7-esek és Volkswagen Multivan kisbuszok a delegációk szállítására, valamint szürke Skoda Octaviák ügyintézési célra. Ha csak a típusok alapárait adjuk össze, az összérték 2,25 milliárd forint plusz ÁFA, de jellemzően magasabb felszereltségű autókról van szó. Nagy csomagban persze olcsóbb az autó is, nem csak a mosópor, de a kétmilliárdos nagyságrend stimmel.

Világos, hogy megvenni hülyeség lenne ennyi autót, hiszen csak fél évig kellenek – akkora fényűzést, hogy utána szétosztogassa a fekete kocsikat, a jelenlegi helyzetben nem engedhet meg magának a kormány. Viszont a klasszikus flottakezelők, a bérbeadás specialistái hat hónapos futamidőre, pláne ilyen nagy értékű kocsikra nem tudnak jó ajánlatot adni. Mit is kezdenének ötven féléves fekete A7-essel, vagy akár A8-assal? A magyar használtpiac nem képes felszívni ekkora mennyiséget.

Ha elosztjuk a 69 milliót, autónként, havonta 57500 forint jön ki, ami flottabérleti viszonylatban nevetséges, hisz ez az összeg a kötelező és a Casco-biztosítás díját is fedezi. Egy harmincmilliós értékű A8-ast öt éves bérleti időszakra piaci áron nettó 1,1 millió forintért adnak havonta, de egy A6-osért is havi 350 ezret kell fizetni, ha négy évig szeretnénk használni. Ha a bérelt flotta legolcsóbbikát, az Octaviát nézzük, hozzá hasonló árú Superbet is havi 180 ezerért vesztegetnek négy éves futamidőre az általunk kérdezett flottaüzemeltető cégnél. Ennek az árnak a harmada, amennyiért a kormány megkapja az egész flottát, ez gyakorlatilag a gumikopást és a szállítást fedezi, sokkal többet nem.

Reklámérték ide vagy oda, Volkswagen konszernnek kell lenni ahhoz, hogy kétszáz gépkocsit csak úgy leakasszunk a szögről, és jelképes összegért kölcsönadjuk az aktuális EU-elnöknek. A jó kapcsolatok ápolása azért némi szerepet játszhat az igen kedvező ajánlatban, például az Audi történetének legnagyobb külföldi beruházásánál is engedékeny partnernek bizonyult a jelenlegi magyar kormány, de a két üzlet között összefüggés nem mutatható ki.

Igaz, egy autógyártónál jobb partnert nehezen is lehetne találni a féléves kölcsönkéréshez. Ők értelemszerűen azok, akiknek – közvetítő nélkül – a legkevesebbe fáj összedobni egy flottát, és a hozzánk érkező autók egy része nem is új. Azt persze nem árulja el senki, mennyi a használt, de a páncélozottak közül néhány már biztosan szerepelt nemzetközi diplomáciai eseményeken, és a napokban német rendszámmal érkező VW Multivanek sem vadiújak. A féléves magyar turné után pedig mind a kétszáz tovább vándorol, lehet, hogy éppen a minket követő lengyelekhez, de ez még nem dőlt el. Nagy bajban akkor sem lenne a konszern, ha a flotta egy részét el kellene adnia –Németországot nem érné sokk, ha megjelenne néhány féléves A7-es a piacon.

A stílusra azért adnak a Külügyminisztériumnál, ezért a kölcsönkapott német autók közül a reprezentatív fekete gépek, vagyis az A8-asok, A7-esek és Multivanek MEU kezdetű rendszámot kapnak. Az emiatt elvileg esedékes, százmilliós nagyságrendű regisztrációs adót viszont ügyesen megkerülik: még decemberben hoztak egy rendeletet, amely kimondja, hogy a speciális szolgálati gépjárművek átrendszámozásával kapcsolatos díjak alól mentesül az üzembentartó; ezért cserébe csak határozott időre, erre a fél évre helyezik forgalomba őket. Ha végiggondoljuk, kár felhördülni az irigylésre méltó kedvezményen, az állam úgyis csak egyik zsebéből a másikba tenné át azokat a milliókat.

Az autókat a Köztársasági Őrezred üzemelteti. Nemcsak a tárolásról, szervizelésről gondoskodnak, hanem a biztonsági gépjárművezetőkről is, ahogy ők hívják a sofőröket. Mitró Zoltán alezredes, aki többek között a vezetéstechnikai képzésért felelős az őrezrednél, megmutatta nekünk az egyik A8-ast. A fekete limuzin még csak nem is hosszú kivitel, egy jobban felszerelt szériaautóról van szó.

Hogy mennyi páncélozott az Audik közül, nem publikus – ez az A8-as mindenesetre nem volt az. Ettől függetlenül nem kell nagyon körmöt rágniuk az utasoknak, hiszen a vezetőülésbe kizárólag tapasztalt rendőrök ülhetnek. Mitró Zoltántól megtudtuk, hogy legalább öt évet kell eltöltenie valakinek a rendőrségnél, illetve megkülönböztető jelzést használó gépkocsi vezetésével, mire fekete autó közelébe kerülhet. Az EU-elnökség idején szolgálatot teljesítő biztonsági gépjárművezetők külön képzést kaptak, egyrészt a Porsche Hungariától az autó kezelésével kapcsolatban, másrészt elvégezték az őrezred vezetéstechnikai tréningjét.

Nem kell kaszkadőri trükkökre gondolni, a képzésen szlalomozási, kitérési, veszélyhelyzet-elkerülési feladatokat gyakorolnak a gépjárművezetők, de talán a legfontosabb tudományuk a biztonságos, időre érkezés. Ha egy rendezvényre pontban egy órakor kell befutni, nemcsak késni nem szabad, hanem korán érkezni sem. És mivel biztonsági szempontból a megállás a legrosszabb, előfordul, hogy hetvennel cammognak az autópályán, hogy koppra akkor álljon be a konvoj a térre, amikor a ceremónia kezdődik.

Mivel ebben a helyismeret fontos szerepet játszik, és egyébként is a helyi jogszabályoknak megfelelően kell közlekednie az autóknak, a legritkább esetekben fordul csak elő, hogy nem magyar gépjárművezető szállítja a védett személyeket. A pápa, az amerikai elnök és Putyin hoz csak saját sofőrt, a többiek legfeljebb a biztonsági személyzetükhöz ragaszkodnak.

Az oldalról ajánljuk

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

26 perce
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14