Hatmilliárd forinttal szaggatni a hegyen
Goodwood Festival of Speed 2013
Egy napot voltam ott a lehetséges háromból, de ha végig ott kellett volna lennem, akkor sose írom meg, mert a Festival of Speed akkora lett, hogy az feldolgozhatatlan. Igazából így sem tudom összerakni, pedig két és fél napja ülök rajta. Inkább csak villanásokat közlök, talán az is elég lesz. Inkább látogassanak oda, nincs jobb módszer.

Ez volt sorban a huszadik Goodwood Festival of Speed. Tudják, amit egy bizonyos Lord March tart Dél-Angliában, a saját birtokán, a kastélya előtt, és amely a világ legismertebb autós bulija. Egyben a Porsche 911 50. évfordulója is most volt. A McLarené is. A Lamborghinié és az Európai Túraautó-bajnokságé szintén. Mi több, idén 40 éves a rali világbajnokság, aka WRC is. Mit gondolnak, mekkora ünneplés volt azon a rendezvényen, amelynek területén a legtöbb híres autó és híres versenyző valaha megfordult, és fent említett, évfordulós szereplők mind ott voltak. Kicsi?
És hogyan vélik, lehetséges pontos tudósítást adni egy ilyen rendezvényről? Kötve hiszem. A háromból csak egy napot voltam ott, de az alatt is lőttem 1210 képet. Ennek a cikknek a galériájában most 53 darab kép van, és látom, ez is sok. Nem, erről nem lehet tudósítani. Erről csak úgy lehet beszélni, mint amikor a százéves bácsi mellé odaül a riporter, és annak az első világháborútól az ükunokája esküvőjén át a kamaszkori Velvárt kerékpárjáig mindenféle bevillan, random mód. Ez egyszerűen túl sok.

Azt el tudom képzelni, hogy idővel a Goodwood Festival of Speed lesz a világ legnagyobb autós rendezvénye. Hiszen már a legelsőn, ami szakadó esőben zajlott, a mostanihoz képest pici volt, nyomorult és csak egynapos, is annyi volt a látogató, hogy félidőben elfogytak a jegyek, a befolyó pénzt pedig nem tudták hova tenni a jegyszedő fülkékből – végül tucatnyi autó körözött kint a parkolóban, mindegyiknek a csomagtartója dugig tömve bankjegyekkel. Ez nem pletyka, maga Lord March mesélte. Idén 185 ezer látogatóra számítottak, de ahogy elnéztem a pénteki tömeget, alulbecsülték a dolgot. És a betegeken kívül itt senki nem érezte magát egy percre se rosszul.

Ráadásul a Festival of Speed, azaz, ahogy magyar nyelvismeret híján az angolok rövidítik, a FoS már most is odavonzza az összes gyártót – a pálya alsó kanyarja által ölében tartott területen minden lényeges gyártónak van standja. Mi több, egy rakás autónak már hivatalosan is Goodwood volt a mozgó közönségbemutatója, soroljam? Porsche 918 Spyder hibrid, Alfa 4C, Peugeot RCZ R, Aston Martin Jet 2+2, BMW M6 Gran Coupé, KTM X-Bow GT, Range Rover Sport, Skoda Octavia VRS, Renault Twin'Run, Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 (igen, hatkerekű!), Toyota GT86 Roadster, Volvo S60 Polestar, Caterham D210, Vühl05. De jó lenne ide járni Frankfurt és Detroit helyett, istenem...
Ezen túlmenően a FoS az egyetlen hely a világon, ahol azokat az eszement tanulmányautókat, amik különben unalmasan forognak a nemzetközi autószalonok standjain, itt menni, sőt száguldani is lehet látni. Mert tudták-e, hogy a Peugeot Onyxban tényleg van motor? És hogy a VW XL1 önerőből is jár? A McLaren P1 is süvített, a Mercedes SLS elektromos változata is, a Jaguar Project 7 és a C-X75 is. Meg ezer másik, hagyjuk.

Tíz évvel ezelőtt az akkori két napom java részét a kastély környékén töltöttem, és megpróbáltam mindent lefotózni. Lett egy csomó képem három különböző szögből a járművek java részéről. Szar cikket írtam, beletört a bicskám, a képanyag is unalmas volt, az csak nekem mondott valamit. Most megpróbáltam valami mást, hogy kedvet csináljak mindenkinek ehhez a hihetetlen eseményhez, amitől a legelkérgesedettebb szívű, autókból rég kiábrándult, hajdanvolt járműbuzi is takonnyá olvad.
Két kilométer hosszan végigjártam a hegyet, hogy megmutassam, milyen színes is ez a Goodwood – de ehhez nem elég 53 kép, ehhez 5300 kell. És egy helikopter meg egy fotós mellény, amivel beengednek mindenhová. Pedig így is nagyon közel lehet menni mindenhez, olyan közel, mint szinte semmilyen más mai versenyen – mínusz rali. Monumentális, elsöprő élmény az egész, a Festival of Speed hatásosan tisztíccsa a' agyat, mondanák így bizonyos körökben. A FoS után már nem lehet újat mutatni az embernek, aki onnan eljön, soha nem tud bármilyen autós rendezvényre úgy tekinteni, ahogy régen.

Pedig nem láttam az elképesztő motorokat, csak egyet, a Captain Americát a Szelíd motorosokból, Peter Fondával a nyergében, mert az az autók között indult. Nem láttam a rekorder autókat (Fiat 'Mephisto' 1907, Delage DH 1923, Thomas Special Babs 1923, Sunbeam 1000HP 1926, Napier Golden Arrow 1929, Triumph Texas Cee-GAR, 1955, Bluebird Proteus 1963, The Blue Flame 1970, Bloodhound SSC, 2013, csak pár a sok közül), amik miatt, amikor múzeumban láttam őket, már akkor is le kellett ülnöm a meghatottságtól. De legalább megint szpottoltam a kedvencemet, a tiszta rozsdamentes acél, 23,9 literes Napier-Railton Specialt, amit három éve a Goodwood Revivalen még toltam is – de most dühből tolták neki felfelé.

Elkerültem az Auto-Union Type C háború előtti, hihetetlen sztorijú versenyautót felszaggatni a dombon, Nick Masonnel, a Pink Floyd dobosával, mellesleg híres veterán-versenyzővel a volánja mögött. Csak egy szilánkot láttam a Formula-1-es autókból, és a bárki számára bejárható bokszaikban sem fotóztam, mert épp egy vezetendő Porschére vártam. Sajnos lemaradtam Ford GT40-esekről, a Chapparal-Chevrolet-ről, a Ferrari 712-ről. A teljes Jaguar XK220-as mechanikára épített fehér, régi Ford Transitot is csak menni láttam, de annyira megdöbbentem a tempóján, hogy elfelejtettem felemelni a Canont.
Goodwoodban annyi minden történik, hogy nem szabad sétálni. De ha az ember nem sétál, lemarad a helyszínekről. Á, ez lehetetlen. Goodwoodra három nap kell, utána meg egy tolókocsi és ápolószemélyzet a végére. Mindenesetre, amit lőttem, abból itt egy kis pakk, szórakozzanak jót. Ha felszerelkeztek pár napi hideg élelemmel, kattintsanak rá bármelyik fotóra és benne találják magukat a galériában. És feltétlenül olvassák el a képaláírásokat is, mert ott a lényeg. Én meg visszaülök a székembe, és megpróbálok valahogy visszatérni a valódi életbe. Goodwood után napokba, hetekbe telik, higgyék el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
