Ér ennyit a szervizkönyv?

2013.09.16. 06:13

Ha majd lesz új autóm, mindig szakszervizbe viszem és vezettetem a szervizkönyvet, mondják sokan. Az ok is nyilvánvaló: eladáskor a vezetett szervizkönyv értéknövelő tényező, mellyel bizonyíthatjuk az autónk futásteljesítményét.

A szakszervizek kapcsolatban vannak a gyártóval, minden információjuk megvan a termékről, így a karbantartást és javításokat pontosan el tudják végezni. Ha esetleg visszahívás van, vagy szoftvert kell frissíteni, csak a márkaszerviztől várhatjuk jó eséllyel, hogy megcsinálják. Jó befektetésnek tűnik a szervizkönyv. Ha azonban a dolog anyagi oldalát nézzük, kicsit árnyaltabb a kép.

Ha szervizekről van szó, az alap, a bizonytalan szint az otthoni, számla nélkül bütykölő mester, magasabb szint a számlás, független, esetleg típusra szakosodott, de nem gyári kapcsolattal rendelkező javítóműhely, a piramis csúcsán pedig a gyári márkaszerviz áll. Ennek sorrendjében alakulnak a költségek is. Tudjuk, hogy a márkaszerviz sem biztos, hogy tökéletes szolgáltatást nyújt, azonban nekik legalább az elméleti esélyük megvan rá. További előnyük a vezetett szervizkönyv, valamint a központi nyilvántartás, adatbázis. Sok esetben bármelyik márkaszervizben le tudjuk kérdezni az előéletet, kinyomtatják az elvégzett munkák listáját, és nincs több kérdés. Eladásnál ez nagyon jó, talán szívesebben vesz a vásárló ilyen autót.

Azzal azonban tisztában kell lennünk, hogy a márkaszerviz számlázása kicsit más lesz, mint a sarki Fusi Misi műhelyében. Már ha egyáltalán ad számlát. A számla és a munkalap fontos, mert ez képezi minden későbbi reklamáció, esetleg garanciális javítás alapját. Ha vállaljuk a számla és munkalap nélküli javítást, csak a javító jóindulatában bízhatunk, ha valami nem úgy sikerül, ahogy szerettük volna. Amikor a márkaszerviz mellett tesszük le a voksunkat, vállaljuk a nagyobb költségeket, de kapunk is érte valamit. Az egyik a hivatalos márkaszerviz által vezetett szervizkönyv. Hogy ez valójában mennyit ér, csak akkor tudjuk meg, ha kipróbáljuk.

A teszt alanya a korábban használt tesztben is szereplő Astra 1.7 CDTI, amit új kora óta vezetek, és ott szervizeltetem, ahol vettem. Azt hiszem, ez az ideális eset, senki nem nyúlt hozzá, csak az értékesítést is végző márkakereskedés. Könnyen beszélek, mert az autó cégautó, és a költségeket nem én fizetem, hanem a cég. Azt gondolom, ezt a szervizek kicsit ki is használják, mert könnyebben költöm egy nagy cég pénzét, mint a sajátomat. Én vagyok az ideális ügyfél.

Az autó már 5 éves, 220 ezer kilométer van benne, esedékes lett egy időszakos szerviz. Vittem a megszokott szervizbe, mondtam, cseréljenek két első lengéscsillapítót is, mert puhák már, valamint akkumulátort, mert alig teker. Meg természetesen, ami szükséges. Már amikor odavittem, tudtam, hogy lassan elérkezik az eladás, de azt szerettem volna, ha úgy veszi át tőlem valaki, hogy az autóval minden rendben van. Ez valami olyan rituálé nálam, mint amikor az anyukák babaruhát adnak át a barátnőjüknek, amit tisztán tettek el, de amikor átadják, még egyszer kimossák.

A feketeleves akkor várt, amikor a kezembe nyomták a 392 386 Ft-os számlát. Tudtam, hogy nem 30 ezer forint lesz, soha nem fizettem semmilyen szervizért 96 ezer forintnál kevesebbet, ez azonban durván szíven ütött. Nagyjából tisztában vagyok az alkatrészárakkal, így körülbelül 200-220 ezer forintra számítottam munkadíjjal együtt, de hogyan lett a duplája? Elkezdtem tételesen átnézni a részletes és pontos számlát, így azonnal láttam, hogy a 60 Ah-s akkumulátor (egyébként nem is ez való az autóba, hanem 72-es, nem tudom, miért tettek bele kisebbet) 42 708 Ft, nem kell autós gurunak lenni, hogy tudjuk, fele áron a legjobb is kapható, szinte bárhol. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a GM akku rossz, de a Baren, Banner és Varta sem kis nevek, feleennyiért.

A féktárcsa 73 180 Ft, amikor Brembo kedvezmény nélkül alkatrészkereskedőnél 32 800. De lehet venni 14 800-ért is. Aztán itt a lengéscsillapító 68 400 forintért, amely szintén majdnem állítható KONI-árban van, és már kész is a súlyos ártöbblet. Ezek szúrnak szemet azonnal egy nem autós szakmában dolgozónak is. Olyan ez, mint a boltban a liszt meg a cukor, mindenki tudja az árát, nem csak a pékek és a cukrászok. Hangsúlyozom, tisztában vagyok a gyári alkatrészek árképzésével, azzal is, hogy a gyári alkatrész mögött több a szolgáltatás, mint akármilyen általános alkatrész mögött, de azt gondolom ez azért durva különbség.

Csak hab a tortán, hogy a számla tartalmaz "felhasznált apró anyagok"  címszóval egy tételt 8 118 forintért, de van kiszámlázott féktisztító és szerelő spray is (nem teljes flakon - korrektek!), de ez a számlaképzés megint kinyit egy kisebb bicskát a zsebemben. Nem sajnálva az időt, egyszerű netes kereséssel kiszámoltam az alkatrészköltségeket, ha egy neves alkatrész kereskedő készletéről vásárolom meg úgy, hogy ha van több termék, mindig a drágábbat választva, valamint ugyanígy 6,7 munkaórával egy helyi márkafüggetlen szerviz 6000 Ft-os bruttó óradíjával (Opel-szerviz 12 690 Ft) a teljes költség 159 900 Ft a 392 386 Ft helyett.

Oké, de akkor nincs szervizkönyvem, így meg van, és ez bizony érték. Hogy mekkora érték, majd kiderül, ugyanis ajánlatot kérek az értékesítőtől az autóra. Könnyű dolgom van, mert csak odasétálok, bemondom a rendszámot, lekérdezi a számítógépből, hogy az elmúlt öt évben összesen kicsit több mint 950 ezer forintot hordtam ide időszakos szerviz címén, amit most megfejeltem majdnem 400 ezerrel. Ennek a számláját oda is tettem az asztalára, lássa, hogy lojális vagyok a márkához, a céghez, hát kinek adna jó beszámítási árat, ha nem nekem.

Előtte a neten szétnéztem, hogy ez a felszereltség és évjárat, ezzel a motorral körülbelül 1,3-1,5 millió között van, az alsó fele az enyémhez hasonlóan sokat futott autók, amelyeknek jellemzően van szervizkönyvük, a keveset futottaknak soha. Már ez gyanút ébreszthetett volna, de még bíztam a helyi erők által vezetett szervizkönyvben, gyári, sérülésmentes fényezésben és a biztos előéletben.

A beszélgetés rövid volt és könyörtelen. Az autó sokat futott, a használtautós portálok tele vannak olcsó és keveset futott autókkal, így a beszámítási ár 900 ezer Ft. Miután kimásztam az asztal alól, ahová beszédültem, jeleztem, hogy, ennek majdnem az ötven százalékát éppen most fizettem be a pénztárba, az nem számít? Valamint itt vezetett szervizkönyvem van, az smafu? Nem smafu, de maximum 950 és ez az utolsó ajánlatuk. Döntsék el önök, megérte-e a végig vezetett szervizkönyv. A saját értékesítőjük már le is tette a garast, remélem, más jobban értékeli.

Kapcsolódó blogposztunkban hozzászólhat!

Az oldalról ajánljuk

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

11 perce
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04