Új parkolási rendszer + dugódíj
Július elsején indul az új, országos mobil parkolódíj-fizetési rendszer. A felkészülés három évig tartott és még most is vannak nyitott kérdések. Elmondjuk a lényeget.
A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Budapesten, a Kapás utcában működik. 2012-ben azért hozták létre, hogy állami szereplőként részt vegyen az új országos mobilfizetési szolgáltatások működtetésében. Az állami cég menetrendje szerint júliustól az összes közterületi parkolás elektronikus díjfizetési tevékenységéért felelős, de már a tárban vannak a további ötletek. Még idén lesznek MÁV mobiljegyek, a mobil e-autópályadíjjal kapcsolatos szolgáltatás is a céghez kerül, és ez még semmi. A tervek közt szerepel a budapesti, majd a távolsági tömegközlekedés elektronikus díjfizetésének átszervezése is, mindez még idén. Csak az új parkolási megoldásra eddig 820 millió forintot költöttek.
A sajtótájékoztatón a jövőbeli fejlesztésekről a következő időtervet kaptuk.
Ha a terveknek hinni lehet, jövőre jön a fővárosi dugódíj és ennek elektronikus díjfizetési tevékenységét is a cég koordinálja majd. A parkolási díjakat továbbra is az önkormányzatok határozzák meg és az eddigiekhez hasonlóan, úgynevezett kényelmi díjat is beszednek majd az alaptarifán felül, ha mobillal fizetünk. Ez most akár 75-100 forint többletköltséget jelent parkolásonként, mely akár 40-50 forintra is lemehet, ha az NM Zrt.-vel együtt összesen hét szolgáltató (három erre szakosodott cég, és a három mobiltelefon-társaság) közt megindul a piaci verseny. A szolgáltatók egyike, a Barion például csak az NM Zrt-nek fizetendő negyven forintot szedi be az autósoktól, parkolásonként.
Csakhogy az is kiderült, hogy az új állami vállalat működéséhez parkolásonként további negyven forint szükséges, melyet a szolgáltatók fizetnek majd az NM Zrt.-nek, és ők dönthetik el, hogy ebből mennyit hárítanak majd át ránk, autósokra. Cél, hogy a rendszer kiépítésének költsége másfél éven belül megtérüljön.
A cég vezetői egységes mobilparkolási rendszerről beszélnek, ugyanakkor egyelőre nem megoldott az úgynevezett zónaátparkolás problémája a fővárosban. Erre tökéletes példa a Nemzeti Mobilfizetési cég székházának környékén is akad, mely két parkolási övezettel határos. Ha valaki az egyikben teszi le az autóját, de véletlenül az utca másik oldalán lévő parkolóautomatában fizet, vagy az arról leolvasott telefonszámon keresztül mobilparkol, azt megbüntetik, mert nem a megfelelő helyre küldte a pénzt. A kérdés kezelése a kerületi önkormányzatok feladata, de valamiért például Szegeden, ahol szintén van fizetős közterületi parkolás, nincsenek ilyen átparkolási problémák.
Budapesten egyelőre rendkívül óvatosnak kell lennünk, és nem árt, ha töröljük telefonunkból a mobiltelefonos parkolás eddigi szolgáltatójának, az EME Zrt.-nek számát is (vagyis a körzetszám után 810-essel kezdődő számokat), hiszen ők nem szolgáltathatnak az új rendszer keddi indulásától kezdve. Egyébként az utóbbi Zrt.harcokat folytat, kötelezettségszegési eljárást kezdeményezett az Európai Bizottságnál, mert jogtalannak érzi, hogy a változással egyszerűen kiejtik a piacról. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium álláspontja szerint a tárca sokáig tárgyalt az EME-vel a megoldás érdekében, de mint mondják eredménytelenül. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy keddtől egy ideig elnézőbbek lesznek az új telefonszámokat (összesen hétféle kezdetű számról van szó) nem ismerő autósokkal szemben.
Mai, tehát július 1-én délelőtt aktuális információink szerint az EME Zrt. mobilparkolási szolgáltatása a fővárosban továbbra is elérhető Budapest VI.,X., XII. kerületben az egyes és hármas zónában, illetve a XIII. kerületek önkormányzati útjain. Az EME ügyfélszolgálata a fentieken kívül azt a tájékoztatást adta, hogy bizonyos fővárosi útvonalakon is igénybe vehető még a szolgáltatásuk, egészen pontosan a 0701 és 0702-es kódhoz tartozó területeken, tehát a Teréz körúton a Király utca és a Blaha Lujza tér, illetve a Károly körút Deák tér és Astoria közti szakaszán. A 0702-es zónához tartozó területből mostanáig a Keleti pályaudvar és a Rottenbiller utca környékén fizethetnek továbbra is a régi rendszerben az autósok. A felsorolt kódokat amúgy a parkolóautomatákról olvashatják le az autósok, ezek a számok egyben a parkolás indításához és megállításához szükséges telefonszámok részét képezik. A helyzet folyamatosan változik, ezért érdemes felhívni a
A szolgáltatók eltérő árakat és kiegészítő funkciókat kínálnak, eltérő kényelmi díjakért. Tehát érdemes alaposan felkészülni a nagy változásra, például, hogy melyiküknél milyen fizetési lehetőségeink vannak és kinél mennyibe kerül a szolgáltatás, mely Budapesten tényleg csak annyiból áll, hogy valahol elfoglalunk néhány négyzetmétert az autónkkal az utcán. Ha kérdésük volna, keressék fel a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. honlapját, vagy hívják telefonos ügyfélszolgáltatát június 30-tól a +36 36 889 889 telefonszámon. Most pedig íme a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. hivatalos sajtóközleménye:
Hat viszonteladó partnerrel indul július 1-én az országosan egységes mobilparkolás
Jövő héten kedden (július 1-én) a törvényi szabályozásnak eleget téve a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. elindítja a közterületi parkolás országosan egységes mobilfizetésének rendszerét. Az eddigi 42 helyett 70 közterületi parkolási társaság területén lesz elérhető a mobilparkolás, az eddigiektől eltérően az autósok az ország minden közterületi parkoló övezetében hét mobilparkolási szolgáltató megoldásai közül választhatnak, a legtöbbek által használt sms- és hívószám 810-ről 763-ra változik. Azok a szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, - köztük az EME Zrt. – a törvényi szabályozás szerint július 1-től nem nyújthatnak közterületi mobilparkolási szolgáltatást.
Budapest, 2014. június 25.
A viszonteladó partnerekkel és a parkolási társaságokkal közösen végzett éles tesztek és terheléses próbák után, a mobilparkolás átlagos napi tranzakciószámának kiszolgálására alkalmas informatikai kapacitás többszörösével indul el július 1-én a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer. A rendszer elindulásával az autósokat érintő változásokról sajtótájékoztatón számolt be a Nemzeti Mobilfizetési Zrt.
Július 1-től az autósoknak a következőkre kell figyelniük mobilparkolás során:
- A három mobilszolgáltatón (Telenor, Telekom, Vodafone) keresztül továbbra is elérhető lesz a népszerű, mobilegyenleg terhére történő, sms- és telefonhívás alapú, úgynevezett ad hoc mobilparkolás, azonban a három mobilszolgáltató közös behívószáma 810-ről 763-ra változik.
- Július 1-től az a mobilparkoló autós, aki a 810-es számon kívánja elindítani parkolását, sms-t kap, amelyben értesül róla, hogy ezen a számon mobilparkolási szolgáltatás nem elérhető, valamint arról, hogy ad hoc mobilparkolását a 06 20/30/70 763 .......számon indíthatja el.
- Július 1-től az ország minden közterületi parkolási övezetében választhatunk mobilparkolási szolgáltatót: a három mobilszolgáltató mellett az Evopay, az Mpark, a Barion és a Nemzeti Mobilfiztési Zrt. is kínál különféle mobilparkolási szolgáltatásokat.
- Július 1-re az ország kb. 13 ezer darab, főképp a parkolóautomatákra kihelyezett tájékoztató matricája lecserélésre kerül, az autósok az új matricákon minden mobilparkolási szolgáltató elérhetőségét megtalálják.
- Június 30-tól a +36 36 889 889-es telefonszámon elérhető a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. telefonos ügyfélszolgálata, ahol a munkatársak a mobilparkolással kapcsolatos minden kérdésben állnak az autósok rendelkezésére.
- Azok a szolgáltatók, akik nem csatlakoztak a Nemzeti Mobilfizetési Rendszerhez, így az EME Zrt., július 1-től nem nyújthatnak mobilparkolási szolgáltatást, ezért szerződött és regisztrált ügyfeleiknek még időben érdemes másik mobilparkolási szolgáltató partnert választaniuk.
Az eddigi mobilparkolási rendszerben összesen hat, részleges lefedettséget biztosító szolgáltató állt az autósok rendelkezésére, ami a gyakorlatban azt jelentette, hogy településenként és sok helyen parkolási övezetenként eltérő szolgáltatásokkal találkozhattunk. Július elsejétől hét, az ország minden parkolási övezetében szolgáltatást nyújtó piaci szereplő kínálja mobilfizetési szolgáltatását, köztük a Magyar Telekom, a Telenor és Vodafone, az eddig csak néhány településen, illetve budapesti kerületben jelen lévő Mpark és Evopay, továbbá a vadonatúj mobilfizetési innovátor, a Barion. A Nemzeti Mobilfizetési Rendszer július 1-én 98,5%-os készültségű, mert a közterületi parkolási területek nem egészen 1,5 %-át kitevő zárttéri parkolók integrálása, tekintettel azok egyedi és egymástól is eltérő műszaki specifikációjára, még folyamatban van.
„A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. legfontosabb feladata a közszolgáltatások minőségének javítása az országosan egységes, átjárható és átlátható elektronikus és mobilfizetéses értékesítési rendszer felépítésével. Ennek az átfogó, soklépcsős fejlesztésnek az egyik mérföldköve július elseje, amikor az országban elindul az egységes mobilparkolási rendszer. Az általunk elindított mobilparkolási rendszerhez való csatlakozási lehetőséggel a korábbiaknál több szolgáltató és szolgáltatás jelenik meg a közszolgáltatások mobilfizetéses értékesítésében, a rendszer a lakossági kedvezmények kezelésére, valamint – a jogszabályi környezet rendezését követően – a mozgáskorlátozott kedvezményekkel történő visszaélések megelőzésére is alkalmas lesz” – mondta el Veres Mihály a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója.
„A Barion fizetési rendszert azért hoztuk létre, hogy a magyar lakosság készpénz és bankkártya nélkül tudjon vásárolni, vagy egymásnak pénzt küldeni, online és okostelefonnal egyaránt. Fontosnak tartjuk, hogy a feltöltött egyenleggel bármit ki lehessen fizetni, így külön öröm számukra, hogy az egész országban egységes mobilparkolási rendszerhez elsőként csatlakozhattunk. Célunk, hogy digitális pénzzel ne csak kényelmes, hanem olcsó is legyen a parkolás” – nyilatkozta Bíró Tamás a Barion rendszert létrehozó Sense/Net Zrt társalapítója.