Fordulat a traffipax-áldozat ügyében

2015.06.23. 13:55

A rendőrség gyakorlatilag bármit megtehet. Megteheti, hogy készít rólad néhány fotót, majd felszólít, hogy fizess 90 ezer forint gyorshajtási bírságot. Megteheti, hogy lesöpri az érveidet, amikor megpróbálod meggyőzni őket, hogy hibás volt a mérés. És megteheti, hogy miután fizettél, mégis ejti az ügyedet, mert "nem kellően megalapozottak a bizonyítékok", miközben a te érveidet használja.

Múlt csütörtökön megírtuk, hogy hibásan működhetett az új ARH CAM-S1 nevű szupetraffipax, amikor május 9-én éjjel, felvételeket készített egy Suzukiról Gyula belvárosában. Tulajdonosa 90 ezer forint közigazgatási bírságot kapott, mert állítólag 50 helyett 106 kilométeres sebességgel hajtott.

ARH CAM-S1 lézeres sebességmérő berendezés. Hívjuk nyugodtan traffipaxnak
ARH CAM-S1 lézeres sebességmérő berendezés. Hívjuk nyugodtan traffipaxnak

A suzukis bizonyítási indítványt nyújtott be, amelyben egy szakértő segítségével leírta, hogy mivel a traffipaxot a négy felvétel készítése során egyszer sem sikerült az autójára irányítani, sőt, a mérés közben meg is mozdította azt a gépkezelő rendőr, így a CAM-S1 téves adatot rögzített, majd egyszerűen ráfotózta a Suzukit. A beadványt elutasították, a gyulai nyugdíjas fizetett.

Körülbelül hat órával a cikk megjelenése után beszéltem telefonon ismét a Suzukit vezető nyugdíjas hölgy fiával, P. úrral. Péntek délben ugyanis váratlanul újabb levelet kaptak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye rendőrfőkapitányságáról, ahol eredetileg kiszabták a bírságot és elutasították a beadványt.

A gyulai mérés három értékelhető fotója. Az utolsón sincs a képtér közepén a Suzuki
A gyulai mérés három értékelhető fotója. Az utolsón sincs a képtér közepén a Suzuki

Az újabb levélben azt írták, hogy az eljárást megszüntetik, az eredeti döntést visszavonják, vagyis, gondolom visszaadják a 90 ezer forintot is. Az indoklás szerint a mérőműszer nem irányul a fekete Suzukira, ezért nem állapítható meg kétséget kizáróan, hogy ezzel az autóval követték el a szabálysértést, ezért az ügyben hozott valamennyi döntés visszavonása szükséges. Akkor ez azt jelenti, hogy a szabálysértést ugyan elkövették, de egy láthatatlan autóval? Mindegy, ne legyünk kicsinyesek.

A TV2 februári riportjában is látható volt, hogy az ARH CAM-S1 sebességet mér, amikor megmozdítják
A TV2 februári riportjában is látható volt, hogy az ARH CAM-S1 sebességet mér, amikor megmozdítják

Önmagában is büntetés egy bikkfanyelven írt rendőrségi irat olvasása. Mégis érdemes, mert végül maga a rendőrség látta be, hogy az ARH CAM-S1-gyel lehet hibás felvételt készíteni. Ráadásul pont azokat az érveket sorolják fel, amelyeket korábban elutasítottak. A hasonló eljárások rendjéről a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvényben, vagyis a KET-ben írnak. A Ket. óriási játékteret ad a rendőrségnek ahhoz, hogy nekifutásból rúgja tökön saját magát. 

Örülünk a fordulatnak, de ezzel még sokkal irritálóbbá vált az ügy.

Több olvasónktól is kaptunk olyan felvételeket, amelyeket szintén az új, Európai Uniós forrásból vásárolt 160 darab lézeres berendezés egyes példányaival készítettek, amelyeket most is használnak szerte az országban. A CAM-S1-nek nem erőssége a gyors élességállítás, rengeteg homályos képet rögzít. A rendőrség nem hezitál minden fotót felhasználni, amelyet hitelesnek gondol (tehát van rajta, autó, rendszám és helyszín, illetve sebességadat), hiszen ezúttal is olyan képekről van szó, amelyekhez már csatolták a bírsághatározatot.

Írt nekünk egy vidéki rendőr is, aki éppen egy ilyen traffipaxszal dolgozik rendszeresen, és nem boldog ettől. Megnyugtat, hogy az utóbbi másfél hónapban végzett fejlesztések miatt egyre megbízhatóbb a CAM-S1, vagyis úgy fest, a decemberi hatósági hitelesítés után fél évvel lassan megérkezünk oda, ahol a legelején kellett volna tartanunk: a szupetraffipax már-már alkalmas arra, amire szánták, és majdnem olyan jó, mint az eddigi típusok. Amúgy olvasónk szerint is bemozdítás miatt lőttek mellé a kollégái Gyulán.

A rendőrség felháborodott hangvételű, szintén pénteki levelét és a főszerkesztőnk erre írt válaszát ide kattintva találják meg, a két levelet teljes terjedelmében adjuk közre. Azt írják, ártottunk a rendőrség társadalmi megítélésének, de mást is, érdemes kattintani.

Egy másik traffipax-fejlesztő véleménye

Tisztelt Zách Dániel!

Szeretnék egy kiegészítést tenni a cikk azon állításával kapcsolatosan, amelyben arról ír, hogy az ARH 5,7 milliós CAM-S1 készülékével "is pontosan ugyanolyan könnyű hamis adatokat rögzíteni, mint a korábbiakkal".

Ezt a sommás kijelentést nem érezzük megalapozottnak az általunk 2009-ben kifejlesztett SpeedCapture-103 (SC-103) készülékkel kapcsolatosan. A Rendőrség 50 db ilyen típusú készüléket bérelt és használt folyamatosan 4 és fél éven keresztül és ezalatt ilyen jellegű, elvi hibás mérésről nem volt tudomásunk.

Ennek talán az is lehet az oka, hogy ismerve a lézeres sebességméréssel kapcsolatos technológiai problémákat, így az ön által leírt jelenséget is, az általunk kifejlesztett és gyártott készülék megfelelő matematikai módszerek alkalmazásával automatikusan kiszűrte az összes olyan mérést, amely hasonló jellegű problémát okozhatott volna.

Egyébként ez a probléma vonatkozik a mozgatott sebességmérő kamerákra és ugyanúgy vonatkozik a fixen hagyott készülékekre is. Nyomatékosan szeretném felhívni a figyelmet, hogy fix kamerák esetén is jelentkezhet a fenti probléma: akár egy autót akár több autót vagy közúti objektumot érintve. Ha rossz a matematikai kiértékelés, szinte bármilyen sebesség "megmérhető". Ne felejtsük el, hogy rendkívül nagy számú eset áll majd elő a 160 db készülék folyamatos használata során. Egy kis trehányság okozta 1-2%-os hiba is nagyszámú polgár jogát sértheti. Egy ilyen intelligens rendszer kifejlesztésénél az egyik legfontosabb célnak annak kell lennie, hogy - bármilyen műszaki kétség esetén - inkább 3 gyorshajtót "elengedjen", mint akárcsak egyet is jogtalanul lefényképezzen.

Szeretném hangsúlyozni, hogy a Rendőrség, de eredendően a Magyar Kereskedelmi Ellenőrző Hivatal felelőssége óriási és megkerülhetetlen a fenti problémában, hiszen a "hitelesített sebességmérő" egy aduász a rendőrség kezében.

Biztos vagyok benne, hogy a Rendőrség és a MKEH együttesen orvosolni fogják a konkrét ügyben áldozattá vált nyugdíjas hölgy esetét, ezzel is bizonyítva és megerősítve a "Szolgálunk és Védünk" szlogent, ugyanakkor a gyártó ARH vállalkozás pedig haladéktalaul kijavítja a nevetséges eredményeket produkáló készülékét és a MKEH továbbiakban bizonyítva komolyságát, mégiscsak képessé válik a kijavított 160 készülék valódi hitelesítésére.

Véleményem szerint, addig a készülékekkel jogkövetkezménnyel történő mérést nem szabadna végezni, hiszen a "bizonyíték" műszakilag teljességgel megalapozatlan.

Egyúttal nagyon szeretnék a címben megfogalmazott állításban is reménykedni: Az első - de valóban az első - áldozatról szól a cikk?

Tisztelettel:

Nagy Tamás, ügyvezető

Hexium Műszaki Fejlesztő Kft. 

Túl azon, hogy akár a bírság befizetése után, külső behatás nélkül is bármikor jogszerűen visszavonhatják korábbi döntéseiket, van valami, ami nem hagy nyugodni. 

A gyorshajtásról szóló eredeti határozat május 14-i és június 8-án utasították el a bizonyítási indítványt. Június 8-án írtam én is a rendőrségnek. Nemcsak a képeket csatoltam, de pontosan leírtam az ügy részleteit. A kérdéseimre válaszul azt írták, hogy konkrét ügyben nem nyilatkozhatnak.

Ekkor megkerestem Jámbor István rendőr alezredest, a Közlekedésrendészeti osztály vezetőjét, vele telefonon beszéltünk a sebességmérésekről általában. A beszélgetés kivonatát, pontosabban egyetlen igazán fontos állítását máig nem hagyták jóvá a központban, így nem kerülhetett bele a cikkbe. 

A rendőrség tehát 8-án tudta meg, hogy a Totalcar hamarosan cikket közöl egy hibás rendőrségi eljárásról, majd négy nappal később ejtette az ügyet. Mi történt időközben? Puszta spekuláció lenne, hogy egy újságcikk miatt vett száznyolcvan fokos kanyart az ügy, amikor kiderült, írni fognak róla egy újságban? Reméljük.

Szintén idén írtunk arról a Ford furgonról, amelynek vezetője állítólag 241 kilométeres sebességgel tolatott Budapesten. 300 ezer forintra bírságolták, ügyvédje január elején fellebbezett, én január 6-án szintén feltettem kérdéseimet a rendőrségnek. A cikk 16-án jelent meg, a büntetés visszavonásáról levelet pedig 19-én hozta a postás. Akkor arra hivatkoztak, hogy hohó, nem is vették észre, de túl későn küldték ki a csekket, ezért vissza az egész. Persze, akkor is rosszul mértek, de a rendőrség egy fél mondattal sem látta be – ezt csak a Video HT márkájú, tehát a mostanitól eltérő készülék gyártójától tudom, aki szintén megnézte a képeket.

Mit hitelesítenek és mit nem?

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal ma érkezett levelében általános tájékoztatást kaptam a rendőrségi traffipaxok hitelesítésének menetéről és a vizsgálat tartalmáról. Idézet a levélből:

"A gépjárműről és annak hatósági jelzéséről felvételt készítő eszközre vonatkozó követelményeket a 18/2008. (IV.30). GKM rendelet határozza meg. A sebességmérők típusvizsgálata nem terjed ki a rendelet 3. § (1) bekezdésben foglalt – nem metrológiai – követelményeknek való megfelelés vizsgálatára, ezért az annak való megfelelőséggel, a naplózási adatokkal és az adattovábbítás módjával, az elkészült fényképekkel stb. kapcsolatos kérdések vizsgálata nem tartozik az MKEH feladat- és hatáskörébe."

A rendőrség bocsánatot kért a furgonos ügyben és most is ez volna célszerű, hiszen a Ket.-ben sehol nem találom, hogy tilos volna bocsánatot kérni valakitől, akit alaptalanul ráncigáltak meg. Nem jó olyan országban élni, ahol ha halványan is, de felmerül, hogy egy szabálysértési ügy kimenetelét befolyásolja, hogy foglalkozik-e vele a sajtó, vagy sem. A legkisebb mérési pontatlanság gyanúja esetén inkább el kéne engedi több gyorshajtót (ezzel lemondani némi állami bevételről), hogy véletlenül se büntessenek meg egy olyat, aki vétlen. Valójában ennek az ellenkezőjét látjuk és pontosan ez az, ami sokat árt a rendőrség társadalmi megítélésének.

Update:

Az alábbi videót egy olvasónk készítette és az ARH berendezése szerepel rajta. Autó ugyan nincs az úton, de a gép így is mér sebességet, ha jobbra-balra mozgatják. Néha felbukkan egy kresztábla. A felvétel homályos, de a képtér jobb alsó sarkán kivehetők a változó sebességadatok. 

Az oldalról ajánljuk

Nagyon pórul járhat a Stellantis
  • Hírek

Nagyon pórul járhat a Stellantis

Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.

április 1., 14:38
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
  • Hírek

A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat

Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?

április 1., 12:43
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
  • Hírek

Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk

Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.

április 1., 15:38
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
  • Hírek

Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang

Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.

április 1., 09:22
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
  • Hírek

Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig

Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.

április 1., 10:12
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

50 perce
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
  • Hírek

Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban

Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.

április 1., 13:41
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
  • Hírek

Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet

Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.

április 1., 16:39
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
  • Közélet

Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál

Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?

március 31., 06:41
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek Daciája
  • Tesztek

Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155

700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?

április 2., 05:40
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
  • Hírek

Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó

A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.

március 31., 06:05
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
  • Közélet

Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!

Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük

április 1., 06:02
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
  • Hírek

Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot

A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.

március 31., 06:05
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

április 1., 06:02
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
  • Hírek

Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”

A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.

április 1., 17:14
Visszatér a Volvo előző vezére
  • Hírek

Visszatér a Volvo előző vezére

Régi-új arc a Volvo élén.

március 31., 19:30
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
  • Hírek

A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége

Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.

március 31., 13:42
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
  • Hírek

Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle

Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.

március 31., 10:55
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

március 31., 12:02
Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper
  • Tesztek

Berlin büszke: itt az új Tesla Model Y 2025 Juniper

Ez most végre kész van.

március 31., 19:56
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
  • Hírek

Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján

Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.

március 31., 16:53
Újra napirenden az alkoholzár
  • Hírek

Újra napirenden az alkoholzár

Változik a helyzet a hollandoknál?

március 31., 09:13
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
  • Hírek

Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött

A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.

március 31., 14:20
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
  • Hírek

Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett

A tűz okát még kutatják.

március 31., 15:10
macskamentás ülés
  • Hírek

macskamentás ülés

április 1., 12:38
Bemutató: Dacia Bigster – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: Dacia Bigster – 2025.

április 1., 15:49
Hyundai Insteroid
  • Hírek

Hyundai Insteroid

április 1., 16:11
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 1., 00:02