Fordulat a traffipax-áldozat ügyében

2015.06.23. 13:55

A rendőrség gyakorlatilag bármit megtehet. Megteheti, hogy készít rólad néhány fotót, majd felszólít, hogy fizess 90 ezer forint gyorshajtási bírságot. Megteheti, hogy lesöpri az érveidet, amikor megpróbálod meggyőzni őket, hogy hibás volt a mérés. És megteheti, hogy miután fizettél, mégis ejti az ügyedet, mert "nem kellően megalapozottak a bizonyítékok", miközben a te érveidet használja.

Múlt csütörtökön megírtuk, hogy hibásan működhetett az új ARH CAM-S1 nevű szupetraffipax, amikor május 9-én éjjel, felvételeket készített egy Suzukiról Gyula belvárosában. Tulajdonosa 90 ezer forint közigazgatási bírságot kapott, mert állítólag 50 helyett 106 kilométeres sebességgel hajtott.

ARH CAM-S1 lézeres sebességmérő berendezés. Hívjuk nyugodtan traffipaxnak
ARH CAM-S1 lézeres sebességmérő berendezés. Hívjuk nyugodtan traffipaxnak

A suzukis bizonyítási indítványt nyújtott be, amelyben egy szakértő segítségével leírta, hogy mivel a traffipaxot a négy felvétel készítése során egyszer sem sikerült az autójára irányítani, sőt, a mérés közben meg is mozdította azt a gépkezelő rendőr, így a CAM-S1 téves adatot rögzített, majd egyszerűen ráfotózta a Suzukit. A beadványt elutasították, a gyulai nyugdíjas fizetett.

Körülbelül hat órával a cikk megjelenése után beszéltem telefonon ismét a Suzukit vezető nyugdíjas hölgy fiával, P. úrral. Péntek délben ugyanis váratlanul újabb levelet kaptak Szabolcs-Szatmár-Bereg megye rendőrfőkapitányságáról, ahol eredetileg kiszabták a bírságot és elutasították a beadványt.

A gyulai mérés három értékelhető fotója. Az utolsón sincs a képtér közepén a Suzuki
A gyulai mérés három értékelhető fotója. Az utolsón sincs a képtér közepén a Suzuki

Az újabb levélben azt írták, hogy az eljárást megszüntetik, az eredeti döntést visszavonják, vagyis, gondolom visszaadják a 90 ezer forintot is. Az indoklás szerint a mérőműszer nem irányul a fekete Suzukira, ezért nem állapítható meg kétséget kizáróan, hogy ezzel az autóval követték el a szabálysértést, ezért az ügyben hozott valamennyi döntés visszavonása szükséges. Akkor ez azt jelenti, hogy a szabálysértést ugyan elkövették, de egy láthatatlan autóval? Mindegy, ne legyünk kicsinyesek.

A TV2 februári riportjában is látható volt, hogy az ARH CAM-S1 sebességet mér, amikor megmozdítják
A TV2 februári riportjában is látható volt, hogy az ARH CAM-S1 sebességet mér, amikor megmozdítják

Önmagában is büntetés egy bikkfanyelven írt rendőrségi irat olvasása. Mégis érdemes, mert végül maga a rendőrség látta be, hogy az ARH CAM-S1-gyel lehet hibás felvételt készíteni. Ráadásul pont azokat az érveket sorolják fel, amelyeket korábban elutasítottak. A hasonló eljárások rendjéről a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL törvényben, vagyis a KET-ben írnak. A Ket. óriási játékteret ad a rendőrségnek ahhoz, hogy nekifutásból rúgja tökön saját magát. 

Örülünk a fordulatnak, de ezzel még sokkal irritálóbbá vált az ügy.

Több olvasónktól is kaptunk olyan felvételeket, amelyeket szintén az új, Európai Uniós forrásból vásárolt 160 darab lézeres berendezés egyes példányaival készítettek, amelyeket most is használnak szerte az országban. A CAM-S1-nek nem erőssége a gyors élességállítás, rengeteg homályos képet rögzít. A rendőrség nem hezitál minden fotót felhasználni, amelyet hitelesnek gondol (tehát van rajta, autó, rendszám és helyszín, illetve sebességadat), hiszen ezúttal is olyan képekről van szó, amelyekhez már csatolták a bírsághatározatot.

Írt nekünk egy vidéki rendőr is, aki éppen egy ilyen traffipaxszal dolgozik rendszeresen, és nem boldog ettől. Megnyugtat, hogy az utóbbi másfél hónapban végzett fejlesztések miatt egyre megbízhatóbb a CAM-S1, vagyis úgy fest, a decemberi hatósági hitelesítés után fél évvel lassan megérkezünk oda, ahol a legelején kellett volna tartanunk: a szupetraffipax már-már alkalmas arra, amire szánták, és majdnem olyan jó, mint az eddigi típusok. Amúgy olvasónk szerint is bemozdítás miatt lőttek mellé a kollégái Gyulán.

A rendőrség felháborodott hangvételű, szintén pénteki levelét és a főszerkesztőnk erre írt válaszát ide kattintva találják meg, a két levelet teljes terjedelmében adjuk közre. Azt írják, ártottunk a rendőrség társadalmi megítélésének, de mást is, érdemes kattintani.

Egy másik traffipax-fejlesztő véleménye

Tisztelt Zách Dániel!

Szeretnék egy kiegészítést tenni a cikk azon állításával kapcsolatosan, amelyben arról ír, hogy az ARH 5,7 milliós CAM-S1 készülékével "is pontosan ugyanolyan könnyű hamis adatokat rögzíteni, mint a korábbiakkal".

Ezt a sommás kijelentést nem érezzük megalapozottnak az általunk 2009-ben kifejlesztett SpeedCapture-103 (SC-103) készülékkel kapcsolatosan. A Rendőrség 50 db ilyen típusú készüléket bérelt és használt folyamatosan 4 és fél éven keresztül és ezalatt ilyen jellegű, elvi hibás mérésről nem volt tudomásunk.

Ennek talán az is lehet az oka, hogy ismerve a lézeres sebességméréssel kapcsolatos technológiai problémákat, így az ön által leírt jelenséget is, az általunk kifejlesztett és gyártott készülék megfelelő matematikai módszerek alkalmazásával automatikusan kiszűrte az összes olyan mérést, amely hasonló jellegű problémát okozhatott volna.

Egyébként ez a probléma vonatkozik a mozgatott sebességmérő kamerákra és ugyanúgy vonatkozik a fixen hagyott készülékekre is. Nyomatékosan szeretném felhívni a figyelmet, hogy fix kamerák esetén is jelentkezhet a fenti probléma: akár egy autót akár több autót vagy közúti objektumot érintve. Ha rossz a matematikai kiértékelés, szinte bármilyen sebesség "megmérhető". Ne felejtsük el, hogy rendkívül nagy számú eset áll majd elő a 160 db készülék folyamatos használata során. Egy kis trehányság okozta 1-2%-os hiba is nagyszámú polgár jogát sértheti. Egy ilyen intelligens rendszer kifejlesztésénél az egyik legfontosabb célnak annak kell lennie, hogy - bármilyen műszaki kétség esetén - inkább 3 gyorshajtót "elengedjen", mint akárcsak egyet is jogtalanul lefényképezzen.

Szeretném hangsúlyozni, hogy a Rendőrség, de eredendően a Magyar Kereskedelmi Ellenőrző Hivatal felelőssége óriási és megkerülhetetlen a fenti problémában, hiszen a "hitelesített sebességmérő" egy aduász a rendőrség kezében.

Biztos vagyok benne, hogy a Rendőrség és a MKEH együttesen orvosolni fogják a konkrét ügyben áldozattá vált nyugdíjas hölgy esetét, ezzel is bizonyítva és megerősítve a "Szolgálunk és Védünk" szlogent, ugyanakkor a gyártó ARH vállalkozás pedig haladéktalaul kijavítja a nevetséges eredményeket produkáló készülékét és a MKEH továbbiakban bizonyítva komolyságát, mégiscsak képessé válik a kijavított 160 készülék valódi hitelesítésére.

Véleményem szerint, addig a készülékekkel jogkövetkezménnyel történő mérést nem szabadna végezni, hiszen a "bizonyíték" műszakilag teljességgel megalapozatlan.

Egyúttal nagyon szeretnék a címben megfogalmazott állításban is reménykedni: Az első - de valóban az első - áldozatról szól a cikk?

Tisztelettel:

Nagy Tamás, ügyvezető

Hexium Műszaki Fejlesztő Kft. 

Túl azon, hogy akár a bírság befizetése után, külső behatás nélkül is bármikor jogszerűen visszavonhatják korábbi döntéseiket, van valami, ami nem hagy nyugodni. 

A gyorshajtásról szóló eredeti határozat május 14-i és június 8-án utasították el a bizonyítási indítványt. Június 8-án írtam én is a rendőrségnek. Nemcsak a képeket csatoltam, de pontosan leírtam az ügy részleteit. A kérdéseimre válaszul azt írták, hogy konkrét ügyben nem nyilatkozhatnak.

Ekkor megkerestem Jámbor István rendőr alezredest, a Közlekedésrendészeti osztály vezetőjét, vele telefonon beszéltünk a sebességmérésekről általában. A beszélgetés kivonatát, pontosabban egyetlen igazán fontos állítását máig nem hagyták jóvá a központban, így nem kerülhetett bele a cikkbe. 

A rendőrség tehát 8-án tudta meg, hogy a Totalcar hamarosan cikket közöl egy hibás rendőrségi eljárásról, majd négy nappal később ejtette az ügyet. Mi történt időközben? Puszta spekuláció lenne, hogy egy újságcikk miatt vett száznyolcvan fokos kanyart az ügy, amikor kiderült, írni fognak róla egy újságban? Reméljük.

Szintén idén írtunk arról a Ford furgonról, amelynek vezetője állítólag 241 kilométeres sebességgel tolatott Budapesten. 300 ezer forintra bírságolták, ügyvédje január elején fellebbezett, én január 6-án szintén feltettem kérdéseimet a rendőrségnek. A cikk 16-án jelent meg, a büntetés visszavonásáról levelet pedig 19-én hozta a postás. Akkor arra hivatkoztak, hogy hohó, nem is vették észre, de túl későn küldték ki a csekket, ezért vissza az egész. Persze, akkor is rosszul mértek, de a rendőrség egy fél mondattal sem látta be – ezt csak a Video HT márkájú, tehát a mostanitól eltérő készülék gyártójától tudom, aki szintén megnézte a képeket.

Mit hitelesítenek és mit nem?

A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal ma érkezett levelében általános tájékoztatást kaptam a rendőrségi traffipaxok hitelesítésének menetéről és a vizsgálat tartalmáról. Idézet a levélből:

"A gépjárműről és annak hatósági jelzéséről felvételt készítő eszközre vonatkozó követelményeket a 18/2008. (IV.30). GKM rendelet határozza meg. A sebességmérők típusvizsgálata nem terjed ki a rendelet 3. § (1) bekezdésben foglalt – nem metrológiai – követelményeknek való megfelelés vizsgálatára, ezért az annak való megfelelőséggel, a naplózási adatokkal és az adattovábbítás módjával, az elkészült fényképekkel stb. kapcsolatos kérdések vizsgálata nem tartozik az MKEH feladat- és hatáskörébe."

A rendőrség bocsánatot kért a furgonos ügyben és most is ez volna célszerű, hiszen a Ket.-ben sehol nem találom, hogy tilos volna bocsánatot kérni valakitől, akit alaptalanul ráncigáltak meg. Nem jó olyan országban élni, ahol ha halványan is, de felmerül, hogy egy szabálysértési ügy kimenetelét befolyásolja, hogy foglalkozik-e vele a sajtó, vagy sem. A legkisebb mérési pontatlanság gyanúja esetén inkább el kéne engedi több gyorshajtót (ezzel lemondani némi állami bevételről), hogy véletlenül se büntessenek meg egy olyat, aki vétlen. Valójában ennek az ellenkezőjét látjuk és pontosan ez az, ami sokat árt a rendőrség társadalmi megítélésének.

Update:

Az alábbi videót egy olvasónk készítette és az ARH berendezése szerepel rajta. Autó ugyan nincs az úton, de a gép így is mér sebességet, ha jobbra-balra mozgatják. Néha felbukkan egy kresztábla. A felvétel homályos, de a képtér jobb alsó sarkán kivehetők a változó sebességadatok. 

Az oldalról ajánljuk

Vázlatokon a VW legolcsóbb villanyautója, az ID.1 (vagy nem ID.1)
  • Hírek

Vázlatokon a VW legolcsóbb villanyautója, az ID.1 (vagy nem ID.1)

Hamarosan érkezik a koncepcióautó, addig nézegess lendületes rajzokat!

február 13., 17:15
2 millióért minőségibb autózást nehezen kapsz
  • Tesztek

2 millióért minőségibb autózást nehezen kapszHasznált: Mercedes-Benz E220 CDI (W211) – 2006.

Ennyiért szinte lehetetlen minőségi, kifinomult Mercedest kapni – vagy mégsem?

38 perce
Közlekedési kalauz kollégiumba költözni kívánó leendő egyetemistáknak és aggódó szüleiknek
  • Közélet

Közlekedési kalauz kollégiumba költözni kívánó leendő egyetemistáknak és aggódó szüleiknek

Aggódsz, hogy vidéken este 8-kor elmegy az utolsó busz? - ez a te cikked!

február 14., 06:10
Mínuszba került a kínai autópiac, még durvább verseny várható
  • Hírek

Mínuszba került a kínai autópiac, még durvább verseny várható

Halványra sikeredett a január.

február 13., 18:16
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett
  • Hírek

Megfogták ittas vezetésért és elvették a jogosítványát, másnap megint ittasan vezetett

Nem érezte a súlyát az első igazoltatásnak.

február 13., 15:04
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Bátorságod és félretett pénzed legyen
  • Tesztek

Bátorságod és félretett pénzed legyenHasználtautó teszt: Audi A4 B8.5 1.8 TFSI, 2013

Felszámol komoly összegeket, cserébe prémium minőségét látványosan megőrzi.

február 13., 16:06
Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért
  • Hírek

Bocsánatot kért a magyar Nissan prosztó reklámjáért

A kampányuk eddig tartott.

február 13., 07:11
Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet
  • Hírek

Ónos eső, havazás - figyelmeztetést adott ki a HungaroMet

Reggelre már megjelent a hó pár helyen.

február 13., 06:10
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak
  • Hírek

Hivatalos: vége a Honda-Nissan összeborulásnak

Külön utakon folytatják.

február 13., 08:42
Egy Magyarországot bukott a Tesla
  • Hírek

Egy Magyarországot bukott a Tesla

Több tényező is rontja a Tesla részvénypiaci megítélését.

február 13., 14:06
Három új modellt mutat be a Kia február végén
  • Hírek

Három új modellt mutat be a Kia február végén

Mindhárom elektromos lesz.

február 13., 10:43
Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault
  • Hírek

Visszatér az Estafette: három új elektromos kisteherautót mutatott be a Renault

Mindhárom régi, klasszikus modellek nevét viseli.

február 13., 10:35
Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést
  • Sajtóközlemény

Az e-learning tananyagok alapvetően változtatták meg a jogosítványszerzést

A B kategóriás jogosítványszerzők közül több mint 700 ezren már e-learning módszerrel tanultak.

február 13., 14:54
Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy
  • Hírek

Páncélozott Teslákat rendelne az amerikai külügy

Big biznisz.

február 13., 11:04
Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten
  • Hírek

Áltraffipaxot telepítettek Pilisszentkereszten

Autóból észrevehetetlen a különbség.

február 13., 13:00
F1 autóbemutatók
  • Közélet

F1 autóbemutatók

február 13., 21:47
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Chevrolet Corvette C8 ZR1 rekordok
  • Hírek

Chevrolet Corvette C8 ZR1 rekordok

február 13., 16:55
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Olcsó Volkswagen villanyautó
  • Hírek

Olcsó Volkswagen villanyautó

február 13., 15:59
BMW X3 M50 – 2025.
  • Tesztek

BMW X3 M50 – 2025.

február 13., 10:27
Kia EV Day előzetes
  • Hírek

Kia EV Day előzetes

február 13., 10:00
Törött Ferrarival az autópályán
  • Hírek

Törött Ferrarival az autópályán

február 13., 14:39
Mazda 6 a bokorban
  • Hírek

Mazda 6 a bokorban

február 13., 13:36