Megkérdeztünk egy biztosítási szakembert, hogy mire számíthatnak azok az autósok, akiknek az özönvíz szerű esőben akadt el és ment tönkre a kocsijuk, vagy véletlenül ráhajtottak egy úttestre sodródott csatornafedélre, amely szétverte az autó alját.
Csak akkor van esélyünk arra, hogy a hétfői horroresőben keletkezett kárunkat megtérítse egy biztosító, ha van teljeskörű casco az autónkon. Ilyenkor a káreseményről számított öt napunk van a internetes vagy személyes kárbejelentésre és ezután általában egy-két napon belül kijönnek felmérni az autónkat, majd mehetünk a szervizbe.
Egyre több számlás szervizben vállalnak kárügyintézést is a javítás mellett. Ha találunk egy ilyet, elég oda bevinni az autót, a többit a cégek egymás közt intézik. Manapság egy teljes körű, pár éves Golf-kategóriás kocsira érvényes cascóbiztosítás díja 50-80 ezer forint, de ez már a maihoz hasonló természeti csapásokra is érvényes és nincs felső határa a kártérítésnek. Ha az autó javítása nem gazdaságos, vagy nem biztonságos, mert olyan helyeken sérült, gazdasági vagy műszaki totálkárra minősítik. Erről korábban külön cikket írtunk.
Nem kérdés, hogy akinek félmillió forintért javítani kell majd az autója beázott motorját, vagy összetört a viharban, az jobban járt volna egy biztosítással. A régebbi autókra nem mindig kötnek szerződést a társaságok, de minden biztosítónál léteznek egyedi ajánlatok.
Ha fa dőlt az autóra, vagy az özönvízben ráhajtottunk egy kibillent csatornafedélre, esetleg lesodródtunk az útról, sokkal bonyolultabb lesz az ügy, mert eleve nem létezik gyors megoldás és az utóbbi években egyre többen keresik a megoldást egy-egy váratlan esemény kárainak elhárításakor, de nincs minden veszve. Ilyenkor nem a mi biztosítónk fizet majd végül, hanem sokszor hónapok múltán az ügyben érintett közszolgáltatóé vagy önkormányzaté, de a cascóelőleggel így is megjavíttathatjuk a kocsinkat.
Elúszott a rendszámtáblám
A lökhárítóig érő esőben rodeózó autósok sokszor csak otthon veszik észre, hogy elvesztették az autójuk egyik, vagy mindkét rendszámtábláját. Szerencsésebb esetben csak az első tűnik el, ennek pótlása viszonylag egyszerűbb. A közeli kormányhivatal okmányirodájában kell kérelmezni és 2-3 héten belül megkapjuk az új táblánkat. A rendszám utángyártásának engedélyezése (ez a hivatalos megnevezés) 12.300 forintba kerül egy rendszám elvesztése esetén. Ha a hátsó veszett el, szükségünk lesz új környezetvédelmi és vizsgamatráciára is, a kettő együtt körülbelül hatszáz forintos tétel, ezeket is a hivatal adja ki.
Ha mindkét rendszámunk elúszott, át kell rendszámoztatnunk az autót. Ez 8500 forintba kerül és tovább 585 a matricák pótlása. Lesz új forgalmi engedélyünk újabb 6000 forintért, és intézkednünk kell a biztosítónknál is, de ezúttal hamarabb kapunk új táblákat, mert több okmányirodánál tartanak a polcon. Egy darab elveszett rendszámtáblát az autó élete során csak egyszer pótoltathatunk, ha később újra lerepül valahol, szintén csak az átrendszámozás a megoldás. Az eltűnt rendszámokkal könnyű visszaélni (pl. fizetés nélkül elhajtani a benzinkútról), ezért fontos, hogy amint észleltük a hiányt jelentsük be az ügyet. Ha lopásra gyanakszunk, menjünk el a rendőrségre is.
Németh Péter a CLB Független Biztosítási Alkuszcég munkatársa szerint a legfontosabb, hogy még a helyszínen igyekezzünk minden részletet lefényképezni és keressünk tanúkat, akik később igazolják, amit a kárbejelentéskor állítunk. Kétes esetekben a biztosítók úgyis a meteorológiai szolgálattól kérnek véleményt, hogy megtörténhetett-e egyáltalán az az eset, amely miatt pénzt akarunk belőlük kisajtoltni. Mérjük fel, hogy nem balesetveszélyes-e az autó közelében tartózkodni és biztosítsuk a helyszínt a lehetőségeink szerint, hogy a többi autós ne rohanjon belénk a sötétben, vagy ne fusson rá ugyanarra az úthibára, ahol mi elakadtunk.
A szakember szerint azoknak is érdemes minden körülményt dokumentálniuk, akiknek csak kötelező biztosítás van az autójukhoz, hiszen ők is fordulhatnak kártérítésért a felsorolt szervezetekhez, ha bizonyítható, hogy mondjuk az esőben beszakadt úton sérült meg a kocsi.
Ekkora esőzésre nem lehet csatornarendszert méretezni, mondta tavaly egy cikkünkben a Fővárosi Csatornázási Művek szóvivője, miután egy olvasónk terepjárója felakadt Budán a Kapy úton egy kifordult csatornafedlapon, amelyet a víznyomás fordított ki a helyéről a július 27-i felhőszakadásban. A csatornahálózatokat mindenhol az átlagos éves csapadékmennyiséghez méretezik túl, de nem sokszorosan.
A terepjáróban kétmillió forint kár keletkezett, mert a teljes hátsó futóművet ki kellett cserélni, de a CSM biztosítója végül fizetett. Az özönvíz rengeteg csapdát szór most országszerte szét a nagy esőzésben, ezért nem árt óvatosnak lenni. Csatornafedelek, kukák, építési törmelék vagyis bármi, ami máskor nem szokott ott lenni az úttesten, vagy könnyű észre venni. Ilyenkor nem csak anyagi kárunk lehet egy sima hazaúton, de ott is balesetet szenvedhetünk, ahol naponta járunk munkába. Figyeljenek oda, a vihar, az előrejelzések szerint holnap újra támadhat.