Ilyen jogosítványt akar a magyar
Egyre több új és használt autót vesznek a magyarok, mégis kevesebben szereznek jogosítványt, mint hat vagy öt évvel ezelőtt. A motoros kategóriákat is átrendezték, de ott is várni kell még a fellendülésre? Ki nyomja a féket: a fiatalok nem akarnak vezetni, vagy az autósiskolák nem akarnak fiatalokkal foglalkozni? Ezen gondolkodtam el egy kicsit.

Hetente több olyan levelet is kapunk, amelyben olvasóink kezdő vezetőnek ideális motorkerékpárt, vagy autót keresnek és a tanácsunkat kérik. A kezdő vezetők álma nyilván egy új autó vagy motor, de Magyarországon általában egy használt, főként öreg kisautó vagy motorkerékpár a megoldás. A Nemzeti Közlekedési Hatóság részletes táblázatot küldött arról, hogy az egyes autós és motoros kategóriákban hányan szereztek jogosítványt az utóbbi években. A táblázatban, az egyes évekhez kapcsolódó számok a sikeres vizsgák számár jelölik, vagyis nem azt, hogy végül hányan váltottak ki a jogosítványt. A két adat nagyjából azonos lehet, de nyilván nem teljesen az.
Az autójogosítvány, vagyis a B-kategóriában tett sikeres vizsgák számának, a 2009-es kiindulási ponthoz képesti drasztikus csökkenését, majd szolid emelkedését egyszerű volna annyival elintézni, hogy a tanulóvezetők is elmaradoztak, amikor 2009. után összeomlott az újautó-piac.
A valóság ennél összetettebb, hiszen ezekben az években tömegek kerültek az anyagi ellehetetlenülés szélére, ugyanakkor kezdett fellendülni a használt autók piaca. Az utóbbi években ötvenezerről százezer fölé emelkedett a honosított autók száma, másrészt a belső piac is pörögni kezdett, most évi félmillió autó cserél gazdát kéz alatt.

Így már érhető, hogyan sikerült a 2012-ben tapasztalt 68 ezres mélypontról 2014-re nyolcvanezer fölé tornászni a legfontosabb jogosítványkategóriában sikeres vizsgák számát. Apró megjegyzést érdemel, hogy a B+E kategória is egyre többeket érdekel, mellesleg ilyen engedély kell a személyautó mögé akasztott nehéz pótkocsi vontatásához, amely tipikus megoldás az autóbehozatalra. Rengeteg ember él alkalmi autóimportból.
Az idei vizsgaadat rendkívül érdekes lehet, hiszen mint megírtuk, az ország egyes megyéiben, de főként Budapesten olyan kevés a gyakorlati oktató, hogy egy tanulónak sokszor hónapokat kell várnia az elméleti vizsga után, mielőtt először autóba ülhet. Ez biztosan látszani fog a friss jogosítványok számán is, sőt, mivel a problémára eddig nincs megoldás, érdekes évek elé nézünk.

A motoros kategóriák alaposan átrendeződtek az utóbbi öt évben. Két éve megszűnt a korábbi korlátozott A kategória, amely a fiatalabb, de nem teljesen kezdő motorosokat célozta és helyette bevezették az A2-t. Az Ak jogosítvánnyal legfeljebb 25 kilowatt teljesítményű, 0,16 kW/kg teljesítmény-tömeg arányú motorkerékpárt vagy robogót vezethettünk. Az A2 teljesítménykorlátja magasabb, 35 kilowatt, vagyis körülbelül 48 lóerő, de itt is van egyéb korlátozás. Ezért nem akinek A2-es jogsija van, nem vezethet olyan gépet, amelynek teljesítmény-tömeg aránya meghaladja a 0,2 Kw/kilogrammot.
Az Európában ismert motorgyártók óriási ötletelésben voltak az utóbbi években, mert sokan elfordultak a motorozástól, a fiatalabbak pedig zöme pedig eleve másféle szabadidős tevékenységre vágyik. Így a fontos uniós piacokon tarolnak a kis- és nagyrobogók és csupán Németország, illetve Nagy-Britannia Top10-es típuslistáján vannak többségben a hagyományos, váltós gépek.
Magyarországon idén alig több mint kétezer új, rendszámos motort és robogót adnak majd el összesen, miközben a használtként behozott, szintén rendszámos motorok száma az első tizenegy hónapban hatezer darab fölé emelkedett. Soha nem volt még ilyen magas ez a szám.
Ahogy a táblázatban láthatják, a legkisebb (korábban M-mel, újabban AM-mel jelölt) ötven köbcentisekre külön tavaly elég sokan szereztek jogosítványt. Eközben várhatóan soha nem lesz már olyan népszerű a százhuszonöt köbcentisekhez kitalált A1 kategória, mint 2012-ben, miután az autósok számára könnyen és olcsón elérhetővé tették egy törvénymódosítással. Az akkori 3000 sikeres vizsgából évi kétezer lett, pedig jó kis kategória ez is. Lehet, hogy az új, olcsó átképzést ellenző autósiskolák ügyesen ellenkeztek és beszélték le a jelentkezőket a B125 kezdeményezés nyomán kitalált utánképzésről.
Az új A2-es jogosítvány lassanként nálunk is megtalálja a közönségét, de tényleg ne gondoljanak áttörésre. Tavaly már jóval többen keresték, mint a korábbi években, az új kategória érkezésével egy időben megszüntetett AK (A korlátozott) jogosítványt. Ez nem is csoda, hiszen a nagy japán márkák, vagy éppen a Piaggio egy egész sort kompakt motort és robogót kínálnak, eleve így reklámozzák egyes típusaikat, és a használt piacon is fantasztikusan sokféle választásunk van, amelyekkel nemcsak városban olcsó és gyors a közlekedés, de ekkora teljesítménnyel gyakorlatilag bármilyen kalandba belevághatunk.
Az autó- és motorjogosítvány megszerzését nagy erőkkel kéne segítenie a magyar államnak. A mostani elmaradott oktatási rendszer népszerű tantárgya lehetne, de ennek nyomát sem látjuk. Mivel sok helyen kevés az oktató, még csak azt sem mondhatom, hogy ideje volna végre bevállalni, hogy minden középiskolai érettségi mellé járjon az autójogosítvány, amely itthon és külföldön is rengeteg fiatal munkavállalási esélyeit javítaná.

A haszonjárműves C, CE, illetve a kilencnél több személy szállítására alkalmas buszokhoz szükséges D jogosítványkategóriák annak ellenére sem pörögnek úgy mint régen, hogy a szállítmányozási cégek és a busztársaságok állandóan sofőröket keresnek és államilag támogatott képzéseket indítanak a jelentkezőknek, sőt, a legfrissebb hír szerint az eddigi 21 évről 18-ra szállítják le a teherautós kategóriák megszerzésének korhatárát, hogy a középiskola után rögtön sofőrnek álljon, akinek ehhez van kedve.
Itt valószínűleg az lehet a gond, hogy az Európai Unió más országaiban jobb állásajánlatok várják a jelentkezőket és sokan valóban ki is költöznek akár Norvégiába, ha éppen ott akad munka a tömegközlekedési vállalatnál.
Pozitív fordulat helyett Magyarországon dráguló jogosítványokra, az oktatóhiány enyhüléséig hosszabb várakozási időkre és az olvasóink beszámolói alapján itt-ott továbbra is felbukkanó korrupció fennmaradására számítok. Ilyen feltételek mellett nem csoda, hogy nem emelkedik jelentősen a jogosítványt akarók száma, pedig a járművezetés képessége az önálló élet fontos záloga, ez viszont nem nagyon fog megváltozni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
