Hány gyerekülés fér egy autóba?
Három-négy gyerekülés egy autóba: a probléma régi, de közel sem kivitelezhetetlen. Gyerekülésből sem mindegy, hogy melyik korcsoport, típus, rögzítési mód játszik, az is fontos, milyen autóba akarjuk berakni. Így most szereztünk három gyerekülést, valamint egy babahordozót, hogy megnézzük, mely típusokban hogyan férnek el.
Mivel az üléstípusok a korcsoportokkal együtt végtelen számú kombinációt adnak ki, biztosat mondani szinte lehetetlen. A mi üléseink a babahordozó kivételével több korosztályon átívelőek, vagyis állíthatóak: ahogy nő a gyerek, a párnák és támla igazgatásával követhetjük a fejlődését, így nem kell cserélnünk, ha például 2-es korcsoportból a 3-asba fejlődik. Emiatt az ülések már akkor is sok helyet foglalnak, ha kisebb testre szabjuk őket, hiszen a legnagyobb befogadható méretre gyártják a keretüket.
Tehát ha egy autóba nem fér be három gyerekülés, az azt jelenti, hogy ez a három konkrét darab nem fér be, más kialakítású, vagy más korcsoportnak szánt megfelelhet. Fontos megjegyezni, hogy amelyik autóban volt Isofix, ott mindenképp azt használtuk a próbánál, így nem lehetett kihasználni azt az 1-2 centit, amit esetleg a hagyományos módon rögzülő ülésnél enged az ülőlap kialakítása.
Az ülések
A Comf Child termékei közül a Carry babahordozó 0-tól 13 kilóig alkalmas a legkisebb családtag szállítására. Súlya kevés híján három kiló, és megfelel az európai biztonsági szabványoknak. Rögzíteni kizárólag menetiránynak háttal szabad, elöl csak abban az esetben, ha kikapcsolható az utasoldali légzsák. Hagyományos módon, hárompontos övvel rögzül, de számunkra legfontosabbak a méretei: 43 centi széles és 60 centi hosszú. Bónuszként a talpát megívelték, így, amikor nincs autóban, ringathatjuk vele a kicsit.

A Comfy Child Standard Group 1/2/3 utolsó három számjegye arra utal, hogy három korcsoport is utazhat benne, vagyis a 9 és 36 kiló közti gyerekek. Magát az ülést hárompontos övvel rögzítjük, viszont a benne ülőre már ötpontos öv vigyáz. A gyermek növekedését a belső szűkítés és a háttámla variálásával követhetjük. Az ülőlapból 49x43 centit foglal.

Harmadik versenyzőnk a Comfy Child Deluxe Group 1/2/3 szintén a 9 és 36 kiló közti gyermekeket szolgálja ki, és ugyanúgy ötpontos öv felel a biztonságért. A gyermek fejlődését itt is a fej- és háttámla állításával követhetjük. Méretes darab, alapterülete 58x47 centi.

A negyedik ülésünk a Britax Kidfix 2/3 a 15 és a 36 kiló közti gyerekek szállítására alkalmas. Alapterülete 38-szor 51 centi, ez az egyetlen, amely Isofix-szel rögzíthető, emiatt ezt is a legkönnyebb beszerelni. A Britax felhívja a figyelmünket, hogy ajtó mellé szerelve ideális az ülés helykihasználása, és amennyire kiszélesedik a háttámlája, ez nem is csoda.

De mi az az Isofix?
Az Isofix egy nemzetközi szabvány a biztonsági gyerekülések rögzítésére. Azokat a standard rögzítő elemeket jelöli az autókban, amelyekre csatlakoztathatjuk a gyerekülés erre szánt kampóit. A rögzítőszem jellemzően a háttámla és az ülőlap párnái között van, bár egyes gyártók műanyag foglalattal könnyítik meg az elérhetőségét, és láttunk már példát kicipzározható változatokra is. Az Isofix kiváltja az övvel történő rögzítést, és a legtöbb gyártó az ülésen jelöli a rögzítőszem meglétét. Újabban terjed az Isofix Plus szabvány is, amely egy harmadik ponton rögzíti a gyerekülést: ez lehet kitámasztó láb, vagy a nem annyira elterjedt, háttámlába beakasztható - top tether - kábel is. Ez tulajdonképpen egy heveder, amely a gyerekülés fejtámlájától fut hátra a jellemzően üléstámla hátoldalán lévő akasztóhoz, így egy harmadik ponton is rögzíti a gyerekülést.
Az autók
Nagy csodákat nem tapasztaltunk, hiszen az ülések méretéből adódóan csak az egyterűek, vagy eredetileg furgonnak szánt modellek váltak be. Előfordult persze, hogy cipőkanállal beraktuk a három ülést és a babahordozót, és még az ajtót is becsuktuk, de biztonsági okokból ez nem célravezető. Minden gyerekülésgyártó felhívja a figyelmet, hogy az ülés csak akkor nyújt megfelelő védelmet, ha stabilan, teljes felületen felfektetve rögzítjük. Ha az ülőlap szélére, ferdén préselődik fel, ez garantáltan nem lesz így. A legtöbb autó itt hasalt el.
Az autók kiválasztásánál arra törekedtünk, hogy legyenek benne sokak által használt, népszerű típusok, és olyanok is, amelyekbe esélyesnek látjuk sikeresen berakni a három ülést. A Das Weltauto használtautó-kínálatából szemezgettünk a Duna Autó, a Porsche Pest, a Porsche Buda, és a Porsche M5 telephelyeken.
Ford Focus C-Max 2003-2010, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Nagy reményekkel téptük fel az ajtaját, hiszen ezt a C-Maxot eleve családosoknak szánják. A valóság ezzel szemben az, hogy a két gyerekülés mellé már nem fér be a hordozó. Ha a másik két ülés stabilan áll a helyén, akkor a hordozó egyik talpa kilóg, az ajtót sem lehet becsukni. Persze a hordozó kerülhetne az első ülésre is, de az utasoldali légzsák nem kikapcsolható. Ez probléma, hiszen a robbanó légzsák akár halált is okozhat. Isofix rögzítésből is csak egy pár van, de az legalább kapott egy praktikus műanyag foglalatot, így könnyebben hozzáférünk a rögzítő szemhez. És ha már Isofix: az autóban gyárilag benne van a szem, a párna mögé elrejtve. Csak a műanyag foglalatot kell megvenni, és a kivágott párnába beilleszteni, hogy hozzáférjünk.

Citroen Berlingo 1996-2007, ötszemélyes, és négy gyerekülés fér bele
Az első generációs Berlingóban eleinte nem bíztam, de aztán elnyelt két ülést, meg egy hordozót. Azt persze nem mondom, hogy levegősen, de bűvészkedés nélkül befértek, a tolóajtók a pakolást is megkönnyítették. További jó pont, hogy kikapcsolható a légzsák, így előre is kerülhet fordítva berakandó gyerekülés, viszont Isofix szem nincs az autóban.

Opel Vectra 2002-2008, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
A borzalmas beltér mellett egy dolgot meg kell hagyni a C Vectrának: hatalmas odabent. Gyerekülés-fronton azonban ez sem elég, stabilan, szakszerűen berakva csak két ülés fér el. Érdekes, hogy a legtöbb gyártó jól láthatóan jelöli az Isofix-szemek meglétét, de az Opelben ilyen nincs. Mármint jelölés, mert ha széthúzzuk a támla és az ülőlap párnázását, akkor ott a fém, ráadásul kapásból két pár, vagyis a hátsó pad mindkét oldalára tehetünk ilyen rendszerű ülést. Itt is gond viszont, hogy nem lehet kikapcsolni az utasoldali légzsákot, így esélytelen három gyerekülést szabályosan berakni.

Seat Alhambra/Volkswagen Sharan 2015-, hétszemélyes, és hat gyerekülés is belefér
A Volkswagen Sharan spanyol változata minden hozzáfűzött reményt beváltott, csak úgy nyelte a gyereküléseket. Mindegy volt, a három nagy ülés, vagy a két nagy, és a babahordozó ment a hátsó ülésre, simán elfértek. A vezetőülés kivételével mindegyiknek jutott egy-egy pár Isofix - még a harmadik üléssorba is -, ráadásul a légzsákot is ki lehet kapcsolni, ha az utasülésre tennénk a hordozót. Az Alhambra üléseinek támlájában ráadásul top tether fül is van, amellyel egy harmadik ponton, hevederrel rögzíthetjük az erre alkalmas, Isofix Plusszos gyereküléseket. A tolóajtóknak köszönhető könnyed bepakolással együtt tényleg ez a tökéletes választás.
Volkswagen Passat 2005-2011, ötszemélyes, három gyerekülés fér bele
Népszerűsége miatt nem maradhatott ki, és végül az átlagot hozta: két gyerekülés fér el hátul, mindkettőnek jut Isofix, és az első ülésen kikapcsolható a légzsák.

Volkswagen Golf VI 2008-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Golf sem tűnik ki a tömegből, hátul csak két gyerekülés fér el. A konszern autóira jellemző módon itt is kikapcsolható a légzsák, van két pár Isofix rögzítő is. A hátsó ülések támláján megtalálható a top tether heveder akasztója is.

Skoda Octavia 2009-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
Hasonló a helyzet, mint a Passatnál, vagyis szabályosan már nem fért be három ülés. Hátul egy-egy pár Isofix szemet kapunk, amelyeket igényesen, cipzárral takarhatunk, ha nincs rá szükség, de hátsó ülés hátlapján a top tether akasztója is megtalálható. Az anyósülésen kikapcsolható légzsáknak köszönhetően gond nélkül szállíthatjuk ott is a babahordozót.

Nissan Qashqai 2007-2013, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Nissan becsapós volt, hiszen ott volt az ülésen a kis fül, amely az Isofixet jelöli, ám akárhogy kerestük, a fém szem hiányzott. A többi modellel ellentétben itt nem az ülőlap és a háttámla között van a szem, hanem a lent, az ülőlap és az oldalpárna között, viszont minden autóban van top tether akasztó a támlákban. A hagyományos ülésekkel próbálkoztunk, amiből kettő fért el hátul, előre pedig mehetett a babahordozó harmadiknak, mert kikapcsolható a légzsák.

Volkswagen Polo 2009-, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Két gyerekülés fér el hátul, melyeket akár két pár Isofixszel is rögzíthetünk, sőt, top tether kampó is van a háttámlában. Ellentétben a konszerntől kipróbált többi autóval, a Polónak nem kikapcsolható a légzsákja, nem vihetünk elöl babahordozót.

Toyota Prius 2009-, ötszemélyes, és három gyerekülés fér bele
A Prius sem okozott komolyabb meglepetést, hátul két gyerekülést rögzíthetünk, igény szerint két pár Isofix-szemmel, és három top tether akasztóval. Amellett, hogy a légzsák kikapcsolható, a kesztyűtartó felett egy jól látható visszajelző is tájékoztat az állapotáról.

BMW 330d 2005-2013, ötszemélyes, és két gyerekülés fér bele
Szintén népszerű típus, ám csak két gyerekülést vihetünk benne. Két pár Isofix-szemet kapunk, igényesen, műanyagfedéllel elrejtve, valamint két - egyes modelleknél három - top tether foglalatot. A konkrét autóban nem kikapcsolható a légzsák, ám lehetett kapcsolót rendelni a típushoz, olyankor kerül a jobb első ülésre is Isofix-csatlakozó.

Volkswagen Cross Touran 2006-2010, hétszemélyes, négy gyerekülés fér bele
Nem maradhatott ki a Volkswagen kisebb, elérhetőbb egyterűje sem. Itt is kapunk három ülésre két pár Isofix-rögzítőt, és ebben oldották meg a legjobban a szemek hozzáférhetőségét: az ülőlapon tépőzárral rögzülő párna takarja el, amit ha kiveszünk, erőlködés nélkül csattinthatjuk a kampóra az ülést. Három ekkora gyerekülés persze sok a Tourannak, de úgy gondolom, ha csak az egyik is kisebb lenne, beférnének. A légzsák itt is kikapcsolható, a top tether rögzítőhevedernek is van akasztója.


Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
