Pár óra munka, és nem kell félni a traffipaxtól?

2015.12.21. 06:27 Módosítva: 2015.12.21. 09:10

Hiába épül minden eddiginél komolyabb traffipaxhálózat az országban, az autósok egyelőre nem kezdtek nagy védekezésbe. A kereskedők szerint most is csak a szokásos karácsonyi fellendülést érezni, és egy nagy büntetéshullámig nem valószínű, hogy megsokszorozódna az igény a detektorok iránt. Talán csak ráuntunk a készültségre - mondják. Mi ez a csend a blokkolók körül?

Ez a szerda is csak egy átlagos munkanap a New Duett Kft. Bojtár utcai telephelyén. A négy beállásos műhely egyik végén egy alig pár száz kilométeres Volvo elektronikáját masszírozzák, a másik szélen gyors munkákra, izzócserére, telefonkihangosító-telepítésre jönnek futószalagon az autók. Férfitársaság van, sok autós sztori, egyenletes munkatempó. A Volvo szomszédja egy Porsche Cayenne, talán közvetlen a szalonból, mert használatnak sem a fullos belsőn, sem az abroncsokon nincs sok nyoma. Traffipaxtémában vár.

A VÉDA néven futó közlekedésbiztonsági projekttel kapcsolatos hírek végigkísérték az évet. A február óta tesztelt, sebességmérési funkciót is tartalmazó intelligens kamerarendszer 160 darab mobileszközből és a közúthálózat 134 pontjára telepített 365 automata kamerából áll. Utóbbiaknál még tart a tesztüzem, várhatóan januárban aktiválják őket, míg a már éles mobileszköz iránt a kezdeti bakik miatt már most nagy a közvélemény figyelme. A többségnek talán még ma sem tiszta a legfontosabb különbség a kettő között: a mobileszköz lézeres, a fix radaros elven mér. Sok érintett kereskedő szerint ez a leosztás tükröződik majd az eddigieknél hangsúlyosabban a detektorok piacán, de még nagyon az elején járunk. 

A Cayenne elektronikája már fedetlenül. A dobozából kicsomagolt KIYO D nem olcsó cucc, telepítéssel együtt a kétszázezer forintot súrolja. A parkolóasszisztens-szöveg a dobozon megzavarhat, de a szett valójában azt is tudja, ebben a szürke zónában ez amolyan játékos diszkréció. A sokat látott személyzet azt mondja, csak ezt a detektort forgalmazzák, csak ebben bíznak. Én is bíztam bennük, de ha akkor fele annyira ismertem volna a detektorok piacát, mint napokkal később, talán megtudom, mi szól emellett a KIYO D Lite4-gyel szemben, ami 30-40 ezer forint között mozog, csomagja tartalma ugyanúgy néz ki és ugyanazt tudja, mint amit a D-ről elmondtak.

Valójában már sejtem: egy plusz funkciója van. Blokkolni is tud, de megbeszéltük, hogy olyat itt nem szerelnek, így kelletlen elfogadom, hogy csak a detektor funkciója miatt veszik tőlük a D-t, az ár kb. négyötödét kitevő blokkolófunkciót pedig kikapcsolja az ügyfél, ahogy a honlapon tanácsolják neki

Hogyan blokkol a blokkoló?

Egy vállaltan blokkolók forgalmazását végző honlapon ezt írják a KIYO D-ről: A lézerblokkoló legfontosabb funkciója, hogy blokkolja a lézeres mérést, amely azt jelenti, hogy járművünk orr, vagy éppen hátsó részébe installált adóvevő fejek hasonló sávon (904nm) fals jeleket visszasugározva zavarják meg a lézersugarak visszaverődését, így a sebességérték kiszámíthatóságát gátolják. Jól működő lézerblokkolónál a lézeres mérőeszköz kezelője nem kap értékelhető sebességértéket egészen közeli távolságig sem, vagy ameddig a blokkoló zavaró üzemmódban van. A blokkoló nem tesz mást, mint infravörös tartományban világít (nem látható).

A rendszer egy központi egységből és négy szenzorból áll, általában négy-öt óra, míg bekerül, ami alatt hol egy, hol három, de az idő javában két ember folyamatosan dolgozik vele. Pörögnek a munkaórák, a szett sem olcsó, nem véletlen, hogy jellemzően a felső kategória autóival találkoznak a Duettnél, de azon belül sokszínű az ügyfélkör: nemrég egy Camaro kapott ugyanilyen KIYO D-t, amit most a Porsche fog.

Miért jó a lézeres blokkoló detektor, ha az a 365, állandó kamera mind radaros? Sőt, ott vannak még az autópályán használt fix eszközök szintén radarral. Pont ezért. A telepített traffipaxokkal szemben egyszerű védekezni, még detektor sem kell hozzájuk, elég egy okostelefon. A különböző traffipaxos alkalmazások, mint például a Waze vagy a Traffi Hunter tudják jelezni ezeket, sőt, nagy és aktív felhasználói tábor mellett a mobileszközös mérések nagy részét is előre mutatják. Igen ám, de a ma piacon lévő detektorok többsége is frissíthető adatbázisú GPS-szel is szerelt. Egy ilyen lézeres detektor radaros sebességmérőhöz közeledve jelet ugyan nem fog, de ha beletáplálták a fix mérők helyét, azt is jelzi előre, így szinte teljes a védelem. A KIYO D mondjuk ezt nem tudja, de a forgalmazó kínál külön eszközt erre is

Egy ilyen négy adóvevőből érzékelőből álló szett esetén általában két szenzort tesznek az első, kettőt a hátsó rendszámtáblakeretbe, mivel a mobil traffiknál gyakran hátulról lövik be a sebességet. A mérőeszközökből sugárzott lézer kiterjedése szűk, ezért a tapasztalat azt mutatja, szélesebb autóknál célszerű négyet tenni egy oldalra. A Cayenne-en is csak az orra kerül ma szenzor: tervek szerint kettő a rendszámkeret két sarkába, kettő valamelyik két szélső nyílásba a sok közül. Nagyon szolid eredményt ígérnek, minden el lesz takarva.

Ha hátulra is kérne az ügyfél, annak útja a csomagtérajtó borítása, a tetőkárpit és az A oszlop borítása alatt vezetne. Az elülső bevezetés az esetek többségében nem komplikált: egy apró lyuk a rendszámtábla alá vagy mögé, abba a szenzor vezetékei, majd onnan egy gégecsőben eltekereg a kábelköteg a kormánymű alatti központi egységbe. Kevés bolygatott elem, kis kockázat.

Régen azt mondtuk, ha egy japánt szét lehet szedni, azt össze is lehet majd rakni – hangzik el többektől a műhely bölcsessége. A társaságnak együtt összesen lehet vagy száz év szakmai múltja, így van hitele, ha egybehangzóan állítják, tendenciózusan lettek egyre keményebbek, repedésre hajlamosabbak a patentek az új autókban. A múlt szép emlékű németjeiben és japánjaiban még egy helyre csoportosultak a kábelek, volt hely elvezetni bármit, az istenverte patent is rugalmas volt, mint a gumicukor. A japánok és a VW-csoport még úgy ahogy tartják magukat, de azoknál is általánosan rosszabb a helyzet, mint tíz-tizenöt éve. Ma már bármely borítóelem leszerelése hazárdjáték.

Ahogy nézem a nem magyar rendszámos Porschét, dolgoznak bennem is az előítéletek. Háromliteres V6-os van az orrában. Még ezt a kéttonnás kasznit is nyolc másodperc alatt gyorsítja százig, de az egész autót a hajtásától a légellenállásáig az isten is nagy tempóhoz teremtette. Német prémiumként valószínű a külvilág ingereiből se hatol sok az utastérbe, a legszelídebb sofőrből is potenciális száguldozó lesz, szóval feltételezzünk jó szándékot. Azt, hogy tart tőle, hogy a nagy kényelemben alkalmanként bírságolási határ fülé karcol a sebesség, mert arra tökéletesek ezek a detektorok. Annak viszont, aki 150-200 százalékos sebességtúllépés mellett éli életét, csak a blokkoló a biztos támasz.

Az első komoly akadály a lökhárító, pontosabban a rá integrált védőtakaró. Azzal együtt kell lekapni az egészet, mert a rendszám mögé így nem látni, találomra fúrni meg nem illik - ki tudja, mi fut közvetlen odaát a rendszámalátámasztás tövében. A második generációs Cayenne-nel még nem volt dolga a műhelynek azelőtt, az efféle utólagos beszerelésekhez nincs általános adatbázis, és a márkaképviseleteket sincs értelme felhívni, mert ők is inkább kérdezni, mint tanácsolni szoktak. Kockáztatni nem lehet: hosszú bontás akasztja meg ma a menetrendet. 

Függetlenül attól, hogy lézeres vagy radaros, egy detektor akár már kicsit több  mint egy kilométerről jelezhet. Ideális esetben, egyenes útszakaszon, és az sem mindegy, hova kerül a szenzor. A szélvédő mögé rakható detektorok beszerelése lényegesen egyszerűbb, mint kábeleket vezetni a rendszámtáblákig, hatékonyságuk ellenben rosszabb. Különösen most: az új ARH CAM-S1 mobil eszköz ugyanis az elődeinél közelebbről és szűkebben mér, mert a lézer nem minden esetben ér fel a szélvédőig. A radaros mérés némileg más, a radarjelek ugyanis a tereptárgyakról visszaverődve felérnek mindenhová, de hiába, mert az úgy nem mérés, így ott általában több idő marad lassítani. 

Bár a detektorok kilométeres távolságból is képesek fogni a jeleket, hiteles mérést ennél jóval közelebbről végeznek a traffipaxok. A lézeres eszközök esetén úgy 60-90 méterről, a radarosokénál még ennél is sokkal közelebbről, 40-60 méterről. Első sorban azért, mert az egyedi azonosítók felismerhető fotózása ilyen távról, 100-120 méteren belül biztosított – mondja Csipe László a traffipaxbolt.hu munkatársa. Az a sok száz méter a jel érkezése és a mérés kezdete előtt elég lehet a lassításhoz, blokkolónál meg a blokkoláshoz, detektor használatánál viszont marad kockázat, mert a traffi állhat kanyar után, vagy a jel szimplán sokáig takarásban lehet, így biztos védelmet nem jelent.

A Cayenne érintetlensége eddig tartott. Az átlagos ütemtervnél sokkal később, de jó három órával azután, hogy begurult a Porsche, lekerült végre minden, aminek le kellett. A bakon már a rejtet zugokat belátva kerül a lökhárítóra az apró lyuk, amin a rendszámtábla szenzorai összeköthetőek a központi egységgel. Egy patent sem tört, a jó kétórás kitérő megdolgozta a srácokat, mert az új Cayenne szétkapási szempontból közepesen jó - mondják, de a lefitymáló értékelés talán a túlzott dobozolásnak szól, mint a minőségek.

Körbekérdezve a detektorok jelentős forgalmazóit kiderül, hogy nincs egyetértés a teljes védelemről. Van, ahol a kombinált védelemre esküsznek, de a többség azt mondja, egy GPS-es lézerdetektor és némi szerencse elég a megelőzéshez a hazai utakon. A radaros detektorok sem feleslegesek egy lézeres mellé, különösen ha az ember időnként külföldön is autózik, mert ott még bármivel találkozhat. Bár útja előtt azért nézzen utána, mit szabad az adott országban, mert sok európai ország nem ennyire elfogadó a témában. A radarral mondjuk rengeteg fals jelzés jár, ami nem a detektor minőségét jelzi, egyszerűen Magyarországon nincsenek levédve azon frekvenciasávok, amelyeken a radaros traffik működnek.

A rendszámkeret a detektor csomagjához járt. A szenzorokat csak be kell pattintani, majd egy vízmértékkel belőni a párhuzamot az úthoz mérten. A másik két szenzor már komoly barkácsmunka. Minthogy a Cayenne 192 centi széles, az alaposabb védelem érdekében szélre kell tenni őket, amennyire lehet. A határ itt most a két felső-szélső rács a hűtő előtt - úgy 15x5 centiméteres mindkettő. Itt már minden a rögtönzésről szól; szerencsére a németek nem spóroltak a műanyaggal, az adóvevők konzolja simán megkapaszkodik a lökhárító vastag falán. A szerelőmunkások utolsó leheletét még érezni a lökösön, fájdalmas látvány a szenzort takaró plexi betapasztása szűzies műanyagra, de ez is a védelem ára. 

Ha már a cikk első mondatait olvasva visszakérdezett, legális-e mindez egyáltalán, jobb ha tudja: abszolút. Ha tényleg csak detektorokról beszélünk, ami morálisan szintén szürkezóna, de a passzív védelem engedélyezett, ellentétben az aktív blokkolókkal. A hazai közvéleményt utoljára Lázár János 2011-es botrányakor foglalkoztatta a téma, de a helyzet azóta nem sokat változott. Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet harmadik paragrafusának 2012-ben bekerült harmadik pontja már kimondja: Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát. Tömören a detektor használata legális, a blokkolóé tiltott. A Btk. szerint két évig terjedő szabadságvesztéssel is büntethető a traffipax blokkolása, mégis tele vannak ilyen eszközökkel a detektorokat is értékesítő hazai üzletek, online boltok, ahol még a látszatra sem adnak. Több boltvezető szerint vállaltan azért, mert csak a használat tilos, de amíg egy gombnyomásra kikapcsolható egy ilyen eszköz, nehéz egyértelműen bizonyítani a használatát, és ezt tudatják az ügyfelekkel is. 

Megszáradt a ragasztó a lökhárítón, a műszak kétharmada el is telt - az a 4-5 órás telepítés nem véletlenül átlag, az ilyen kényes típusokra simán rámegy két ember munkanapja. Az összerakás már gyorsabb. Miután felkerül a lökhárító és a fényszórók, már csak gégecsőbe húzott kábeleknek kell megtalálni az utat. A fényszóró alatt, az öklömnyi vastag kábelkötegek nyomát követve sikerül is bevezetni a központi egységhez, a kormány alá egy diszkrét gombig. Három állással - talán már tudják, melyekkel.

Szóval a porschés bevédte magát, de mit csináljon a kisember? Ne legyen gyökér, ne autózzon bírsághatáron és ne irigyelje el a nagyoktól az illegalitást. Bár a netet böngészve találni Citroen C2-t is drága blokkolóval, az alkalmi és szándékolatlan sebességtúllépés ellen az olcsó traffipaxdetektor is elég lehet. A biztonság minősége persze árfüggő, de a 20-30 ezres egyszerűbb, komoly beszerelést nem igénylő, szélvédő mögé szerelhető eszközökre legalább akkora a kereslet, mint a mindent tudó négyszenzoros, GPS-es, frissíthető magas kategóriásokra - mondják a kereskedők. Az átmenet, azaz a középkategória állítólag sosem volt menő. A blokkolóknak mindenhol megkérik az árát, 200 ezertől indulnak a komolyan vehető szettek.

A boltosok szerint most megy a bolt, de biztosak benne, hogy hiába folyik mindenhonnan az új traffik híre, nem tört ki a detektorvásárlási láz. Ez csak a szokásos karácsonyi időszak, és ha a csak várhatóan januárban aktivált fix radarokkal nem indul meg a büntetéscunami, nem lesz nagy változás ezen a piacon. Aki pedig blokkolni akart, eddig is megoldhatta, hiszen hiába tilos, elrettentő példa nélkül ez is csak olyan, mint az intézményesített korrupció: vastag bőrrel, kis hazugságokkal következmények nélkül űzhető.