221 ezer forint: búcsúcsekk a biztosítómtól

2016.01.08. 06:09

Az elegáns lelépés biztosan nem tartozik a romániai székhelyű Astra biztosító erényei közé. A cég működési engedélyét tavaly nyáron felfüggesztették, de ősszel még küldtek idei szerződést egy budapesti autósnak, aki később kapott egy csekket is, hogy fizessen 221 ezer forint fedezetlenségi díjat.

Több tízezer autós számára emlékezetes a tavaly év, miután kiderült, a magyar biztosítási törvény nincs felkészítve egy igazi válsághelyzetre. Biztosítási szakemberek szerint lett volna erre idő, hiszen néhány éve bedőlt a MÁV biztosító és az ügyfelek kártalanítása rengeteg tapasztalattal szolgált, ráadásul a tavalyi hullócsillag, a romániai székhelyű Astra körül már a nálunk töltött évei alatt is akadtak gondok.

Olvasónk egyszerűen ott akarta hagyni az Astrát tavaly ősszel, amikor kiderült, nyár végén felfüggesztették a Magyarországon csak fióktelepet működtető román anyavállalat működési engedélyét, ezért az itteni irodának is el kell engednie akkor még több mint 180 ezer autós kötelezős biztosítási ügyfele kezét.

Még körlevelet is küldtek, amelyben egyszerűsített lelépést kínálnak és jelzik, a továbbiakban akadozhat a kárkifizetés, ha valaki mégsem megy bele a szerződésbontásba. Az ügyben a Magyar Biztosítók Szövetsége is aktív volt, sőt, az országgyűlés döntött a későbbi káresetek rendezéséről, de mint korábbi cikkünkben írtuk, így is bonyolultabbá vált a helyzet azok számára, akiknek az autójába egy Astránál biztosított kocsival hajtottak bele. 

Olvasónk, Zoltán Alfa Romeo 159-esén korábban astrás kötelező volt. A kocsi most és az elmúlt hónapokban is garázsban állt, ettől függetlenül a működési engedély felfüggesztésének hírére még tavaly szeptemberben kötött rá új biztosítást a Posta biztosítóval, ahol egy évre több mint 27 ezer forintot kértek tőle, baleseti adóval együtt.

A biztosítás befizetéséről szóló bizonylatot és a korábbi astrás biztosítás kifizetéséről szóló csekkszelvényeket, illetve a cégtől kapott igazolást szintén elküldte nekünk. Amikor ezeket kirakosgattam magam elé, el sem tudtam képzelni, mi alapján követelhettek tőle októbertől kezdetben 200, majd 221 ezer forint, úgynevezett fedezetlenségi díjat.

Találtam egy 2014. szeptember 22 és október 29. közti időszakot, amikor késett a befizetéssel, aztán viszont befizette egy banki bizonylat szerint. Ennyi idő alatt nem szoktak szerződést bontani az autósokkal, ráadásul a tavalyi évről itt sorakoznak a lepecsételt csekkszelvények, amelyek bizonyítják, hogy volt szerződése.

A fedezetlenségi díjat azokkal fizetteti meg az úgynevezett kártalanítási számlát üzemeltető MABISZ, akiknek nincs a forgalomban lévő autóján kötelező biztosítás, ezért ha kárt okoznak, a szövetség fizeti a kártérítést a központi káralapból. A fedezetlenségi díj nem játék, az autó teljesítményétől függően napi 270 vagy akár 630 forint lehet. Ez így elsőre talán nem tűnik soknak, de egy hónapra már 8-19 ezer forint, egy évre pedig, egy kétezer köbcentis Alfa Romeo 159 esetén több mint 200 ezer. 

Zoltán egy darabig a Posta biztosítónál reklamált, hiszen ők akartak vele fizettetni. Onnan azt a választ kapta, hogy a cég nem tehet semmit a megoldás érdekében, hiszen a törvény szerint csak a Központi Kártörténeti Nyilvántartó rendszerben lévő adatokból tájékozódhat. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az olvasónk hiába fizette be a biztosítási díjat, hiába tudja elküldeni az erről szóló csekkszelvényeket, a Posta biztosító nem veheti figyelembe ezeket. A törvény nem engedi, hogy higgyenek az ügyfelüknek. 

Zoltán nem közvetlenül a biztosítókkal kötötte régi és új szerződéseit, hanem megbízást adott egy biztosítási alkuszcégnek, a CLB-nek. A megbízás szerint tavaly szeptemberben le akarta mondani az astrás kötelezőjét, hiszen a cég eleve éppen kivonulóban volt, és sikerült is megkötnie az új biztosítási szerződést. A CLB ügyintézőjétől tudta meg azt is, hogy az új szerződésben két bónuszfokozattal, vagyis a balesetmentes évek alatt elért B5-ös szintről érthetetlen okból B3-asra minősítették vissza, részben ezért kapott magasabb díjat a Postánál. 

Hogy tisztábban lássunk az ügyben, megkerestem Németh Pétert, az alkuszcég kereskedelmi igazgatóját, aki meghatalmazást kapott Zoltántól, hogy az ügyében a Totalcarnak nyilatkozzon. Németh Péter szerint a Posta biztosító pontosan azt tette, amit minden más biztosító tehetett volna, vagyis tényleg kötelesek behajtani a biztosítás díj elmaradásáért kiszabott 220 ezer forintot, ha ezt látják a KKNYR-ben.

A CLB szerint Zoltán időben mondta le az előző szerződését, tovább is küldték a biztosítónak az erről szóló nyilatkozatot, de ott valamiért nem zárták el a szerződését. A rendelkezésre álló adatok szerint nem csupán nem könyvelték le, hogy az olvasónk szerződést akart bontani velük, de azt sem vitték fel a rendszerükbe, hogy az utolsó náluk töltött hónap biztosítási díját is kifizette, sőt, jelentették a központi biztosítási rendszernek, hogy szeptember 22-óta nem fizetett, ezért 2014. novemberében felbontották a szerződését. Ismét felmerül a kérdés: ha így volt, miért küldték neki egy évvel később is rendületlenül a csekkeket a következő negyedéves díjakról. 

Az Astra biztosító budapesti kirendeltsége hónapok óta nem működik, a cég hivatalosan befejezte magyarországi tevékenységét, így Zoltánnak most elvileg a felfüggesztett román anyacégtől kéne igazolást kérnie arról, hogy rendesen fizetett, ezért törölhetik a tartozását a magyar rendszerben.

Németh Péter szerint a hasonló esetek száma mostanában növekedhet a biztosítási évfordulók miatt. Sokan nem tudhatják, hogy bár minden szükséges lépést megtettek, a magyar Astra végnapjaiban nem rendezett el minden ügyet. Bár hivatalos jogi lehetősége erre nincs, a CLB megpróbál kapcsolatba lépni a román központtal, hogy lépjenek kapcsolatba a magyar biztosítási rendszerrel és zárják le ezeket az ügyeket. Hogy ez végül sikerül-e majd, azt most még nehéz volna megmondani, mert ilyesmire eddig nem volt példa, és a magyar biztosítási rendszer tényleg nem volt felkészülve az Astra biztosító tavalyi megszűnésére. 

Megkerestem a MABISZ-t is, ahol a január első hetében senki nem vette fel a telefont, de a menürendszerben elhangzott, hogy az Astra biztosító szerződéseivel kapcsolatban nem intézkedhetnek, viszont a felfüggesztéssel kapcsolatos közleményeket mindig közlik a szervezet weboldalán. Varázsütésre, délután mégis visszahívtak és elbeszélgethettem egy hölggyel, aki azt ígérte, igyekeznek minden károsultnak segíteni, de ehhez az ügyek összes részletét meg kell ismerniük. A MABISZ-nak erre a címre lehet írni, de a szakértő szerint az autósok új biztosítója is segíthet rendezni a kellemetlen végű astrás múltat.

Update: Elengedték Zoltán tartozását

Tisztelt ... Zoltán!

2016.01.05-én érkezett ismételt bejelentésével kapcsolatban az alábbiakról tájékoztatjuk:

Megértjük az Ön problémáját, hogy - az ASTRA biztosító együttműködésének hiányában - jogszerűen kiterhelt fedezetlenségi díj jelentős anyagi megterhelést jelent Önnek, azonban korábban a szigorú jogszabályok betartása miatt nem volt lehetőségünk a papír alapon benyújtott igazolást figyelembe venni.

Ezúton tájékoztatjuk, hogy a Magyar Nemzeti Banktól érkezett állásfoglalás alapján lehetőségünk van eltérni a jogszabálytól az Astra Biztosító körül kialakult rendkívüli helyzet miatt. Ez azt jelenti, hogy a rendelkezésünkre álló díjigazolás alapján, melyet jelen válaszunkhoz csatolunk, a ... számú szerződéséről töröltük a teljes fedezetlenségi díj tartozást, figyelembe véve, hogy Ön mindent megtett annak érdekében, hogy a díjjal rendezett időszak leteltével haladéktalanul szerződést kössön.

A fentiek alapján az Ön szerződése 2016.10.12-ig B05 besorolásban díjjal rendezett.

Az okozott kellemetlenségekért ezúton szíves elnézését kérjük, bízva abban, hogy a kezdeti nehézségek ellenére a későbbiekben elégedett ügyfeleink között tarthatjuk számon.

Tisztelettel:

Bánhidi Zsuzsa

Minőségbiztosítás

Posta Biztosító