2016.01.20. 06:09 Módosítva: 2016.01.20. 07:48

Magyarországon több mint kétszázezren vezetnek olyan márkájú autót, amelyekről már csak jót illik mondani. Valósak a megszűnt márkák alkatrészellátásával kapcsolatos aggodalmak? Mit kockáztat, aki a jellemzően nagyon olcsón kapható autók közül választ?

Ha használt autó vásárlásán gondolkozik, biztosan ön is belefutott már olyan márkájú kocsiba, amelynek megszűnt a hazai márkaképviselete, vagy éppen sohasem forgalmazták Magyarországon. Az ilyen autókat jellemzően kategóriatársaiknál olcsóbban kínálják a hirdetők, így könnyen elcsábulhat az ember, de ha nem vagyunk márkarajongók, általában győznek az észérvek, és keresünk valami népszerűbb típust.

Valóban halott a márka?

Ha mégis úgy döntünk, bevállalunk egy ritkaságot, elsőként érdemes megvizsgálni, hogy a gyártója valóban megszűnt-e már, vagy csak eltűnt az országból a képviselet. Ha csak a magyarországi forgalmazást fejezték be, egy fokkal jobb helyzetben vagyunk, sőt, külföldről behozott újabb autó esetén még gyári garancia is lehet az autón. Akkor sincs feltétlenül baj, ha az egész világon megszűnt a termelés, hiszen a gyártók általánosan az értékesítéstől számított 10 évig biztosítják a zavartalan alkatrészellátást. Ezt követően viszont leginkább csak a bontott, vagy utángyártott alkatrészekben bízhatunk.

Többnyire egy hét alatt sikerült felvenni a kapcsolatot a legnépszerűbb megszűnt márkák korábbi importőreivel, akik állítják, felkészültek a márkakereskedés nélkül maradt tulajdonosok kiszolgálására. Ha mégis akadozna a kapcsolatfelvétel, esetleg garanciaidő letelte után hibásodna meg autója, olvassa el korábbi cikkünket, mielőtt ráborítaná az asztalt a kapcsolattartóra.

Cadillac

Az amerikai márka a 2000-es évek derekán érkezett Magyarországra, ám a gazdasági válság és a nem különösebben vonzó modellpaletta 2008-ban bedöntötte a forgalmazást.

A General Motors egészen 2010-ig várt, mire újra megpróbálkozott a Cadillac márka Európai értékesítésével. Magyarországon viszont senki nem vállalta, így a Cadillac-tulajdonosok egyelőre hivatalos márkaszerviz nélkül maradtak. Halvány reménysugár lehet, hogy állítólag hamarosan leszerződnek egy Opel márkakereskedéssel. Addig a legközelebbi Cadillac-szalont Bécsben találjuk, ott van hivatalos szerviz is.

Árnyalja a képet, hogy az itthon forgalomban lévő 318 Cadillac átlagéletkora 25 év felett van, így tulajdonosaik már bizonyára hozzászoktak a hivatalos képviselet hiányához, és öreg autókat általában eleve nem szoktak márkaszervizbe hordani. Ezt erősíti meg a Cadillac Club of Hungary elnöke, Kuti Géza is, aki szerint az Amerikában gyártott típusok itthoni alkatrészellátását és szervizelését mindig is a márka iránt elkötelezett magánműhelyek segítségével oldották meg.

Chevrolet/Daewoo

A gazdasági válság előtti devizahitel-hullám és a nulla forintos önrészű hitelek dömpingjének az egyik slágermárkája volt a Daewoo. A főként kifutó Opel-technikára épülő autókat 2005-től Chevrolet-emblémával forgalmazták, majd jöttek az önálló modellek, végül kiderült, az anyacég nem keres eleget az Európába hozott koreai Chevykkel, így 2014-ben kivonultak az Európai Unióból. 

A vizsgált autómárkák közül a Chevrolet magyar honlapja még mindig működik, és a többiekhez képest mintaszerű szolgáltatást nyújtanak. Még a megszűnéskor forgalmazott típusok aloldalai is megmaradtak, ahol kissé önironikus módon sajnálkozva közlik, hogy hivatalos úton már nem vásárolhatunk új Chevyt, cserébe nézzük meg az Opel kategóriatárs típusait. Érdemes megnézni, hogy a Használtautó.hu-n jelenleg 719 darab Chevrolet és 521 Daewoo várja gazdáját.

Mivel a forgalmazás alig két éve szűnt meg, az sem kizárt, hogy a használt autók között gyári garanciás típust találunk. A General Motors (vagyis most már csak az Opel) importőrének tájékoztatása szerint kevesebb mint ezer ilyen Spark, Aveo, Cruze, Malibu, Trax, Orlando vagy Captiva van forgalomban. Ezekre az autókra jellemzően 3 év / 100 000 kilométer garanciát vállalt a gyártó, amelyből az első két év kilométerkorlátozás nélküli. Akkor se ijedjünk meg, ha egy hirdető 2019-ig szóló garanciával kecsegtet, hiszen ilyen esetben gyárilag kiterjesztett garanciáról lehet szó.

Szerencsére nem kell Bécsig autóznunk, ha szervizbe szeretnénk vinni az autót. A forgalmazás megszűnésekor nem zárt be az összes márkakereskedés, sokan márkaszervizként folytatták a működést. A több mint 100 ezer Chevrolet/Daewoo tulajdonos 29 hivatalos műhely közül választhat az országban. A magánszervizekben a legújabb típusok kivételével egyelőre bőséges a bontott alkatrészek ellátása, de maga a Chevrolet is 10 évig vállalta az eredeti alkarészek szállítását.

Ha minden kötél szakad, aktívan működő márkaklubban tájékozódhatunk. Nagyobb gond akkor van, ha egy ritkább Chevrolet típus, például egy Captiva SUV-hez keresünk karosszériaelemeket, mert egyebek mellett motorháztetőből csak gyárit találunk majd, jó drágán. Az öreg Daewook tulajdonosainak helyzete sem egyszerű, mert a mára filléres autókhoz sem könnyű új karosszériaelemeket találni. 

Chrysler/Dodge

A 6500 Chrysler és az 1100 Dodge-tulajdonos sorsa már kicsit komplikáltabb. A két márka 2011-es kivonulása előtt még tulajdonosváltás is történt. A Fiat csoport 2009-ben kezdte el a Chrysler, Dodge és Jeep felvásárlását a Daimler-csoporttól. Az ügylet még ma is folyamatban van, de az olaszok már az üzletkötés legelején többségi tulajdonossá váltak. A felvásárlás megkezdésétől a kivonulásig eltelt időszak egy sor furcsa, átcímkézett típust szült, sőt, a Fiat még mindig kínálja a Dodge Journey-t Freemont néven.

2
Fotó: Chrysler / Chrysler

A Freemont/Journey-tulajdonosok tehát fellélegezhetnek, de a többieknek sincs félni valójuk. Habár már a legújabb modellek garanciaideje is lejárt, a márkák (Anglia kivételével) csak Európában szűntek meg, így az egykori kereskedések be tudják szerezni az alkatrészeket mind a Daimler-, mind a Fiat-érából származó autókhoz.

Dodge vagy Chrysler klub nincs Magyarországon, de az interneten keresgélve számos magán-, illetve amerikai autókra szakosodott szervizt találhatnak a tulajdonosok.

Daihatsu

A japán Daihatsu forgalmazását többször is megpróbálták itthon, de 2013-ban egész Európából kivonult a cég. A hazai eladásokból és a külföldről behozott autók alapján összesen 4200 Daihatsu fut a magyar utakon. Megbízható, többnyire Toyota-technikára épülő típusokról van szó, de megszűnt a magyar márkaklub, és az egyetlen fellelt fórumtopik se túl népes. Az egyik utolsó hozzászóló nagyjából így fogalmaz: „daihatsu applause awd alkatrészek nálam.most utoljára.jövőhéten a méhtelepre kerül...”

Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat a kérdéseinkre az utolsó egykori magyar importőrtől, pedig a cég most is létezik, és többféle autómárkával is foglalkozik.

Saab

A Saaboktól nem kell különösebben félni. Ezt nem csak korábbi tuningos cikkünk támasztja alá, hanem az a tény is, hogy a svéd cég külön kezelte az autógyártásért és külön az alkatrészellátásért felelős divíziót. Ezek közül csak az előbbi került csődhelyzetbe (bár az többször is), így az alkatrészellátás folyamatos maradt a garancia lejárta után is. A Saab négy egykori hazai márkaszervizén keresztül szolgálja ki az 5500 hazai tulajdonost, és ne feledjük, a Chevrolet-hez és a Cadillac-hez hasonlóan itt is nagy arányban használták fel a szabvány General Motors technikát.

Saab-9-5 Sedan 2004 1024x768 wallpaper 06

Égő Ákos, a legnagyobb hazai Saab klub (Saab 900 Klub) vezetője szerint a rajongókat nem rendítette meg a Saab hanyatlása, továbbra is erős a márkahűség, amit az aktív klubélet is bizonyít.

MG-Rover

Rovert már csak a saját temetőjében látni. Illetve már ott sem. Persze ez nem igaz, hiszen Datahouse adatai szerint több mint 7400 MG/Rover tulajdonos van az országban. A brit autógyártás legnagyobb bástyája 2005-ben dőlt le, de a Saabhoz hasonlóan itt is külön kezelték az alkatrészellátást.

auto/ROVER/75 1999-/XLARGE/03s

Az üzletágat a Caterpillarnak adták el. Egy hazai Rover-alkatrészekkel foglalkozó cég szerint azóta is többnyire zavartalanul biztosítják Angliából az alkatrészeket. Egyedül az esztétikai jellegű tartozékokat (például ajtókárpit, egyéb beltéri anyagok) nehezebb beszerezni. A viszonylag nagy darabszám miatt bontott alkatrészekből sincs hiány.

A problémát egyedül a szerelés, illetve a márkaszervizek megszűnése okozhatja. A kissé szellemjárta hivatalos klub oldalán van egy egészen nagy céglista a tagok által ajánlott szervizekből, de sok tulajdonos véleménye szerint nem mindig könnyű szerelőt találni, mert kevés a márkaspecifikus szakértő. A márkafüggetlen műhelyek pedig gyakran elhajtják őket, félve a váratlan hibalehetőségektől.

Lada

A Ladák hazai forgalmazása 2010-ben zárult, miután egy évvel korábban mindössze 26 autót tudtak eladni, a rekordnak számító 1994-es év 17 494 darabjával szemben.

Tavaly év végén viszont újraindult az értékesítés, amivel mind a 70 ezer hazai Lada tulajdonos jól járt, hiszen a forgalmazás az alkatrészellátásra is kiterjed. A gyár legrégebbi, '70-es években gyártott típusaihoz is beszerzik ami kell.

Most akkor vegyem, vagy ne vegyem?

Venne olyan autót, aminek megszűnt a hazai forgalmazása, esetleg már nem is gyártják?

Megszűnt márka típusát vásárolni ugyanúgy anyagi, vagy érzelmi kérdés, mint bármelyik, adott esetben még gyártásban lévő autónál. Az azonban látható, hogy bármi is legyen a motiváció, néhány autónál jóval kisebb a gyártás vagy a forgalmazás megszűnéséből fakadó kockázat, mint amiről a városi legendák szólnak. Persze az ördög sosem alszik, mielőtt lecsapnánk egy jó ajánlatra, mindenképpen tájékozódjunk a márka hazai támogatottságáról.

Az állományi adatokat a Datahouse bocsájtotta rendelkezésünkre.