Van abban valami hátborzongató, amikor a Fendt 1000-es szériájú traktor önmagát vezetve lassan odagurul az épülethez. Az orrsúlyán kis párna, a párnán kulcs. A fülkében ül valaki, háttal, hogy látványos legyen: nem ő kormányoz. Persze előrefelé skubiz, nehogy átmenjen parkoló autókon, vagy pár egyetemistán, mert a gép csupán GPS és a földi korrekciós jelek alapján megy, a környezetét nem érzékeli. Óvatosra programozták, ennél sokkal gyorsabban vet, vagy szánt, de itt a biztonság volt a fő cél.

A kulcs elvileg egy laboré, amit most adnak át a Gödöllői Agrártudományi Egyetemen. Ugyanakkor az épület előtt van egy körbekerített rész, olyan roncsokkal, amelyek akkoriban lehettek újak, amikor a most 70 éves anyukám járt ide – ezeken kívül persze vannak az egyetemnek működőképes gépei is.

Azóta Gödöllőn komoly gépészkar fejlődött ki, s az egyetemet összevonták több más felsőoktatási intézménnyel, így már tulajdonképpen Szent István Egyetemnek hívják. A gépészmérnök itt is gépészmérnök, maximum vannak más érdekes ismeretek, amit kazánok vagy fogaskerekek méretezésére kiképzett mérnöknek nem feltétlenül kell tudnia. Mondjuk hogy mitől nem süllyed el a traktor a tökig érő sárban, vagy hogyan kell bármilyen nagy szélben meggyújtani egy szál cigit.

Az ehhez hasonló, speciális mezőgazdasági szaktudás – nem feltétlenül a cigigyújtás – megszerzéséhez segítség a labor, ahol felépítették a traktorok komplett GPS-alapú robotkormányzásának rendszerét, és egy hatsoros vetőgépet. Mellesleg a kulcsszállító traktor is itt marad, hogy a diákok megtudják, holt tart a mai technika. Mindez a Fendtet gyártó AGCO nevű cégcsoport, és a hazai forgalmazó, az Axiál műve, mivel úgy tűnik, a felsőoktatás csak magáncégek támogatásával tud előre lépni a gyakorlati oktatásban (nemrég a Claas és a Bosch is avatott itt labort). Most Gödöllő ismét lépett egy rendeset, ráadásul egy olyan csúcstraktorral, amilyet itthon még nem is forgalmaztak – ez autóra lefordítva kábé olyan, mintha érkezett volna egy Bugatti Chiron egy autós tanszékre.
Pénteken volt az átadó, ahol Harsányi Zsolt, az Axiál tulajdonosa és Dr. Martin H. Richenhagen, az AGCO elnöke, Dr. Tőzsér János rektor az ilyenkor szokásos protokolláris köröket letudva nyitotta meg a labort. Dr. Richenhagen rövid előadást tartott arról, hogy a mezőgazdaság hogyan fogja eltartani a Föld növekvő népességét, a számítások szerint 2030-ra minden egyes földműves 250 embert fog etetni. Jelenleg Kína, India és Afrika farmjainak gépesítése a nagy falat számukra – a magyar piac ezekhez képest tényleg semmi, pláne egy olyan cégcsoport szempontjából, ahol a Valtrától a Challengerig irdatlan mennyiségű egyéb márka is megtalálható.
Afrikában például a farmok 77 százaléka önellátásra termel, kezdetleges módszerekkel. Nekik fejlesztették ki a 10 ezer dolláros traktort, illetve a 20 ezer dolláros csomagot, amelyben a legfontosabb talajművelő eszközök is benne vannak a traktor mellett. Ezzel a helyi gazdák 300 százalékos hozamnövekedést értek el.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
