Miért szívunk a 11-es úton?

2016.10.19. 13:58

Október eleji nyálkás szerda reggel ülök a dugóban a 11-es út Budapest felé tartó szakaszán. Már a Budakalász felől jövő útról is alig lehetett felkanyarodni, azóta percenként legfeljebb néhány métert tudok megtenni. Körülöttem ül még pár száz rezignált autós, mind várja, hogy elérje a megváltást jelentő körforgalmat az Auchan előtt. De miért is állunk itt?

A 11-es út azon szakaszáról van szó, amely a Szentendre felől érkező forgalmat irányítja a Megyeri-híd és így az M0-ás körgyűrű felé. A kétszer kétsávos pályán a 25 ezer lakosú Szentendre és a Dunakanyar körút településein élők, tahitótfaluiak, lepenceiek és visegrádiak ingáznak nap mint nap, így a reggeli és délutáni csúcsidőszakban hatalmas átmenő forgalom használja. A körforgalom az Auchan közelében található, ez egykor kétsávos volt, ma már csak egy sávon lehet rajta közlekedni. Gyakran fordul elő, hogy a torlódás miatt már a majd’ egy kilométerre lévő budakalászi József Attila útról is problémás felhajtani a 11-esre.

Egy kilométer félóra alatt

Egy yarisos hölgy szerint fél héttől nagyjából kilencig mindegy, mikor jön, esetenként félóra is eltelik, mire megteszi az alig egy kilométeres szakaszt. Egy építőmunkásokat szállító kisbusz utasa 20-25 percet emleget, szerinte a legsúlyosabb a reggel 8 és 9 óra közötti időszak. Egy volkswagenes nő is fél órát mond, de hozzáteszi, azon is múlik, mennyire bunkó, ugyanis amióta egysávos a körforgalom, behajtani is csak egy sávon lehet, amelyre be kell sorolni, és annak ellenére, hogy még tábla is figyelmeztet, ez akadozva megy.

Ha a körforgalmat ismét kétsávossá alakítanák, biztosan csökkenne az átjutás ideje, hiszen eleve behajtani is két sávból lehetne. Erre minden lehetőség adott, eleve így alakították ki a csomópontot. Később mégis forgalomtól elzárt területet festettek fel a körforgalom belső sávján belső sávján és az egyik behajtó sávon, így a felére csökkent az út áteresztő képessége.

Amíg két sávon lehetett megközelíteni a helyet és a körforgalom is kétsávos volt, naponta történtek balesetek. Ezt már a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője, Velkei Lilla mondja az ügyben feltett kérdéseimre adott válaszaiban.

Kétsávos körforgalom? Senki nem érti 

Itt kezdett érdekelni a magyar néplélek viszonya a kétsávos körforgalommal, ezért felhívtam Pető Attila kreszprofesszort. Szerinte a legtöbb problémát az okozza, hogy sok autós nem tudja, hogy a kétsávos körforgalomból kihajtani csak a jobbszélső sávból szabad, ezért a belső sávból is megteszik. Ilyenkor hátulról vagy oldalról beléjük hajt a külső íven érkező.

Az is elterjedt tévhit, hogy ha a külső sávon hajtunk be, akkor az első lehetséges kijáraton ki kell hajtani. Attila hozzáteszi, hogy a ma 40-50 éves korosztály egyáltalán nem, vagy csak ritkán találkozhatott bármilyen körforgalommal, amikor vezetni tanult, sokaknak így messze nem természetes az ilyen csomópontok használata. Bár az is igaz, hogy néhány magyarázó tábla valószínűleg csökkentette volna a balesetek számát. 

Kapcsolódó
Igazodjunk a hülyékhez?

Igazodjunk a hülyékhez?

Ha nem ismerjük a szabályokat, jelek helyett használjunk szöveget? Legyen Magyarország Amerika?

Honnan jött a körforgalom?

Olyan közúti csomópont, ahol körkörösen haladtak a járművek, már az 1900-as évek elején létezett, ám a mai értelemben vett, a közlekedés biztonságát szolgáló körforgalom 1966-ban jelent meg Angliában. Létrejöttét a megnövekedett forgalomsűrűség indokolta, a hetvenes évek végére Franciaország is átvette a megoldást, itthon pedig a kilencvenes évek elejétől kezdett terjedni. Az első hazai körforgalom az 53-as és az 55-ös számú főútvonal találkozásánál épült 1990-ben, de a párhuzamos közlekedésű utak térnyerésével a kétsávos körforgalmak is elkezdtek terjedni, ám mivel ezeknél gyakori volt a kihajtásnál a baleset, lassan leváltja ezeket a turbó-körforgalom.

Ebből a szempontból érthető a budakalászi korlátozás, hiszen egy-egy baleset nemhogy drámaian lelassítaná, de teljesen meg is akasztaná a forgalmat, minden irányban és akkor a mostani félórás várakozás akár többórányira nyúlna.

Ismét átalakítják

A Budapest és a környékbeli települések közt ingázók számára némi reményt jelent, hogy 2015. októberében bejelentették a csomópont átépítését. Ismét kétsávos körforgalom épül, de nem az előzővel megegyező, hanem egy újabb verzió, amelyre turbó-körforgalomként hivatkoznak. Ennél minden csatlakozó út kétsávos, és úgy kell behajtani, hogy már eleve a kihajtási szándékunk alapján választjuk meg a sávunkat. A tájékozódásban a felfestés, illetve rövid ciklusokban működő jelzőlámpák segítenek, amelyek a behajtást szabályozzák, és ha szerencsénk van, az érdi turbókörforgalomhoz hasonlóan itt is alaposan kitáblázzák, mikor, merre menjünk. 

Kapcsolódó
Totalcar - Magazin - Remek ötlet, csak embereket ne engedjetek oda!

Totalcar - Magazin - Remek ötlet, csak embereket ne engedjetek oda!

Az érdi kétsávos körforgalmat alaposan átépítették. Jobb lett, mint volt, már csak a sofőrökön kellene javítani.

Az átépítésre kiírt közbeszerzési eljárás lezárult, a szerződés megkötése folyamatban van, az átépítés talán még idén megkezdődik. A tervezett átfutási idő négy hónap, de mivel közbejön a tél, amikor csak korlátozottan, vagy egyáltalán nem halad a munka, a befejezés 2017. nyarán várható. Addig sajnos mindenképp marad a várakozás, terhelve a technikát, a környezetet és főleg az autósok idegeit.

Az oldalról ajánljuk

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
  • Hírek

A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt

Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.

április 6., 14:36
Nem hiányzott, de örülünk neki!
  • Tesztek

Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.

Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?

április 6., 14:50
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

április 6., 18:18
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
  • Hírek

Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral

Az Austral alig három éve kapható a piacon.

április 6., 12:10
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
  • Hírek

Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!

Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.

április 6., 13:44
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
  • Közélet

Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat

Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.

április 7., 06:12
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

5 perce
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon
  • Hírek

Új hasznos funkciót fedeztek fel a Tesla Cybertruckon

Sokan átsiklottak ezen.

április 6., 07:11
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
400 lóerő nem elég? És 510?
  • Hírek

400 lóerő nem elég? És 510?

Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.

április 6., 10:09
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03