Autót Amerikából 2. - Ha megvettük, hogyan tovább?
Ha megvettük álmaink autóját, akkor jön a következő probléma, hogy miképpen kerüljön haza. Ez egy kicsit összetett feladat, de nem megoldhatatlan. Ha már az előző cikkben javasolt módon, egy tapasztalt amerikai partneren keresztül intéztük a vásárlást, akkor ő valószínűleg a szállítást is intézi, de akár igen, akár nem, álljon itt néhány fontos info.
A járművet először is a vásárlás helyéről el kell juttatni egy kikötőbe. Ebben kérhetjük az eladó segítségét, ha kereskedőnél vásároltunk, vagy a vásárlásról szóló cikkünkben említett internetes árverések is ajánlanak szállítót. Ha nem, akkor akár otthonról is intézhetjük a uship.com, vagy a centraldispatch.com weboldalakon keresztül. Utóbbi havi előfizetéssel érhető csak el, míg az első egyszeri alkalomra is használható. Minél távolabbról szállíttatjuk az autót, annál kedvezőbbek ez egy mérföldre eső díjak. Több száz mérföldes fuvarnál kb. 0,40 dollár/mérföld tarifával kalkulálhatunk. Rövid távon ennél lényegesen magasabbak a díjak, én például 50 dollárt fizetek egy 5 mérföldes fuvarért, amikor az árverés helyszínéről magamhoz szállíttatom az autókat.
Autót Amerikából – szabad ilyet?
Néha érdemes, de ha nem vigyázol, gittből van a kilincs, vagy korábban akvárium volt a kocsi. Pedig a legtöbb horrorisztikus szívás elkerülhető, ha tudod, hogyan működnek arrafelé a dolgok és mit jelentenek a rövidítések.

Ha már a kikötőbe eljutott a kocsi, következik a tengeri szállítás. Az ép és vezethető autók esetében a RO-RO-(Roll On-Roll Off: gurulj fel, gurulj le) szállítást javaslom, ami kimondottan gépjárművek szállítására épült, speciális hajókkal történik. Képzeljünk el egy tízemeletes úszó garázst, na ez a RO-RO-hajó. Ez a tengeri szállítás legbiztonságosabb és legolcsóbb módja (pl: HÖEGH).
Ezek a hajók szállítják az egész világon az új autókat is a rendeltetési helyükre – ha a Mercedesnek, Lexusnak és az összes többi autógyártónak megfelel, akkor mi is rábízhatjuk autónkat. Én eddig kb. kétezer-ötszáz autót küldtem így, és ha jól emlékszem, egy vagy két olyan eset volt, amikor apró sérülés, karcolás keletkezett az autón. Természetesen teljes körű biztosítás is köthető a szállításra. Jelenleg az USA keleti partjáról az európai kikötőbe 800 dollár (kb. 240 ezer Ft) körül jut el egy személyautó. Valamelyik Benelux kikötőből további 100-120 ezer forint a Budapestig történő szállítás (pl: Lagermax).
Ha a megvásárolt autó sérült, nem vezethető (azaz nem fékezhető, nem kormányozható, vagy törött üvegű), akkor marad a konténeres szállítás. Ennek költsége a keleti partról 1800-2200 dollár között mozog személyautónál. Ha 2200 dolláros árat kapunk, akkor keresgéljünk tovább, ha 1800-ast, akkor fogadjuk el. Rengeteg szállító ajánlata közül választhatunk (Usasped, Atlanticcargo, stb.).
A konténeres szállítás nagy előnye, hogy az autó végig konténerben jön Budapestig, nem kell foglalkozni az európai kikötőből történő továbbítással. Hátránya, hogy gyakoribbak a sérülések, mivel 3-4 autó kerül egy 12 méter hosszú konténerbe, tehát egymás fölé is pakolnak. Ha már konténer, legalább a kocsi javításához szükséges alkatrészek is el tudnak jönni az autóval, többnyire felár nélkül.

Amikor legújabb szerzeményünk már szerencsésen áthajózott az Óvilágba, következik a vámolás. Az a legegyszerűbb és legolcsóbb, ha az érkező kikötőben intézzük a vámkezelést. Ezzel kikerüljük a hazai vámkezelés bürokratikus és korrupt rendszerét, valamint megtakarítunk átlagosan 7% ÁFA-t (mivel nyugaton a 20% általános). Ha veterán autót hozunk be, akkor Hollandiában 6 százalékkal megússzuk a teljes vámkezelést.
A vámkezelés egyszerűsége és gyorsasága (maximum 30 perc) pedig sok bosszúságtól kíméli meg az embert. Nem beszélve arról, hogy nem kell jattolni ahhoz, hogy elfogadják a számla értékét. Otthon találkoztam olyan esettel is, amikor a valós vételár dupláját is csak jatt ellenében fogadta el a vámos.

Ha a konténeres szállítást választottuk, akkor többnyire a szállító cég elvégzi helyettünk a vámkezelést. RO-RO-nál maguknak kell intézni, de ezt bármelyik helyi ügynökség megcsinálja mailben elküldött okmányok alapján. Már a hajó megérkezése előtt el lehet indítani és mire befut az autónk, már készen vannak az okmányok. Lehetőségünk van az autót hazavezetni a kikötőből, de előre érdeklődjük meg, hogy mennyiért és hol kapunk rá ideiglenes rendszámot. A turistaként hazalátogatók saját rendszámukkal használhatják az autót, de európai kötelező biztosítást kell vásárolni. Ennek díja Európában töredéke a haza biztosítók ajánlatainak.
Ha mindezen túl vagyunk, megérkezett épen és szépen a gépjármű, akkor kezdődik az igazi szopás, a magyarországi üzembe helyezés. Erről regényt lehetne írni, de nem vagyok egy Jókai. Röviden csak annyit, hogyha a hazai vámeljárást bürokratikusnak és korruptnak neveztem, akkor az kismiska a vizsgáztatás rendszeréhez képest. A lényeg, hogy felejtsük el, hogy nekiugrunk egyből a vizsgáztatásnak. Vigyük ki Németországba az autót, ahol nem az E-jeleket számolják, hanem a jármű műszaki állapotát nézik, és ha az alapvető elvárásoknak megfelel (sárga index, ködzárófény, dupla skálázású, tehát km/órát is mutató sebességmérő), akkor fél óra alatt kész a vizsga. De hangsúlyozom, hogy a megfelelő műszaki állapot alapkövetelmény, ugyanúgy, mintha európai autót vizsgáztatnánk. Mivel az autót vizsgáztatják és nem a sofőrt, ezért bárki meghatalmazások nélkül viheti az autót. Ha ezt az akadályt is sikeresen abszolváltuk, akkor már csak annyi dolgunk van, mint bármilyen EU-ból behozott autóval: kifizetni a magyar államnak a különböző jogcímeken beszedett sarcot.

Szeretném hangsúlyozni, hogy ezek a 25 év alatt begyűjtött saját tapasztalataim, de lehet, hogy másnak ettől eltérő véleménye, tapasztalata van. Remélem, ezek után sem ment el senkinek a kedve egy Corvette, Mustang vagy netán egy, az USA-ban már széles választékban kapható új/használt elektromos autó megvételétől. Tanácsaimmal segíteni és nem lebeszélni szerettem volna az amerikai autók kedvelőit.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
