Mercedes lenne a magyar csodakamion?

2017.08.26. 16:35

Hurrikánként söpört végig a hazai sajtón a Világgazdaság cikke, amely szerint az eTruck nevű magyar cég olyan elektromos kamiont fejleszt, amely megmenti a világot a sok környezetszennyező dízelhajtású teherautótól. Megnéztük, hogy tényleg van-e esélye erre a magyar szuperkamionnak? Több furcsaságot is találtunk.

Hol tartanak ma az elektromos kamionok?

Több ígéretes fejlesztés is halad az elektromos teherautókkal kapcsolatban, de egyelőre csak a kommunális és a rövid távú, településen belüli fuvarokra alkalmasak ezek a járművek. Ugyanis több gátja is van annak, hogy a hosszútávú fuvarozásban – ahová a magyar eTruckot szánják – is elterjedjen az elektromos hajtás.

Az Európai Unió júniusban tette közé annak a négy évig tartó kutatásnak az eredményét, amely az elektromos teherautók árufuvarozásban történő felhasználását vizsgálta. A 2013-ban indult FREVUE (Freight Electric Vehicles in Urban Environment) arra kereste a választ, hogy a városokban érdemes-e elektromos teherautókat használni. Az eredmények bebizonyították, hogy a károsanyag-kibocsátás nagyban csökkenthető az e-teherautókkal, de más hasznuk nem nagyon van.

A tanulmány nem foglalkozott a távolsági fuvarozással, de a konklúzió kivetíthető az elektromos kamionokra is. A készítők szerint a hagyományos dízelekhez képest az elektromos teherautók elterjedésének akadálya az áruk, az alacsonyabb terhelhetőségük, a jóval kisebb hatótávolságuk és a kiterjedt töltőhálózat hiánya. A terhelhetőség az egyik legnagyobb probléma, ugyanis ugyanannyi áru elszállításához, amit egy dízel nyerges teherautó tud, több e-kamionra lenne szükség, ami tovább növelné az utak zsúfoltságát.

Persze vannak ígéretes tervek és projektek, például a Tesla is fejleszt egy elektromos kamiont, de az abszolút elképzelhetetlen, hogy az elkövetkező tíz-tizenöt évben olyan nagy áttörés legyen a témában, hogy megérje a hosszú távú fuvarozásban is elektromos járműveket használni. 

Baj van a számokkal?

Az eTruck hivatalos honlapján brutális adatokat olvashatunk a kamionról. A forgatónyomaték 7000 newtonméter, amely tényleg hatalmasnak tűnik, hiszen a Volvo FH16 750-es típusa, amely a sorozatban gyártott legerősebb teherautó ma a piacon, mindössze fele ennyi forgatónyomatékot ad le. Ám a dízel teherautókban, és úgy általában a belső égésű motoroknál ezért használnak sebességváltót és végáttételt. Így történhet, hogy az említett FH16-os hajtott kerekére a legnagyobb nyomatékmódosítás esetén 165 000 (nem elírás, 165 ezer) newtonméter jut, amihez képest ez a 7000 Nm azt jelenti, hogy emelkedőn, nagy teherrel valójában gondjai lennének az elektromos vontatónak, ha nem iktatnak be itt is megfelelő áttételeket. Részletesebben a nyomaték rejtelmeiről és az eTruck számolási módjáról az Omnibusz blogbejegyzésében lehet olvasni.

Érdekes az is, hogy míg a Tesla 270-400 kilométeres hatósugarat ígér, addig a az eTruck 1200 kilométert – ami valóban jó adat, de vajon ehhez hány akkumulátor kell, és azok milyen súlyúak? Ugyanis, mint fentebb írtuk, az elektromos kamionoknak az egyik hátulütője épp az, hogy a tengelyterhelésüknek ugyanannyinak kell lennie, mint dízel társaikénak. Ráadásul a negyven tonnánál nagyobb össztömegű járművekhez útvonalengedély is kell, ezért, ahogy a cég honlapja is utal rá, az eTruck ennél nem lehet nehezebb.

Ha a honlap adatait vesszük alapul, és csak nagyvonalúan számolunk, akkor 50 kilowattórával az eTruck száz kilométert tud megtenni. Így 1200 kilométer megtételéhez 600 kilowattóra kell. Ha a piacon fellelhető jelenleg legfejlettebb Tesla 600 kilogrammos akkupakkjából indulunk ki, ami száz kilowattórás, akkor az eTruckhoz minimum 3,6 tonnányi akkumulátorra lenne szükség. Ami azt jelenti, hogy az eTruckot vásárló szállítmányozó cégnek minimum tíz százalékkal több kamiont kell üzemeltetnie ahhoz, hogy ugyanannyi terhet elszállíthasson, mint dízel teherautóival. Ezzel persze még nem vettük figyelmbe a tekintélyes állásidőt, ami az akkuk újratöltéséhez kell.

Tehát szép adat az 1200 kilométeres hatótáv, de nem tudjuk, hogy autópályán mérték-e, vagy hegymenetben, és azt sem tudjuk, hogy milyen súlyú üresen a szerelvény, és így mennyi a hasznos terhelhetősége a kamionnak.

Gyárak! Gyárak mindenhol!

Az egyik legnagyobb ígérete az eTruck fejlesztőinek az, hogy összesen 13 gyáregységet húznának fel országszerte, ami nem tűnik valami költséghatékony megoldásnak, de ezzel felszámolnák hazánkban a munkanélküliséget. Valamint harminc százalékkal járulnának hozzá a magyar GDP-hez. Ebben nagy segítségére van a kormány az eTrucknak, amely húszezer új munkahely megteremtését teszi lehetővé, csak a nyugat-magyarországi régióban. Közvetve pedig akár nyolcvanezer új munkahely is létesülhet.

Ehhez azonban az eTrucknak először meg kell szereznie az elhíresült, 500 hektáros, Eurovegas telkeket Hegyeshalom környékén, amelyből első körben 400 hektárt építenének be. A cég szerint a telek megvásárlásával kapcsolatban egyébként már folynak a tárgyalások.

Lesz pénz lóvéra?

A legérdekesebb a történetben, hogy valami elképesztő mennyiségű pénzt költenének a fejlesztésre és a magyar gazdaságot megmentő, valamint a munkanélküliséget felszámoló gyárakra. Összesen tízmilliárd eurót, amely körülbelül 3000 milliárd forint, költenének erre. Benke Gábor, a cég projektmenedzsere szerint ez az összeg befektetőktől, a magyar államtól és különböző Európai Uniós projektekből (például UNIDO és Juncker-terv) tevődne össze.

Benke a Világgazdaságnak azt is elmondta, hogy a Benke Jánosné tulajdonába tartozó König Bank felügyelné a projektet és az összes anyagi forrás felügyeletét is ez a bank végezné. A König Bank tevékenységét egyébként a Magyar Nemzeti bank nemrég felfüggesztette, de az eTruck szerint ez egy félreértés volt és napjainkra a bank újra rendesen működik. (Erről bővebbena Portfolio cikkébenolvashatnak.)

A Mercedesnek is lesz ehhez néhány szava?

A magyar fejlesztésű szuperkamionról egyelőre csak egy ez év májusi spy videó található az interneten. A fenti videó többszöri megnézése és a képkockák kinagyítása után hamar egyértelművé vált, hogy a videóban látható teherautó egy új Mercedes Benz Actros, amelyet alaposan becsomagoltak, mégis könnyen felismerhető. A fülke arányai, a kalocsai mintás álcába csomagolt visszapillantótükrök, a napelenző, a szélvédő, a sárvédőívek és a fülke osztásai mind-mind arról árulkodnak, hogy a videóban látható nyergesvontató nem egy új fejlesztés, hanem a 2011-ben bemutatott Mercedes Actros.

Megkérdeztük az eTruckot is arról, hogy jól látjuk-e, hogy egy Mercedes Actros van becsomagolva a videón? Azt a választ kaptuk, hogy: "Ám ki kell ábrándítanunk, a hajtáslánc tesztmodellel kapcsolatosan, amit a youtubeon láthatott, a mi kamionunk az egyetlen egy-egységben felfüggesztett karosszériájú gépjármű, ellenben a többi kamionnal pl. a hivatkozott ACTROS-ra." Persze kötöttük az ebet a karóhoz, hiszen mégis csak nagyon hasonlít a becsomagolt fülke a Mercedesére, ezért megkérdeztük, hogy biztosan nem az Actrosé-e az eTruck fülkéje. Erre a következő választ kaptuk: "Természetesen a közúti méretezési, súly, felépítési szabályokat nekünk is tartani kellett, ezért mindegyik kamionnal rokonságban van a miénk. Tengelytáv stb."

Nem csoda, ha nem mondják el milyen, kamiont választottak az eTruck alapjaihoz, ugyanis úgy tudjuk, hogy a Mercedestől a magyar cég nem kért átalakítási engedélyt és semmilyen szerződéses viszony sincs a cégek között.

De a névválasztás miatt is összeütközés lehet a németek és magyarok között. Ugyanis a Mercedes legújabb fejlesztésű elektromos meghajtású teherautó-családját, pontosan ugyanúgy hívják, mint magyar testvérét. Azonban a Mercedes tavaly év elején védette le ezt a típusnevet, a magyar cég pedig csak decemberben.

Mi lesz a közeljövőben az eTruckkal?

Az új jármű tervezésébe öt különböző egyetem kapcsolódott be, köztük a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) is, illetve több hazai mérnöki cég is részt vett a fejlesztésben, amely nyolc évig tartott. Elkezdődött a befektetők felkutatása és elkészült a végleges formaterv is, így hamarosan láthatjuk a kamion látványterveit. A prototípus világpremierjét jövő tavasszal tartják, Magyarországon valahol, de azt egyelőre még nem tudják, hogy pontosan hol. Ezután kezdődik meg a hegyeshalmi központi üzem tervezése és építése. Ha az összes gyáregység megépül, akkor a magyar eTruck lenne a világ legnagyobb teherautó gyára, nagyobb, mint a Mercedes wörth-i teherautó-gyára, pedig ők nem elektromos teherjárműveket gyártanak. Kíváncsian várjuk a fejleményeket.

Az e-Truck eljuttatta hozzánk a nyilatkozatát is, noha azt eredetileg a Greenpeace-nek címezték. Változtatás nélkül közöljük.

Tisztelt Greenpeace!

(eTruck Motor Zrt. nyilatkozat)

Kérdéseikre válaszolva, a következőket szeretnénk elmondani. Az eTruck Motor Zrt. a földön létezett egyik legnagyobb környezetvédelmi projektjét valósítja meg a kormány közreműködésével.

Az európai utakon több, mint 4 millió kamion fut. Ezek olyan szinten hozzájárulnak a globális felmelegedéshez, hogy éves szinten mintegy 200 MILLIÁRD Liter (200 000 000 000 Liter) dízel üzemanyagot égetnek el a földünk légterébe. Ez a méretét tekintve 200 tankhajó teljes rakománya elégetve, minden évben! Olyan mennyiségekről és olaj által szponzorált érdekekről beszélünk, amik szinte tönkreteszik a bolygónk légkörét.

Több ellenzéki párttal is egyeztetett cégünk „sajnálatunkra”, szintén a külföldi olaj érdekeket tartották szemelőtt. Egyedül a Fidesz kormány állt mellénk az olaj bábokkal szemben, emiatt az olajból élő országok folyamatosan támadják a magyar kormányt. Annak felismerése és támogatása, hogy egy fejlett erős ország, csak atom energiára számíthat, az nélkülözhetetlen. Ez az áram előállítási mód, még mindig a világ legstabilabb és az egyik legtisztább gyártási módszere. Kína példáját látva, gazdaságilag, csak úgy lehet erős egy ország, ha bőven van stabil energiát termelő erőműve. Így Magyarország stratégiailag tervezett, Paks 2 áramtöbblete, szinte nem is többlet, mivel az elektromos kamionjaink, nincsenek kiszolgáltatva, a külföldi érdekeknek. Az ország olyan nagymértékű és hosszú távú gazdasági előnyre tesz szert, hogy Európa egyik vezető pozíciójába fog hamarosan kerülni.

Jelenleg is egyeztetések zajlanak az EUROVEGAS telkek ügyében. Amint minden jogi akadály elhárul a kérdéses területekkel szemben, a gyáregységek építése megkezdődik. Ami egy 5 milliárd EURO értékű tiszta beruházás.

Próbálunk politika mentesek maradni ez ügyben, viszont tény, viszont tény, hogy a Fidesz kormány hossztávú az országot felemelő politikája révén, Magyarország a húsz éves hátrányát a nyugathoz, nem, hogy behozza, de húsz évvel le is hagyja a nyugatot! Azzal, hogy a világ első elektromos kamionját, magyar találmány és fejlesztés révén bevezeti a piacra, ezzel olyan stratégiai előnyhöz jutnak a magyar polgárok, hogy azzal a hétköznapi emberek is érezhető változást fognak tapasztalni. Hozzávetőlegesen a GDP 30 Százalékos növekedése.

Számokat tekintve ezzel a kormány csak a nyugat magyarországi térségben 20 ezer új munkahelyet teremt közvetlen az összeszerelő gyáregységben. Közvetve országszerte további 80 ezer új munkahelyet, utóbbi 13 gyáregység létrehozásával. Ezzel a magyarországi munkanélküliséget szinte szinte teljes egészében felszámolva.

A gyártási számot tekintve évi 100-300 Ezer darabszámú nyerges vontató és pótkocsi gyártása van megcélozva, ami minden egyes sofőr állás további 1 új munkahelyet ér. Ezzel olyan nagymértékű munkahely teremtés fog létrejönni, ami hosszú távon is garantálja Magyarország vezető szerepét az európai piacon. Csak az nem fog tudni elhelyezkedni, AKI NEM IS SZERETNE DOLGOZNI !

A tervezett gyártási darabszám, folyamatosan fogja a környezetet védeni és csökkenteni a káros anyag kibocsátás mennyiségét világszerte.

A dízel kamionok felelősek a globális felmelegedés 20%-áért, mint az elektromos kamion bevezetése, mint az, hogy nem olaj erőművekkel oldja meg a jelenlegi kormány a kamionjaink áramszükségletének igényét. Ezzel maximálisan a föld megóvásáért, és azzal, hogy az olaj érdekeknek ellen menve segíti az e Truck Motor Zrt. tevékenységét, a világ egyik legnagyobb környezetvédő kormánya szemünkben.

Olyan hírességek utasították el ügyünket, mint pl. Leonardo DiCaprio (az állítólagos környezetvédő), Sylvester Stalonne stb., vagy divatból környezetvédő ellenzéki elnökök.

Aki valóban tesz is a környezetéért és nem csak beszél róla. Az jelenleg a magyar kormány és az eTruck Motor zrt.

Tisztelettel

Benke Gábor

eTruck Motor Zrt.