Vállalati megfigyelős

2007.03.28. 08:12

Mondvacsinált kifogás helyett dokumentálható ürügyet keres lusta gépjárművezetője kirúgásához? Fiatal barátnője/barátja gyanúsan hosszú idő alatt ér a fitneszteremtől a fodrászhoz? A magánnyomozó drága és megvesztegethető, használjon GPS-alapú járműkövető rendszert. És a riasztót is pompásan helyettesíti.

A GPS (Global Positioning System, globális helymeghatározó rendszer) széles körű elterjedésével az alkalmazási terület is egyre szélesebb. Már régen nem csak a földmérők úri huncutsága. A navigációs szolgáltatás keretén belül ügyes kézi vagy autóba épített masinákkal találják meg az egyéni felhasználókat. A Secret Control Navsky Nova nevű rendszere nélkülözi a színes kijelzős készüléket, de nem is az autóban ülő informálására találták ki. Nem a helyszínen közli a tartózkodás helyét, hanem a diszpécserközpont kezeli. Onnan eldönthetjük, miképpen akarjuk ellenőrizni a jármű mozgását.

Ha célunk a lopás megakadályozása vagy leleplezése, elégséges az éjjel-nappali ügyeletre hagyatkoznunk. Az azonosítás elmaradását 60 másodpercen belül regisztrálják, és a megadott telefonszám már csörög is. Ha uram bocsá' csak elhibáztuk a kód bepötyögését, mentegetőzésünkkel ("jaj, bocsánat, elfelejtettem") akkor sem érik be, mondani kell a jelszót is. Így tehát egy percen belül értesülünk a gépjármű megbolygatásáról. Opciótól függően beleértve az emelést, az ajtók nyitását, az üveg betörését.

Minimum három telefonszámot érdemes megadni, persze ne mind egy zsebben csörögjön, hátha minket is vinni akar a bűnbanda, netán már hűl kifele a tetemünk. A tesztet biztosító szolgáltató havi 6000 forinttól kínál védelmi díjcsomagokat, már ha előtte nettó 95-150 ezer forint közötti összegért megvettük a hardvert. Ebben az esetben minden különleges eseményt riasztásként kezel. Például azt is, ha a felkészült tolvaj le akarja árnyékolni a jeladót. Ehhez álló helyzetben GPRS-alapú a kontaktus kell a jármű és a diszpécserközpont, a megszokott GSM helyett.

A drága luxusautók tulajdonosai mellett jelentős felhasználók a nagyobb járműparkkal rendelkező vállalatok. Ők kicsit többet várnak a rendszertől. Kíváncsiak a pillanatnyi pozícióra. Nem ám úgy, "hol vagy Józsikám, rohadtul várják már az árut". Internetalapú, bármikor és mindenkor. Ebből készítenek útnyilvántartást és menetlevelet, amit minden erre kényszerülő rühell. Mérhető a céges és a magánút. Külön kóddal láthat el minden feljogosított használót.

Kontrollpszichózis

Ahhoz, hogy megismerjük a rendszer tulajdonságait, szükségünk volt némi próbaidőszakra. Az eredeti elképzelés szerint egy méretesebb géppel járó sofőr mellé kellett volna beülnöm, de ezt valahogy senki nem akarta vállalni. Pedig biztosan jó szaftos véleményt hallottunk volna a derék tehergépkocsi-vezetőtől, akinek még brunyálni sincs ideje a benzinkúton, mert rögtön rászólnak a központból.

Így maradt főállású munkáltatóm lóti-futi embere, Imi. Napi átlagban 4-5 kanyart tesz kicsi csomagokkal, jellemzően két pont között. Mindig sürgős a dolga, és bármily hihetetlen, ezzel a Citroën AX-szel jár. Így az ütött-kopott vacakot toltuk be az Audik, BMW-k, Porschék közé a műhelybe. Tagadhatatlan undorral nyúltak hozzá, de hibátlan munkát végeztek. A beavatkozás után működő riasztó, tasztatúra és a központi egység pihent benne elrejtve.

Alig telt el 10 perc a preparált autó visszaérkezésétől, sofőrünk a felmondás szándékával járult a főnökség elé. Dúltan kérdezte, gondoljuk-e, hogy őt ezentúl minden útján követjük, minden percét számon tartjuk? Micsoda dolog ez, hogy képzeljük, mi lesz azzal az egy-két privát útjával? Hiába nyugtattam, hogy ez csak teszt, két hétig tart. De kit akarunk tesztelni, őt? Dehogy, a Totalcar olvasóit akarjuk informálni - erre sem nagyon nyugodott meg. Azt hiszem, hiába szedettük ki azóta a rendszert, nehezen hegedő sebet ejtettünk lelkén. Miközben kiderült, úgy rohan, hogy jobban nem is tehetné. Néha az derül ki, igyekvő a munkatárs.

A főnök ezentúl tehát mindenről tud. Az ellenőrzés lelke a webes felület, ahol térképen és szövegben kapunk részletes leírást a tartózkodási helyről, menet közben a sebességről. Az erősebb, 6500 forintos csomagban 5 percenként szondáznak, továbbá különleges eseménynél szintén befut egy visszacsatolás. Ilyen a gyújtás levétele, az újraindítás, ajtónyitás, és a legszebb szolgáltatás, a gyorshajtásra figyelmeztetés. Széthajtja a rohadék a vadonatúj furgont? Az első délután leveheti róla, és küldheti a raktárba zsákot pakolni. És nem targoncával.

A térképen beállíthatunk egy bejárható területet. Ha átlépik, azonnal jön az üzenet. Különösen kedvelik munkagépeknél, traktoroknál, kombájnoknál. Lenne egy kis fusi alapásás a szomszéd utcában? Sanyi bácsi nem bírja a kaszát, és kifizetné maszekban a betakarítást? Régen volt, amikor észrevétlenül, a masina tulajdonosának költségére lehetett csinálni. Fordítva is működik: a terítőjáraton suhanó sofőr észleli, hogy nem ér haza a meccsre, ha még Alsóbivalyosra is kimegy. Hát istenem, gondolja, a héten nem kapják meg azt a két kiló száraztésztát, csak nem dől össze a világ. Haha, azt is látja ám a főnök, nem is kell kifolyatnia a szemét, külön sorban ott lesz, hogy hol nem járt.