Jogászunk a minap összefoglalta, hogy vihetem a gyerekeimet a kocsiban, és hogy nem. Találtam egy hibát a cikkben, megírtam a jogász úrnak, ő válaszolt, én nyomoztam, és kiderült, hogy a hiba tényleg hiba. De nem a jogászunké. Hanem a Magyar Államé.
Az egész egy értelmezési kérdésből indult. A KRESZ-ben a gyermekek szállításáról szóló rész teljesen világos, hány centis, hány éves gyerek hova ültethető, ha van öv, hova, ha nincs öv a kocsiban, és így tovább. Aztán jön ez a mondat:
A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.
Ezt jogászunk úgy fordította le cikkében, hogy a jobb egyben vagy menetiránynak háttal beszerelhető gyerekülésben, köznapi nevén hordozóban ül a gyerek, vagy ha nem fér el benne, mert kinőtte, és rendes, menetirány szerint bekötendő ülésbe kell tenni, akkor sehogy.
Lefőttem. Uramatyám, évek óta rendszeresen magam mellé kötöm be a gyerekeket, mármint nem mindkettőt, hanem hol melyiket. Sőt, többször elmagyaráztam már az ezt furcsállóknak, hogy nem tiltja a KRESZ az ilyet. Mindig szabályt sértettem volna? Hamar gyorsan, elő a klavit, levél a jogásznak: tényleg hülye volnék?
Jogászunk szerint igen, ahogy ő fogalmazott válaszában: Ezt a KRESZ szöveget úgy kell értelmezni, hogy az első ülésen gyerekülés csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsákot kikapcsolták és ekkor is csak a menetiránynak háttal ültethető a gyermek. Tehát ezeknek a feltételeknek együtt kell teljesülniük! A gondolatjelben szereplő rész nem egy alternatív kitétel, hogy ha ellentétes irányba szereljük be akkor így jó, egyébként meg másként, hanem konkrétan megmondja a KRESZ, hogy első ülésre gyermekbiztonsági rendszer csak háttal szerelhető be, akkor, ha nincs légzsák, vagy ki van kapcsolva a légzsák. Nyelvtani és tartalmi logikai értelmezéssel is ez következik, és a koherens és következetes gyakorlat is ezt támasztja alá. A rendőrök azonnal megbírságolják, aki elöl szállít gyermeket.
Na nem, mondom, ez kizárt. Az még nem bizonyíték, hogy nálunk mindig is elöl ült, aki akart, és még sosem szóltak miatta a rendőrök, de logikailag nekem továbbra sem stimmel a dolog. Kérdezzük csak meg azt, aki a KRESZ-t írta, hogy gondolta!
Szilágyi Miklós, a Közlekedési Ésatöbbi Minisztérium Gépjármű Főosztályának (tényleg ők írják a KRESZ-t) osztályvezető-helyettese szerint a szabályozás egyértelmű: bizony, az első utasülésben vagy 150 centi feletti gyerek szállítható, vagy menetiránynak háttal bekötött picike – köztük semmi. Azt is elmondta, hogy az általam kifogásolt mondat egy eu-s harmonizáció eredménye.
Elköszöntünk, de továbbra sem éreztem magam meggyőzve. Egy puttonyos kisáruszállítóban nem vihetek gyereket? Egy 911-es Porschéban, vagy egy kétüléses Smartban 13 kilós korától (általában addig jó a háttal előre ülés) 150 centis koráig nem ülhet gyerek a sofőr mellett? Ez képtelenség. És tényleg, az EU-ban ez a szabályozás, amit mi át akartunk venni, nem így van.
Egyrészt, ugye, ott vannak az autógyártók. Amennyire tudjuk, Magyarországon a Citroen az egyetlen, aki online elérhetővé tette autói kezelési könyvét. Megnéztem a C4-es júzermanuálját , mit is ír. És a 89. oldalon találtam egy helyes táblázatot, hogy melyik ülésre milyen gyerekülés köthető be. Bármelyikre – bármilyen.
Aztán ott vannak a gyerekülések gyártói. Szondi Attila az STM (a Recaro csoport gyerekülés-márkája) és Römer márkájú ülések magyar importjával foglalkozó vállalkozás ügyvezetője. A neten találtam meg a telefonszámát, és felkértem szakértőnek. Azt mondta, szerinte is hülyeség, hogy tilos lenne előre néző ülésben előre kötni gyereket, ezt az egész szabályt, amit nálunk rosszul használnak, azért írták, hogy az úgynevezett 0-s kategóriájú (0-13 kg-os gyerekek tárolására) hordozókat ne köthessük be aktív légzsák elé. Az előre néző biztonsági üléssel kapcsolatban csak annyit szoktak megjegyezni a gyártók, hogy ha van a kocsiban utaslégzsák, toljuk minél hátrébb az utasülést.
És végül ott vannak a külföldi KRESZ-ek. Balázs Viktor kolléga a német jogban nézett utána a dolognak. A német KRESZ, az STVO (StrassenVerkehrsOrdnung) úgy rendelkezik, ahogy sejtettem. 150 centi alatt 12 éves korig biztonsági ülésben berakhatók előre a gyerekek arccal előre is, ha az a gyerekülés megfelel a vonatkozó műszaki normának. Itt tekinthető meg a vonatkozó szabály, 21. paragrafus, 1/a pont.
A francia kapcsolat
Papp Tibi kolléga remekül beszél, olvas és ért franciául, megnézte hát a francia KRESZ-ben, a Code de la route-ban, mi a helyzet. És le is fordította, amit talált:
I. A forgalomban minden motoros jármű vezetője
(...)köteles meggyőződni arról, hogy minden 18 évnél fiatalabb
utasát vagy homologizált gyermekvisszatartó rendszer
(=biztonsági gyermekülés) vagy biztonsági öv védi.
A hasonló befogadóképességű járművekben, amennyiben nincs
az ülésen biztonsági öv, tilos három évnél fiatalabb gyermeket
szállítani.
II. Ugyanakkor, a vezető köteles meggyőződni arról,
hogy minden tíz éven aluli gyermeket a testfelépítésének
és testsúlyának megfelelő biztonsági gyermekülés véd.
III. Azonban a biztonsági gyermekülés használata nem
kötelező
1. minden gyermeknek, akinek testalkata megfelelő
a biztonsági öv viseléséhez;
2. minden gyermeknek, akinek felmentő orvosi igazolása
van erről (...)
3. minden taxiban és közösségi járművön utazó
gyermeknek.
IV. Minden vezető, aki ezt a cikkelyt megszegi, "negyed osztályú" büntetésre számíthat.
I. Tilos tíz év alatti gyermek szállítása a gépjármű első ülésén, kivéve a következő eseteket:
1. amennyiben a gyermeket olyan, menetiránynak háttal
beszerelt, homologizált biztonsági gyermekülésben szállítják,
amelyet kifejezetten első ülésen történő használatra terveztek
és a frontlégzsákot kiiktatták;
2. Amennyiben a gépjárműnek nincs hátsó ülése, vagy
azon nincs biztonsági öv;
3. Amennyiben a hátsó ülések átmenetileg nem
használhatók, vagy azokon tíz év alatti gyermekek ülnek;
feltéve, hogy a szállított gyermekeket is az R412-2
cikkelyben előírt gyermekülésben szállítják.
II. Minden vezető, aki ezt a cikkelyt megszegi, "negyed osztályú" büntetésre számíthat.
Szigorúbb, mint a német, angol jog, de korántsem olyan fafejűen tiltó, mint az elcseszett magyar.
A brit jog szerint sincs gond azzal, ha az ötéves gyerek arccal
előre les ki a
jobb bal egyből. Csak
az a szabál' , hogy megfelelő ülésben üljön.
A cikk URL-jét elküldtem a KHEM-nek. Nézzük, kijavítják-e a hibát a magyar KRESZ-ben. Ön szerint?
Hát idáig jutottunk. Én mindenesetre elhatároztam, öntudatos EU-polgár leszek, és nem érdekel a magyar jogfordítók alkalmatlansága: Kata vagy Csepke lányom másfél méteres koráig bizony továbbra is előre ül, ha valamelyik előre akar ülni, vagy hányingere van, és kész. Sőt! Lehet, hogy veszek egy Multiplát, és mind a kettőt előre ültetem ezentúl. Aztán majd megyek Hágába, ha egyszer megállít emiatt egy túlbuzgó rendőr. Nehogymá' egy fordítási hiba mondja meg, hogy ki hol ül az autómban!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
