pixel

Hibát találtam a KRESZ-ben

2008.08.25. 06:42

Jogászunk a minap összefoglalta, hogy vihetem a gyerekeimet a kocsiban, és hogy nem. Találtam egy hibát a cikkben, megírtam a jogász úrnak, ő válaszolt, én nyomoztam, és kiderült, hogy a hiba tényleg hiba. De nem a jogászunké. Hanem a Magyar Államé.

Az egész egy értelmezési kérdésből indult. A KRESZ-ben a gyermekek szállításáról szóló rész teljesen világos, hány centis, hány éves gyerek hova ültethető, ha van öv, hova, ha nincs öv a kocsiban, és így tovább. Aztán jön ez a mondat:

A gépkocsi első üléséhez a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be – a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban – ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták.

Ezt jogászunk úgy fordította le cikkében, hogy a jobb egyben vagy menetiránynak háttal beszerelhető gyerekülésben, köznapi nevén hordozóban ül a gyerek, vagy ha nem fér el benne, mert kinőtte, és rendes, menetirány szerint bekötendő ülésbe kell tenni, akkor sehogy.

Lefőttem. Uramatyám, évek óta rendszeresen magam mellé kötöm be a gyerekeket, mármint nem mindkettőt, hanem hol melyiket. Sőt, többször elmagyaráztam már az ezt furcsállóknak, hogy nem tiltja a KRESZ az ilyet. Mindig szabályt sértettem volna? Hamar gyorsan, elő a klavit, levél a jogásznak: tényleg hülye volnék?

Jogászunk szerint igen, ahogy ő fogalmazott válaszában: Ezt a KRESZ szöveget úgy kell értelmezni, hogy az első ülésen gyerekülés csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsákot kikapcsolták és ekkor is csak a menetiránynak háttal ültethető a gyermek. Tehát ezeknek a feltételeknek együtt kell teljesülniük! A gondolatjelben szereplő rész nem egy alternatív kitétel, hogy ha ellentétes irányba szereljük be akkor így jó, egyébként meg másként, hanem konkrétan megmondja a KRESZ, hogy első ülésre gyermekbiztonsági rendszer csak háttal szerelhető be, akkor, ha nincs légzsák, vagy ki van kapcsolva a légzsák. Nyelvtani és tartalmi logikai értelmezéssel is ez következik, és a koherens és következetes gyakorlat is ezt támasztja alá. A rendőrök azonnal megbírságolják, aki elöl szállít gyermeket.

Na nem, mondom, ez kizárt. Az még nem bizonyíték, hogy nálunk mindig is elöl ült, aki akart, és még sosem szóltak miatta a rendőrök, de logikailag nekem továbbra sem stimmel a dolog. Kérdezzük csak meg azt, aki a KRESZ-t írta, hogy gondolta!

Szilágyi Miklós, a Közlekedési Ésatöbbi Minisztérium Gépjármű Főosztályának (tényleg ők írják a KRESZ-t) osztályvezető-helyettese szerint a szabályozás egyértelmű: bizony, az első utasülésben vagy 150 centi feletti gyerek szállítható, vagy menetiránynak háttal bekötött picike – köztük semmi. Azt is elmondta, hogy az általam kifogásolt mondat egy eu-s harmonizáció eredménye.

Elköszöntünk, de továbbra sem éreztem magam meggyőzve. Egy puttonyos kisáruszállítóban nem vihetek gyereket? Egy 911-es Porschéban, vagy egy kétüléses Smartban 13 kilós korától (általában addig jó a háttal előre ülés) 150 centis koráig nem ülhet gyerek a sofőr mellett? Ez képtelenség. És tényleg, az EU-ban ez a szabályozás, amit mi át akartunk venni, nem így van.

Egyrészt, ugye, ott vannak az autógyártók. Amennyire tudjuk, Magyarországon a Citroen az egyetlen, aki online elérhetővé tette autói kezelési könyvét. Megnéztem a C4-es júzermanuálját , mit is ír. És a 89. oldalon találtam egy helyes táblázatot, hogy melyik ülésre milyen gyerekülés köthető be. Bármelyikre – bármilyen.

Aztán ott vannak a gyerekülések gyártói. Szondi Attila az STM (a Recaro csoport gyerekülés-márkája) és Römer márkájú ülések magyar importjával foglalkozó vállalkozás ügyvezetője. A neten találtam meg a telefonszámát, és felkértem szakértőnek. Azt mondta, szerinte is hülyeség, hogy tilos lenne előre néző ülésben előre kötni gyereket, ezt az egész szabályt, amit nálunk rosszul használnak, azért írták, hogy az úgynevezett 0-s kategóriájú (0-13 kg-os gyerekek tárolására) hordozókat ne köthessük be aktív légzsák elé. Az előre néző biztonsági üléssel kapcsolatban csak annyit szoktak megjegyezni a gyártók, hogy ha van a kocsiban utaslégzsák, toljuk minél hátrébb az utasülést.

És végül ott vannak a külföldi KRESZ-ek. Balázs Viktor kolléga a német jogban nézett utána a dolognak. A német KRESZ, az STVO (StrassenVerkehrsOrdnung) úgy rendelkezik, ahogy sejtettem. 150 centi alatt 12 éves korig biztonsági ülésben berakhatók előre a gyerekek arccal előre is, ha az a gyerekülés megfelel a vonatkozó műszaki normának. Itt tekinthető meg a vonatkozó szabály, 21. paragrafus, 1/a pont.

A francia kapcsolat

Papp Tibi kolléga remekül beszél, olvas és ért franciául, megnézte hát a francia KRESZ-ben, a Code de la route-ban, mi a helyzet. És le is fordította, amit talált:

R412-2 cikkely

I. A forgalomban minden motoros jármű vezetője (...)köteles meggyőződni arról, hogy minden 18 évnél fiatalabb utasát vagy homologizált gyermekvisszatartó rendszer (=biztonsági gyermekülés) vagy biztonsági öv védi.
A hasonló befogadóképességű járművekben, amennyiben nincs az ülésen biztonsági öv, tilos három évnél fiatalabb gyermeket szállítani.
II. Ugyanakkor, a vezető köteles meggyőződni arról, hogy minden tíz éven aluli gyermeket a testfelépítésének és testsúlyának megfelelő biztonsági gyermekülés véd.
III. Azonban a biztonsági gyermekülés használata nem kötelező

1. minden gyermeknek, akinek testalkata megfelelő a biztonsági öv viseléséhez;
2. minden gyermeknek, akinek felmentő orvosi igazolása van erről (...)
3. minden taxiban és közösségi járművön utazó gyermeknek.

IV. Minden vezető, aki ezt a cikkelyt megszegi, "negyed osztályú" büntetésre számíthat.

R412-3 cikkely

I. Tilos tíz év alatti gyermek szállítása a gépjármű első ülésén, kivéve a következő eseteket:

1. amennyiben a gyermeket olyan, menetiránynak háttal beszerelt, homologizált biztonsági gyermekülésben szállítják, amelyet kifejezetten első ülésen történő használatra terveztek és a frontlégzsákot kiiktatták;
2. Amennyiben a gépjárműnek nincs hátsó ülése, vagy azon nincs biztonsági öv;
3. Amennyiben a hátsó ülések átmenetileg nem használhatók, vagy azokon tíz év alatti gyermekek ülnek; feltéve, hogy a szállított gyermekeket is az R412-2 cikkelyben előírt gyermekülésben szállítják.

II. Minden vezető, aki ezt a cikkelyt megszegi, "negyed osztályú" büntetésre számíthat.

Szigorúbb, mint a német, angol jog, de korántsem olyan fafejűen tiltó, mint az elcseszett magyar.

A brit jog szerint sincs gond azzal, ha az ötéves gyerek arccal előre les ki a jobb bal egyből. Csak az a szabál' , hogy megfelelő ülésben üljön.

A cikk URL-jét elküldtem a KHEM-nek. Nézzük, kijavítják-e a hibát a magyar KRESZ-ben. Ön szerint?

Hát idáig jutottunk. Én mindenesetre elhatároztam, öntudatos EU-polgár leszek, és nem érdekel a magyar jogfordítók alkalmatlansága: Kata vagy Csepke lányom másfél méteres koráig bizony továbbra is előre ül, ha valamelyik előre akar ülni, vagy hányingere van, és kész. Sőt! Lehet, hogy veszek egy Multiplát, és mind a kettőt előre ültetem ezentúl. Aztán majd megyek Hágába, ha egyszer megállít emiatt egy túlbuzgó rendőr. Nehogymá' egy fordítási hiba mondja meg, hogy ki hol ül az autómban!

Az oldalról ajánljuk

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

6 órája
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14