Ma csaknem, holnap mindenki internetről tájékozódik, ha autót venne. Könnyű vagy macerás feladat?
Az autós honlapok böngészése ritkuló esetben szabadidős tevékenység. Unaloműzéshez sok új, interaktív megjelenési forma áll a rendelkezésünkre, lásd különféle fórumok és gombamód szaporodó blogok. Ebből következik, hogy többnyire még az üres zsebű vágyakozók is távoli, de konkrét céllal keresik fel az importőrök oldalait. És ha már ott vannak, pár önigazolást kereső kivételével nem az öndicsőítésre kíváncsiak, hanem konkrétumokra: műszaki adatok, felszereltségi szintek, árlisták, kereskedések elérhetősége.
Latinos hanyagság – Fiat-csoport
Sajnos rögtön ledorongolással kezdjük: alfaromeo.hu nincs, csak a www.alfaromeo.hu van beállítva. A nyitólap gyorsan megjelenik, tartalma nagyrészt dinamikus. Középen hírsáv, első ránézésre a mindennapos tájékozódókat várja; kár, hogy átlagosan kéthavonta jön valami újdonság. A bal mező érthetetlenül kihasználatlan, a híreket széthúzva nem is kéne görgetni.
www@http://.hu
A web 1990-es indulása idején Tim Berners-Lee, Roy Fielding, Larry Masinter írt egy ajánlást az Uniform Resource Identifier (URI) szintaxisáról. A legismertebb URI-k, a webcímek is az ajánlás alapján működnek, ezért van az elejükön http, és az ajánlásban is szerepel példaként, hogy a www. kezdetű címek nagy valószínűséggel http-n keresztül elérhető erőforrások, de nem kizárt, hogy mondjuk ftp szerver üzemeljen egy www.-tal kezdődő címen.
Az ajánlás óta eltelt időben a mindennapok része lett a web, ha hallunk egy doménnevet, akkor azt a böngészőnkbe írjuk be. A legtöbb böngésző feltételezi is, hogy a webre gondolunk ezért nem szükséges a http:// beírása, sőt némely böngészők a www.-ot is hozzácsapják az anélkül nem működő oldalakhoz. Magyarul mondhatjuk azt, hogy a böngészőbe beírt címek közel összessége webes tartalom, akkor meg minek külön odaírni négy felesleges karaktert (www.)?
Az
Apache nevű webszerver
konfigurációs fájljában például egy sor beírásával tudjuk a www
nélkül is működőre állítani doménünket:
ServerAlias fuge.hu
Felháborító, hogy az ügyfélszolgálat ablak kattintva rögtön személyes adatainkat akarják az adatbázis bővítéséhez. A modellek alatt ezüstszínű ikonokká alakított Alfákat látunk. Belekattintva az egyikbe (159) a menüt látjuk, a legfontosabbak a motorokról, külsőről, belsőről szólnak. De csak pár szóban, katalógusmélységű információmennyiségre ne számítsunk. Az árlista letölthető. Nincs prospektus. Érthetetlen, pont az Alfa Romeónál, ahol a motoradatok mindennél előbbre valók? Hanyagság, mert bizonyos modelleknél van műszaki leírás, némelyeknél hiányzik.
A Fiat honlapja más logikán alapul. Több modell látható azonnal, az árlista egy kattintással előjön. Meghökkentően hosszú, 30 oldal, mert benne van az összes személyautó, felszereléssel együtt. Öröm az ürömben, hogy az elején összefoglalva megkapjuk a modellskálát. Ugyanez típusra szűkítve is megtalálható. Műszaki adatok viszont nincsenek. Helyette a mindenhol egyforma tolatóradarról meg vezeték nélküli telefonos kapcsolatról fecsegnek. Pedig mondjuk a Lineánál pont az adatok bizonyítják, nem egy puttonyos kisautó, de bizony alsóközepes.
A Lancia beszél és ijesztget. Egy számomra ismeretlen olasz fickó valami nőnemű szárnyas szörnyszülöttet csókol le, horrorfilmekbe való zenei aláfestéssel. A modellskála nem kínál programot hosszú téli estékre, itthon az Ypsilon és a Musa van forgalomban. Hol a Thesis? Szemétség. Természetesen itt sincs letölthető brosúra, ha kevés a pár általános mondat, tessék felkerekedni, és a márkakereskedőkhöz ballagni.
Mindhárom honlap inkább a márkák dizájnját emeli ki, műszaki adatokat elvétve közölnek. Ahhoz kevesek, hogy interneten keresztül vegyem meg bármelyiket. Még szerencse, hogy vannak ezek az online autós magazinok, ahol fáradságos munkával összegyűjtötték a hiányzó információt.
Könyörgök, hol a poroszos stílus? –
Audi, VW, Seat, Skoda
Az Audinál nemhogy megúsznánk a duplavé gomb idő előtti elkopását, rögtön négy kell belőle: wwww.audi.hu. A sima hármast a termelő cég foglalja, nyitólapján választási lehetőséggel. Az értékesítést folytató vállakozás rögtön egy felugró ablakkal sokkol; már persze azokat, akik olyan balgák, hogy nem blokkolják ezeket. Aztán egy lassan betöltődő videó érkezik a reklám felugrása után, számomra érdektelen, steril képekkel. A kapcsolat címszó alatt gyűlöletes kérdőív, ostoba hírleveles feljelentkezési lehetőségek vannak. A címüket sokadik kattintásra sikerül meglelni, az impresszumban először jól kioktatnak, mi az övék és mit csinálnak, ha ezt elfelednénk.
Rögtön a menüsávot böngészem, az új A5-ösre vadászva. Illúzióromboló, hogy a technikai adatoknál vízszintes vonal van a méretek helyén. Nem mintha elvesztették volna: a méretek menüpontban rajzos ábrán megtaláljuk. Csak a kollégának nem volt kedve befejezni a munkát. A felszereltségeket almenükben találjuk, eléggé összehányt, áttekinthetetlen formában.
Mindez kevésbé megbocsáthatatlan, mint a rendes árlista hiánya. Ez mindegyik VW-csoportba tartozó cégnél egységes. Hogy mi okból, sosem fogom megérteni. Most miért kényszerítenek, hogy az autók után érdeklődve először külön ablakban, az autó konfigurátorban modellt kelljen választanom, aztán üzemanyagot motort, váltót, meg mindent? Ja, az A5-ös összesen egyféle motorral rendelhető: 3,0 TDI. Mármint a műszaki oldal szerint, mert a raktáron lévő autókat tartalmazó lista szerint mégis van 1,8-as (?) turbó, 3,2-es szívó benzines és 2,7-es dízel.
Konklúzió: vagy siralmas, hiányos, hanyag kezelők által összedobott honlapokat használ a VW-csoport, vagy nekem nem sikerült ráhangolódnom a stílusra. Az biztos, hogy azonnal kirúgnám a fejlesztőt, és néznék egy kevésbé misztikus gondolkodásút, amolyan egyszerűt, egyértelműt. Még egy apróság: azonnal elkezd fagyni egy közepes gép, annyira erőforrásigényes.
Tökéletes célszerűség: Opel, Chevrolet;
tökéletes célszerűtlenség: Saab, Cadillac
Ha a GM európai tucatmárkáira vágyunk, öröm lesz a böngészés. Az Opelnél kattintsunk rögvest az árlistákra (fenti menüsor), ami nevével ellentétben a műszaki adatokat típusonként kellő részletességgel adagolja. Persze az ár és a felszereltség is megvan ugyanitt. Imádom, a legkevesebb idő mind közül ennek átlátásához kell. Nyomtatható is, ha a képernyő túl kicsi. A Chevrolet ugyanez, csak két lépésben, vagy ha itt is rögtön az ár után érdeklődünk, megkapjuk a pdf-ben a műszaki táblázatot is.
Ezzel ellentétes felfogásban készült a Saab honlapja. „Ide kattintva adatai megadása után letöltheti aktuális árlistáinkat és hivatalos prospektusunkat. ” Anyádat! Mi vagy te, kérdezőbiztos az aluljáróból? Itt ÉN kérdezek, nem te. Sebaj, majd a kényszer-testvérmárka, a Cadillac lehiggaszt. Ja, hogy nincs is www.cadillac.hu? De még csak nem is visz az európai közös honlapra, csak földbután „nincs találat”? Ha magam mégis rátalálok, németül vagy angolul kell beszélnem. Prospektus? Muhaha, kérdőív után esetleg. Árlista? A rossebet, car configurator.
A GM internetes jelenléte egyfelől hibátlan, ésszerű, következetes, másfelől az önlejáratás csimborasszója. Miért csodálkoznak, ha nem viszik a Cadillacet? A Saabba meg inkább nem rúgok még egyet, elég nekik a maguk keresztje. Pedig esküszöm, odavagyok érte, és az új is kéne.
Még csak most jön a feketeleves, az igazi ügyfélgyűlölőket a második oldalra hagytuk.