Autó és kefélés

2005.04.13. 10:36

Mennyire alapos a gépi mosás? Valóban brutális karcolásokat hagynak maguk után a műanyag kefék? Melyik kúthálózatnál éri meg mosatni? Utánajártunk.


A hat nagy kúthálózat hat nagy mosóját tettük próbára. Igyekeztünk tipikus benzinkutakat választani, olyan mosókban fordultunk meg (mentünk rajtuk keresztül), amelyek a fővárosban, forgalmas utak mellett helyezkednek el. Árképzésük és választékuk, a kínált programok száma is ennek megfelelő. Félreesőbb budapesti vagy vidéki kutaknál rendszerint olcsóbb, igaz kevesebb mosási-szárítási-viaszolási kombinációt felvonultató díjszabást látni.

A mosók tesztelését szerkesztőségünk egyik jeles tagjának nemrég vásárolt - idő vasfoga által rozsdásra ropogtatott - 900-as Saabjával végeztük, úgyis fényezés előtt áll szegény. Rendszerint délidőben mostuk az autót, és az árlista középső szegmenséből választottunk programot, az ezerforintos lélektani küszöb alatt maradva (az ezer forintnál olcsóbb mosások közül választottuk ki a legdrágábbat).


Megtisztulás

A Saab motorháztetejére mindig rajzoltam valami szépet, és egy-egy temperacsíkkal jelöltem meg a bal első fényszórót, az első rendszámtábláját, a bal első dísztárcsát, és a három jól elkülönülő oldalsó síkot: az ablak alatti, a díszléc feletti és a díszléc alatti sávot; meg a C-oszlopot is. A 900-as hátulján a szpojler alá és fölé, no meg a rendszám két oldalára rondítottam oda, a kocsi tetejére hosszában és keresztben húztam egy-egy csíkot. Mosónként egy közepes tubus festék fogyott el.

A művészet után fél órát hagytam szikkadni a temperát, aztán beálltam a mosóba: hadd menjen. Sohasem szóltam előre, mi történik, a csíkok elég feltűnőek voltak - mégis csak a Shellnél tudakolták, mi is ez az egész. A tempera sehol sem okozott kárt a kútnak, szépen lecsorgott a lefolyón.

Esso


Az Esso Hungária Kft. 35 benzinkúttal van jelen a magyar piacon. Ezek közül 26-nál dolgozik mosóberendezés - a híresen érthetetlen Tigrismosó (ugye akár tigrist mosnak, akár a tigris mos, a dolognak semmi értelme). Informátorom úgy tudja, minden Esso-kútnál egyforma gépek dolgoznak, a programcsomagok száma viszont nem egységes, van ahol három, van ahol öt program várja a koszos kocsikat.

Budapest, Váci út 19. - a Lehel piac melletti Esso-kút mosóját választottuk ki arra, hogy elsőként próbálja meg ledörgölni szegény 900-asról a temperát. Kedden, 11 órakor két autót kellett kivárnom, huszonöt percig dörgölték őket. Sok. A pénztárnál először elfelejtették ideadni a mosókártyát, hogy izgalmasabb legyen az élet.


Munkában a Tigrismosó

849 forintos programot választottam, ez volt a harmadik az öt tételből álló listán. Samponos előmosás, samponos mosás, mosás, kerékmosás, szárítás. Mivel ez volt az első tesztmosás, mind az összekenéssel, mind a kellően drámai erejű fotódokumentáció elkészítésével kapcsolatban szűz voltam még. Ennek ellenére talán sikerült demonstrálnom: az öreg, rücskös Saabhoz ugyancsak ragaszkodó tempera jelentős hányada eltűnt a procedúra végére.

A Ceccato típusú berendezés közepesen dolgozott. A problémás szegletekben maradt egy pici kenőcs, a hátsó kerék mögött és az oldalsó díszcsík alatt megmenekült néhány pötty, de az autó eleje és feneke makulátlanul és temperátlanul ragyogott.

Aki a kefét cseréli

Merő véletlenségből találkoztam ez egyik kútnál a Rohé Hungária nevű cég dolgozóival. A Rohé tartja karban például az Esso, a Shell és a Mol mosóit. Állításuk szerint a karbantartásal, a vegyszerekkel, az időszakos kefecserékkel (20-30 000 lemosott autó után) a nagy hálózatok nem szoktak játszani, az esedékes kefecserére gyakran ők maguk hívják fel a kutak figyelmét az időszakos karbantartások során. Az öreg, durván karistoló keféktől tehát - a nagyoknál legalábbis - nem kell félni.

OMV


Az OMV Hungária 170 kutat üzemeltet az országban, 95 benzinkútnál működik mosó is. A cég két típust használ, a berendezéseket nagyjából egyszerre szerezték be, életkoruk hat év körül van, a kefék cseréjének idejét a benzinkutak üzemeltetőivel kötött szerződés szabályozza, a gépek technológiai leírásának megfelelően. Az OMV a Tegee-től vásárolja a vegyszereket.

Egy Váci úti mosóban tettük próbára a kék-zöld keféket. A Top-Wash márkanév alá bújtatott Christ típusú gép nagyon látványosan működik, az oldalsó keféket munka közben megtöri, így elvileg jobban kellene tudnia megtisztítani a karosszéria oldalának mind az alsó, mind felső részét. A gyakorlat ezt nem igazolta.


Trehány munka

A Top-Wash a Tigrismosónál lényegesen gyengébben szerepelt. 899 forintos, aktívhabos, kerékmosásos, szárításos programot vásároltam, valószínűleg az ezer forint feletti programok nagynyomású előmosásának hiánya látszott meg az autón. A feliratok, amiket a Saabra rajzoltam, eltűntek, de számtalan csík és folt árulkodott a kisded csínytevésről mosás után is. Kiszolgálással, várakozással nem volt gond, a program pár perc alatt lefutott, a gépkezelés nem ütközött nehézségekbe.

A forróviasz nyomában


Forróviasz, szuperviasz, vax
A titokzatos anyagot szinte minden mosóban megvásárolhatjuk, a drágább programok részeként. Szerkesztőségünk valamennyi tagjának oldalát hosszú évek óta furdalja, mi lehet a kenyőcs, ami nem látszik a szélvédőn, mégis pénzbe kerül. Átverés? Csodálatos golyóálló polimer, mint a Knight Riderben ?

Illúzióinkat és gyanúnkat egyaránt szétoszlatta az OMV-mosókban használt vegyszerek forgalmazója, a Tegee Hungária képviselője. A Forróviasz néven árult anyag védőviasz, lakkápoló-fényesítő szer, nagyon vékony rétegben, száradást elősegítő adalékkal kiegészítve kerül az autóra. A viasz a kasztni vékony karcait kitölti, make-upként ápol s eltakar, gátolja a korróziót és a festék továbbrepedését.

Az Agip szakembere hasonlóan nyilatkozott: "A hideg vizet felmelegítjük, belekeverjük a viaszt, ami a mosási fázis után az autóra kerül. Szerepe a felületi egyenetlenségek csökkentése, azaz a szennyeződések lerakodásának minimalizálása, valamint biztosítja az autó festékének védelmét az időjárás behatásai ellen." Egy rejtéllyel kevesebb, kutathatjuk tovább az ufókat.