30 éven át, nyomorban tudatlanságban, számítógépek nélkül volt Dakar. Most itt a jólét, a gazdagság, és mégsincs dakar. Ne mondja senki, hogy mindössze néhány sivataglakó gondolta úgy, hogy fenyegetőzik. Tuti, hogy nagyobb indokok állnak a háttérben.
Egy ideje előre látható, mégis sokaknak, még versenyzőknek is váratlan fordulatot vett a 2008-as Dakar-rali már a rajt előtt. Január negyedikén, délben Étienne Lavigne, a verseny igazgatója rendkívüli sajtótájékoztatott hívott össze, ahol hivatalosan bejelentette, elmarad az idei sivatagi kaland. A hírt döbbent csend kísérte, mert bár napok óta ment a találgatás a mauritániai helyzet megoldására, erre a merész lépésre senki nem számított.
A decemberi mauritániai mészárlás - melyben négy francia turista veszítette életét, egy pedig súlyosan megsebesült - olyan lavinát indított el, mely úgy tűnik, magával sodorta a teljes Dakar-ralit. A verseny szervezői még a múlt héten elutaztak Mauritániába, hogy tárgyaljanak az ottani kormánnyal és a hadsereggel a kialakult helyzetről. Már akkor felmerült, hogy esetleg módosítani kell szakaszokat a viadalon, de emellett a kormány garantálta a szervezőknek a versenyen részt vevők biztonságát.
A francia kormány tegnap mégis kiadott egy közleményt, miszerint francia állampolgároknak nem javasolják a Mauritániába történő utazást, mert nem fogadják el a mauritániai kormány biztosítékait a versenyre vonatkozóan. Mégis a megszokott mederben kezdték az adminisztratív és technikai átvételeket. De pénteken délelőtt 10 órakor hirtelen lezárták az átvételeket, kiürítették annak helyszínét.
A szervezőség azzal magyarázza a döntést, hogy a Dakar mezőnyét közvetlen terrorfenyegetés érte, és ebben az esetben nem tehettek mást, mint hogy törlik a versenyt.
A francia külügyminisztériummal történt egyeztetés után úgy
határoztunk, nem rendezzük meg a Lisszabon-Dakar-ralit, áll a szervező
közleményében. Ahogy fogalmaztak: a terroristák egy év kemény munkáját
tették tönkre azzal, hogy miattuk nem rajtolhatott el a világ
leghíresebb tereprali-versenye.
"A Dakar szimbólum, és senki sem teheti tönkre a szimbólumokat. A
mostani döntés nem befolyásolja a Dakar jövőjét" - mondta Étienne
Lavigne.
"Sajnálom, hogy a politika beleszól a versenybe, és hihetetlenül csalódott vagyok, hogy nem versenyezhetek" - mondta Szalay Balázs. "Azonban egyetértek a rendezők azon döntésével, hogy nem rendezik meg a versenyt, mert ha egy kicsit is fennáll a fenyegetettség veszélye, ez az egyetlen helyes döntés. A jövőről egyelőre korai lenne beszélni, elképzelhető, hogy még az idén rendeznek egy másik versenyt, de az biztos, hogy jövő januárban ismét megszervezik a Dakart."
A versenyzők egy része egyetért a szervezők döntésével, hiszen óriási felelősség lett volna nyolc teljes napon át egy olyan országban tartani a mezőnyt, ahonnan emberéleteket veszélyeztető, konkrét fenyegetést kaptak. Márpedig a terroristák a múlt héten bebizonyították, hogy nem a levegőbe beszélnek. Óriási felelősséget jelent ilyen méretű döntést hozni, hiszen milliárdokban mérhető az a veszteség, amely csak a szervezőket érinti. Bár részleteket senki nem tud arról, milyen információkkal rendelkeznek a szervezők a fenyegetettségről, egy ilyen horderejű döntéshez nagyon alapos indokra van szükség. Így valószínűleg komolyabb dologról lehet szó, mint amelyekről a híradásokban találgatnak.
Sokan gondolják úgy, hogy ezeket a szakaszokat módosíthatták, vagy törölhették volna, vagy esetleg óriási repülőgépekkel (ahogy pár évvel korábban) átszállíthatták volna az egész mezőnyt biztonságosabb területekre. Mivel azonban ez a Dakar 30., jubileumi futama lett volna, éppen a nyolc mauritániai homokos szakasz adta volna meg a nehézségi szintnek azt a fokát, ami ilyen nívós versenyhez dukál. Ekkora szakaszt pedig képtelenség módosítani, az már szinte egy új verseny szervezését jelentette volna.
Hogy milyen veszteségek érik a versenyzőket? A kár a csapatoknál több tízmillió forintra rúghat, hiszen a csapatok nevezési díjat fizettek a versenyre, szállást, repülőjegyeket foglaltak, emellett felmerülnek a már befizetett szállítási költségek, jogdíjak, biztosítási díjak és természetesen az újításokra, fejlesztésekre, tesztelésekre fordított összegek, de sorolhatnánk a végtelenségig. Nem beszélve arról, hogy egész éves munkájuk fekszik a résztvevőknek a Dakarban, és az erről szőtt álmuk egy nappal a rajt előtt romba dőlt.
A magyar csapatok Lisszabonban már a hazaútjukat tervezik, ha minden
jól megy, szombat délutánra itthon is lesznek.
forrás: dakar.hu

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
