Zarándokút álmatlan autóbuziknak

A 2007-es Le Mans-i 24 órás verseny

Négy ébren töltött nap, négyezer kilométer az úton, hideg élelem, eső, szél, és a világ legjobb autóversenye. Megérte? Naná, hogy megérte.

I. Megjártuk. Így is, meg amúgy is

Csikós Zsolt

Huszonnégy óra oda, huszonnégy óra vissza, huszonnégy óra ottlét – legjobb esetben is csak 33%-os az élvezeti faktor egy Magyarországról érkező Le Mans-látogatónak. És mondjunk áldást a felvilágosult németekre, miattuk legalább néhány helyen sebességkorlátozás nélkül lehet ügetni odafelé.

A franciák például szénné traffipaxolják az ember arcát a legcsekélyebb sebességtúllépésnél is. Bárhol és mindenhol. Utólag úgy tűnik, hogy a lebarnulásnak ez az egyetlen módja a júniusi Franciaországban. Annyi istenverte vizet, mint Le Mans-ban, utoljára a Katrináról való híradásokban láttam. Ronggyá áztunk, a bő három és fél nap alatt a leglehetetlenebb pozíciókban aludtunk összesen nyolc órát, a szervezetünkbe vittünk kábé egy kiló koffeint, lilára fagytunk, és csikorgósra koptattuk az ízületeket a lábunkban, annyit gyalogoltunk.

Hol is?

A Le Mans-i 24 órás versenyt idén 75. alkalommal rendezték meg a részben versenypályából, részben lezárt országútból álló Circuit de la Sarthe -on, ami a nyugat-franciaországi Le Mans városától délre található. Ez az egyik legrégebbi autóverseny a világon.

A versenyt az nyeri meg, aki 24 óra alatt a legnagyobb távolságot teszi meg. Körülbelül ötven autó versenyez egyszerre, váltott pilótákkal, jelenleg négy osztályban: van két osztály direkt a versenyre épített prototípusoknak (LMP1 és LMP2), és két másik osztály módosított utcai autóknak (GT1 és GT2). Az egyes osztályok győzteseit külön is díjazzák.

Az idei versenyt 2006 után másodszor a V12-es turbódízel Audi R10 nyerte meg, ami az LMP1 osztályban versenyez. Az autót a Audi Sport North America nevezte be, Marco Werner , Emanuele Pirro és Frank Biela vezették. 24 óra alatt 369 kört, összesen 5036,85 kilométert tettek meg: ez a Budapest–London-távolság közel háromszorosa. A többi osztály győztesei:

LMP2: Lola B05/42 (Binnie Motorsports: William Binnie, Allen Timpany, Chris Buncombe)
GT1: Aston Martin DBR9 (Aston Martin Racing: David Brabham, Darren Turner, Rickard Rydell)
GT2: Porsche 997 GT3-RSR (IMSA Performance Matmut: Raymond Narac, Richard Lietz, Patrick Long)

A versenyről élőben is írtunk a Belsőség szerkesztőségi blogon, itt olvashat el mindent , a legfrissebb poszttól visszafelé.

Hogy jó volt-e? Eszeveszetten. Életem élménye. Mi több, így a sárban röfögve, elcsigázottan, fürdetlenül ezerszer jobban élveztem, mint tíz évvel ezelőtt, amikor a Rolls-Royce vitt ki, és a Mazda boksza fölötti luxuspáholyban henteregtünk egész nap, korlátlan ital- és ételhozzáféréssel, három éjszakányi francia château-ban való elszállásolással. Van, amikor az elefántcsonttoronynál jobb a dagonya.

Abból a versenyből is a zajok maradtak meg, és most is elsőre a mindent átható, kalóriadús motorüvöltés jut eszembe. 1440 percnyi, ordító, legjobb fajta géphang, meg a hozzá tartozó durrogások, a turbók sivítása, no és a gumicsikorgás.

Vacsorázás közben, sétálás közben, reggelizés közben, vécézés közben, egyáltalán, mindig. És ez nem a húszezres fordulaton gyilkolt, másfél órát némi hazardírozással kibíró, plutóniummal ötvözött titánból készült motoroké (F1), és nem is a péppé turbózott, de alapvetően mégiscsak kicsi motoroké (rali). A Le Mans-i versenyautó motorja jó nagy, és óriási elszántsággal, ám viszonylag kis fordulaton küzdi végig a távot. Csak a kisebb kategóriában, az LMP2-ben vannak kisebb négyhengeresek, azokat meg úgyse nézi senki, mert kívülről mind egyformák.

A Formula–1 a világ legjobb autóvezetőinek és legpengébb versenygépeinek az erőpróbája. Másfél órányi, milliméterekre, századmásodpercekre, tized milliméternyi esőgumi-profilokra kiélezett dráma. A rali eszement vakmerőség, a pár perces etapok alatt ezredmásodpercnyi döntésekkel, felfoghatatlan lélekjelenléttel kell leküzdeni váratlan akadályok százait.

Ha egyszerűsítünk, akkor a DTM Formula–1 kicsiben, a Párizs–Dakar rendes rali nagyban. Olyan, mint a Le Mans, (illetve az azonos nevű nemzetközi sorozat) lényegében nincs. Németországban vannak huszonnégy órás amatőr futamok , meg kis hazánkban a veteránosok ismerhetik még a kunmadarasi huszonnégy órás veteránmotor-versenyt. Nem éppen milliós nézőbázis egyik sem.

Az autóversenyzésben a Le Mans az utolsó hősies, epikus meccs. Megható. Felemelő. Végigkínlódod a huszonnégy órát, pattanások nőnek a fenekeden, tengeri szivaccsá ázol, de lélekben megtisztulva térsz haza. Esküszöm, felér egyévnyi Mária rádió-hallgatással.

Tudta-e ön?

  • Le Mans-ban találták fel a pezsgőlocsolást. 1967-ben Dan Gurney és A.J. Foyt nyert egy Ford GT40-ben, 5232,9 kilométerrel. Gurney a verseny után spontán felrázta pezsgőjét és környezetére locsolta.
  • Az 1955-ös versenyen történt az autósport egyik legnagyobb katasztrófája, amikor az indulás után három órával Pierre Levegh Mercedes-Benz 300SLR -je a célegyenes előtt a tömegbe csapódott. A száguldó alkatrészek és a lángoló magnéziumkarosszéria több mint 80 embert öltek meg. A verseny után Svájcban betiltották az autóversenyzést, amit csak három hete oldottak fel .
  • Régen a versenyzők nem ültek autóikban a rajtnál. Az autókkal szemben sorakoztak fel, és sípszóra futottak a versenyautókhoz . Ezért van a mai napig az összes Porschén bal oldalon a slusszkulcs helye: az autóba ugró sofőr így bal kézzel indíthatott, jobb kézzel pedig már tolhatta is az egyest.

A Le Mans a legelavultabb, legtelekommunikálhatatlanabb, legmarketingelhetetlenebb, legelmondhatatlanabb autóversenysport. Senki sem ül le a tévé elé szombat délután háromkor, hogy másnap három óra ötkor, jóízűt nyújtózva felálljon a fotelből, és elszívjon egy cigit. Akkora chips nincs. Annyi sör se fér a hűtőbe. És olyan türelmes feleség Japánban sem létezik. Ezért nem is vetítik a tévében, csak szűk, megszállott rétegeknek szóló csatornákon, teszem hozzá, okosan. Összefoglalók, azok vannak róla, de Le Mans-ról beszélgetni társaságban ma hülyeség, pókhálós, sznob, elvont baromság. Nem kúl.

A média megölte Le Mans-t, mert hosszabb két zacskó sósmogyorónál, ennélfogva fárasztó. Pedig a Le Mans állat. Egy igazi népünnepély. Ugyanazt érzi ott az ember, mint amikor egy bő kétszáz lóerős, drága, fájdalmasan kívánatos, ám aszeptikus Honda Civic Type-R után átül a Karotta szedett-vedett, lyukas, üvöltő váltócsapágyas, kerítésfestékkel lelocsolt Corolla Hacsirokujába. Elfelejti, hogy még az imént súlyosan kávéra volt szüksége, viszont eszébe jut, hogy az élet szép, és hülyén vigyorog.

Az oldalról ajánljuk

Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

53 perce
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21