Életem legsokkolóbb járműve
A 24 literes motorral szerelt Napier-Railton sebességi rekorder és egyben versenyautó a legfantasztikusabb szerkezet, amit életemben láttam. És csupa csodás dolog kapcsolódik a történetéhez.
Amikor a Goodwood Revivalen jártunk, háromszor is láttuk ezt a Napier-Railton nevű autót (ejtsd: népír-réjltön). Először, amikor még csak kerestük, hogyan lehetne kijutni a pálya mellé. Akkor eléggé frusztráltak voltunk attól, hogy halljuk ugyan a versenyautók hangját, de nem látunk belőlük semmit. Mondjuk úgy: kis híján megőrültünk. Siettünk hát. Amúgy is hihetetlen volt, hogy ott áll az angolok egyik, vagy talán legnagyobb autós nemzeti kincse, ez a Napier, egyszerűen csak letámasztva a sarokban. Miközben a nála sokkal értéktelenebb (bár azért mégis milliós kincseknek számító) versenyautók a szervizutcában dekkolnak, kerítés mögött, ellenőrzött terepen. Épp csak odaaraszoltunk mellé, mert féltünk, hogy még ránk kiabálnak – takarodjatok onnan! Persze Angliában ilyet nem él meg az ember, maximum valaki nagyon udvariasan elmagyarázza neki, hogy nyilván sok ember hozzá szeretne nyúlni a kocsihoz, de nem teszik, mert ők hogy tudják, hogy elkopik a tapogatástól. Vagy valami ilyen, mindenesetre olyan udvariasan, hogy a balkáni paraszt érezze – ősembernek lett tekintve.
Aztán a szombat esti egyik búcsúkört a Napier-Railtonnek adta a goodwoodi rendezőség. A pilóta nem hajtotta meg dühből, csak viszonylag tempósan végigvonult vele a pályán. Így egyrészt jobban szemügyre lehetett venni, másrészt a motort is nyilván kímélni kell, mert még minden eredeti benne. És az autó akkor, Goodwoodban 76 éves volt. Aztán másnap, távozás előtt ismét meglátogattuk, de arról később.
Ez igazából nem is autó, hanem részben repülőgép, részben szobor, részben pedig ékszer. Egy hatalmas, kéttonnás, gyönyörűen kimunkált nyakék. Egyetlen csavarjában annyi a munka, mint egy egész Marutiban, vagy mint egy Media Markt áruház teljes árukészletében. És az anyagok... Ez a masztodon még beolvasztva is vagyonokat érne. Bocsánat, ezt nem akartam kimondani, megyek, mosok szájat szappannal.
Például itt a kovácsolt acél tengelycsonk-állvány, elöl.
Kettős negyedelliptikus laprugóköteg hátul, ráadásul lemezenként lekrómozva – te jó ég.
És az acélpántos, szegecselt motorházfedél-leszorítópántok, amik a szegecselt alumínium motorházfedeleket szorítják le – jaj, ilyen nincs is.
Úgy érzem magam, mint a ténsasszony az Indul a bakterházból, csak jajgatok itt, de ennek az autónak a közelében a szépségtől tényleg megfájdul még a keresztcsontom is. Hiába gondolja most Bendegúz, hogy annyi csont van a büdös banyában, mint a múzeumban, nekem akkor is jajgatnom kell, mert ilyen szépet még sose láttam.
Nézzék a tükröt, áramvonalas burkolat alatt lakik. Még jó, hogy nem látszom benne, most megállapíthatnák, hogy „olyan szép színe van keeenek, olyan szép sááárga...”. Van egyébként öt műszer a szerelékfalon (ezt a korabeli szakszót egy korabeli könyvből ismerem), de az ember a szemét a kistányérnyi Jaeger fordulatszámmérőről nem tudja levenni. Mert erről a Jaegerről nem a mai Citroenek elektronikus, műanyag játékműszerei jutnak az ember eszébe (asszem, szintén Jaeger gyártmányúak), hanem a méregdrága Jaeger Le Coultre karórák.
És nini, ott a benzinbeöntő, a markolatos leszorító kallantyúval. Egy ilyen alkatrészért odaadnám a kombi Mercedesemet.
Mit szólnak az itatóvályú és a hokedli keresztezésével, bebőrözés útján előállított sportüléshez? Mint valami gyerekszék, ráadásul jó kopott is. Pontosabban jól kopott is. Gyönyörű, simán megérné nekem Vályi Pista fél karját. Ja, és ott a Bluemel versenykormány – nem pont olyan, mint egy mai Seat WRC-é, de nyilván akkor rettentő célszerűnek minősült.
Gázpedál persze középen, mint a régi versenykocsikban szinte mindben, fék jobbra, minden acél, réz, alumínium, guminak, műanyagnak nyomát sem látni, maximum egy kis fa lábtámaszték képviseli a puhaságot.
De mi az a kétszer négy leömlő a bal oldalon?
És mi az a további négy a jobb oldalon?
No meg a tárcsafékek hátul? Hiszen ez szemlátomást egy harmincas évekbeli gép, akkor pedig még nem használtak ilyet... Megannyi érthetetlen dolog.
Meg persze az első futómű a kovácsolt alkatrészeken és a lekerekítési rádiuszokon túl is megér egy misét. Ugyanis oldalanként két darab dörzs-lengéscsillapítója van. Kellett is rá, ezt a kocsit a brooklands-i versenypályára készítették, amelynek már új korában is pocsék, dobálós volt a felülete.
Ezt a Napier-Railtont egy bizonyos John Rhodes Cobb nevű szőrmebróker-autóversenyző építtette, akinek a személyéhez 1925-től kezdve számtalan brooklands-i győzelem kapcsolható. Először még egy tízliteres motorral szerelt Fiat-versenyautóval nyert, amit egy óriási szőrmeüzletért kapott cserébe. A kicsi Fiat után csak később jöttek a nagy kocsik. Igen, egy tízezer köbcentis versenyautóról beszéltem az imént. Később aztán jött egy 10,5 literes, V12-es Delage, majd Parry Thomas korábbi versenygépe, a 27 literes motorral szerelt Babs is – az az a rekorder kocsi, ami elsőként okozta sebességi rekorder pilóta, a tulajdonos Parry Thomas halálát 1927-ben. Azt az autót elásták a walesi tengerpart homokjában, de azóta kiemelték, restaurálták. Vissza Cobbhoz, aki 1930-ban a Delage-zsal döntötte meg a brooklands-i külső, emelt kanyaros pálya körrekordját közel 210 km/h-s átlagsebességgel.
Ám a harmincas évek elején az 1923-ban konstruált Delage kezdett lassú lenni az olyan autók ellen, mint például Tim Birkin vadonatfriss, kompresszoros Bentley-je. Cobb Malcolm Campbell, Parry Thomas és Henry Segrave kortársa volt, tehát épp a brit sebességi rekord-őrület csúcsán építgette versenyzői karrierjét. Az autót is helyben, Brooklands-ben készíttette a Thomson and Taylor's Garage nevű műhelyben, ugyanott, ahol Malcolm Campbell Bluebirdjeit is alkották. A tervezője Reid A. Railton, innen a kocsi fél neve. Railton többek között egy másik, igen híres háború előtti versenyautó tervezéséért is felelt, a süllyesztett hidas „Alacsony Karosszériás” Invictáéért.
A másik névfél, a Napier, magától a behemót blokktól származik, ugyanis a hajtást egy első világháborús repülőgépből származó, W12-es (innen a három kipufogósor, darabonként négy leömlővel), 24 literes, Napier-Lion XIA típusú, alublokkos, öntöttvas hengerfejes motor végzi. Ugye értik már, miért volt Cobbnak pici a tízliteres Fiat? A motor csak tömegét tekintve volt óriási, a három hengersoros építés miatt ugyanis viszonylag rövid maradhatott. Eredetileg 502 lóerőt tudott 2200-as percenkénti fordulaton, de Cobb ezt sem hagyta változatlanul, és némi ráleheléssel állítólag 600 lóerőt kiszedett belőle. A kocsi mai kurátorai azonban hihetőbb adattal jellemzik – 540 lóerős.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Úgy veszik a Xiaomi 1500 lóerős sportautóját, mint a cukrot
A Xiaomi bejön a kínaiaknak autógyártóként is.
- Közélet
Csődbe visz-e majd az elektromos autó akkucseréje?
A kilowattórára vetített költségeket is érdemes megnézni, amikor mérlegeli valaki a különböző hajtásláncokat. Az eredmény egyértelmű.
- Belsőség
Rémálomtól a német precizitásigVálogatás a Népítélet bugyraiból
Őseihez méltatlan Land Rover; Alfa, ami sosem hagyott cserben; és egy megbízható Citroen.
- Hírek
Büntetővám: élt egy napot, egyelőre - Megkezdődött az ünnepség
A Ford és a General Motors jegyzése jelentősen emelkedett a tőzsdén.
- Hírek
Tovább zsugorodhat a Nissan, leválthatják vezetőségét
A vezérigazgatói poszt is veszélybe került.
- Nepperűző
630 ezret futott, honvédségi Opel Astrát érdemes még eladni? Nem.
2000-es, 17 évig a Honvédségnél futott, klímás, tisztességesen karbantartott autó.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Ebben az évtizedben már nem lesz szilárdtest-akkumulátoros Kia
Spencer Cho szerint a technológia fejlesztése sokkal bonyolultabb, mint azt sokan gondolják.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
Carlos Tavares NAGYON sokat keresett a Stellantisnál
Nem kell szűkölködnie egy darabig.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Technika
50 ezer forintért vette, de lejár a műszaki!MűhelyPRN: Opel Kadett E 1,7D – 1989.
Néhány hónapnyi BKV-bérlet áráért is lehet autót venni, de az biztos, hogy az állapota nem lesz meggyőző. Ez a Kadett elég különleges eset.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
A szemed kifolyik: a Mansory megtuningolta a Cybertruckot
Az eleve megosztó Cybertruck kapott 26 colos felniket, temérdek karbont és mindenféle egyéb ízléstelen kiegészítőt.
- Hírek
A Mercedes vezető tervezője szerint a mesterséges intelligencia egy évtizeden belül lecseréli őket
Már most is együtt dolgoznak az MI-vel és hamarosan egyre több tervező munkáját válthatja ki.
- Tesztek
Kilóg a sorból és élveziTeszt: Hyundai Staria 1.6 T-GDi HEV Comfort - 2025.
Nem számít, mit tud, a külseje alapján már úgyis eldöntötted, hogy szereted vagy utálod a Stariát, mégis érdemes jobban megismerni!
- Hírek
Fordok százait hívják vissza, mert nem sikerült jól az előző visszahívás
300 Mustang lehet érintett.
- Hírek
Segítségért kiáltanak az amerikai Mitsubishi kereskedések, nagy a baj
A japán gyártó korosodó modelljeit egyre kevésbé veszik, miközben az árak folyamatosan emelkednek.
- Hírek
Szabálytalan gyalogosokat gázolt az V. kerületi rendőrkapitány
Mindkettőjükre helyszíni bírságot szabtak ki.
- Hírek
Egy éved maradt, hogy megvedd a jelenkor egyik legjobb sportautóját
Az A110 kivezetése után az Alpine tovább halad az elektromos márkává válás útján.
- Hírek
Forgalmi változások a Busójárás miatt, korlátozás a 4-es és 8-as főúton
Közlekedési hírek a Busójárás hétvégéjéről.
- Hírek
Végre: jön a Waze az autók műszeregységére
Nagyon rég vártunk erre a funkcióra, most megérkezett.
- Hírek
Volkswagen: mi nem csinálunk SUV-t a Sciroccóból!
A vezérigazgató megígérte, hogy nem csinálnak ikonikus modellekből újraélesztést, ha az nem méltó a névre.
- Tesztek
Hippiből családapaTeszt: Volkswagen ID.Buzz Pro HT - 2024.
Az ID.Buzzt akarva-akaratlanul őseihez hasonlítják, ami miatt rossz a megítélése, pedig megérdemel egy esélyt.
- Nepperűző
Kispolgári célszerszámot később bővülő családhoz 2 millióért
Párom vennénk élete első autóját, legfontosabb szempont a megbízhatóság (ígérete) lenne.
- Közélet
Tűzveszélyes VI-os Golf ijesztő hibákkal, ez természetes? – Segítség, átvertek!
Olvasónk autójából a benzin és a hűtővíz is folyt nem sokkal a vásárlás után, a szerviz szerint pedig a vezérlést sem cserélték soha.
- Hírek
Traffipax bérlet? Négyszer futott bele ugyanabba a traffiba a gyorshajtó golfos
Szép lassan összegyűjtött egy hatalmas bírságot magának.
