Tábortűz és állólámpa

Veteránmerci találkozó, Ornbau

2001.07.23. 11:25

A jó veterános, ahol lehet, bontózik egy jóízűt. Ornbauban nem is ütközik nehézségekbe, hiszen a fecske- és állólámpás Mercedes-klub ötlete eredetileg éppen a helyi Merci-bontóstól származott. Övé a falu szélén lévő egyik irgalmatlanul nagy, jó bérháznyi méretű istálló, ahol összkomfortos alkatrészböngészdét rendezett be tíz évvel ezelőtt.

Egy amúgy remekbe sikerült, németországi öreg-Mercedes klubtalálkozón megtapasztalhattam, hogy nem a nyár, sőt még csak nem is a déli vidékek váltják ki a hányó-vizelő-ordító effektust a németből, hanem maga a sátor puszta látványa. Történt ugyanis, hogy a (magyarországi) oldtimer klubunk mercedeses alsejtje még áprilisban elhatározta, hogy testületileg és konvojként behatol német területre az idei rendes össz-német állólámpás- és fecskefarkú-találkozóra június 2-3-án. A www.met.hu ezúttal sem tévedett az égi áldások viszonylatában, az előrejelzések szerint egy számjegyű fokok és két számjegyű szelek, valamint sok-sok égi nedvesség volt várható - bejött.

  

Két állólámpás Mercivel, egy 250-es benzines automatával és a saját 200-as dízelemmel indultunk útnak. A Nürnbergtől nyolcvan kilométerre délnyugatra fekvő Ornbau városkát - a találkozó színhelyét - 100-110 közötti tempóban, kevesebb mint tíz óra alatt értük el. Jó, ha ötven ház van a városban, ezért a Sporthallét megtaláltuk, s előtte, a füves focipályán, a kijelölt ingyenes táborhely egyik legjobb szegletében, a távoli jobb sarokban vertük fel sátrainkat.

Ekkor még sütött a nap, az autóink egymás mellett álltak, mi pedig a kora nyár balzsamos délutáni napfényében végignéztük, amint szebbnél-szebb állólámpások, régi nagy kupék, korai S osztályok és fecskefarkúak hada özönlötte el a terepet. Megdöbbenésünkre több kombi állólámpás is előkerült - az egyik csoport egyenesen Svédországból érkezett a piros verdával - pedig úgy tudtuk, hogy ilyen jellegű autót csak igen kis szériában készített néhány karosszériaépítő műhely. Persze fecske kombik is akadtak szép számban, sőt, egy teljesen eredeti, még a bele való hordággyal és a lócaszerű, zöld, műbőr ülésekkel szerelt mentő-állólámpás is felbukkant.

  

Ősi magyar szokás szerint szekértábort formáltunk a két állólámpásból a sarokban - a derékszögbe állított autók első lökhárítói egymásnak feszültek, a négyszög másik két oldalát a sátrak és a bozót alkotta - majd a hátsó lökhárítóktól köteleket feszítettünk ki a stratégiailag elhelyezett sátorcövekekig. Aztán visszabújtunk a sátrainkba és csak röhögtünk, ahogy az újabb próbálkozók először a motorházfedélen koppantak, majd a kocsikat megkerülve hasra estek a kötélben. Alig egy óra múlva már egyetlen újabb kísérletező kedvű alak sem akadt.

Ez hajnali kettő felé lehetett, ekkor már félig megfagytunk, ám a szomszéd társaság visszatért a sörözésből, tüzet gyújtott és beindította a Black Sabbath-ot tízezer wattal. A zenével nem lett volna semmi baj, de amikor negyven seggrészeg német próbálja angolul kiüvölteni a Paranoid refrénjét, attól a jó ízlés hátán égnek áll a szőr.

  

Egy közös szokás könnyűszerrel felismerhető valamennyi, külföldön nyaraló német csapatnál: gyomorban képzett, öblösre tágított, kvázi megafonként szolgáló torokkal képzik a hangokat a kilométerekre elhallatszó "Ja Franzi, ich liebe eine schöne Frau, aber ein Bier ist viel besser"-jellegű poénokhoz, amelyek egészen biztosan megkönnyítik a kemping többi lakója számára a német nyelv gyors és hatékony elsajátítását, bár az alvás élményéből tagadhatatlanul elvesznek egy keveset. Megértettem az üzenetet: ha nyaralás és kemping, az a németeknek seggrészegség és üvöltés - nekik is csak ki kell engedni magukból a felgyülemlett gőzt, hiszen otthon a pázsit szálankénti ápolásától, az autó kétnaponkénti alapos levakszolásától és a közlekedési szabályok milliméterekre való betartásától ők is nyilván frusztrálódnak egy kissé.

Reggel szakadó eső, nyolc fok, az utcára tárva-nyitva álló budiban egy gyűrött német támasztja a fejét a falnak a piszoár fölött, bal kezével próbálkozik, jobbjában sörösüveg. Zuhanyozni csak 9-től 11-ig lehet, mi magyarok már nyitásra odamegyünk, hátha elfogy a meleg víz. Aggodalomra semmi ok, jól kalkuláltak a kétórás nyitva tartással és az összesen három zuhannyal a szervezők, ugyanis az előző esti bagázsnak csak a töredéke jelenik meg tisztálkodni.

A tegnapi részegek közül egyik-másik felbukkan, most persze megszeppenve hallgat. A magyar csapat főnixként támad fel az éjszaka depressziójából és üvöltve tárgyalja, hogy az olasz kivitelű állólámpásnak meddig volt kerek oldalindexe, és mikortól jött a szögletes. Ezzel respektet szerzünk magunknak az erősen amortizált németek között, látszik, hogy nem értik, mitől bírjuk ilyen jól a tempót.

Rendes gyíkhús a reggeli, otthonról hozott, alig penészedő kiflivel. A faluban ébredező alkatrészbörze fogad, begyűjtünk néhány kincset - csillogóan hamvas hátsó bura a fecskére, jobb első ajtódíszléc a lelopott helyére az állólámpára, elgondolkodunk egy zsír új, gyári "Repa" biztonságiöv-garnitúrán, de ejtjük az ötletet, délre pedig megjön a magyar társaság harmadik Mercedese, egy szürke állólámpás 220 D.

A világ a vízözön és a jeges északi szél ellenére is rózsaszínűnek látszik, hiszen a faluban mindenütt öreg Mercedesek parkolnak, szinte már furcsának tűnik, amikor megpillantunk egy tojás Opel Corsát az egyik parkolóhelyen. Végignézzük a közel száz állólámpást és majd' ugyanennyi fecskét a felvonulási placcon.

Érdekes, hogy egyetlen tökéletes állólámpást sem találunk, még a megszólalásig új autókon is van egy-egy elcseszett részlet - az egyiken fekete ablaktörlők, a másiknál teliablakos, kettes széria ajtó van az egyes szériás autón, a harmadiknak nincs festés a dísztárcsáján, a negyediknek kemény, króm kürtgyűrűs volánja van, pedig már a vastag gumikormány korából származik a jármű. A fecskék azonban már igazi veteránautók, látszik rajtuk, hogy amelyiket megcsinálták, annál kínosan ügyeltek az eredetiségre, s ezek a kocsik szépek is.

  

A régi, 108-as szériájú S osztályokról és a fecske kupékról, kabriókról pedig kár is szólni, ezek újkorukban is méregdrága autók voltak, és soha nem buherálták őket úgy szanaszéjjel, mint az olcsóbb kis-Merciket - az az ötven-ötven példány, ami itt felvonult, tényleg múzeumba illik. A faluban még egy V8-as, 6,3 literes, 250 lóerős motorral szerelt 300 SEL 6.3-at is felfedezünk - ez a kocsi légrugós, motoros ablakos, klímás, automata, és újkorában megfutotta a százas sprintet 6,5 másodperc alatt - de az itt álló példányról is elhisszük, hogy ma is leüt egy Honda CRX-et negyed mérföldön.

Az alagsorban kávézó, melynek érdekessége a fecskefarkú csomagtartójából kialakított kanapé, a falat borító mindenféle korú és fajtájú Mercedesek dísztárcsái, valamint a kis üvegvitrinek, amelyekben a legritkább extrák és mercedeses kegytárgyak - például az opcionális állólámpás fordulatszámmérő, az egyik legritkább fecske-modell, valamint szőr új "300 SEL 6.3" feliratok kaptak helyet - csupa olyan dolgok tehát, amely Viagraként hat az átlagos öreg-Mercedes rajongó libidójára.

Itt helyezték el az eredeti présszerszámokkal készült nyers kombi-farrészt, egy nullkilométeres mentőautót, valamint a korai S-osztály egy szétszedett szerkezeti tanulmányát. Ezt a helyet jó német szóval "workshop"-nak hívja a tulaj, és aki akarja, az az ilyen találkozókon feliratkozhat a tréningre, melynek során mélyrehatóbban is megismerkedhet kedvenc autója feltámasztásának minden fortélyával. Kint a sörözőrészben egy újabb levágott fecske-Merci far, ezúttal kanapé nélkül, egy falra festett, ötvenes évekbeli Mercedes-próbapályáról készült fotó kétemeletnyi magasságú reprodukciója, egy negyvenéves Coca-Cola automata, valamint a fenti, lócás részen a falat tökéletesen beborító Mercedes ajtókárpit-gyűjtemény festi alá a csillagos hangulatot.

  

Délután barangolni indulunk a környező, kifejezetten öreg Mercedesek futtatására kitenyésztett, kanyargós, dimbes-dombos utakon, és amerre járunk, mindenhol konvojokban jönnek szembe a kirándulgató márkatársak. Éjjel persze újra jön a berúgós/üvöltözős program, de jól kidolgozott szekértáboros taktikánkkal, valamint egy üveg vodka segítségével átvészeljük az éjszakát. 

 
   

A hazautat már háromautós konvojban tesszük meg, Ausztriáig szigorúan kis utakon haladva, komótos 80-90-es sebességgel, a kötelező útmenti éttermezést sem kihagyva. Mindenki megnézi a három, vén magyar vasat, állólámpással viszont nem is eggyel találkozunk - villantásra villantással felelnek, s ezzel meg is bocsátjuk az éjszakai zavargásokat. Mégiscsak egy nyelvet beszélünk.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
  • Hírek

Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják

Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.

április 5., 08:49
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
  • Hírek

A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb

Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.

április 5., 13:10
Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti
  • Hírek

Horvát tulajdonba kerülhet a Bugatti

A Rimac teljesen felvásárolná a Bugattit.

április 5., 07:01
Forrest Gump motorolajat keres
  • Olajdoktor

Forrest Gump motorolajat keres

És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.

április 5., 11:23
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
  • Hírek

Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója

A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.

április 5., 10:19
Áldozattá válhat a Tesla
  • Hírek

Áldozattá válhat a Tesla

Az egyik teslás elemző tart a kínai válaszcsapástól.

41 perce
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
  • Nepperűző

Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?

Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?

április 5., 07:01
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
6 éves a téligumi, merjem még használni?
  • Gumidoktor

6 éves a téligumi, merjem még használni?

A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?

április 6., 07:09
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
  • Hírek

Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon

Ez pályafutása 41. pole pozíciója.

április 5., 15:27
A tárgyiasult modern burzsoázia
  • Tesztek

A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.

Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.

április 5., 16:45
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Az első kapavágás
  • Belsőség

Az első kapavágás

Az ember holtig tanul, csak itt drága a tandíj.

április 4., 17:02
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
  • Közélet

A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában

Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.

április 4., 16:24
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Audi Abt RS3-R
  • Hírek

Audi Abt RS3-R

április 5., 14:03
BMW M2 Dakar
  • Hírek

BMW M2 Dakar

április 5., 13:05
BMW M3 Touring GT3 Evo
  • Hírek

BMW M3 Touring GT3 Evo

április 5., 13:06
Renault Austral FL
  • Hírek

Renault Austral FL

április 4., 16:27
BYD Encounter Hungary
  • Közélet

BYD Encounter Hungary

április 4., 15:59
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Honda 0 SUV Prototype
  • Hírek

Honda 0 SUV Prototype

április 4., 15:49