Persze szakértelem is kell, anélkül csak barkácsolás az egész. Például a Bogarak fűtése - mivel a motor hátul van - a küszöbökben kiképzett csőben halad előre. Ha a küszöb el van rohadva, nem csak meleg nincs a fülkében, de még az ablakokat sem lehet páramentesíteni. Ezért ha látunk télen egy párás ablakú bogarat, egyből tudjuk, hogy a küszöbnél kell keresni a hibát.
Előéletéből adódóan
akár NSU guru is lehetne Hoffer Ferenc, de valamiért
mégiscsak a bogarak felé húzta el a szíve. A 70-es években, még
tanulóként lépte át először a híres Mozaik utcai szerviz küszöbét,
majd a suli lejárta után további 10 évet húzott le ott. A melók
nagyrészét NSU-k és persze bogarak képezték, melyeket az idősebb
korosztály képviselői hordtak oda.
A bogarak
akkoriban kezdtek fiatalabb tulajdonosok körében
népszerűsödni, amikor Feri elszakította sorsát a neves
szerviztől. Ráadásul a szerviz kezdett ráállni a fiatal autók
javítására, az idősebb gépeket inkább lepasszolták. Így a már
korosodó bogarakat birtokló fiatalság nem nagyon tudott hová
fordulni karbantartás ügyében. Mert bármennyire is egyszerűek a
bogarak, szakértelmmel párosuló szeretet kell a javításukhoz.
Ezért aztán több mint 10 éve, hogy Feri saját műhelyében
foglalkozik a bogarakkal.
Lehet levegős, vizes, neki egyre megy. A rutin meg az évek
összehozták a tapasztalatot amivel akár csukott szemmel is képes
rátapintani egy-egy gyenge pontra, és persze orvosolni is tudja.
Egy havas-esős délután caplattam fel a hegyre, ahol a műhely
található. Egyeztettük az időpontot, de arra nem számítottam, hogy
meg kell kerülnöm a fél Hármashatár hegyet. A célpont ugyanis körbe
van véve egyirányú utcákkal, és amelyiken végül is be tudtam volna
hatolni, az annyira meredek volt, hogy mikor megláttam tíz centis
hóval borítottan, inkább továbbmentem hátsó bejáratot keresve. El
is késtem vagy tíz percet, de legalább láttam olyan kacsalábonforgó
villákat... ááá hagyjuk.
A lényeg, hogy megtaláltam a műhelyt, amely egy zsákban
végződő utcában lapul. Az udvar kompenzálja a maximum két autó
befogadására alkalmas szerelőcsarnokot. Kívül rendesen elférnek a
javításra váró, vagy az orvosláson már túlesett verdák. És persze a
guruknál szokásos alkatrészhalmok is megtalálhatók, ahogy az utcán
parkoló járművek is, melyek egyértelműen elárulják, mire is
specializálódott az itt dolgozó szerelő. A konkrét műhely
bővítésére nincs lehetőség, de igazából igény sincs az alapterület
fejlesztésére.
A Magyarországi Bogarasok Klubja 9-es sorszámú tagja Feri |
"Lassan már tíz éve, hogy megnyitottuk. Akkoriban még bőven elég
volt ez a terület is, manapság meg már olyan kevés a munkánk, hogy
nem is csak bogarakkal foglalkozunk, elvállalunk mindent" -
kezdi meséjét Feri - "Pontosabban azért vállalunk el mindenféle -
de azért inkább japán - autókat, mert a bogár tulajdonosok
szájhagyományai alapján hozzánk érkező ügyfelek megbíznak a
munkánkban, mi pedig büszkék vagyunk erre. Az ilyen hétköznapi
szerelési feladatok mellett teljesen áttértünk a tuningolásra."
"
Erdős Csaba barátom egy amerikai dragster műhelyben dolgozott, és mikor
hazatért, összálltunk. És - kihasználva az ő kinti kapcsolatait,
meg az én hazai bogaras ismertségemet - belevágtunk a
tuningműhelybe. Nagyon egymásra találtunk, mindketten
teljesen őrültek vagyunk, ha eszünkbe jut valami elképesztő,
mindent megteszünk a megvalósításáért. Itt van például ez a pink
bogár, aminek NOS feltöltéses a motorja.