Az idén 100 éves Buick autógyár története nem bővelkedik különleges fordulatokban, de a General Motors konszern egyik legmegbízhatóbb márkájaként históriája számos érdekességgel szolgál. Például itt dolgozott Walter P. Chrysler, aki később önállósította magát, és itt volt versenypilóta Louis Chevrolet.
Egy izgága skót kalandjai Amerikában - állhatna David Dunbar
Buick életrajzának címlapján. Az 1854-ben született Buick fiatalon
úgy döntött, kipróbálja szerencséjét az Újvilágban. Vágott az esze,
mint a beretva, az 1880-as évekre már több sikeres találmány
fűzödött a nevéhez. Ezek közül kiemelkedik egy kerti locsolófej és
a porcelán kád ötlete.
David Dunbar Buick |
Amikor a kontinensen megjelentek az első belsőégésű motorok, főleg
ipari gépek hajtására szolgáltak. Persze az automobilizmus eszméje
is terjedőben volt, így olyan vállalkozó kedvű egyének, mint Henry
Ford és Ransom Ei Olds is megpróbálkoztak önjáró kocsik építésével.
Buick agyába is szeget ütött a gondolat, és addig nem hagyta
nyugodni,
míg jövedelmező kádépítő vállalatát pénzzé nem tette.
1899-1900 környékén belevágott az autóépítésbe.
Amilyen remek műszaki elképzelései voltak, olyan szerencsétlenül menedzselte az üzletet. Pénzügyi nehézségek miatt többször is átalakult a cég, végül 1903-ban a Detroit melletti Flint városka kocsigyártó manufaktúrája vette át a felügyeletet. Ezzel végre megkezdődhetett a Buick szárnyalása. Az újdonsült vezetőségben a prímet William Crapo Durant vitte, aki gyorsan megszabadult DD Buick-tól.
1904 |
Durant röpke két év leforgása alatt a
kis műhelyből Amerika legnagyobb autógyárát fejlesztette ki
évi 8000 darabos gyártókapacitással. Ekkor még a Ford Model T csak
a rajzasztalon létezett. A Buick automobilok egyik erőssége a
felülszelepelt motor volt, amely megbízhatóbbnak bizonyult más
konstrukcióknál.
A Buick volt az egyik tartópillére az 1908-ban létrehozott General Motors konszernnek. Az évek során itt dolgozott Walter P. Chrysler, aki később önállósította magát, itt volt versenypilóta Louis Chevrolet, aki azután Durant segítségével létrehozta a Chevrolet autógyárat és az amerikai autóipar más jeles képviselői is.
Az évek során
a Buick maradt a megbízhatóság szimbóluma. 1923-ban Lowell
Thomas afganisztáni expedícióját egy Buick segítségével hajtotta
végre. Két évvel később a Leningrád-Moszkva közötti megbízhatósági
túraútból is egy Buick került ki győztesen.
Minőség és a mennyiség azonban nem járt kéz a kézben. Az 1929-es tőzsdekrach és a nyomában járó recesszió alaposan meggyengítette a Buick-ot. 1934-1936 között sikerült a piacra dobni olyan típusokat, melyek ár-érték aránya pontosan megfelelt a közönség elvárásainak. Független első felfüggesztés, 93 lóerős, 3,8 literes nyolchengeres motor, 130 km/h végsebesség - a kor luxusautói sem büszkélkedhettek különlegsebb jellemzőkkel, a Buick mégis olcsóbb tudott maradni.
Így kialakult a GM máig tartó hierarchiája: Chevrolet - olcsó népautók, Buick - középkategória, Cadillac - csúcsmodellek. Persze ez egy durva felosztás, hiszen a Pontiac, az Oldsmobile, majd a Saturn számára is sikerült megfelelő piaci rést találni.
1949 |
Harley Earl, a General Motors nagyhatású designere
tanulmányautóinak sorát is egy Buick járművel nyitotta. Az 1938-as
Y-Job áramvonalas, repülőgép-ihlette formája már az ötvenes évek
cirkálóit vetítte előre.
Elektromotor mozgatta keménytető, rejtett fényszórók,
gombnyomásra nyíló ajtók - mintha egy mai autó felszereltségi
listáját olvasnánk.
A második világháború után az 1949-ben bemutatott Buick Riviera ismét ámulatba ejtette az autós világot. Ez volt az első B-oszlop nélküli kétajtós kupé, melynek formai megoldásait később a riválisok is átvették. A Riviera sorozatban később négyajtós limuzin és kombi is megjelent, mindegyik B-oszlop nélkül.
1963 |
Ennek ellenére
az ötvenes években a Buick eladásai folyamatosan csökkentek.
A trend a hatvanas évek elején fordult meg, az új Special típusnak
és az 1961-ben bemutatott könnyűfémből készült V8-as motornak
köszönhetően. Utóbbi liszenszét a Rover is megvásárolta és
évtizedeken keresztül építette be legkülönbözőbb típusaiba.
A 70-es években az olajválság hatására a Buick típusai fokozatosan zsugorodtak össze. A kompakt-mánia, a japán márkák megjelenése, majd a nyolcvanas években a General Motors platform-megosztási elgondolásai mind-mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Buick név elvesztette régi csillogását.
2002 |
Végül 1994. tavaszán megjelent a Riviera új generációja, amely
vonzó formájával, modern műszaki megoldásaival már új kor hajnalát
hirdette.
Ma a Buick sportos terepjárókat is kínál, illetve Amerika
jelképeként a Kínában készült GM termékek, így egy Opel Corsa kombi
márkajelzéseként is szolgál.
|
|