A Mad Max-autó hányattatásai

2002.01.07. 09:58

Az első rész a maga brutális, a szoci korszakban meglepően moziban bemutatott jeleneteivel szinte sokkolt. Most nem a vérengzős jelentekre gondolok - persze azok is durvák voltak -, hanem a Mel Gibson által megszemélyesített vadász elsődleges fegyverére.

 
   
   

A verdát látva felborzolódott a szőr a karomon, hevesebben kezdett verni a szívem. (Megnéztem a filmet rögtön egymás után vagy háromszor.) Igen, ez az igazi üldöző! Nem kell rá semmi figyelemfelkeltő. Sima, fekete, brutális. Sokan csak legyintenek, persze, filmen mindent lehet, de ez most csak félig igaz. Az autó valóban létezett, sőt létezik ma is, egy angol múzeumban.

 
   
  Ausztrál rendőrautó - Ford Falcon XB sedan

Az autó 1973-ban született, és a Ford Falcon Coupe XB GT nevet kapta. A típust kizárólag Ausztráliában forgalmazták. A szóban forgó darabból nem lett rögtön filmsztár, első néhány évében szériaautó formájában tette a dolgát.

Aztán 1976-ban a film készítői, Byron Kennedy és George Miller nekiláttak keresni egy megfelelő autót, ami eljátszaná a fekete rendőrségi Inteceptor szerepét. Olyat kerestek, ami nagy teljesítményű és megfelelően gonosz külsejű ausztrál autó.

 
   
   

Nagyjából ugyanebben az időben került a Mad Max csapatba Murray Smith. Az ő feladata volt, hogy hozza létre a filmbeli Interceptor-t. Az agya egy húron pendült Millerékével, így rögtön megvásárolta az XB Falcont. Aztán Ray Beckerly-vel és még néhány sráccal a csapatból nekiláttak átalakítani olyanná, amilyet a filmben szerettek volna látni. A leglátványosabb módosítás a karosszérián történt. Ez a Monzától kölcsönvett első rész és a kompressszornak a motorháztetőből kilógó felső része volt.

 
   
 

A Monza orr abban az időben meglehetősen modernnek számított, és szintén a brutális látványra utazott. Aztán szép lassan bevonult a hétköznapi autók világába. Természetesen voltak további lényeges átalakítások is. A karosszérián több helyen is üvegszálas elemekkel módosítottak. Kapott a tetejére egy spoilert és egy farokszárnyat. A sárvédők szélesítése külön feladat volt. A felnik Sunraysia nevű, acél közepes teherautó felnik voltak. A gumik B. F. Goodrich T. A. Radials elöl 245/50 R14, hátul pedig 265/50 R15 mérettel. A kipufogó üvegszál betétes felfelé mutató végekkel. A filmben hallható hang nem ennek az autónak a hangja, tehát nem ezek a kipufogók szólnak olyan szépen.

 
   
   

A motor minden kétséget kizáróan az eredeti, 300 lóerős 5.7 literes, V8-as, 32 szelepes gyári. Nem kapott különleges átalakítást. A felszerelt Weiand GM 6-71 tipusú kompresszor, tetején a Scott injektor sapkával csak dísz: egy villany motor forgatta a felvételeken. Egyszer valaki megpróbált élesben is használni egy ilyet. 600 Le jött le az ugyanilyen típusú motorról, de minden 100 mérföld után generálozni kellett.

Ezen kívül még sok apró részletet is módosítottak - pl. visszapillantó tükrök - így elég nehéz volt meghatározni az eredeti típust, hiszen nagyon sok külsőleg hasonló verda készült akkoriban még az USA-ban is. Viszont minden kósza híreszteléssel szemben a film első részéhez csak egyetlen ilyen változat készült.

 
   
 

A forgatások befejeztével már nem volt szükség az autóra, így még egyszer nekiláttak a szerelők és a mindennapi használatra alkalmassá tették. Leszerelték az oldalsó kipufogókat és a kompresszort. Ezután a film promóciójaként különféle bevásárló központokban bukkant fel.

Miután ezek a promó-melók is véget értek, az autó eladósorba került. Mindenki legnagyobb meglepetésére senki sem jelentkezett, hogy megvenné. Később kiderült, ez nem is volt túl nagy baj. Az alacsony költségvetésű Ausztrál film ugyanis világszerte hatalmas sikert aratott, és a közönség folytatás után sóvárgott. Ezért az Interceptor visszakerült Millerék kezébe egy újabb fellépésre.

 
   
   

A kompresszor és az oldalsó csövek - kipufogó - visszakerültek a helyükre, bár kicsit másképp, mint eredetileg voltak, és az első kerekeket is lecserélték. Aztán az új film forgatókönyvének megfelelően hatalmas üzemanyagtartályokat gyártottak az autó hátuljára. Ezek után már csak olyan látszatott kellett kelteni az autó megjelenésén, mintha már évek óta folyamatosan homokviharban hajtaná valaki.

Még az orr-részen is alakítottak kicsit a középső rész lebontásával. Valószinűleg ezáltal javult a motor hűtése, ami az elhagyott vidékeken történő autózás (a második részben ez volt a feladata) miatt kellett.

 
   
 

A második részhez már egy másolatot is készítettek. A másodautót a menet közbeni jelenetek forgatásához használták, az eredeti a közeli-, és a belső felvételeknél került a kamera elé. Amikor a filmben egy borulást követő robbanás során a fekete Interceptor megsemmisült, egy világ omlott össze az autó rajongóiban. Aztán a precízebbek kiderítették, hogy ekkor a klón robbant fel, nem az eredeti. Az többé-kevésbé sérülés nélkül úszta meg a forgatást. Majd ismét szükségtelenné vált Millerék számára, így a többi filmbeli járművel együtt egy Broken Hill-beli vaskereskedőhöz került, aki leginkább ócskavasnak tekintette. Úgy tűnt, most aztán végképp bealkonyult a Falconnak.

Az új tulajnak nem volt szíve megsemmisíteni, és inkább átpasszolta kollégájának, Ray Evans-nak, Adelaide-be. Ezen a telepen három hosszú éven keresztül ácsorgott. Aztán egyszercsak, mint a mesében, arra járt a herceg a fehér lovon. Bob Forsenko-nak hívták a Mad Max filmek rajongóját. Mikor meglátta, mi rozsdásodik az udvaron, majdnem gutaütést kapott. Rögtön előkapta a pénztárcáját, és némi alkudozás után ő lett a fekete szépség új gazdája.

 
   
    Egy replika

Bob legnagyobb örömére az autó nem volt olyan rossz állapotban, mint ahogy kinézett. A homlokrész ugyan teljesen megsemmisült, ahogy a filmben is látszik, de a többi teljesen egészséges volt.

Így hát elvitte az autót a Franklin Side-i karosszériásokhoz, ahol Tony és Mario Romeo új életet leheltek bele. Néhány hónap alatt 25.000 ausztrál dollár beépítésével elkészült az autó. Visszanyerte eredeti formáját, ahogy mindenki megszerette, de megőrizték az óriási tartályokat a hátsó részen, amik a második részben kerültek oda.

 
   
 

Egyszer Bob véletlenül találkozott Murray Smith-el, aki mutatott neki néhány fotót az autóról, annak gyári számáról, ami még a Keneddy Miller stúdóban készült, így teljes bizonyosságot nyert: ez valóban az az autó, amit még Murray épített. Bob további fotókat is szerzett Ray Evanstól amik az eredetiséget igazolták.

Az eredetiség tudatában Bob nekilátott, hogy a befektetését kissé kamatoztassa, így az Interceptor különféle bemutatókon bukkant fel. A legnagyobb sikert a Launceston Show-n aratta, ahol minden pillantásért egy dollárt kasszírozott. Végül az Austral National Motor Museum-ban kötött ki, Birwood-ban.

 
   
   

A múzeum legnagyobb attrakciójává vált, de ez nem is csoda, hiszen Ausztrália leghíresebb autójáról van szó, ahogy a Mad Max pedig a legsikeresebb Ausztrál sorozat. 1993-ban az autós múzeumok világszintű összejövetelét tartották Németországban. A fórum résztvevője volt John Cashen, a Birdwood Múzeum igazgatója és kurátora, aki itt találkozott Dr.Peter Nelson-nal, a filmes járművek megrögzött gyűjtőjével, és a az angliai Keswick-ben található "Cars of the Stars" múzeum tulajdonosával.

 
   
 

Amikor Peter megtudta, hogy az Interceptor Birdwood-ban van, nem hitt a fülének. Az ausztrál góré ugyan nem árulta el az autó jelenlegi tulajdonosának nevét, de megígérte, hogy megemlíti neki Peter érdeklődését.

Így is tett. Aztán Bob Forsenko egy napos délutánon felhívta Peter-t és megkérdezte, mennyit adna a járgányért. Néhány levél- és fax, valamint a dokumentumok és a fotók megtekintése után az angol úr meggyőződött az autó eredetiségéről és az üzletet megkötötték.

 
   
   

Így került a népszerű autó jelenlegi rezidenciájára Angliába. Itt olyanok társaságában ácsorog, mint a Batmobil, Mr. Bean Minije, Michael Knight KITT-je , és még sorolhatnám. De nem árulunk el titkot azzal, hogy a tulajdonos kedvence a fekete Interceptor. "Ez az egyetlen Mel Gibsonos Mad Max rendőrségi Interceptor. Az összes többi amiről ezt állítják csak másolat." - mondja - "Nem válnék meg tőle egy millió ausztrál dollárért sem, egyszerűen azért, mert ez több, mint egy különleges autó. Remélem egyszer majd visszatérhet hazája földjére, mert már Ausztrália történelmének részét képezi."

Az oldalról ajánljuk

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20