3500 m magasan állunk egy helikopter seggének legszélén, cipőnk orra kilóg a semmibe, alatta fehér felhők és a nagy üresség, és közben -5ºC-os hideg szél csap az arcunkba. Lehet, hogy rosszul hangzik, de igazából hátborzongatóan jó érzés.
Örök hálám Igor Sikorskynak, Kármán Tódornak és az összes kísérletezőnek, akik a 20. század elején megalkották a helikoptert, mert a forgószárny zseniális találmány. A helyből felszállás és az egy helyben lebegés ma már nem csak a helikopterek kiváltsága, de a helikopter az egyetlen alternatíva, ha ezt a képességet nemcsak a repülőtér és a kifutópálya megspórolására, hanem munkára is szeretnénk használni.
Magyarországon sok helyen lehet ugrani, de egyetlen olyan hely van, ahol helikopterből: Dunaújvárosban. Itt van egy civil Mi-8-as helikopter, amit nyáron elsősorban ejtőernyőzésre, egyébként teheremelésre használnak. Én is ide jöttem, hogy immár háromszoros visszaesőként újra átéljem a szabadesés élményét.
Nyáron rengeteg ejtőernyős versenyen jártam, ahol többnyire a földről, néha a fedélzetről néztem az ugrásokat. Nyár végére annyira kiéheztem, hogy úgy éreztem, nekem is ugranom kell. Mivel egyedül nem tehetem (ejtőernyős képzésen kell részt venni), maradt az utas változat, vagyis bejelentkeztem Horigához. Nem egyszerű egyeztetni. Horigáék hivatásos ejtőernyősök, egész nyáron oktatnak, tandemoznak, bemutatóznak és versenyeznek. Minden hétvégén az ország más-más repülőterén. De az ember ragaszkodik a fodrászához, a fogorvosához és a tandempilótájához.
És ragaszkodtam a Mi-8-hoz is. Az L-410-es repülő 500 méterrel magasabbra visz, ami plusz tíz másodpercnyi zuhanást jelent, de ez mégiscsak egy helikopter, hátfal és klausztrofóbia nélkül, amiből a megfelelő pillanatban egyszerűen kisétál az ember 3,5 kilométeres magasságból.
A dunaújvárosi Mi-8 és személyzete nemcsak ejtőernyősök dobálásában, hanem teherszállításban is gyakorlott: antennáktól pakisztáni sérülteken át szinte mindent szállítottak már. Ők emelték be a Lurdy Ház kéttonnás klímáit is. A 7,2 tonnás gép a kettő, egyenként 1500 lóerős gázturbinás hajtóművével három tonna hasznos terhet bír felemelni külső felfüggesztésen.
A helikopter vezetése alapból is nagyon összetett, mert rengeteg dologra kell figyelni egyszerre. Olyan, mintha egy nagy léggömbön állnánk, ami mindig el akar dőlni valamerre, ezért állandóan korrigálni kell. A pilóta mindkét kezével és lábával keményen dolgozik, hogy egyensúlyban tartsa a gépet: a botkormánnyal irányítja az előre-hátra, jobbra-balra dőlést a forgószárny állásszögének változtatásával (jobb kéz), az egyesített gázkarral szabályozza a hajtómű teljesítményét és a forgószárny közös állásszögét (bal kéz), a lábpedálokkal pedig a faroklégcsavar állásszögét, ami a jobbra-balra fordulást eredményezi (mindkét láb).
Ha kíváncsi, milyen arcot vágott Angéla, amikor kiugrott a helikopterből, kattintson!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Nepperűző
Örökölt kabrió hírhedten hitvány motorral - mennyiért szabadulhatok meg tőle?
Esztétikailag sérült, eszegeti az olajat, néha kerreg. Sosem adtam el autót, ez mennyit érhet?
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Közélet
A BYD szerint csak kevés kínai gyártó marad majd Európában
Elképesztően tartós akkumulátort és villámgyors töltést is ígér a BYD, Szegeden pedig sokkal több készül, mint egy egyszerű gyáregység.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
