Amióta a 95-ös a 310, helyenként a 320 forintos literenkénti árat verdesi, egyre többek fantáziáját mozgatja meg a 210-220 Ft körül mozgó E85, népszerű nevén a bioetanol.
A benzin alternatívájaként felbukkant bioüzemanyag második nagy boomját éljük. Valamikor 2007 közepén bukkantak fel az első fecskék, azaz az első E85-forgalmazó benzinkutak, velük együtt pedig megjelentek a bátor, kísérletezni vágyó autósok is. Akkor nagyjából 60 Ft/l volt az etanol árelőnye, ám komoly negatívumokkal riogatták az alkoholra vágyókat. Elterjedt, hogy ártalmas a gumi alkatrészekre, az üzemanyag-szivattyúkra, az üzemanyagtankokra, szinte mindenre, amivel kapcsolatba kerül az autóban.
A tapasztalatok azonban közel három éve gyűlnek, és úgy fest, mégsem olyan ijesztő a helyzet. Egyre többen kockáztatják meg, hogy etanollal etessék az autójukat, ma már nem csak a hobbi- és versenyautók, hanem a hétköznapi használatban lévő Kalosok, Swiftek, Fabiák is szaporítják az Anonim Alkoholista Autósok számát. Még több az érdeklődő, ahogyan az Autódoktorhoz érkező levelekből kiderül.
Mi is az etanol?
A kémiában többféle alkoholt különböztetünk meg, a hétköznapokban leggyakrabban az etanollal (borszesz) és a metanollal (faszesz) találkozunk. Előbbit sokan nagy kedvvel fogyasztják a Belsőség-találkozókon, utóbbi esetében ez cseppet sem ajánlott, mert egészen kis mennyiségben is vakságot okoz, de rosszabb esetben akár halálos is lehet.
Hasonló területen használják őket külsőleg is, mi most ragadjunk le az autózásnál. Amíg az etanol kevéssé agresszív, könnyen kezelhető anyag, a metanol kezelése komoly figyelmet igényel, szinte minden, a hétköznapi autóban megtalálható anyagot képes megtámadni.
Eszi, nem eszi?
A megkérdezett, etanollal, üzemanyagrendszerrel foglalkozó szakemberek többségének véleménye szerint a hazai benzinüzemű autópark többsége kisebb-nagyobb kompromisszumokkal használható E85-tel. Bizonyos óvintézkedéseket persze feltétlen meg kell tennünk, többek javaslata alapján ilyen például az üzemanyagszűrő cseréje az etanol első használata előtt, majd néhány száz kilométer után ismét. Azt persze talán nem kell említeni, hogy csak kifogástalan állapotú autóval érdemes kísérletezni, egy haldokló lambdaszonda vagy egy hibásan működő hőfokjeladó megkeserítheti az etanolos napjainkat.
Ahhoz, hogy dönthessünk, érdemes-e alkoholmámorba vonulnunk, először is sorra kell vennünk az előnyöket, hátrányokat:
Előnyök | Hátrányok |
---|---|
olcsóbb üzemanyag, átlagosan 100 Ft/l, azaz nagyjából 33% | kisebb-nagyobb módosítások nélkül valószínűleg nem tudunk tiszta etanollal járni |
alacsony fordulaton sok esetben nyomatékosabb motor | a módosítások, illetve bizonyos esetekben az E85 használata miatt elveszíthetjük az autó jótállását |
rugalmasság, az autó alkalmas marad a benzin fogadására is | gyakran kisebb-nagyobb indítási nehézségek hideg időben |
kisebb módosításokkal tiszta etanollal is közlekedhetünk | magasabb fordulaton enyhe nyomatékveszteség, végsebesség csökkenése jelentkezhet |
benzin-E85 keverék használatához általában nem szükséges átalakítás | autótól függően vegyesen 5-10%, tisztán 5-20% többletfogyasztás jelentkezhet |
És a modern autók?
SkodaZoli, aki egyszerű felhasználóként autózik, két Skoda Octaviát hajt etanollal. Egyikük egy 1997-es 1.6 8V, másik pedig egy 2008-as 1.4 16V. A következőket tapasztalta:
Tiszta etanol: Valamivel magasabb fogyasztás, erőtlenebb motor, fagypont alatt nehézkes indítás. Városban a gyengesége miatt pörgetni kell, országúton egyenletesen haladva kevésbé érezhető.
kb. 2:1 arányú E85-95 keverék (4000 Ft E85, 3000 Ft benzin): Városban, országúton a benzinhez képest nem érezhető az eltérés, német autópályán mért végsebesség 5 km/h-val nőtt. -12 °C felett nincs indítási gond.
kb. 3:2 arányú E85-95 keverék (5000 Ft E85, 5000 Ft benzin): Fogyasztás és menetteljesítmények mint benzinnel, -15 °C alatt nehéz indítás, első fél percben nincs alapjárat.
Gazdaságosság: a 2:1 arányú keverék nagyjából 253-257 forint körüli átlagos literárat eredményez. 7 literes átlagfogyasztással és évi 10 000 km-es futásteljesítménnyel számolva, ha egy átlagos literáron 50 forintot spórolunk, nagyjából évi 35 000 Ft marad zsebben.
Le vele!
Azt tehát eldöntöttük, hogy E85-öt akarunk tankolni. Hogyan lássunk hozzá? Először is kerüljük el az első csalódást, ami a legtöbb kezdő alkoholista kedvét azonnal elveszi. A benzin és a víz ugye nem keveredik egymással, így a tartály alján szép lassan akár liternyi víz is összegyűlhet. Az etanol azonban kiválóan alkalmas arra, hogy ezt a víztömeget a benzinnel együtt egy látványos szmötyivé alakítsa, amely nem igazán alkalmas az autó működtetésére. Ilyenkor következik a dadogó, erőtlen, gyűlölnivaló autó, no és a fogadalom: soha többet alkoholt!
Kerüljük el ezt azzal, hogy az etanolos próbálkozások előtt néhányszor töltsünk a közel teli tank benzin mellé kb. 5 liternyi etanolt, ezzel két-három tankolással nagyjából eltüntethetjük a felgyülemlett vizet. Ez után cseréljük le az üzemanyagszűrőt, ha pedig nincs ilyen (például új Swift), építsünk be egyet a nyomóágra!