Verj át, ha tudsz!

Festékrétegződés-vizsgálat

2010.07.23. 07:16
Galériák (1)

A festékréteg vastagságmérők elterjedése óta a profi trükközők a gyárival egyező vastagságúra festik a javított karosszériát. Azt azonban még ők sem képesek megoldani, hogy az utólagos festékbevonat egyes rétegei a gyárival egyező színűek és vastagságúak legyenek. Örüljünk neki, mert így kiszűrhetők a tákolt karosszériájú és a hamisított alvázszámú kocsik.

Jó tizenöt éve történt, mégis úgy emlékszem rá, mintha tegnap lett volna. Álltam a karambol után helyreállított 190-es Mercedes mellett, és nem tudtam eldönteni, hogy új vagy bontott alkatrészeket használtak a karosszériajavításhoz. Annak idején kárszakértőként dolgoztam, és napi feladataim közé tartozott a „beépítés-ellenőrzés” elvégzése. Általában nem sok időt kellett vesztegetni a vizsgálódásra, hamar észre lehetett venni, ha javított vagy bontott alkatrészeket próbáltak meg újként „eladni”. Magát a beépítés-ellenőrzés intézményét épp azért hozták létre a biztosítók, hogy annyit fizessenek kártérítésként, amennyit ténylegesen az autó javítására költöttek. Ez az ellenőrzés szolgált a „káron szerzés”, a biztosítási csalások egyik fajtájának akadályozására.

A feladat általában nem volt túl bonyolult. A számla és a kárfelvételi képek az egyik kézben, a mechanikus működésű, mágneses, a festékréteg vastagságát vizsgáló eszköz a másikban. A karosszérialemezek kittelése könnyen megtalálható volt a kárfotók alapján, ha csak kikalapálták az elemet, de a bontott sárvédők és ajtók sem okoztak túl sok fejtörést. Szükség esetén előkerült még a főnök fiókjából az akkoriban ritkaságszámba menő, a festék teljes rétegvastagságát mérő elektronikus műszer is, és rögtön kiderült, ha bontott elem volt a kocsin. Akkor sem jöttünk zavarba, ha – különösen a Suzukiknál volt ez divat – azonos színű bontott elemmel próbáltak átverni, mert ilyenkor a zsanérok és egyéb apró nyomok alapján lehetett leleplezni a csalást.

De akkor mégis miért állt meg a tudomány a Mercedesnél? Nos a fényezés színe, teljes vastagsága és az összes többi műszaki részlet új alkatrészre mutatott. A számla azonban az ellenkezőjét támasztotta alá. Hogy mi nem stimmelt a számlánál; inkább nem teszem közkinccsé. A lényeg, hogy tudtam, éreztem, hogy lóvá tesznek, de semmilyen bizonyítékom sem volt az átverésre.

Akkortájt, a biztosító, ahol dolgoztam igen innovatívan működött – járműkárok ügyében. Előfordult, hogy fogadást kötöttünk az egyik túlszámlázó márkakereskedővel, hogy ha tényleg az összetört energiaelnyelő rész darabjai zörögnek a szemre sértetlen hátsó lökhárító belsejében, akkor kifizetjük az alkatrészt. Előkerült a fűrész és felboncoltuk a lökhárítót. A rögzítő csavar és alátétje adta a hangot…

Így aztán arra sem mondott nemet a főnököm, mikor alkut kötöttem a gyanús Mercedes bemutatójával. Az egyezség úgy szólt, hogy ha megmondja az igazat az alkatrészek származásával kapcsolatban, akkor akár új, akár bontott, kifizetjük az új árát. Nem ment könnyen, de végül a fülünkbe súgta a választ az ügyfél. Bontott alkatrészek voltak. Ráadásnak azt is elárulta, hogyan sikerült ilyen jól lepleznie a használt alkatrészeket. A megismert technológia annyi munkával járt, hogy már azért is megérdemelte az új alkatrészekre szabott kártérítést az, aki a kocsit javította.

S hogy miért vettem elő ezt az ős-öreg történetet? Azért, mert hosszú idő után végre rendelkezésre áll egy olyan vizsgálóberendezés, amellyel a kocsi szétszerelése vagy a festék lecsiszolása nélkül is kellő biztonsággal meg lehet állapítani, hogy a karosszéria elemei eredetileg is egy autóhoz tartoztak-e. De kit kell, hogy érdekeljen ez? Bizton állíthatom, hogy nem csak a biztosítókat! Képzeljék el, milyen következményekkel jár, ha sok pénzért megveszik álmaik autóját, aztán később – példának okáért, az eladáskori eredetiségvizsgálat során – kiderül, hogy a karosszéria két része eredetileg nem ugyanahhoz az autóhoz tartozott. Az egyik része mondjuk a forgalmiban szereplő alvázszámhoz, a másik pedig egy körözött donorautóhoz.

Mi következik ilyenkor? Az autót lefoglalják. Eljárás indul jármű egyedi azonosítójának megváltoztatása ügyében. A kocsi ugrott, a pénz az ablakban, ráadásul lehet bizonygatni, hogy már így volt a vételkor is. Kínos.

Mindezt meg lehet úszni a karosszéria fényezésének rétegződés-vizsgálatával. A dolog pofonegyszerű, a gyártáskori fényezés technológiáján alapul. A nyers karosszériát a gyárban kataforetikus fürdőbe merítik, így viszik fel rá egyenletes és vékony rétegben az alapozót, amely a korrózióvédelmen felül a tapadást is lehetővé teszi a következő réteg számára. Ezután a töltő alapozó következik a felületi egyenetlenségek eltüntetésére. Ez a javítófényezés szóró kittjének megfelelő réteg. Erre kerül a pigment, a kétrétegű metálfényezések színrétege. Majd a színtelen lakk zárja a sort.

Az autók fényezése bevonatrendszer, mint az eddig leírtakból is tudható. A bevonatrendszer egyes rétegeinek száma, színe, sorrendje, vastagsága mind olyan jellemző, amely egy adott autónál teljesen egyforma, hiszen egy fényezési folyamat keretében kerül a karosszériára. (Tekintsünk el a gyárilag csak alapozóval bevont motorterektől!) Elég tehát összehasonlítani a kocsi különböző részeinél a festékrétegződést, és máris tudhatjuk, hogy eredetileg egy autóhoz tartoztak-e?

De hogyan lehet vizsgálni a fedőfesték alatti rétegeket? Miniatűr, 0,5–1 mm átmérőjű krátert kell fúrni a lemezig hatolóan és oldószeres tisztítás után felvételeket készíteni a mintakráterről. A furat mélységét 10 mikronos pontossággal lehet beállítani az erre szolgáló kézi eszközön. A fotók USB-csatlakozású digitális mikroszkóppal készülnek.

De mielőtt elmerülnénk a részletekben, válaszoljunk meg egy kérdést, amely sokakban megfogalmazódhat! Igen, meg kell sérteni a festékbevonatot. Körülbelül akkora felületen, mint egy kisebbfajta kőfelverődés okozta festékhiba. A vizsgálat után színtelen lakkal azonnal helyreállítható a bevonat.

A sóderes teherautóról leszóródó kavics által tönkrebombázott gépháztető-fényezéssel szemben a mintakráter helye nem a szerencsétől függ, azt tetszőlegesen választhatjuk meg. Lehet akár az ajtótömítő (kéder) gumi alatt is. Ott aztán senki nem látja.

A mintahelyek kiválasztásakor még egy dologra ügyelni kell. Kétes elemrész és eredeti fényezésű karosszériahely is legyen közte. Aztán már csak összehasonlítani kell a festékrétegződést.

Először a rétegeket érdemes számba venni. Ha több van belőlük, mint a gyári festésű felületen, többnyire bontott elemmel van dolgunk, amit a donorautó színéről fényeztek át a vizsgált autó színére. Ezt a gyanút támasztja alá, ha a felső pigment alatt színtelen lakkot és más színű pigmentet találunk.

Ha kevesebb a réteg a gyárinál, akkor többnyire csupán a fényezés minőségére korlátozódik az átverés; a karosszériaelem szállítási alapozójára került a pigment és a lakk. Erről árulkodik az is, ha a fényezés alól csiszolati karcok ütnek át, később esetleg foltokban lepereg a festék.

Ha az alvázszám környékén találkozunk ilyesmivel, élni kell a gyanúperrel, hogy manipuláció történt. Azt ugyanis a trükközők is tudják, hogy a számnál ellenőrizni szokták a teljes festékbevonat vastagságát, ezért gondosan ügyelnek arra, hogy stimmeljen. Olyan fényezőt azonban még nem hordott a föld a hátán, aki az összes bevonati réteget képes azonos színűre és vastagságúra fújni. De még ha a festékszóró pisztoly Paganinije fújná is az utólagos rétegeket, a csatlakozásnál akkor is egymásra kerül az utólagos és az eredeti fényezés. Azon a helyen pedig megint más festékrétegződés mutatkozik, mint amit a gyár létrehozott.

Nem sorolom tovább a különböző rétegződéseltérések okát. Aki nem csal, annak unalmas, a simlisek meg találják ki maguk.

Sokkalta érdekesebb kérdés, hogyan lehet megállapítani egy gombostűfejnyi mintakráter vizsgálatával a néhány tíz mikronnyi (1 mikron = 0,001 mm) bevonati rétegek vastagságát.

Kezdjük ott, hogy az átlagos autós festékbevonat-rendszerek teljes vastagsága 90–140 mikron közé esik. Vannak ennél vastagabbak is, de azok vagy az átlagtól eltérő, vagy nem túl modern technológiával készülnek.

A csomagtérfenék, az ajtóoszlopok vagy a motortér rétegvastagsága kisebb, az átlagértékek a borító karosszérialemezekre vonatkoznak, bár ott is van eltérés attól függően, hogy vízszintes vagy függőleges elemről van szó.

Szóval ezt az egy tized milliméternél alig vastagabb bevonatot kell négy részre osztani: alapozó/töltő alapozó/pigment/színtelen lakk. A szem ebben a tartományban nem sokat ér. Nagyítóval a rétegek száma, színe és színsorrendje még megállapítható, de a rétegvastagságról segédeszköz nélkül már nem tudunk mit mondani. A segédeszköz, pontosabban vizsgálóberendezés neve: LC 200. Gyártója az autós alkalmazásairól (R-Tanú, VIN Test stb.) ismert Metalelektro Kft.

Az LC 200 digitális mikroszkópjával a Windows XP alatt futó célprogram segítségével lehet felvételeket készíteni. A képek archiválása és jegyzőkönyvbe illesztése is számítógépes támogatású. Az igazi segítséget azonban a mintaképek elemzéséhez nyújtja a rendszer.

Szavazzon!

Térjünk vissza az alvázszámos példához! Általában elég összehasonlítani a számnál és egy garantáltan eredeti karosszériarésznél készült mintaképet, hogy tudjuk, manipulált-e az alvázszám. A program az általunk kiválasztott festékövezetek színét összehasonlítja a két mintaképnél, és a személyes tévedés lehetőségét kizárva számszerűsíti a színek egyezőségét. Szintúgy a program ad támpontot a bevonatrendszer rétegeinek vastagságáról. Az automatikusan meghatározott réteghatárokat három színtérben kontrollálhatjuk (RGB, HSB, YUV), és szükség esetén korrigálhatjuk a réteghatárok kijelölését. A többi már csak matematika. A mintakráter készítéséhez használt festékmaró alakjának ismeretében a kráterben rétegenként elkülönülő körgyűrűk szélességéből (ezeknek határkijelöléséről volt szó az előbb) kiszámítható a rétegek vastagsága (a karosszériára merőleges mérete). A galéria képeit megnézve azonnal érteni fogják.

Szóval, ma már biztosan lehet tudni azt, amit annak idején csak a szimata alapján sejthetett a kárszakértő. Jelesül, hogy új, bontott vagy javított karosszériaelemmel történt a javítás. És ehhez alkut sem kell kötni az ügyféllel. Ráadásul pedig a manipulált alvázszámú kocsik kiszűrése sem ördöngösség az új technológia alkalmazásával.

Az oldalról ajánljuk

Eggyel bővült a felejthető Alfák sora
  • Tesztek

Eggyel bővült a felejthető Alfák soraTeszt: Alfa Romeo Junior Ibrida Speciale - 2025.

Van, aki vágyik Alfasudra, és biztos egy Arnát is őriznek valahol féltve. A Junior hibrid is lehet még valaki szerelme.

március 22., 06:04
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

1 órája
Kamasuka még mindig őrzi a kincset
  • Tesztek

Kamasuka még mindig őrzi a kincset

Ez a Mitsubishi nem a Renault-tól, hanem egyenesen Japánból jön, és modern plug-in hibrid hajtásával van is keresnivalója a piacon.

március 21., 15:57
Az Audi már tervezi a következő sportautóját
  • Hírek

Az Audi már tervezi a következő sportautóját

Erről Gernot Döllner CEO beszélt a gyártó egy financiális rendezvényén.

március 22., 06:04
Ez nem utcai autó, gyerekek...
  • Belsőség

Ez nem utcai autó, gyerekek...

Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.

március 21., 17:27
Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában
  • Hírek

Emberszerű robotok melóznak a Mercedes egyik gyárában

Egyelőre úgy néz ki, hogy nem veszik el az emberek munkáját.

március 22., 06:04
Laikus sztárvendég az Égéstérben!
  • Égéstér

Laikus sztárvendég az Égéstérben!

Marosi Viktor hangját sokan ismerhetetitek a rádióból és a Laikus című YouTube-csatornájáról, de mi is meglepődtünk, amikor megtudtuk, egy kabrió E36-ost pátyolgat otthon. Ezúttal nem a Rádió Caféban, hanem az Égéstér stúdiójában beszélgetünk.

március 21., 15:58
Egy exeddel találkozni mindig nehéz
  • Technika

Egy exeddel találkozni mindig nehézMűhelyPRN: Toyota Avensis T25 1,8 – 2006.

Ez a Toyota a használtpiac egyik biztosnak mondott választása, most kiderül, mennyire az ennyi év után.

március 22., 06:03
Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról
  • Hírek

Itt vannak az első képek az új Alfa Romeo Stelvióról

Épp a hóban nyüstölik.

március 22., 08:45
Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán
  • Hírek

Alig hisszük, hogy vezetés közben mivel múlatta az időt egy toyotás az autópályán

A rendőrök is meredeknek gondolták a produkciót, és félre is állították a sofőrt.

március 21., 13:39
Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó
  • Hírek

Annyira rossz volt a Haas Ausztráliában, hogy a csapatfőnök azt hitte, elromlott az autó

A csapat a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon egyértelműen a leglassabbnak bizonyult.

március 21., 06:10
Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?
  • Hírek

Mennyivel kell menni egy félmilliós bírsághoz?

Jelentősen túllépte a megengedett sebességet.

március 22., 10:28
Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
  • Hírek

Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg

2024-ben világszerete összesen 74,6 millió autót gyártottak, ebből 23 milliót Kínában értékesítettek.

március 21., 14:31
Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten
  • Hírek

Videó: vonuló mentővel ütközött egy autó Budapesten

A mentő használta a megkülönböztető jelzést.

március 22., 11:28
Teljesen új külsőt kap az új MG4
  • Hírek

Teljesen új külsőt kap az új MG4

A második generáció külsőre egy teljesen új modell lett.

március 21., 07:51
Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon
  • Hírek

Döbbenetes és szomorú, hogy még mindig milyen sokan nem kötik be magukat a magyar utakon

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartott a rendőrség, csatlakozva a ROADPOL által hirdetett akcióhoz.

március 21., 06:10
Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?
  • Gumidoktor

Nem találok méretben megfelelő gumit a Hyundai-ra, eltérhetek a gyári mérettől?

A ritka Hyundai Velosterre ritka méretű gumi kell. Mehet rá keskenyebb vagy szélesebb is, vagy ragaszkodjak a gyári mérethez?

március 22., 12:14
Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba
  • Hírek

Leállt egy kínai márka applikációja, a digitális kulcsosok nem jutottak be az autóikba

Ezért legyen nálad mindig a kocsikulcs.

március 22., 13:15
Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója
  • Hírek

Még idén megérkezik Európába a BYD legolcsóbb villanyautója

Elég valószínű, hogy tízmillió forint alatt lesz.

március 21., 11:51
Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt
  • Hírek

Még a BMW-t is meglepte, mekkora a kereslet a kombi M5-ös iránt

Erről Sylvia Neubauer, a BMW ügyfelekért, brandért és eladásokért felelős elnökhelyettese beszélt.

március 21., 12:32
Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják
  • Hírek

Veszélyes lehet az összes Tesla Cybertruck, mindet visszahívják

Az egyik rozsdamentes acélpanel lerepülhet, ami életveszélyes sérüléseket okozhat.

március 21., 09:12
Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége
  • Hírek

Jajj nekünk: üzemanyag-drágulást hoz a hétvége

Csak a szoki.

március 21., 11:07
Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte
  • Hírek

Teslákat rongáltak, 20 év börtön járhat érte

Terroristáknak minősítették a három elkövetőt, akik Molotov-koktéllal dobálóztak.

március 21., 09:45
Audi RS3 FL
  • Hírek

Audi RS3 FL

március 21., 14:43
Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.
  • Tesztek

Mitsubishi Outlander PHEV – 2025.

március 21., 13:01
Alfa Romeo Junior
  • Tesztek

Alfa Romeo Junior

március 21., 11:25
álcázott Alfa Romeo Stelvio
  • Hírek

álcázott Alfa Romeo Stelvio

március 21., 11:17
Mercedes humanoid robotok
  • Hírek

Mercedes humanoid robotok

március 21., 10:08