Gyári vagy utángyártott alkatrész?

2011.10.19. 06:19 Módosítva: 2011.10.19. 11:50

Írtunk már arról, hogy a Kia Motors milyen szépen belenyúlt a sárba a maga kis propaganda-irodalmával. Idén azonban a Suzuki fogott hasonló kampányba. Elég rosszul időzítve. Én például idén januárban botlottam bele a csinos kis füzetkébe, amikor éppen a lerohadó gyári lengéscsillapítókat cserélték az autón. Így csendben mosolyogva olvasgattam, milyen jó is, ha a gyári, eredeti alkatrészeket vásárolom meg sokat látott Swiftemhez.

Persze lehet példabeszédet tartani pro és kontra, már látom a kommentek között, hogy egy tízéves, elrohadt, utángyártott gátlót még soha senki nem cserélt ki garanciában. Nem is erről lesz most szó, egyszerűen csak szeretnék rávilágítani néhány érdekességre.

Az biztos, hogy a világ nem fehérből és feketéből áll. Létezik borzalmasan pocsék utángyártott alkatrész is, mint ahogy gyári is, hiszen utóbbiak nélkül egyáltalán nem ismernénk a garanciális javítás fogalmát. (Aki már itt nem ért velem egyet, ne is olvasson tovább, rögtön lapozzon a kommentbokszig!) Statisztikailag a gyári alkatrész azért általában magas minőséget képvisel, néha nem is borzasztó áron. Ugyanígy az is belátható, hogy az igazán neves és megbízható gyártótól származó utángyártott nem lesz a legolcsóbbak között.

Aztán ott a köztes mezőny, nem megkerülhetően. Mert hát, melyik utángyártott alkatrész szar? Egy néhány éve futó, gyakori típushoz percek alatt lehet húsz-harminc gyártótól származó első fékbetétet találni. Ugye, senki sem állítja, hogy ez mind pocsék, gagyi, és ezek a cégek évtizedek óta az átverésből élnek?

Azt is tudjuk, hogy egy autógyár a legritkább esetben gyárt alkatrészeket. Az a fajta üzleti modell, hogy egy hangárba betolnak némi vasércet, nyersgumit, két bála szövetet, egy raklap műanyag-alapanyagot, és a túloldali ajtón kigurul a kész autó, gyakorlatilag életképtelen. Külső beszállítókkal gyártatnak rengeteg dolgot. Jellemzően ilyenek azok az alkatrészek, amelyeket utángyártottként az autósboltokban megvehetünk: fékbetétek, fékpofák, tárcsák és dobok, kipufogórendszer, szűrők, lengéscsillapítók, futóműelemek, féltengelyek, vezérlésalkatrészek, tömítések, felnik, gumik – tehát szinte minden, ami egy autó élete során cserélendő lehet.

Akkor ki gyártja ezeket az alkatrészeket?

Meg fogsz lepődni: alkatrészgyártók. Pont ugyanazok, akik az autósboltban kapható utángyártott alkatrészeket. Szinte minden márka katalógusában, honlapján megtalálhatod azokat az autókat vagy autógyárakat, amelyeknél gyári beszállítóként szerepelnek. Nem véletlen, van ennek némi marketingértéke.

Mennyire életszerű, hogy a Gates első beépítésű gyári szíjként lényegesen jobb minőséget állít elő, mint utólagos, úgynevezett aftermarket forgalmazásra? Adott esetben a két vezérműszíj feliratának tipográfiája is tökéletesen azonos. A Gates-emblémát mindkettőn megtaláljuk, az utángyártottról csupán az autógyár logója hiányzik.

Tipikus komment a Belsőségről:
„…nem csak ennyi a történet. A gyári alkatrészeket sokkal gondosabban ellenőrzik és készítik el. Akár két NGK, Beru vagy Bosch gyertya között is van különbség: ha a VW-embléma ott van rajta, az nem csak a lenyomattal tud többet, hanem a minősége is jobb.”

Cáfolom. Egyszer réges-régen alkalmam nyílt beszélgetni egy európai fékbetétgyártó mérnökével, és természetesen felmerült ez a kérdés is. Eleinte igen diplomatikusan fogalmazott, hiszen ők is gyári beszállítók a Nagy Német Konszernnél. Aztán a második korsó sör után már arról panaszkodott, hogy az európai piacon forgalmazott termékeiknek jóval szigorúbb teszteken kell átmenniük, mint a gyári fékbetéteknek. Egy frissen bevezetett cikkszám kizárólag úgy kaphatja meg a minősítő jelet, ha a gyakorlatban összehasonlítva sem teljesít rosszabbul a gyárinál. Úgy értem, a tényleges gyakorlatban, egy szénné műszerezett, megfelelő típusú autóba építve. A fékbetét gyártójának költségére. Hagynék időt… Amelyik fékbetét csomagolásán tehát tetszik látni a jellegzetes E jelet, sarkában a minősítést kiadó országot jelentő számmal, az bizony szigorúbb teszteken esett át, mint az etalon gyári betét.

Az a gyári betét, amelynek egyébként elsődleges minősítési szempontja az ára. Könnyen belátható, hogy leggyorsabban ezzel lehet spórolni. Ismét felhozom a szegény, ezerszer cincált Magyar Suzukit és a letérdelő lengéscsillapítókat: a visszahívási akció 124 375 darab autót érintett. Ha csak gátlónként egy eurót sikerült spórolni a beszerzési áron, az (párjával, ugye) majdnem negyedmillió euró, csak az anyagköltségen. Azt pedig sejteni lehet, hogy a differencia nem ennyi volt, és a szállítási költség sem azonos Tokió–Esztergom, illetve Eger–Esztergom viszonylatban.

Apropó, fékbetétek. Létezik példa arra is, hogy az autógyártó keze meg van kötve, bizonyos problémákat nem tud egyszerűen orvosolni. Kiváló példa erre az Európában gyártott újabb autók többsége. Néhány éve ugyanis változott az első beépítésű fékbetétek anyagára vonatkozó előírás, az EU megtiltotta néhány, a fékbetétek gyártásában addig általánosnak minősülő alapanyag használatát. Persze ezeket valamivel pótolni kellett, a legtöbb gyártó pedig némi bronzszerű anyag morzsalékát találta erre alkalmasnak. Ezek segítségével az új anyag ugyanolyan megbízhatóan fékez, mint a régi, viszont jóval hangosabb. A csikorgásra panaszkodó ügyfelet pedig vagy lerázzák (kopó-forgó alkatrész, bocsi!), vagy utángyártott betét beépítését javasolják. Azokra ugyanis nem vonatkozik a fenti tiltás, így jóval csendesebbek.

Érdekes felismerés az is, hogy az ilyesfajta kampányok szinte kivétel nélkül eldugott, kevésbé azonosítható alkotóelemekről szólnak. Miközben állandó szereplő a vezérműszíj, még senkinek sem jutott eszébe, hogy gyári gumiabroncsokra próbálja meg rábeszélni a Tisztelt Ügyfelet. Mindkettő komoly igénybevételnek kitett gumiáru, mindkettő komoly gyártási tapasztalatot igényel. Rossz minőségű vezérműszíj igen komoly károkat okozhat – ezzel szemben rossz minőségű gumiabroncs esetén szintén igen komoly kárunk keletkezhet, Plusz meg lehet halni.

A rizikó persze mindkét esetben relatíve alacsony, de a szíj esetén még inkább. Vezérműszíjat ugyanis nem szokás csak úgy gyártani, mert a gumiszandál éppen kiment a divatból, és át kell állítani a gépsort. Létezik neves és kevésbé neves gyártó is, de valójában egyetlen itthon forgalmazott márkára sem lehet azt mondani, hogy sorozatosan szakadnak a szíjai. Nem véletlen, a legfiatalabb gyártó is sok évtizedes gyártási tapasztalattal rendelkezik. Megjegyzem, hosszú alkatrészes és szervizes pályafutásom alatt én még anyaghibából eredő szíjszakadással nem találkoztam. Minden gyanús esetben kiderült, hogy szerelési, tárolási hiba (sérült, megtört szíj), vagy nem megfelelő technológia (nem cserélték a görgőt vagy a vízpumpát, és megszorult) okozta a problémát.

Ezzel szemben gagyi, használatra alkalmatlan gumiabronccsal gyakran találkozhatunk. A hipermarketekben rengeteg olyan abroncsot láttam, amelyeket TÜV-minősítéssel árusítanak, ám ez csak arról tanúskodik, hogy az áru valóban gumiabroncs, nem pedig csigatészta, és kielégíti az ezekkel szemben támasztott minimális követelményeket. Úgy értem, többé-kevésbé kerek, van rajta valamiféle mintázat, és a levegő nagy részét bent tartja. Minőségéről, tartósságáról, illetve arról, hogy közúti használatra alkalmas-e, a minősítés nem árulkodik.

Mi lehet az oka, hogy a gyárak nem kampányolnak a „gyári” gumiabroncsok mellett ? Valószínűleg az, hogy az oldalfalukon jól láthatóan, olvashatóan ott a gyártó neve. Így a minden előképzettség nélküli partifotós is rájön, hogy éppen ilyen logót látott a sarki gumisnál, tehát valószínűleg ott is meg tudja venni, sőt válogathat is a márkák között. Ezzel szemben a vezérműszíj burkolat alatt fut, a motorháztetőt kinyitva sem látszik, hogy a gyári embléma mellett ott olvasható a Gates, a Dayco, Contitech vagy más neves gyártó neve is…

Aztán hogy az igazán hardcore-ba is belecsapjunk, ott vannak a több márka által közösen gyártott modellek. Egy ilyen alkatrészen találhatunk két-három különböző gyári logót és cikkszámot, plusz egy gyártói emblémát, ehhez szintén egy cikkszámot, valamint ahány matrica, annyi származási ország van feltüntetve. A dobozon belül pedig ott figyel egy teljesen hétköznapi, minden sarki bálásruhaboltban megvásárolható olasz fékmunkahenger, szűrő, vezetőgörgő.

Tudom még fokozni. A Kia és a Hyundai, amelyek évek óta együtt hatnak, alkotnak és gyarapítanak, 80 százalékban azonos alkatrészeket, szerkezeti alkatrészeket forgalmaz. Azonos cikkszámon, más-más, sokszor jelentősen eltérő áron. Pedig még a cikkszámmatrica és annak betűtípusa is azonos, csak a matrica színe (Kia piros, Hyundai kék) és a rajta látható logó tér el. Hogy a kép ennél is zavarosabb legyen, közösen létrehozták a Hyundai Mobis fantázianévre hallgató termékvonalat, amelyben másodbeépítés céljára forgalmaznak gyári alkatrészeket. Talán mondanom sem kell, azonos matricával, cikkszámmal, de jóval olcsóbban. A bőség zavara, a választás szabadsága: ön dönt, hogy ugyanazt a terméket olcsón, drágán, vagy iszonyat-elcseszett-mocskos drágán veszi meg.

Tuti megoldás persze nincs, megmondtam az elején, hogy általános következtetést nem vonunk le. A legjobb tanács csupán az lehet, hogy vásárlás előtt tájékozódjunk az árakról és a lehetőségekről. A köztudatban (= taxis, gépjárműoktató, okos szomszéd, vagy bárki, aki egynél többször nyitotta már ki a géptetőt) élő tévhit szerint a gyári alkatrész drága, míg az utángyártott olcsó. Ez sokszor igaz, ettől még erős sarkítás.

A gyári alkatrészek forgalmazói nem teljesen hülyék (tisztelet persze a kivételnek…), értik a piac törvényeit. Az úri közönség az utángyártottnál 20-25 százalékkal többet még hajlandó kifizetni egy gyári alkatrészért, de 100-150 százalékkal többet nem. Így az aftermarket kereskedelemben is kapható alkatrészek árait relatíve alacsonyra lövik be – sőt, sok esetben kifejezetten alá. Jó példa erre (már megint…) a Magyar Suzuki üzletpolitikája, amelynél a magyar gyártású modellek kopó, fogyó gyári alkatrészeinek ára valahol egy hajszállal a jó minőségű utángyártottak alatt van. (Más kérdés, hogy a csak eredeti forrásból beszerezhető alkatrészek árai viszont meglehetősen vaskosak lehetnek.)

Aki pedig a fentiek ellenére is ragaszkodik a gyári alkatrész über alles mottóhoz, éljen aszerint, de hogy ne legyen igazán jó napja, még olvassa el ennek a végét, amiből hipp-hopp kiderül, hogy az egyik gyári és a másik gyári alkatrész között is meglepően nagy különbség lehet.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

6 órája
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11